Jong paard uit laten razen..of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: Jong paard uit laten razen..of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:53

Ben ook een paardje aan het beleren dat ongelovelijk druk was. Als hij wilt galloperen mag dat... (om uit te razen) maar hij mocht pas stoppen als ik dat zei.. :) werkte over het algemeen prima, nu is ie zo mak als een lammetje en sukkelt soms zelfs :P Misschien het proberen waard.. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:34

Ik zou doen wat inderdaad Vivian__ ook zegt, als je kiest voor uit laten razen, ga dan ook net zo lang door tot dat jij zegt dat hij mag stoppen. Als hij geen zin meer heeft om zo tekeer te gaan en dus rustiger wil gaan lopen, moet jij hem vertellen dat dat pas de bedoeling is zodra jij dat ook wil. De meeste leren dan vanzelf wel dat het eigenlijk niet zo leuk is omdat ze dan nog langer moeten lopen :+ Kijk ook goed waarom het is, is het omdat hij gewoon energie heeft? Of om onder het werk uit te komen, of nog iets anders? Pas wel op met dat uit laten razen, ik ken paarden waar je nu pas op kan stappen als ze eerst 10 minuten aan de longeren 'hun energie kwijt moeten raken'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:51

EllaBellaah schreef:
Ik zou doen wat inderdaad Vivian__ ook zegt, als je kiest voor uit laten razen, ga dan ook net zo lang door tot dat jij zegt dat hij mag stoppen.

Dat werkt ook alleen bij de paarden die niet werkelijk heel rennerig zijn. Op de adrenalinekick kunnen ze uren verder zonder hun vermoeidheid te voelen. Ik heb zo ook al eens 2,5 uur in galop gezeten en toen moest ik zelf bakzeil halen en dat is niet wat je wilt. Dat paard blijft nu nog steeds uren voor je lopen, dat is dan weer de zonzijde ervan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:07

Urielle schreef:
EllaBellaah schreef:
Ik zou doen wat inderdaad Vivian__ ook zegt, als je kiest voor uit laten razen, ga dan ook net zo lang door tot dat jij zegt dat hij mag stoppen.

Dat werkt ook alleen bij de paarden die niet werkelijk heel rennerig zijn. Op de adrenalinekick kunnen ze uren verder zonder hun vermoeidheid te voelen. Ik heb zo ook al eens 2,5 uur in galop gezeten en toen moest ik zelf bakzeil halen en dat is niet wat je wilt. Dat paard blijft nu nog steeds uren voor je lopen, dat is dan weer de zonzijde ervan.

Ruiterwissel :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:49

Ja hahaha, estafette :+
Nee ik denk dat dat soort paarden zich doodloopt, toen ik afstapte was het ook precies of ik een speld in een ballon had gestoken :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:20

Ik heb het bij me vorige Av hengst ook eens moeten doen.
Die had nog weleens de neiging om te denken alsof hij op de race baan was.

Moest toen een keer doorgaloperen in een stevige galop ca 45 min.
Hij vond toen het spellentje alleen niet meer zo leuk......maar das een beetje een voordeel van een hengst...die zijn toch eigelijk liever lui dan moe.
Mij kon je daarna aan het zuurstof hangen....Tja meneer was even moe maar wel weer zo opgeladen :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 06:54

Ik longeer ze de eerste tijd altijd los, leer ze dan ook om te draaien op commando door mijn houding, zodat als ze erg wil rennen ik kan laten omdraaien, waardoor ze meer moeten werken en daardoor minder energie over houden om te rennen, zodat ze meer gaan opletten, en niet op een soort automatische piloot (trans) blijven rennen *D

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:07

Weet je.. Een jong paard moet hieraan wennen en ik denk dat je hem gewoon op de grote volte moet zetten in plaats van meteen door de hele bak los te rijden.
Dus op de grote volte bij A of C en hem daar lekker losrijden met een aanleuning in de draf en verander je af en toe van hand op die volte, laat hem niet zijn eigen gang gaan en longeren heeft ook geen zin want dan blijf je maar aan het longeren! Snap je?
Hij kan trouwens wel tekeer gaan de eerste keren dat je meteen in het zadel klimt, dat moet je wel goed kunnen uitzitten! Anders laat je een meer ervaren ruiter je paard losrijden tot de frisheid eruit is. Het komt dan wel goed, maar dat longeren moet je niet telkens voor het rijden doen want het is de bedoeling dat je meteen aan de slag kunt en het paard is al gewend aan de ruiter en het zadel dus het longeren is ook niet zo zeer nodig.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 06:53

Met dubbele lijnen kan je ze dan ook veel om laten draaien als ze erg rennerig zijn. *D
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 03-05-12 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:00

Staat het paard buiten in de paddock of iets voordat je er op stapt? Uit laten razen is leuk, maar veel paarden die ik ken krijgen juist daar een kick van, een paard is echt niet zomaar moe.. als je hem in de paddock even laat scharrelen en eventuele overtollige energie weg laat rennen heb je daarna een ontspannen paard om op te stappen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:10

mimpje.....moet je ook maar niet op een maflinger gaan zitten.... :)* ;) :*