Heb ik echt wel het goede paard van stal gehaald????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:58

:roll: ben ik de enige hier die vind dat het zadel wel wat naar achteren mag?

dat viel mij als eerste op toen ik dit topic aanklikte,het zadel ligt in mijn ogen tever naar voren.

verder mooi paard,en ik denk dat je best goed bezig bent,je hebt les en vraagt ook hier advies +:)+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:01

Ook ik ga mee met bijna alle bovenstaanden. Vind het er erg strak uitzien met een ontzettend gespannen kaak.
Tips die ik zou willen geven zijn al gegeven, maar elke persoon meer kan wat meer overtuiging geven.

Daarnaast..

sharonalover schreef:
Ik rijd hem overigens met sporen om hem iets meer respect te laten hebben voor mijn binnenbeen ;) dat heeft hij nu, dus die gaan er binnenkort weer af, dat wissel ik af. Ik ben het absoluut gewend om met sporen te rijden (zie profiel ;) )

Ik 'zie profiel' en zie op bijna alle foto's waar je met sporen rijd de tenen naar buiten en de sporen in de buik geprikt. Gewend zijn en er mee om gaan is weer iets anders, vind ik altijd. Ik rijd absoluut niet met sporen want ik zou dr alleen maar steeds mee lopen porren ben ik bang.

@mirginio, dat zag ik inderdaad ook. Hij ligt vrij ver naar voren, schuift ie oid?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:22

Ik zie op geen enkele foto een paard wat écht loslaat in de kaak. Foto 2 vind ik het fijnste plaatje, maar ook daar laat hij niet los. Naar mijn idee houd hij ook erg vast in de lendenen en is het een ontzettend braaf dier dat hij zo braaf zijn rondje loopt op deze manier. Wees zuinig op hem, hij is nog jong, dat hij af en toe op de voorhand valt als je hem wat lager in stelt is toch geen ramp? Goed dat je binnenkort je sporen af doet om hem dan ook scherp te houden. Respect voor je been krijgt hij alleen als je heel consequent bent. Ik denk dat je goed weet waar je mee bezig bent maar je een verkeerd idee hebt van hoe een 4 jarige zou moeten lopen. Hij is nog niet klaar voor deze 'oprichting' (in mijn ogen dan, misschien zie ik het verkeerd hoor.... :) ). Denk dat je hem een groot plezier doet en hij er een stuk beter van word als je hem lekker lang en laag over de rug gaat rijden maar wel zijn achterhand actief houd. Veel wenden, onvergangen, voltes, wisselen van stelling om hem los en soepel te krijgen. Succes met hem! Ben benieuwd naar wat plaatjes over een paar maanden. Probeer zelf ook heel los en ontspannen te blijven in je hele lichaam. Succes :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:25

Moderatoropmerking:
Enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regelgeving van HAW. Het is enkel toegestaan om opbouwend rijtechnisch commentaar te geven.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:41

Ik ben zelf echt geen topruiter, maar wilde toch even reageren.
Ik ga mee in het commentaar dat ze té strak gereden wordt. Je ziet namelijk ook dat ze niet ontspant in het kaakgewricht, want ze produceert namelijk ook helemaal geen speeksel, dus geen schuimmond. Sommige paarden (waaronder die van mij), lopen graag in de oprichting. Ik moet hem ook leren hem laag en ronder te krijgen.
Geef haar de ruimte om te zakken, door haar voorwaarts te rijden, handen een stukje lager en eventueel in het begin wat breder te zetten. Rij ook veel voltes, door goed om je binnenbeen heen te rijden zal dit uiteindelijk beter gaan.

Overigens vind ik je zadel maar iets teveel naar voren liggen hoor, zou iets meer naar achteren mogen.
Succes, ben benieuwd naar een nieuw topic over 2 maanden ofzo!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:18

Ik zie ook veel spanning, en ook een "sip" mondje van het vasthouden/optillen/trekken.
Bij (zo uit mijn hoofd) 1 foto zie je dr tanden ook, ik dacht misschien 'babbelt' jou paard ook met dr bovenlip maar dit is spanning..
Het zadel ga ik ook in mee, maar als ik in jou profiel kijk, lijkt het overal wel zo .

Dat spoortje ligt ook overal zo'n beetje wel in de buiken van de paarden, het actief maken voor mn been is bij mij kuitdruk is reactie, zo niet hardere kuitdruk of tikje bij.
Dan niet tegenhouden van voor maar handen mee geven als ze wil vertrekken voor jou actie.

Nou goed als je Z bent geweest dan moet je dit toch allemaal wel weten :) Helemaal hoe een zadel ligt.
Dat zijn basis dingetjes :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Heb ik echt wel het goede paard van stal gehaald????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:27

Mijn ervaring is trouwens met beenhulpen, hoe vaker je sporen teveel gebruikt hoe ongevoeliger ze worden van je been. En waarom zou je een jong dier allert moeten houden op beenhulpen met sporen? Als je je beenhulp duidelijk en consequent geeft kun je ook uit de voeten zonder sporen, zeker in het begin waar ze toch moeten leren wat een beenhulp precies inhoudt. Ook dan kun je je paard heel gevoelig op het been maken en houden.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 05:04

ik ben zelf ook geen z ruiter, maar wil wel even reageren :o

ik vind dat je de teugels te strak houd, en mag ik vragen hoe vaak je hem rijd ?
want ik ben mijn 3 jarige ruintje aan het doorrijden, en daarmee rijd ik nu max. 1x in 2 weken, en dan niet langer dan 10/15 minutjes, en dan rijden we altijd buiten, en hij vind dit dan ook erg leuk, en loopt altijd lekker ontspannen, maar jou paardje zie ik niet echt ontspannen lopen, het kan ook aan mij liggen hoor, maar vind het geen fijne fotos om naar te kijken, maar als ik jou was zou ik je sporen eraf halen, en de teugels niet zo strak houden.
maar dit is mijn mening, en hoe ik het zie, en respecteer het ook als anderen een andere mening hebben :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 05:41

Hoi Ts, ik ben denk ik 1 van de weinige die vind dat je best goed bezig bent. Misschien is het beeld nog niet altijd helemaal top, maat dat geef je zelf ook al aan. Als een paard achter slap is en van het achterbeen af loopt, heeft het geen enkele zin om hem veel voorwaarts neerwaarts te rijden. Hij moet het wel kunnen!!! Maar volgens mij volgt je paard prima je hand. Ik zou zeggen, gewoon lekker doorgaan met lessen. Komt wel goed.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 06:27

Dit is hier mijn laatste reactie. Er wordt toch niet gelezen wat ik schrijf, dus is het een gebed zonder einde ;)

Toch zal ik het nog 1x proberen, misschien dat dit wel gelezen wordt....

Ik gebruik de sporen niet om het voorwaarts te laten lopen zoals ik al eerder zei. Hij is voorwaarts genoeg. Ze zijn er alleen voor om hem iets beter om mijn binnenbeen heen te krijgen.

Heel veel mensen typen iets in de trant van: mijn paard wil ook graag in de oprichting/bovenin lopen maar ze moeten dit leren.
Hij wil juist graag beneden lopen, en loopt daar volledig van het achterbeen af.
Ik heb het er ook nooit over gehad dat hij in de oprichting moet, alleen dat hij niet zo laag in zijn eigen houding moet lopen.

Sliert: bedankt voor je berichtje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:38

sharonalover schreef:
Als je kijkt naar de 2e foto, dat is de hoogte waar ik hem hebben wil. Hij moet hier alleen wat meer lengte aannemen. Hij kruipt er net iets achter, en dat wil ik niet. Dat stukje is echt nog wat te lastig, dus mag hij van mij ook een fractie hoger.

Maar dat ga je niet bereiken door hem zo omhoog te trekken.
Waarom laat je hem niet eerst eens los en kijk een kwartiertje hoe hij zelf wil lopen, jij geeft enkel tempo en richting aan, met je handen alleen maar toestaan.
Hopelijk zal hij dan lengte pakken en zakken met het hoofd, voorwaarts-neerwaarts, joepie want daar wil je naartoe.
Kan ook zijn dat hij zich helemaal opkrult en dan heb je geen contact met de mond meer, hij ontwijkt het bit; oplossing is vlot voorwaarts rijden, toestaan met je handen en been wanneer hij zich opkrult.
Het kan ook dat hij met het hoofd in de wolken gaat, hij is gewend aan zwaar contact; oplossing is voorwaarts rijden met licht contact, vooral veel stappen, ontspanning erin krijgen.

Ik snap niet hoe jij die aanleuning die je graag wilt wilt gaan bereiken met zo te trekken.
Het enige wat je nu doet is zijn rug kapot rijden, onderhals erop krijgen en hem aanleren dat contact alleen kan met 100 kilo in je hand.
Ik heb ook een paard wat het liefst met de neus op kniehoogte loopt en daardoor de achterhand weinig gebruikt, ik zou graag zien dat ze daar meer bespiering krijgt maar ik wil wel dat dat correct gebeurt. Dus zolang ze er niet aan toe is iets meer in oprichting te lopen vraag ik dat ook niet, dan moet die achterhand nog maar even wachten.
Er zijn ook andere manieren om de achterhand te trainen, zo longeer ik geregeld met balken op de volte, springen we eens in de week en rijd ik veel buiten in een bos met veel heuvels en zandverstuivingen.
Het gaat nog niet zo snel als ik zou willen maar geduld is een schone zaak, als je eenmaal wel zo ver bent zul je zien dat je daar veel voordeel van hebt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:56

Ik snap je doel, ik zou werken aan de losgelatenheid en de buiging, en dan even niet LL kijken, maar naar het gevoel luisteren.
Dat hij wat meer op de voorhand duikt als hij lager zakt is geen ramp, hij is nog jong en de kracht komt van achteruit, niet vanuit de houding van het hoofd.

Inderdaad niet teveel 'zijn' houding meepakken, maar wel gymnasticeren en daarbij kan zijn fijne houding best even van pas komen om de losgelatenheid en onstpanning te benadrukken. Als hij los voelt dan kijk je steeds opnieuw of hij dit ook is en blijft als je hem hoger instelt. Als beloning ga je weer even terug naar langer en lager, de 'comfort zone'.

Op je foto's is hij heel recht, ik denk dat hij wel beter wordt van het buigen in wendingen, dus ik zou veel achtjes gaan rijden. Succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:00

Ik vind de eerste rijfoto die je van hem in je profiel hebt staan veel fijner ogen eerlijk gezegd!

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:40

Doubtless schreef:
Ik vind de eerste rijfoto die je van hem in je profiel hebt staan veel fijner ogen eerlijk gezegd!

Ben ik het helemaal mee eens! Op je profiel staan echt fijne foto's! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:41

Ja ben ik het ook mee eens, als dat het 'diepe' is waar je het over hebt vind ik het wel meevallen ook, bij een jong paard zou ik me daar zeker niet druk om maken.

Willempie_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:33

heej,

ik ben denk een van de weinige, ma vind dat je hem netjes aan het lopen heb voor een 4 jarige, aangezien hij erg na beneden duikelt en graag tussen de benen wil lopen. juist dan moet je hem iets meer in de oprichting hebben aangezien hij anders niet de achterhand gaat gebruiken en je uit eindelijk toch na het punt wil gaan dat je hem op de achter hand wilt hebben. dan moet hij juist daar sterker gaan worden en dan moet je hem juist niet te ver na beneden laten lopen. met losrijden moet je aan het lang en laag werken (voltes links/rechts) maar daarna kun je hem makkelijk iets op gaan pakken, ben het er wel mee eens dat je een jong paard juist na ontspanning moet rijden en ook aan het lang en laag moet werken maar als een paard dit van nature al te veel doet en te weinig de achter hand gebruikt kun je best wel gaan werken op het oprichten kleine stukjes.

lekker zo door gaan! en les blijven houden!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:57

Willempie_T schreef:
heej,

ik ben denk een van de weinige, ma vind dat je hem netjes aan het lopen heb voor een 4 jarige, aangezien hij erg na beneden duikelt en graag tussen de benen wil lopen. juist dan moet je hem iets meer in de oprichting hebben aangezien hij anders niet de achterhand gaat gebruiken en je uit eindelijk toch na het punt wil gaan dat je hem op de achter hand wilt hebben. dan moet hij juist daar sterker gaan worden en dan moet je hem juist niet te ver na beneden laten lopen. met losrijden moet je aan het lang en laag werken (voltes links/rechts) maar daarna kun je hem makkelijk iets op gaan pakken, ben het er wel mee eens dat je een jong paard juist na ontspanning moet rijden en ook aan het lang en laag moet werken maar als een paard dit van nature al te veel doet en te weinig de achter hand gebruikt kun je best wel gaan werken op het oprichten kleine stukjes.

lekker zo door gaan! en les blijven houden!

Maar dit is geen oprichting -O- Dit is simpel omhoog liften.. Oprichting komt JUIST vanuit de achterhand.. Dus als hij van de achterhand afloopt, heeft hij TIJD nodig.. geen hand die hem strak in de kaak/rug trekt.. Echt..

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:30

zie niks...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:13

Moderatoropmerking:
Op dit moment zijn de foto's in de openingspost niet zichtbaar. Vandaar ook dat ik hier een slotje plaats.