Puk (v. Special D) voor het eerst op bokt. (Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

Re: Acapulco (v. Special D) voor het eerst op bokt. (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 07:12

@Aleeneh: bedankt voor je reactie.
Wat betreft de verbinding met zijn mond, die was eigenlijk prima, ik had gewoon een licht contact, hij bleef netjes naar m'n hand toe lopen :)
Aan het spetterende is idd nog werk. Maar zoals ik eerder al zei, eerst basis, dan tijd voor show ;) Als hij thuis goed aanvoelt zit ik er al eens wat meer aan en dan gaat hij ook echt heel fijn gaan draven. Maar dat was daar niet aan de orde én puk zou het op die dag niet kunnen verwerken. We komen wat uit een dipje, zaterdag was de eerste goede dag eigenlijk sinds enkele weken, dus we doen rustig aan. Puk is geen paard dat je boos wilt maken, eigenwijze kop zit er wel op :)

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:22

12sterre34 schreef:
Mooi paard heb je :) Ik vind hem wel erg iel in de hals op de een of andere manier. Op de foto's loopt hij over het algemeen netjes, wat ik mis is het spectaculaire. Je zegt zelf dat jullie relatief kort bezig zijn dus dat kan zeker nog komen. Maar ik denk dat de hals minder iel blijft als je er echt aan gaat werken, dus zoals eerder gezegd hem meer te gaan laten dragen van achter en van voor hem vaak op diverse hoogtes instellen.

Ik vind dat als je je handen iets lager houdt dat je er heel netjes op zit! Veel succes en plezier :)

Mooie Pukkie! Wat leuk om hem weer eens terug te zien! Deze knapperd stond bij mij op stal :)

Ben het wel eens met bovenstaande reactie over de hals, die past niet bij de rest van zn lichaam, maar zo ken ik hem helemaal niet. Hij had altijd een prachtige hals, dus ga lekker veel trainen, dan komt dat wel goed! Laat hem zoveel mogelijk op eigen benen lopen en zelf zn hals dragen ipv op jou armen te hangen, goed die achterkant eronder rijden, veel overgangen, dan komt de bespiering er vanzelf weer op! :D

Mss ook meer met een trensje rijden ipv stang

Veel succes!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:34

@Taebo: wat leuk dat je Puk kent!
Verder had ik graag gehad dat je goed gelezen had.
Ik vind het echt niet fijn dat je zo doorgaat over die hals. We hebben maanden gerevalideerd door een blessure, ik heb er alles aan gedaan om hem zo veel mogelijk spieren te laten behouden. Door bvb hem in een superduur revalidatiecentrum te zetten. Maar halsspieren verdwijnen nu eenmaal als ze zo lang niets mogen doen. En die komen er ook niet op 1,2,3 weer op.
Ik doe mijn stinkende best om dit paard er op z'n best uit te laten zien. Zoals hij er op de foto's uitziet is al een hele verbetering tegen begin dit jaar.

Waar zie jij dat hij hangt op mijn hand? Ik heb heel de tijd een fijn contact gehad met de mond, hij is nergens gaan hangen..

En over de laatste opmerking, wat is jouw argument daarvoor? En je hoeft geen overhaaste conclusies te maken, alvorens je zoiets zegt zou je beter eerst vragen hoe vaak ik hem op S&T heb.
Dat is nl hoogstens 1x per week, soms helemaal niet.

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:56

Leuk om Puk op bokt tegen te komen!
Wat een pech heb je al gehad in zo'n korte tijd!

In de tijd dat ik hem regelmatig in de bak tegen kwam had hij het al moeilijk om op het achterbeen te komen.

Veel succes met hem! :)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:50

Nog een bekende, leuk! Ja hij is een typetje, liever lui dan moe he :D
Hij probeert eerst alles om er onderuit te kunnen alvorens hij toegeeft en toch gewoon gaat werken met die achterhand ;) hij heeft een sterk karakter, maar ik ook. Soms botst dat maar als het goed gaat heb ik er een fantastich leuk paard aan!

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 06:18

He hallo.. Je hoeft niet zo aan te vallen! :( Je opent dit topic, dan wil je toch reacties!!?? En ik zeg helemaal geen gekke dingen! Ik bedoelde het juist opbouwend, dat ie dan vanzelf weer zn mooie bouw terugkrijgt na de vervelende periode die je met hem gehad hebt! Ik begrijp jouw heftige reactie niet helemaal! Pff..Bokt kan af en toe zo vermoeiend zijn! :(

Volgens mij zeg je hier overigens zelf dat ie op je hand gaat hangen!

LS_ schreef:
Puk heeft vaak de neiging om op verplaatsing in elkaar te duiken, dan gaat hij hangen op mijn hand en duikt hij helemaal op de voorhand.

Bovendien geef je zelf meerdere malen aan dat ie moeite heeft met zn achterhand te gebruiken. Dan gaan ze stuwen en komen dus vaak te veel op de hand.

En de laatste opmerking over de S&T had te maken met deze opmerking:
LS_ schreef:
Hij loopt veel te makkelijk in die valse knik..

Het viel me op dat je met S&T rijdt. Dan willen ze nog wel eens achter het bit duiken. Ik ben van mening dat je dat beter oplost zonder S&T...maar goed..weet je...laat maar!

Succes!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 06:58

Hoi, was helemaal niet zo aanvallend bedoeld zoals jij het opneemt hoor.
Ik zeg idd dat hij dat op verplaatsing graag doet, beetje verder zeg ik dan ook dat dit ons werkpunt was en dat dus super gelukt is...

Ik los het probleem niet op met S&T, het is zelfs zo dat hij het makkelijker doet als ik hem op dubbel heb ipv op trens. Vandaar mijn keuze om hem op S&T te nemen tijdens de clinic..

Voelde me over zijn hals wel wat aangevallen, klopt. Ik denk omdat ikzelf al blij ben met dit resultaat ten opzichte van begin dit jaar. Ik weet dat het nog veel beter moet, maar het is voor mij ook frustrerend dat het zo traag gaat.. Ik hoor het thuis ook vaak, van goh zijn hals ziet er niet goed uit, is niet fijn om te horen als je zoveel moeite doet voor je paard :)

Maar goed, excuses als je je aangevallen voelde ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:57

Aangezien er al nogal wat tips/ commentaren gegeven zijn, wil ik het even laten bij een positieve opmerkingen over het feit dat de stang, in tegenstelling tot wat je helaas toch regelmatig ziet (!!), niet overdwars in de mond van het paard zit!

Vond ik wel even noemenswaardig. Daar zouden andere ruiters een voorbeeld aan kunnen nemen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:06

Knappe Puk! :~

Wat ook mij erg opviel is hoe vriendelijk je hem rijdt. Je zit helemaal nergens te "chipoteren" of te "foefelen". Steeds erg vriendelijk in je handen en een erg propere zit. *Jaloers*

Ik vind 'iel' trouwens een erg straffe uitspraak over zijn nek. Zo 'erg' is het toch helemaal niet?

Veel succes nog met hem! Dat alle miserie nu achter de rug mag zijn en dat je gewoon weer verder kan opbouwen met hem. Succes in de Z!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:13

monia schreef:

Wat ook mij erg opviel is hoe vriendelijk je hem rijdt. Je zit helemaal nergens te "chipoteren" of te "foefelen". Steeds erg vriendelijk in je handen en een erg propere zit. *Jaloers*

Ik vind 'iel' trouwens een erg straffe uitspraak over zijn nek. Zo 'erg' is het toch helemaal niet?

Veel succes nog met hem! Dat alle miserie nu achter de rug mag zijn en dat je gewoon weer verder kan opbouwen met hem. Succes in de Z!

Mogen wij uitleg over deze woorden? :')

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:22

Joolien schreef:
monia schreef:

Mogen wij uitleg over deze woorden? :')

Niet iedereen op Bokt.nl komt uit Nederland ;) ik begrijp volledig wat ze hier mee wilt zeggen :=

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:23

Sorry. Ik heb nog gezocht naar een ander woord maar kon niets vinden, behalve woorden die nog minder AN waren.

Ik bedoel op een dergelijke manier gaan compenseren (met bovenlichaam, benen, handen, ...) dat je het paard hindert. Knoeien, prutsen en wringen komen aardig in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:24

Ah ok, weer wat geleerd :D

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:27

hele mooie foto's Laura :j Echt fijn dat je weer met Puk aan de slag kan :)
Ik weet dat jullie van ver komen door die blessure enzo..., dus hopelijk kunnen jullie nu samen wat meer een combinatie gaan vormen & krijgt Puk zijn spieren wat terug.

Achteraan mist hij idd nog wat activiteit, maar dat los je natuurlijk niet op in 1u les/clinic. Eenmaal hij was meer zal gaan zitten komt die oprichting wel vanzelf :)

Ik zou hem persoonlijk ook nog niet op S&T rijden, maar dat is natuurlijk ieder zijn persoonlijke keuze. Maar je stanggebruik is weel heel netjes +:)+

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 17:11

Bedankt iedereen voor de leuke reacties!

We zijn destijds nogal onverwacht met S&T begonnen, ga ik hier niet over doorgaan. Maar sindsdien neem ik hem zo nu en dan er nog eens bij :)

Eens dat hij mij er weer aan gaat laten rijden komt die activiteit achteraan ook wel terug voor mekaar. Punt is vooral dat hij het moet toelaten om eraan te rijden, eigenwijs ding soms ook :)

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:26

Fijn paard!
Ziet er uit als een echte eyecather!
Ik had graag gezien dat je hem van achteruit en over de rug had gereden.
Hij draagt mijns inziens te weinig vanuit achter, waardoor hij ook strakker oogt in de bovenlijn.
Als je hem dan vanuit achteren hebt, kun je lang en laag rijden.
Mag ik je ook complimenteren met je geweldige houding!

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:31

Mooie foto's en die dag zelf was het ook een plezier om je te zien rijden.
Ik was echt onder de indruk van je stille zit en je nette en stille handen.

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:14

IK vind de foto's ook netjes en vriendelijk uitzien. Hij mag idd wat meer bespiering hebben maar na jou verhaal te horen heeft dit ook een reden en zal je ook al goed op weg zijn.

Als je zijn achterhand meer activeert zal die daar meer ondertreden en ook meer bespiering kweken. Wanneer die meer van achter gaat lopen zal die van voor zelf omhoog komen. Zelf zou ik hem meer losser door het lijf rijden, links/rechts buigen, schoudervoor rijden. veel afwisseling..

Het S&T gebruik ziet er netjes en vriendelijk uit, ik ben zelf van mening hoe hoger je handen met wat voor aanleuning dan ook hoe meer die na onder duikt..

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:51

Erg gaaf paard :~
Volgens mij zit in jullie combinatie veel potentie!
Ik vind hem nu in zijn achterhand nog wat 'gewoontjes' lopen maar dan heeft ongetwijfeld met de blessure te maken. Wanneer hij achter verder zakt en beter ondertreedt zal hij voor automatisch meer omhoog komen. Ik vind dat hij op de één na laatste foto in de galop wel mooi gaat 'zitten' dus het zit er zeker in! :)

veel succes samen

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:48

Bedankt voor de reacties!

Over zijn achterhand kan ik jullie alleen maar gelijk geven. Daar zijn we de laatste weken ook mee aan de slag gegaan :) op stand is zijn achterhand eigenlijk best bespierd hoewel hij in het werk dan toch wat kracht mist soms. Maar goed, trainen is de boodschap.
Hij is op deze foto's inderdaad heel gewoon achteraan, we werken eraan. Hij heeft geen spectaculair achterbeen, hij heeft ook een ietwat stijl achterbeen, dus zowel voor hem als voor mij niet eenvoudig om daar spektakel in te krijgen.

Heb hem sinds de clinic steeds op trens gereden, voor degenen die zich daar "zorgen" over zouden maken ;)
Thuis varieer ik nu nog meer in hoofd-halshouding wat prima gaat. Hij heeft nu minder de neiging om in zijn comfort-zone te gaan lopen :j

Komende zondag hebben we onze 2e wedstrijd gepland, daar komen eventueel nog wel enkele foto's van :)

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:00

Ik vind jullie een fijne combinatie om te zien. Even een compliment over je stang gebruikt.
Naar mijn mening mogen je handen iet wat lager maar je geeft zelf aan dat hij niet op je handen leunt dus iets waar je straks weer naar terug kunt werken.
Het meer mogen ondertreden en actiever herken ik hier erg terug in mij en mijn paard. Wij schakelen veel (wat je al aangeeft te doen) en maken veel voltes 15 en 10 meter en op ten duur als dit correct is kan je hierin ook correct schakelen en oefenden wij het ondertreden, sterker maken en het loslaten. Voor ons heeft het erg geholpen, wellicht kan je het wat meenemen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:18

Leuk! Ik heb zelf een paar jaar gelest bij Frenk {totdat we naar het noorden verhuist zijn} en ik moest in het begin wel even wennen aan zijn manier van lesgeven. Maar na een paar weken liepen mijn paarden aanzienlijk beter, achter er veel meer bij etc. Paarden gingen zichzelf veel meer dragen en werden daardoor ook veel makkelijker in de buigingen etc. Ik had op dat moment 2 paarden die erg groot waren en beide niet het meest snelle achterbeen hadden. Absoluut geen makkelijke paarden om te rijden. Door Fenk's "methode" werden ze echt veel beter. En buiten dat is het een hele sympatieke en kundige instructeur die een paard nooit zal overvragen. Hij heeft het vermogen om elk paard als een individu te benaderen ipv alle paarden op dezelfde manier te trainen. Misschien ogen de foto's op dit moment niet spectaculair of nog niet helemaal perfect, dat kan over een maand of 2 heel anders zijn.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:22

@GoGoNut: mijn handen zijn inmiddels lager :j
Die voltes, die zijn onze nachtmerrie :D Dat is hard werken voor ons beide, die oefening nemen we al geruime tijd mee en het begint te beteren maar hij heeft het nog wel moeilijk. Volte 10m gaat hem best af, in mijn proef moet ik 2 voltes 8m maken, daar krijgt hij het soms toch nog lastig. Dan merk ik dat hij die oprichting verliest door gebrek aan kracht. Goede tip, daar werken we dus hard aan :)

@sliert: Ik vind Frenk ook heel fijn om les van te krijgen. Dit was nu slechts eenmalig uiteraard maar ik merkte wel verandering bij mijn paard. Inderdaad, dat op eigen benen laten lopen kwam bij mij heel vaak terug wat nu thuis ook best goed gaat. Heb de clinic uitgebreid besproken met mijn instructrice en nog wat filmpjes erbij. Zo zijn we samen weer aan de slag gegaan :)

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:49

Pff jha die voltes waren ook mijn nachtmerrie hoor! Hahah maar wel ontzettend geweldig als dat gewoon appeltje eitje is. Ik kan nu gewoon schakelen op de 10 meter volte zonder haar te verliezen, en zelfs middendraf zeg maar. Merk wel waar het goed voor is en waar we voor gewerkt hebben. Succes ermee hihi ik weet hoe je je voelt als je er mee bezig bent ;)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:02

Hier een special D fan (heb er zelf eentje staan van bijna drie jaar oud), ik vind jouw rijstijl er erg vriendelijk en rustig uitzien. Ik stoor me dan ook helemaal niet aan je handhouding op deze foto's aangezien je duidelijk uitlegd waarom er zo gereden wordt. Ik vind je een erg nette houding hebben en vind je paard zo van de foto's af alweer erg fijn lopen na zo'n lange blessuretijd. Ik vind hem een mooie krachtige galop hebben en als je een paar maanden verder bent denk ik dat er alweer een veel krachtiger paard loopt, die bespiering komt wel terug. Lekker rustig verder trainen en oppakken, denk dat jullie het ver gaan schoppen samen!