hoe wordt je een goede ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:18

Lessen nemen, een eigen paard is altijd fijn. Beter eerst een groen ervaren paard dan een talenvol jong paard als je zelf ook nog vrij jong en onervaren bent op gebied van een eigen paard. Lekker veel op wedstrijd gaan ( als je er klaar voor bent natuurlijk!), ervaringen opdoen, selecties rijden etc.
Als je goed bent val je vanzelf op. Maar niet voor iedereen is de kans op een carriére klaargelegd in de paardensport dus het is vechten voor je plekje en dan nog ben je niet verzekerd van een toekomst in de paardensport :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:47

Een goede ruiter wordt je door kilometers te maken en door goede begeleiding. Een topruiter wordt je door uren in het zadel te zitten, keihard te trainen en je moet een dosis talent, doorzettingsvermogen, inzet en vooral heel veel geluk hebben. En daarnaast is het belangrijk dat je iemand hebt die je vanaf de grond goed begeleid, niet alleen rijtechnisch maar vooral iemand die in je gelooft en je mentaal ook steunt.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:37

zitlessen... lezen, kijken!

leer zien wat ervaren ruiters doen, waarom etc.
leer een paard in zijn beweging analyseren.

dat kost niks.

maar goeie les is haast onontbeerlijk: probleem is dat slechte les heel veel gegeven wordt. in nederland goeie instructie vinden is haak een beetje lastig

verder zegt pluvinel al dat je het zonder een afgestudeerd paard wel kan schudden. dat heb je enigzinds echter: paarden tot beschikking. dat is echt al een heel eind... voelen en van paarden leren.

voelen moet je leren..., systematisch...

jensvl

Re: hoe wordt je een goede ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:05

goede begeleiding
wilskracht
vallen en opstaan
je paard leren aanvoelen. Dit kan onder begeleiding maar het puntje hieronder werkt het beste.
Soms zonder zadel rijden
continue aan jezelf werken door middel van je paard, want het paard is de spiegel van de persoon die ermee bezig is.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:49

Tja goed, wat noem je goed.. Bij goed denk ik aan ruiters als emmelie scholtens, en dan zal je nog een lange weg te gaan hebben,vele van ons hier!

Door het veel rijden van wat ervaren paarden ontwikkel je ruitergevoel met gevoel kom je al een eind, verder is een meekijkend en helpend oog in de zin van goed les énorm belangrijk om je fouten op te speuren en te verbeteren!

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:59

Veel ervaring op doen
Ga veel kijken bij anderen, dat werkt ook goed!
als er een keer een wedstrijd in de buurt is bijvoorbeeld, of gewoon bij de les van een vriendin ofzo
jammer dat je niet veel lessen kan nemen maar probeer dat daarbij zo veel mogelijk te doen
en stel voor jezelf elke keer een nieuw doel, dat maakt het ook leuk!

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:34

Veel lessen en goed kijken naar anderen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:44

Stippel een globale weg uit, zodat je weet op welke kansen je in moet springen, werk heel hard aan je netwerk, zoek een rijke vent die mogelijks ook nog iets met paarden heeft. Start nu en begin bij opleidingen, stages, er ervaring die je op wilt doen, wie kan je voorstellen aan mensen waar je mee in contact wilt komen, zet kleine stapjes, laat je nooit ontmoedigen, zet alles aan de kant voor je ambitie, bloed zweet tranen, steeds weer opnieuw beginnen, verbeten nooit bij de pakken neer gaan zitten.
Begin vast te sparen voor een eigen paard en wees bereid je paard steeds weer te verkopen en steeds een beter paard te zoeken, groeien is investeren.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:51

Dankjuliewel voor de reacties! Inmiddels heb ik een keer in de 2 weken priveles en breng ik mn fjord uit in de b

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:42

Heb je les met Zivar van Gwenny :) ?

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 18:08

jaaa :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:21

Ik merk dat je 'goed' linkt aan presteren op wedstrijdniveau. Ga je dan niet voorbij aan het feit dat een ruiter ook veel moet weten over het paard op zich? Ik krijg hier een beetje het gevoel dat het paard een 'middel' is om de sport mee te beoefenen. Om een goede ruiter te worden vind ik dat je je ook moet verdiepen in hoe een paard reageert en waarom, hoe een paard beweegt (anatomie) en hoe je het paard (lettend op die anatomie/biomechanica) het beste kan trainen. Als je dat begrijpt en daar feeling en oog voor hebt dan ben je misschien nog niet eens op 'hoog' niveau aan het presteren in de wedstrijdsport maar vind ik (persoonlijk) dat je op de goede weg bent om een goede ruiter te worden ;)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:40

Lessen nemen, zorgen dat je een klik hebt met je paard.
Misschien rijd je naar jou denken al wel heel goed (heb
geen foto's of wat dan ook van je gezien dus vat het
alsjeblieft niet fout op!), oefening baart altijd kunst.
En iemand die er verstand van heeft kan je sowieso
altijd veel leren.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:42

Misscien heb een een vriend/kennis/ouder die je af te toe les wil geven, tegen klusjes als betaling of zo iets?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:59

Hee Veroniek en Ilja, volgens mij ken ik jullie :+ Ik ben Eva, ik heb ooit Leia verzorgd :)

Van mij ook de tip: Neem goed les! Liever één goede privéles dan 10 lessen bij de Spreng... Als je een goede instructrice hebt, heb je aan één les genoeg om weken mee te kunnen oefenen. Ergens is het hartstikke goed dat je zoveel paarden tot je beschikking hebt, maar besef wel dat elk paard op een ander niveau is en eigenlijk elk een nét iets andere aanpak nodig hebben.

Ik ben nu met twee klassiek geschoolde merries bezig. Vanuit die hoek zou ik je mee willen geven om je te richten op het rechtrichten en trainen van je paard. Veel buigen, links en rechts, op alle mogelijke manieren, en af en toe een pasje verzameld.

Heel veel succes, geniet ervan! :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:34

Hoi Eva, dat klopt :D lang geleden alweer! Maar de lessen zijn degelijk wel goed, en van wat ik tot nu toe gezien heb (veroniek rijdt bij mij id les bij Marga) heeft ze er echt wel wat aan. Tuurlijk is het verschillend per persoon wat je een fijne rijstijl/instructie vindt, maar beter een ervaren professioneel toekijkende instructie die je tips geeft dan dat je zelf aanklungeld imo.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:39

Dat is zeker zo. Maar op het moment krijg ik zó goed les, dat ik me afvraag wat ik ooit bij de spreng geleerd heb... :')
Nu heb ik ook wel ontzettend veel geluk hoor op het moment, maar dan nog :D

Heb je Diva niet meer, of is Wivonia D haar officiële naam? :) (ja, ik ben een beetje kwijt hoe ze eruit zag :+)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:46

Is een totaal andere manier van rijden, maar over het algemeen niet echt de manier waarmee je hoog id sport komt. Rechtrichten is daarbij wel van belang, maar niet het enige waarna gekeken moet worden. Het staat niet voor niets op de vijfde plek op het skala der ausbildung. Daarbij zijn er zoveel verschillende manieren om je doel te halen dat je iets passends moet zoeken voor paard én ruiter. Denk dat Veroniek daar het beste zelf over kan oordelen. :D

Haha klopt, heb ze allebei niet meer.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:12

veel geduld en vooral niet te snel willen
en idd t liefste prive les................

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:29

Zoveel mogelijk verschillende paarden rijden! Tja privé les kan te eenzijdig zijn, en erg bepalend, dus moet je echt iemand hebben die je "echt" goed les kan geven.

En je kunt ook heel veel leren door te kijken naar anderen die bv privé les krijgen.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:20

^dit..
Zo leer je op elk paard goed te rijden, en niet op 1 perfect.
Te kijken naar andere mensen, en als je rijd plezier hebben is ook belangrijk (:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:28

Mijn advies neem goede klassieke privé lessen. Goede instructie is veel waard. Ik heb heeeeeeeeeeeeel veel geld weggebracht en betaald aan instructeurs. Foei toch! Pas nadat ik klassieke instructie heb ik echt veel geleerd waarmee ik zelf verder kan oefenen zonder dat ik elke week les heb zoals vroeger. Het kost wat maar uiteindelijk is het veel goedkoper want je hebt minder nodig. Ik weet niet waar je woont maar goede klassieke instructeurs ken ik in de buurt van Weert en in de buurt van Waspik.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:04

@ansie , goede tip! ga ik zeker doen!
@ivda jaa als iets niet lukt vraag ik het even aan iemand of die even mee wil kijken :)
@evaa heee ! lang niet gesproken! leuk dat je nu die merries doet! jaa met rr ben ik al veel bezig door mn fjordje :)
@pien_2010 ik woon in dieren vlakbij arnhem , als je nog iemand weet?
bedankt allemaal voor de reacties!

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:17

Je wordt een goede ruiter door heel veel trainen, en heel veel inzet te tonen. Fanatiek oplet in lessen en zorgt voor goede begeleiding en een goed paard. :)

LovelyMona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:01

Bailey_4ever schreef:
Lessen nemen, een eigen paard is altijd fijn. Beter eerst een groen ervaren paard dan een talenvol jong paard als je zelf ook nog vrij jong en onervaren bent op gebied van een eigen paard. Lekker veel op wedstrijd gaan ( als je er klaar voor bent natuurlijk!), ervaringen opdoen, selecties rijden etc.
Als je goed bent val je vanzelf op. Maar niet voor iedereen is de kans op een carriére klaargelegd in de paardensport dus het is vechten voor je plekje en dan nog ben je niet verzekerd van een toekomst in de paardensport :)

Ik ben pas een paar weekjes 12, Rijd met mijn pony tussen de paarden bij de KNHS wedstrijden, ben er in het verleden heel vaak afgedonderd, en ben al heeeeeeeel vaak 1e geworden. Ik zelf sta heel vaak in paarden tijdschriften en 1 van de uitgevers van het blad 'Paard & Pony'zegt dat we later nog veel van me te horen krijgen. Dus misschien een kans :o