paard is niet in stap te houden, wil alleen maar draven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:19

voor mijn gevoel zit ik vrij licht, en gespannen ben ik ook niet. Omdat ik weet dat ze naast steeds aandraven geen gekke dingen doet. Maar is het voor haar dan niet heel onduidelijk dat ze eerst wel even gek mag doen en later niet meer? Het lijkt mij dat ik juist heel consequent moet zijn. Haar belonen als ze even braaf stapt en dat ze dan weer mag draven. Maar als ze uit haar zelf naar draf gaat haar laten stappen. Wat ik wel vaak doe is heel even een stukje in stappen en dan al gauw aandraven zodat dat hele frisse er al wat uit is. Lijkt je dat ook niet beter?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:32

misschien voor het rijden even longeren

My_Shadow

Re: paard is niet in stap te houden, wil alleen maar draven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 12:02

@xsarinax
Die tip was al gegeven..

Heb gisteren gereden, en heb haar veel laten draven en heel veel figuurtjes gereden. Op het laatst voelde ik dat ze ontspande heb ik haar in stap gezet en dat ging best wel goed. Had de teugels met opzet niet te kort gepakt maar wel zo dat ik nog kon sturen enz. Toen ze een half rondje had gestapt heb ik haar goed beloond en toen uitgestapt aan de lange teugel.

Zou het ook een kwestie van balans kunnen zijn? We dachten dat dat inmiddels eienlijk wel goed zou zijn. Ik rij haar nu een jaar en daarvoor is er nog niet zo veel met haar gebeurd. Naast gewoon heel veel proberen heeft er iemand nog tips hoe je dit kunt verbeteren?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:51

Ja door ook zelf aan je zit te blijven werken.
Daarmee zeg ik niet dat je niet goed zit hoor :-)
maar hoe meer jij in balans zit, hoe gemakkelijker je paard haar balans zal kunnen vinden.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 09:38

@JPS
Bedankt! Vandaag heb ik les op m'n verzorgpaard. Misschien dat ik dan nog wat tips krijg.
Ik zal ook even goed op m'n zit letten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:18

Graag gedaan hoor! En hoe is het gegaan vandaag?

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:10

Ja ze was wel heel sterk vandaag. Maar heb goede tips gekregen waar ik wel wat mee kan. Diegene die me les gaf heeft ook nog heel even op haar gereden. Dat was gewoon even om te voelen wat ik ook voel zeg maar. Ik moest tog kneepjes geven van haar. Alleen volgens mij geeft zij egt wel wat meer dan een kneepje :o Ben op zich niet zo voorstander van steeds een beetje trekken, maar het werkt wel. En ze zij ook, m'n verzorg paard trekt ook dus dan mag ik best even terug trekken om te laten merken dat dat niet de bedoeling is. Maar in iedergeval,, op een gegeven moment was de controle er wel. Ik had haar nog een stukje laten draven(en dan doorzitten) en echt een sukkeldrafje. Toen ze daarna braaf ging stappen ging ik uitstappen. Ondanks dat ze toch wel heel sterk en een lekker ondeugend heb ik tog wel een tevreden gevoel!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 06:42

Ja joh, gewoon terugtrekken :? Jammer dat je na alle tips die oplossing kiest.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:22

My_Shadow schreef:
Ja ze was wel heel sterk vandaag. Maar heb goede tips gekregen waar ik wel wat mee kan. Diegene die me les gaf heeft ook nog heel even op haar gereden. Dat was gewoon even om te voelen wat ik ook voel zeg maar. Ik moest tog kneepjes geven van haar. Alleen volgens mij geeft zij egt wel wat meer dan een kneepje :o Ben op zich niet zo voorstander van steeds een beetje trekken, maar het werkt wel. En ze zij ook, m'n verzorg paard trekt ook dus dan mag ik best even terug trekken om te laten merken dat dat niet de bedoeling is. Maar in iedergeval,, op een gegeven moment was de controle er wel. Ik had haar nog een stukje laten draven(en dan doorzitten) en echt een sukkeldrafje. Toen ze daarna braaf ging stappen ging ik uitstappen. Ondanks dat ze toch wel heel sterk en een lekker ondeugend heb ik tog wel een tevreden gevoel!

mooii.
maar als ze binnekort toch nog een keer gaat draven terwijl jij dat niet wilt,
zou ik gelijk aangalopperen, en der gewoon een paar rondjes laten doorlopen.. :j
wat hier trouwens ookal is gezegt..
al geprobeert?
want ja.. als ze dan harder wil..
dan ook zo hard zoals JIJ het wil..
en zo lang doorblijven gaan net zolang totdat JIJ wilt stoppen...

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:10

@XEMERx
Dat lijkt me niet de oplossing. Het is niet zo dat ze als ze moe is ze niet gaat draven. Wel is het zo dat ze als ze een beetje ontspannen is wil ze wel gemakkelijker naar stap. Toch bedankt voor het meedenken! Misschien dat iemand anders er wel wat aan heeft.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:50

@Doubtless
Als zij gaat hangen aan de teugels moest ik ophoudingen geven. Alleen kwam ik erachter dat zei met ophoudingen wel iets meer dan een ophouding bedoeld, dan gewoon een kneepje. Ik kneep mijn vingers eerst zeg maar gewoon dicht maar daar trekt ze dwars doorheen. Diegene die me les geeft zegt dat ze best wel een beetje brutaal doet en dat ik dan best iets strenger mag zijn met m'n hand want ze trekt me dan gewoon uit het zadel. Volgens mij was jij een van diegenen die zij dat ik les moest nemen en daar gaf ze onderandere deze tip. Vandaar dat ik dit heb geprobeerd en ik was al heel blij dat het werkte. Niet alleen voor mij maar ze snapte het zelf ook veel beter. Toen die vrouw even op haar zat zag je haar gewoon denken van hè wat bedoel je, maar later merkte je dat ze het begreep. Tuurlijk los ik het ook liever op een vriendelijkere manier op, maar ze hoeft natuurlijk niet te gaan trekken. Daar kiest ze zelf voor. Als jij een tip hebt die vriendelijker is, dan hoor ik het graag. Dan zal ik dat gaan proberen. Wat ik trouwens ook nog wel doe om te zorgen dat ze niet gaat hangen aan de teugels is haar hoofd hoog houden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:08

My_Shadow, wat ik een beetje begrijp is dat jouw paard op de voorhand wegloopt omdat ze balans mist.
Dit los je niet op door haar hoofd omhoog te houden of door aan de teugels te trekken.
Probeer haar niks te geven om in te hangen en haar vooral met je benen -en zit voorwaarts en terug te rijden.
Door oefeningen te doen die haar achterhand sterker maken, zal ze naar verwachting meer balans krijgen, minder op de voorhand wegrennen en ook minder gaan hangen. Dat vraagt wat tijd maar ook hulp van je lesgeefster. Ik verwacht nog steeds dat je de focus moet gaan verleggen naar het verbeteren van je zit.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 19:57

@JPS
Dat zou idd misschien wel kunnen. Daar hadden wij ook al overnagedacht. Het leek ons alleen sterk dat ze na een jaar nog steeds moeite heeft met haar balans. Heb vandaag weer gereden en dat ging best lekker! Vooral in draf komt de ontspanning er al lekker in. Probeer ook als ik haar in draf heb, haar in mijn tempo te laten draven. Voor m'n gevoel een beetje een sjok drafje zeg maar. Vandaag ging ze uitzichzelf al lekker rustig draven dus dat was mooi! Heb je mis ook speciale oef. die goed zijn voor haar balans? Rijd verder wel gewoon slangevoltes, kleine volte, grote volte, gebrokenlijn, zigzaggen enz. Naar mijn idee is stap, draf ook wel goed om haar achterhand sterk te krijgen. Bedankt voor 't meedenken :)

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:45

Ik heb ook een verzorgpony met hetzelfde probleem.
Bij mij is het opgelost door eerst te longeren, je teugels lang te laten en als je ze opneemt je zwaar en krachtig te zetten, les te nemen en vrijheidsdressuur (waardoor je paard meer respect voor je heeft).
En na 2 weken was het probleem weg en kon ik meteen opstappen.

Veel succes !! /3

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:49

Abel1970 schreef:
Net zo lang laten draven tot ze het zat is en dan nog een paar rondjes omdat jij het wil.
Bij ons hielp dat goed. Het kan wel even duren.
Bij ons hield hij pas in na 40 rondjes. 2de keer na 15 rondjes en toen was het over.
Dit was een paard dat hier kwam omdat zijn bazin bang was geworden door dat gedraaf van hem.
Hij start nu M2 en is nog goed voorwaarts maar goed te rijden door een ervaren ruiter.

idd dat helpt zeker

"wil je draven? oke dan moet je draven .en stappen als ik het pas zeg"
helpt echt

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:59

@mittekke
Zo probeer ik het nu ongeveer ook te doen! We zijn nu bezig om vaker iets met haar te doen. Niet alleen rijden maar ook grondwerk. Niet dat ze daar echt moe van wordt maar zoals jij ook zegt dat ze wat meer respect voor je krijgt en gewoon even naar je moet luisteren.
Verder laat ik haar dan ook maar even instappen aan de lange teugel dan draaf ik aan. Ze mag dan eerst even gaan zodat de eerste energie er wat uit is. Daarna laat ik haar in mijn tempo lopen, hier wordt ze ontspannerer van en het lukt dan al veel beter om dr in stap te houden. Fijn dat je er nu direct op kunt zitten!

@larissa288
Heb het wel eens geprobeerd (naja geen 40 rondjes maar tot ze moe was) hier werd ze alleen maar opstandig van, maar stappen doet ze dan nog steeds niet. Hoe gek ook ze wil dan nog steeds draven. Terwijl ze wel ECHT moe was. Het is ook niet zo zeer dat ze draaft omdat ze te veel energie heeft maar meer omdat ze gewoon zin heeft om te draven.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:27

My_Shadow schreef:
@mittekke
Zo probeer ik het nu ongeveer ook te doen! We zijn nu bezig om vaker iets met haar te doen. Niet alleen rijden maar ook grondwerk. Niet dat ze daar echt moe van wordt maar zoals jij ook zegt dat ze wat meer respect voor je krijgt en gewoon even naar je moet luisteren.
Verder laat ik haar dan ook maar even instappen aan de lange teugel dan draaf ik aan. Ze mag dan eerst even gaan zodat de eerste energie er wat uit is. Daarna laat ik haar in mijn tempo lopen, hier wordt ze ontspannerer van en het lukt dan al veel beter om dr in stap te houden. Fijn dat je er nu direct op kunt zitten!

@larissa288
Heb het wel eens geprobeerd (naja geen 40 rondjes maar tot ze moe was) hier werd ze alleen maar opstandig van, maar stappen doet ze dan nog steeds niet. Hoe gek ook ze wil dan nog steeds draven. Terwijl ze wel ECHT moe was. Het is ook niet zo zeer dat ze draaft omdat ze te veel energie heeft maar meer omdat ze gewoon zin heeft om te draven.

wat je ook kunt doen is haar voor je begint te rijden har even los te laten in de piste.
Dan kan ze overtollige energie wat raken :)

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:46

Ze staat overdag in de wei en daarnaast in de bak. Af en toe eens hooguit een uurtje op stal.

Het ging de laatste tijd vrij goed. Maar afgelopen woensdag was ze wel weer héél sterk. Trekt me dan gewoon uit het zadel, kon haar met moeite in stap houden. Een paar stappen(tegen de draf aan) lukt met moeite. Wat ik probeerde waren ophoudingen te geven. Maar meiss gaat weer vrolijk draven. Naja dacht aangezien het de laatste tijd zo goed ging kan ze best gewoon even haar dag niet hebben. Dus toen ze een paar stappen braaf stapte heb ik lange teugel gegeven en uitgestapt. Vrijdag weer gereden, deed ze 't weer. Al was ze vrijdag ook opstandig, & er met haar hoofd totaal niet bij. Dus dinsdag maar even met haar naar buiten en zien hoe het daarna gaat. Ze is vast ff toe aan iets anders.
Iemand nog een tip? Hoe haar in stap te houden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:00

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:58

Heeft ze niet gewoon veel te veel energie die ze er niet uit kan laten?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:48

Ik zou haar eerst voor het rijden altijd longeren, en als ze in draf wil gaan met het rijden, een hele kleine volte draaien. En dit blijven herhalen.
Bij mij werkt het altijd.
Want als het paard meteen gaat draven zou je hem kunnen laten draven, maar dan zijn de spieren niet opgewarmd of zo.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:51

Ik zou het eerst aanpakken vanop de grond.
Zorgen dat hij respect krijgt voor je, maar je ook vertrouwt.
Je moet als het ware 'alfamerrie' zijn.
Dan gaat het al veel beter gaan.
En verder zien dat je zelf ontspannen zit, anders gaat het helemaal niet lukken. :j
Veel succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:36

My_Shadow schreef:
@larissa288

Dan draaf je door tot ze er geen zin meer in heeft :) vergt veel geduld maar het werkt wel!

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:52

@Akhal_Teke
Heb een paar dagen terug je filmpje gezien, maar m'n engels is niet al te best wou het nu nog eens terug zien met iemand erbij maar helaas kan ik hem niet meer zien. Zag er wel goed uit wat die man deed. In ieder geval bedankt!

Ze wordt nu af en toe door iemand anders gelongeert, ook met les. Was ze eerst ook wel ondeugend maar ging later wel beter. Als ze straks het longeren wat beter kent & dat iets beter gaat zal ik het ook weer eens proberen.

_Juliee probeer haar wel op de grond ook voor me aan de kant te laten gaan. Deed ze eerst ook met moeite maar gaat nu al stúkken beter!

Magrathea dit zal dan wel per paard verschillend zijn, want bij bianca werkt dat niet. Wordt ze alleen maar opstandig van, heb zeker geprobeerd om dan door te pakken maar ik pak het gewoon liever op een andere manier aan.