mijn paard gallopeerd iedere keer aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: mijn paard gallopeerd iedere keer aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:46

bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik kan inderdaad proberen eens zonder zadel te rijden (want in de wei draaft ze gewoon), dan weet ik in ieder geval of het niet aan haar zadel ligt door haar dikke buik), al ben ik niet zo'n held zonder zadel, vooral omdat ze dan zo gek doet...

Verder rijdt er nooit iemand anders op haar, dus ik weet niet hoe ze dan doet (ik zou mijn instructrice eens kunnen vragen...)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:47

Goed dat je wat met de tips wilt gaan doen!
Eventueel zou je kunnen vragen idee instructrice haar voor jou wilt rijden en xtje. Neem aan dat zij als ze je instructrice is een hoger niveau rijdt. This wellicht te proberen. ;)
Veel succes!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:40

1 ding wat ik vaak doe als mijn pony niet luisterd of zelf iets doet. is stilstaan en dan achteruit en opnieuw proberen. daar ga je zo lang hij niet naar jou luisterd mee door. op een gegeven moment zal hij weten dat het verkeerd is. Nog een tip is dat je een klein beetje been geeft en achterover blijft zitten en je stem gebruikt (HO)

veel suc6 ;)

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:25

de dracht zelf kan al te maken hebben met de problemen.
het zadel kan idd ook door de dracht minder lekker zitten.

het het terug nemen omdat je vind dat de overgangen in jouw handen moeten liggen is heel leuk, maar daar heb je ze niet mee. geef toch eerst es ff een keer goed been en laat ze even door galoperen en ga ze dan terug nemen. dan neem je de galop ook al vraag je er niet om eerst weer in jouw handen en vinden ze het al snel niet leuk meer

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:34

die tip gaf CM ook al en zal ik zeker eens proberen.
Ik wilde van vandaag gaan rijden, maar helaas, paardlief wilde de wei niet uitkomen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 15:50

ik kan nu niet eens meer aandraven zonder dat ze gek gaat doen! Ze schudt (ook in stap) enorm met haar hoofd/ gooit hoofd enorm omhoog en als ik ga aandraven gaat ze gekke (galop)pasjes maken en het hoofd omhoog gooien. Het voelt alsof ze bokt en iets omhoog komt met d'r voorhand. Dit is echter niet zo, maar zo gaat ze wel heen en weer..

Gelukkig komt mijn instructrice volgende week weer, want ik vind er zo geen lol meer aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:56

Waarom op je instructrice wachten? Je kunt denk ik beter de da oid laten komen om haar eens na te laten kijken, want dit is echt niet goed.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:25

Ik zou met de geringe info die we hier hebben ook zeggen , niet te veel begrenzen, je vraagt voorwaarts, paardje springt in galop en jij neemt dadelijk de teugels aan om te begrenzen.
Denk wel je vroeg te versnellen, en je paard deed het ook, alleen niet exact hoe jij het wou.
Dit lijkt me dus meer een comunicatie probleem, paard begreep niet juist wat jij hem vroeg.
Zoek dus niet de fout bij je paard maar eerder bij jezelf, zorg er voor dat je paard het beter begrijpt.
Maar zoals ook al iemand anders aangaf, nooit corigeren door teveel te gaan begrenzen, zoek eerder een oplossing hoe het beter en duidelijker overgebracht kan worden, en mssn idd ook eerder voorwaarts gaan oplossen.
Beloon je paard je vroeg vooruit en hij ging vooruit, nadien kan je dit gaan uitwerken en verfijnen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:28

Dit laatste bericht van jou is idd iets raar.
Wijst zeker op een lichamelijk probleem, maar of het dat ook is tjaaaa idd even laten nakijken.
Maar ook dat kan veroorzaakt zijn door jouw manier van rijden, het te veel begrenzen.

max66 schreef:
ik kan nu niet eens meer aandraven zonder dat ze gek gaat doen! Ze schudt (ook in stap) enorm met haar hoofd/ gooit hoofd enorm omhoog en als ik ga aandraven gaat ze gekke (galop)pasjes maken en het hoofd omhoog gooien. Het voelt alsof ze bokt en iets omhoog komt met d'r voorhand. Dit is echter niet zo, maar zo gaat ze wel heen en weer..

Gelukkig komt mijn instructrice volgende week weer, want ik vind er zo geen lol meer aan!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:37

Mijn paard zit ook in die fase. Zodra ik aandraaf gaat hij galloperen, houd ik dat tegen, dan krijg ik gestuiter onder mij. Dit komt omdat hij het lastig vind om vanuit achter aansluiting te krijgen. Wat ik nu doe, hem in stap al meer opsluiten, dan vervolgens hem iets ronder maken. Zodra hij ontspant aandraven, doorblijven zitten en doorsluiten. Zodat hij die aanspanning gaat maken. Dit doen door met nagevelijke handen, toch druk te houden en met been!!!! oprijden. Dus niet handen vastzetten. Maar met de beweging mee laten gaan. Ben nu een tijdje bezig en het is al een heel stuk verbeterd. Aangezien jouw paard drachtig is, zou het idd heel goed kunnen dat ze die aansluiting van achter uit idd niet maakt. Maar denk eerder dat haar buikje in de weg zit en ze dus niet meer zo goed kan ondertreden. Dus dat daar het probleem meer ligt. Maar misschien werkt de manier die ik nu opgeschreven heb ook bij jullie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:46

Hoe vraag je aan haar om aan te draven?
Ik heb dit laatst ook gehad, zal eerlijk zeggen dat de reden toch gissen blijft, maar als je er over na gaat denken. Bij draf sta ik met beide handen toe, omdat ik een voorwaartse beweging wil. Bij galop sta ik vooral met mijn binnenhand toe, omdat ik een OPwaartse beweging wil. Ik wil niet persé sneller op dat punt.
Dus op het moment dat ik been geef maar niet voldoende toe sta (vanuit stap) kan ze niet vooruit dus dan maar een meer opwaartse gang.

Zo heb ik er een beetje over lopen piekeren, de keer erop toen ik ging rijden heeft ze het een keer gedaan, toen dacht ik oja toestaan, probleem niet meer gehad.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:53

Hoewel iedereen hier denkt dat er iets lichamelijks is ben ik toch geneigd aan iets anders te denken.
Jouw paard is niet goed voor jouw been en gedraagt zich dominant naar je been toe. Dat doen veel (hoog)drachtige merries. Die willen geen gekietel aan hun buik. Da's dan jammer voor haar, maar je moet haar even flink bijtikken zonder in de mond te hinderen elke keer als ze gaat 'huppelen'. Daarna geef je even flink 'gas', galoppeer maar een paar rondjes up tempo door de baan!
Zodra ze weer gaat huppelen: hetzelfde verhaal. Flink voorwaarts, geen gedoe maar gewoon even flinke voorwaartse galopactie. Je zult zien, na paar daagjes snapt ze wat je wil en beloon je haar met je stem wanneer ze aandraaft. ;) Ze ontwijkt nou jouw drafhulp door zo te doen. Niet intrappen en geld voor DA, osteo, fysio, tandarts en al die mensen meer even in je zak houden...
Succes!!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 09:18

Ineke, mijn instructrice zegt zo ongeveer hetzelfde als jij! Inderdaad is de merrie steeds minder goed aan het been (dit wijt ik inderdaad aan de drachtigheid). Instructrice vindt ook dat ik vooral veel been moet geven en haar naar voren toe moet rijden.

Je bedoelt met " bijtikken" een tik met de zweep neem ik aan..

Als ze zo raar doet en ik geef flink " gas" dan gaat ze inderdaad loeihard in galop de bak door. Ik ben dan geneigd haar gelijk terug te nemen, maar volgens mijn instructrice moet ik haar maar laten gaan. Ze zegt: na drie rondjes is ze er wel klaar mee!
Ik voel me veiliger als mijn instructrice erbij is, dus ik ga dit doen als zij erbij is deze week.

Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo dat ik in eerste instantie aan lichamelijke klachten denk, want als dat zo is dan kan ik iedere maand wel iemand laten komen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:21

Nou, hopelijk komen jullie er samen uit en wordt het opgelost. Vast wel hoor! Veel succes in ieder geval!

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:25

hoe ver is ze in de dracht? het kan natuurlijk zijn dat je been gewoon zeer doet aan haar buik ook al raak je die niet direct. dan zou ik ze gewoon lekker op rust zetten tot het veulen gespeend kan. is ook niet leuk, maar het kan altijd beter zijn. tijd voor een DA zou ik zeggen laat ze toch nog eens nakijken en sluit uit dat je haar niet gewoon zeer doet

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:27

ze is over een maand uitgerekend. Ze doet ook narrig met bv aansingelen, dus echt fijn zal ze het niet vinden nee, maar het lijkt me sterk dat dat zeer doet. Ik rijdt ook alleen deze week nog (dus voorlopig de laatste keer les morgen) en meestal begin ik twee weken nadat het veulen is geboren al weer rustig aan...

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:40

wanneer je weer kan beginnen is ook per merrie idd verschillend. het is zomaar mogelijk dat ze het zover in de dracht echt niet leuk meer vind. ook hier in verschillen alle merries's maar weet van de fokker dat mijn merrie met 5 maanden dracht al niet meer te rijden was. bij mij heeft ze geen veulens meer gehad. het is dus zomaar mogelijk dat t r gewoon te veel word.

succes met de geboorte over een paar weekjes +:)+ wel foto''s online hé

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 15:00

ik heb gisteren les gehad en het ging hartstikke goed (heel blij mee!)!
Het rare is dat ze nu eigenlijk helemaal niet zo gek heeft gedaan. Voelt ze dat ik wat zekerder ben als er iemand bij is misschien? In het begin was ze wel een beetje onrustig met het hoofd, maar zeker niet zo erg als laatst.
We gingen vooral voor de onspanning, in stap gaat dit goed maar zodra ik wil aandraven gooit ze het hoofd weer omhoog. We hebben hier in kleine voltes op geoefend, het ontspannen in draf ging steeds beter.

Verder blijk ik haar inderdaad teveel te begrenzen waardoor ze zo raar gaat huppelen, ik gaf haar geen ruimte genoeg. Ook houdt ik mijn handen op bv een volte niet netjes naast elkaar, maar meer zoals je een stuur van een auto vasthoud zeg maar. Als ik dus en volte op de linkerhand maak, gaat mijn buitenhand iets naar voren t.o.v. mijn mijn binnenhand. Het zou andersom moeten zijn. Dus dit kan wel eens de reden zijn van het aangalloperen...

Hier ga ik dus nu zelf mee oefenen (elastiekjes om mijn polsen of zo). Het bevestigde mij wel in het feit dat er inderdaad niets medisch is, maar gewoon rijtechnisch is op te lossen.