Na lang twijfelen toch maar een filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses_m

Re: Na lang twijfelen toch maar een filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 17:16

@driebergen Dankjewel voor de tips :)

@Laura_x_ ik raad je aan om volgende keer alles te lezen dit is namelijk een manege paard en niet mijn eigen paard en dan heb ik uit te raad les op de manege ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:32

Oh, daar heb ik dan overheen gelezen. Ik heb wel gelezen dat je haar 'leaset', maar daar heb ik verder niet echt bij nagedacht. Wat voor les heb je? Privé- of groepsles?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:40

Groepsles ;)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:45

leuk paardje!

probeer wel wat 'rustiger' te gaan zitten.
daar bedoel ik mee dat je zoals ik op het filmpje zie dat je nogal in het zadel ploft.
zo ziet het er uit alsof je niet heel veel evenwicht hebt.

je kunt is proberen om je tempo te veranderen bijv. staan staan zit of zit zit staan.
daarmee heb ik een mooi evenwicht gekregen!

heel veel plezier samen! :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:47

Dapper dat je toch een filmpje durft te plaatsen ! +:)+
Wat ik zie is dat jij je paard op de handrem rijd... je houd je nog te veel vast aan de teugels omdat je nog niet voldoende evenwicht hebt, ik zeg teugels los en aan de longe zitles nemen ;) (desnoods een paar privelesjes om je op weg te helpen de groepsles in)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:58

@_helga_ Dat klopt mijn evenwicht is echt niet 1 van de beste bedankt voor de tips

@melaniepuk Ik kan dit paard ook prima rijden als ik hals laat strekken ofzo en heb ook heel vaak dat ik contact verlies vandaar dat ik van mijn lesgeefster de teugels altijd korter moet pakken...
Bedankt voor de tip

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:24

Hey!
Jullie passen wel goed bij elkaar vind ik!
Eigenlijk is alles al gezegd, maarja, ik ga het op mijn eigen manier ook nog maar zeggen.. :)
Je moet meer gasgeven op dat peerd! :D
En je 'loopt achter' met lichtrijden, zo werk je het paard extra tegen, als een paard te snel loopt kun je deze truc gebruiken (langzaam lichtrijden) om hem wat rustiger te krijgen.
Het is moeilijk om een paard aan te voelen als hij zo loopt zoals deze, dus ik denk dat daar jou probleem ook een beetje vandaan komt, zo is het moeilijker je evenwicht te houden.
Probeer eerst je paard een stuk sneller (actiever) te laten lopen en goed de beweging vóór te blijven.
De teugels wel op maat houden, maar zeker nog niet veel druk, anders remt dat ook.
Veel overgangen en dan zorgen dat hij snel reageerd, dus dat hij onder je kont vandaan wil schieten, als dat lukt heb je al heel veel bereikt om verder te kunnen !
Succes!

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:29

@MirandaFuego Dankjewel :) Ja het gas geven is ver te zoeken bij dit peerd :') echt waar? Dat merk ik eigenlijk helemaal niet als ik aan het rijden bent.. Dus als ik haar sneller laat lopen is het ook makkelijker voor mij om goed op de 'maat' licht te rijden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:29

Ja ik denk het wel, omdat het paard eigenlijk ook achterblijft in de beweging zo te zien.
Dat kun je eigenlijk een beetje vergelijken met fietsen, als je wat sneller gaat is het makkelijker.
Wel is het belangrijk hetzelfde tempo te gaan dan, anders schiet je ook alle kanten op.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:45

wat me meteen opvalt is dat er amper voorwaartste beweging inzit.
Waneer je been geeft moet je reactie krijgen, wees daar dus ook consequent mee.
Verder is er nog het een en ander aan je houding te verbeteren. je duwd met je zit het paard naar voren.. maar dit zal natuurlijk ophouden wanneer het paard zelf wat meer tempo krijgt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:19

Rij meer ontspannen, en zoals je zelf al aanhaalde, kan je het best je handen wat stiller houden, want het paard heeft toch wat protest op de handen. Sluit ook uit dat er een medisch probleem is, want aan de staart is te zien dat ze best hard protesteert. Kijk nog eens na of het zadel goed past. Geniet gewoon van het rijden, je zal dan ontspannen, en je houding komt dan vanzelf langzaam maar zeker goed.
Nog veel plezier met het paardrijden. Na wat oefenen komt alles in orde. En bedenk dat je al redelijk goed rijdt. Ik heb al veel veel erger gezien. Zolang je aan jezelf werkt komt het goed.

Je zei ook dat je paard best zwaar was in het reageren op hulpen. Het best om dat te verhelpen is je hulpen zo licht mogelijk maken, en je paard de tijd geven om na te denken over wat je bedoelt. Gebruik altijd de techniek van langzaam de druk op te bouwen, en snel te lossen. Je paard zal lichter worden voor je been als je je been eerst de flank enkel maar laat raken, en dan enkele seconden wacht, nog wat druk opbouwt, enkele seconden wacht, enz... Dus je gaat echt enkel drukken. Stop op een druk van ongeveer een halve kilo, en wacht. Het belangrijke is hierbij dat je bij de minste reactie (als hij ook maar iets sneller gaat, of als je gewoon al voelt dat hij iets meer energie gebruikt) de druk laat wegvallen. Zo maak je je paard gevoelig voor je been. Bedenk dat het wel een hele tijd kan duren voor je paard versnelt. Het kan zelfs zijn dat je je paard het eerste half uur niet sneller krijgt, maar het kan ook zijn dat je je paard binnen 5 minuten veel lichter krijgt voor je beenhulp, en dat je paard zo veel voorwaartser gericht wordt. Alles hangt af van jou. Wil je dat je paard verandert, dan zal jij eerst moeten veranderen. Dus werk aan jezelf.

Veel succes met het mooie paard.

polle2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:15

Dat het paard niet voorwaarts wil, heeft niets te maken met jouw zit of wat dan ook, het paard loopt verschrikkelijk onregelmatig en heeft waarschijnlijk zeer veel pijn in zijn lijf. Eerst een dierenarts naar laten kijken, voordat je er weer op gaat.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:29

@Miranda Okee dank u wel
@Dream_lot dank u wel voor de tips
@jensvl Dankje voor de tips
@polle2005 het is niet mijn eigen paard maar een manege paard. volgens de eigenaars heeft ze wel vaker last van haar rug maar is het niet ernstig. Ook zit ze overal verschikkelijk vast en word ze weinig gereden. Als ik er op sta in geschreven moet ik er op gaan en mag ik niet zeggen van nee dat doe ik niet

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:36

Laat die teugels maar voor wat het is.. Hoe lang rijd je? Is het mogelijk om een 'bok-riempje' aan het zadel te maken? Dan kun je daar, als het nodig is, steun aan pakken met 1 hand en blijf je uit haar mond.
Daarnaast inderdaad veel zachter gaan zitten, nu plof je echt in je zadel en dat is niet fijn.

En je bent niet te dik, dus praat jezelf geen complex aan!