Help! Kan ons paard nog beleerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:20

Als je het nog niet op wilt geven, dan zou ik naar iemand gaan die niet alleen naar het paard kijkt, maar ook naar de mens. Balingehof bijvoorbeeld.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:24

Maar is het paard veranderd? Was hij niet zo voor het zadelmak maken?
Of deed iemand er toen niks mee stond het paard tot z'n 8ste in het weiland?

Misschien tijdens het beleren wat gebeurd of als hij zolang niks heeft hoeven doen in 1x naar een andere plek daar aan de gang en toen weer terug naar huis is voor paarden ook altijd moeilijk. Sommige moeten een week bijkomen soms wel langer.

Het is moeilijk als je het paard zelf niet kent enz om er iets over te zeggen.

haflover3

Re: Help! Kan ons paard nog beleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:31

Nou hij is nooit een ´rustig´ paard geweest zeg maar. Maar ook niet onstuimig of niet te houden. Gewoon wel een paardje met pit zeg maar. Maar er hebben 2 mensen geprobeerd hem zadelmak te maken geloof ik eentje is er af gevallen en durfde toen niet meer en nog iemand een familie lid heeft het zadel nog niet eens op gehad en toen haakte die al af. Dus hebben we besloten hem naar een goede trainingsstal te sturen. In het begin was hij niet te houden en heeft hij daar zo wat de boel afgebroken(met de poten in de voederbak gaten in het plafond etc.) Toen zijn mijn schoonouders wezen kijken en keek hij heel angstig uit zijn ogen en wouden ze hem er eigenlijk wel weghalen. Toen zijn wij wezen kijken ging het stukken beter niet angstig meer en gewoon rustig. Toen we hem mee naar huis namen ging het ook super maar nu heeft hij weer die angst in zijn ogen zeg maar. Voor alle kleine dingen. Ik probeer hem wel te kalmeren dan maar er is geen houden aan.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:33

en Balingehof lijkt me ook wel wat is ook dichtbij voor ons:)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Balingehof is erg goed, maar ik heb nog niet gelezen waarom hij pas op 8 jarige leeftijd is beleerd.
maar voornamelijk of hij al eens is nagekeken, hemzelf maar ook het zadel.
Het kan een medisch probleem zijn nl.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:44

Nou dat zit zo. Ze hebben altijd veel gereden recreatief zijn moeder was ook van hun en toen hadden ze nog een paard. Die hebben ze toen verkocht ivm ruimtegebrek en toen is de moeder overleden. Hij heeft een tijdje alleen gestaan maar dat vonden ze zielig en dat is ook zielig en zij wou wel graag weer rijden. En toen hebben ze in december een tinker gekocht en omdat ik ook wel reed hebben ze besloten hem te beleren als nou ja paardje voor mij maar dat vind ik zo'n groot woord en klinkt wat uit de hoogte vind ik, maar ook zodat ze samen weg konden af en toe.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:48

Oké en het medische gedeelte?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:52

Hij heeft verder nooit ergens last van gehad. Ja laatst was hij verkouden en toen hebben we het rustig aan gedaan in de zin van niet veel draven of in galop. Maar voor de rest is hij verder goed. Loopt verder ook goed. Ja misschien heeft hij wat met zijn rug, want er is nog nooit een chiropractor bij geweest maar hoe weet je of hij iets met zijn rug heeft?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:16

Door inderdaad een chiropracter te laten komen. En ik zou het zadel ook eens na laten kijken.
Dan weet je tenminste dat het daar niet aan ligt als daar niets uit komt.

Dat zijn tenminste de dingen die ik als eerste zou doen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:10

Ik denk dat het niet het type paard is dat bij jullie gebruiksdoel past! Als ik al hoor hoe hij bij het beleren was (of het nou aan het paard of de trainingsstal lag) en hij is maar licht doorgereden, dan had daar een ervaren ruiter op gemoeten die serieus met hem aan de slag ging. Ik denk dat deze gewoon nog niet toe is aan 2x per week lekker het bos in en dat het heel lang duurt voordat ie dat wel is...

Mijn mening: of iemand zoeken die hem bij jullie serieus wil doorrijden of hem verkopen en een leuk recreatiepaard zoeken. Ik zou nu ook een heel ander paard kopen dan ik 10 jaar terug zou doen en daar is helemaal niks mis mee!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:45

Als een paard met beleren in een voerbak komt te staan dat vind ik wat raar, wat doe je dan waardoor hij in de voerbak komt? Ik denk dat hij op een manier is aan geleerd/beleerd wat niet erg rustgevend is geweest, ik zou zeggen ga ergens heen waar je mag komen kijken, helpen met zadelmak maken en begin helemaal opnieuw, leer hem rust en vertrouwen geven en werk daar vanuit verder, niet teveel veranderen, zodat als hij weer thuis komt dat je er zelf mee verder kan werken en jullie samen begrijpen wat hij doet en wat jij vraag.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:15

Ik denk niet dat er iets bijzonders mee is of wat mee is gebeurd hoor, dit paard is waarschijnlijk slim en antacipeert op de mogelijkheden die geboden worden. Hij krijgt de ruimte om te schrikken en jullie gaan er zo te lezen, inmiddels wat angstig mee om. Het ongewenste gedrag loont dus voor hem!
Degene die hem rijdt moet inderdaad de knop omzetten, wordt eens kwaad/streng op jezelf. Zo'n dier moet weinig kans krijgen om te klooien. Bij het rijden heel actief bezig gaan zodat hij geen tijd heeft om dingen te bedenken. Neem heel duidelijk de leiding, probeer hem voor te zijn in zijn acties en waar ze ook behoefte aan hebben is om het werk afwisselend te houden. Je moet zelf niet te voorspelbaar zijn.
Wat heel goed helpt is les. Verder als hij wegschiet of bokt, vooral gewoon doorrijden en eigenlijk net doen of je niets merkt. Dan is de lol er gauw af want alle acties als die, kosten vooral het paard veel energie.
Wat misschien voor jullie eigen gemoedsrust werkt is om het paard voor het rijden even tien minuutjes te longeren dat de frissigheid er af is. Wees dan ook meteen al streng en duidelijk over het feit dat jij de leiding hebt.

Zulke paarden moet je echt duidelijk en consequent aanpakken en dat kost tijd maar dan heb je er uiteindelijk ook een braaf paard aan. Je zal er echt in moeten investeren, er is nu aan begonnen en er nu mee stoppen betekent eigenlijk dat het alleen maar lastiger wordt om er ooit nog wat mee te doen. In deze toestand verkopen is echt hartstikke lastig. Wat ik me afvraag, is het een erg groot/sterk paard?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:42

+:)+ Ik kan het niet beter verwoorden, top. *\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:47

Even een bloedje laten trekken door de Va en kijken of ie niet een tekort heeft aan Magnesium.
Mijn 8 jarige merrie begon vorig jaar uit het niets ineens van alles te schrikken. Ze was voor alles bang, ook alle normale dingen.
Sinds zij magnesium krijgt bijgevoerd (en Feelings Control) is het weer mijn oude vertrouwde merrie aan het worden :+: maandag wordt haar bloed getrokken ter controle, of het tekort is aangevuld.
Magnesium is een stof die veel paarden tekort komt en bijzonder vervelende klachten kan veroorzaken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:02

montyjansen schreef:
Als een paard met beleren in een voerbak komt te staan dat vind ik wat raar, wat doe je dan waardoor hij in de voerbak komt? Ik denk dat hij op een manier is aan geleerd/beleerd wat niet erg rustgevend is geweest, ik zou zeggen ga ergens heen waar je mag komen kijken, helpen met zadelmak maken en begin helemaal opnieuw, leer hem rust en vertrouwen geven en werk daar vanuit verder, niet teveel veranderen, zodat als hij weer thuis komt dat je er zelf mee verder kan werken en jullie samen begrijpen wat hij doet en wat jij vraag.

Dat is helemaal niet zo vreemd hoor als een paard gewend is om in de wei te staan. Paarden willen dan helemaal niet in een stal staan, wat wel moet op een trainingsstal. Ze worden dan wild en gaan in de stal steigeren waardoor ze met hun voorbenen in de voerbak terecht kunnen komen.
Gaten in het dak vind ik wel wat vreemd. Is dat dak dan zo laag bij die trainingsstal?

Mocht je niet komen kijken bij die stal dan?

Wat eerder genoemd is lijkt me plausibeler dan dat deze stal niet goed zou zijn. De onervarenheid van de eigenaren met het berijden van een net beleerd paard. TS geeft zelf aan dat het eerst allemaal goed ging. Je hoeft maar even verkeerd te reageren en het vertrouwen is weg bij zo'n onervaren, en ook nog eens sensibel, paard. Er had een ervaren persoon op moeten rijden toen het paard terugkwam uit de training.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:31

Ik heb gekke paarden mee gemaakt maar nog nooit 1 in een voerbak, mee leren met zadelmak maken is bij ons heel narmaal, ook helpen als het nodig is als hij thuis staat.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 07:27

gaten in het dak van zijn stal ja. van die platen waren het. Nou bij die trainingsstal hadden we een klein conflictje want telkens als we kwamen kijken keek hij heel angstig en stond hij op stal en werd er niks mee gedaan. De stal staat verder wel goed aangeschreven volgens mij, want ze hebben er allemaal paarden staan die in de Z of ZZ rijden. Maar ons paard is beleerd door een stagiaire ik weet niet of daar verder wat mis mee is? Maar naar mijn idee is er niet veel mee gedaan. Over een paar maand kom ik er vlakbij te wonen bij het paardje en dan ga ik elke dag wel even eerst met hem grondwerk doen en daarna als het vertrouwen wat beter is tussen ons ga ik er weer op met behulp van een trainer. Want ik denk dat verkopen hem niet word aangezien mijn schoonvader er erg aan gehecht is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:15

Ook al is een paard beleerd/zadelmak, dan nog is het geen fiets, maar een levend dier.
Uit het verhaal lees ik dat jullie wat weinig ´mans´ zijn voor het paard. Bij een onervaren paard is de timing in je reactie heel belangrijk.
Als hij schrikt, eventjes wegschiet en dan ook nog een ruk in z´n mond krijgt doordat de ruiter uit balans is, vergroot je de schrikreactie alleen maar, waardoor hij inderdaad zijn staart tussen zijn billen trekt en wegrent. Als je dat vanuit het paard bekijkt, is het een logische reactie. Een ervaren ruiter blijft mooi in balans zitten en houdt been eraan om het paard te ondersteunen.
Het klinkt alsof jullie paard die steun mist. Een beetje cru gezegd betekent dat dat niet het karakter van het paard, maar de onwetendheid van zijn berijders het probleem is.

Een relatief onervaren ruiter en een onervaren paard is niet de meest gelukkige combinatie. Hij probeert je iets te vertellen, maar jij snapt zijn taal niet goed. Maar de familie is natuurlijk aan het eigen fokproduct gehecht. Mits jij en je schoonouders bereid zijn om bij te leren en hierin te investeren (goede instructie is fijn, maar vaak hangt er ook een prijskaartje aan!), denk ik dat je er best een fijn paard aan kunt krijgen.

Dat jullie ook de brave Tinker hebben is daarbij alleen maar een voordeel. Die kan het 'grote paard' heel goed helpen, vooral buiten. Ik zou dan ook alleen maar samen met de Tinker de weg op gaan voorlopig. Voor ons mensen lijkt het verkeer, het bos en alles heel normaal, maar als ik het goed begrijp heeft dit paard 8 jaar lang op een plek gestaan, en nu moet hij ineens de wijde wereld in. Vind je het gek dat hij dan af en toe schrikt? Ik niet. En het geeft ook niets, maar je moet hem wel de kans geven, een beetje helpen: dus door zelf te werken aan je rijvaardigheid en horsemanship! Heel veel succes.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:58

ingkie5 schreef:
gaten in het dak van zijn stal ja. van die platen waren het. Nou bij die trainingsstal hadden we een klein conflictje want telkens als we kwamen kijken keek hij heel angstig en stond hij op stal en werd er niks mee gedaan. De stal staat verder wel goed aangeschreven volgens mij, want ze hebben er allemaal paarden staan die in de Z of ZZ rijden. Maar ons paard is beleerd door een stagiaire ik weet niet of daar verder wat mis mee is? Maar naar mijn idee is er niet veel mee gedaan. Over een paar maand kom ik er vlakbij te wonen bij het paardje en dan ga ik elke dag wel even eerst met hem grondwerk doen en daarna als het vertrouwen wat beter is tussen ons ga ik er weer op met behulp van een trainer. Want ik denk dat verkopen hem niet word aangezien mijn schoonvader er erg aan gehecht is.

Volgen mij is dit echt een paard, uit huilen opnieuw beginnen, als je straks met hem aan de gang gaat, neem er iemand bij die je kan helpen en jullie, vertrouwen kan geven, niet eerst alleen wat rommelen, gelijk een paar keer hulp nemen en zo weer op bouwen naar een goede samen werking, gelijk een goede start maken en ga er voor, beter eerst wat kosten en goed beginnen, dan later weer problemen moeten oplossen , dat kost meer geld en tijd.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 06:58

We waren er van de week weer op geweest en toen ging het hartstikke goed. Wel als ze met zijn tweeen zijn dan is er niks aan de hand. Morgen komt iemand me helpen en gaan we alleen, maar heeft iemand hier ook ervaring mee dat een paard niet alleen kan zijn? Kan dat ook een reden zijn dat hij zo angstig is?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:02

Iemand helpen en gaan we alleen? Alleen naar buiten? ik zou eerst alleen in een buitenbak rijden voor ik allen naar buiten ga. :j :j

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:13

Ik zou het nog niet opgeven ;) Mischien moet je eerst een keer scriktraingin met hem doen.Als je neit weet wat dit is : Dat is een training jij staat langs je pony/paard.
En dan ga je over een stukje hout( brugetje) Of over ee ziel emt allemaal flesjes erop en daarover heen lopen.Oof door linten heen die dan hangen.Kijk maar eens op deze site ;)http://www.everyoneweb.com/nista En ik zo het gewoon weer opniuew aanpakken. Gewoon weer longeren met zadel en hoofdstel.of een keer dubbele longeerlijn. ;) En ik ken een pony, die is heel snel maar als je die lossere teugels geeft dan komt ze tot rust.Dan voelt ze de vrijheid en dan voelt ze niet de drang tot werken.Wat ze dan wel doet maar zonder verzet. En op ene vledje laat ik haar wel eens lekker hard gaan zodat ze zich kan uitleven:) Maar ik zou het nog niet opgeven.Misschien heb je gelijk en is het niet "jouw"pony, van karakter.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:52

Ja ik weet wat schriktraining is. volgende week komt een vriendin van mij die Horse Agility trainster is en die veel doet via de Natural horsemanship weg en zij helpt mij sowieso al ook qua rijtechnisch met allemaal dingen heb eerst veel getraind aan mijn onafhankelijke zit voordat ik op hem ging rijden en ik denk dat hij misschien ook wel bitloos gereden moet worden omdat hij heel gevoelig is in zijn mond kan geen weerstand hebben en dan schrikt hij al dus dat gaan we ook nog proberen. Ik wil niet opgeven want zo´n type ben ik gewoon niet!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:37

Haha goedzo! Ja,, bitloos is echt ene aanrader.Misschien is hij wel vervelend door het bit.Dat kan ook zijn niet voor al zijn gedrag maar misschien wel een beetje? Want ik ken een halfinger die aan het wisselen was en dat deed dus erg veel pijn met bit die ging altijd bokken en rare kwatsen uithalen en toen gingen ze bitloos rijden en was het allemaal prima :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:08

ingkie5 schreef:
Ja ik weet wat schriktraining is. volgende week komt een vriendin van mij die Horse Agility trainster is en die veel doet via de Natural horsemanship weg en zij helpt mij sowieso al ook qua rijtechnisch met allemaal dingen heb eerst veel getraind aan mijn onafhankelijke zit voordat ik op hem ging rijden en ik denk dat hij misschien ook wel bitloos gereden moet worden omdat hij heel gevoelig is in zijn mond kan geen weerstand hebben en dan schrikt hij al dus dat gaan we ook nog proberen. Ik wil niet opgeven want zo´n type ben ik gewoon niet!

oke dan, dat is het, je kan het. :j
bit loos kan je alijd doen/proberen, baat het niet schaden doet het ook niet. *\o/*