Twijfels over instructie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:59

Naar aanleiding van een zeer giftige PB van topicstartster:
Als ik in een reactie op een topic zet dat ik iets NIET l*llig bedoel, dan meen ik dat anders zet ik dat er niet neer. Vandaar dus ook even een openbare reactie en toelichting, ik hoef me niet te verschuilen achter PB's want ik sta achter wat ik zeg.

Bovenstaande reactie heb ik geplaatst omdat ik zelf nogal eens ruiters "aan m'n deur" krijg voor les, die klagen over hun laatste instructeur(s) en als je dan gaat kijken hoe er gereden wordt, snap ik een stukje frustratie bij beide partijen. Men heeft zelf vaak een niet al te beste basis, waardoor er in de loop der jaren fouten en gewoontes insluipen, die gewoon verrekte moeilijk weer eruit te krijgen zijn. Om dan je instructeur als niet goed te bestempelen, is vaak wat aan de makkelijke kant.
Vergelijk jezelf als ruiter in dit geval maar gerust met een paard of een hond: iets afleren (door je heen stieren bij het naar de wei brengen, of op de bank springen bv) is veeeeel moeilijker dan zoiets aanleren. Zo werkt het met ruitergedrag ook. Als jij je al jaren aangewend hebt om je hakken op te trekken en dus met je hak te drijven ipv met je kuit, dan duurt het echt een aardig tijdje voordat dat eruit is. Niet alleen omdat je spieren weer rustig opgerekt moeten worden (en dan kom je d'r achter dat je geen 18 meer bent *LOL* ) maar ook gewoon stomweg omdat je d'r jaren niet op gelet hebt, en het dus geen gewoonte is om je been netjes lang te houden.
Hetzelfde met teugelvoering. En al helemaal als een ruiter dan ook nog eens een uitstapje richting western gemaakt heeft, waarin toch anders met teugelvoering omgegaan wordt...

Voor wat betreft opmerking van topicstartster over mijn minachting richting haar stalhouder (stond in PB): wie mij aan kan wijzen waar ik dat in dit topic in noem, mag mij z'n tuig laten poetsen met mijn tandeborstel Haha! Ik denk dat je hiermee een oude koe uit de sloot viste Stef, van toen ik gechoqueerd reageerde toen je vertelde dat je les wilde gaan geven op je manege. Kan ik nog steeds met m'n pet niet bij, omdat je er zelf achter bent gekomen dat je basis incompleet is en je die dan door wilt gaan geven aan anderen. Maar dat is een ander onderwerp dat hier niet besproken werd dacht ik...

Zo, dat was het denk ik wel weer, hopelijk is de lucht hiermee weer wat geklaard. Zo niet, jammer dan 't is toch winter dus er zullen nog wel meer buien komen. Zo wel, dan gaan we weer lekker verder bokken!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:17

Citaat:
wie mij aan kan wijzen waar ik dat in dit topic in noem, mag mij z'n tuig laten poetsen met mijn tandeborstel

Als je daarna meteen laat zien dat je je tanden er nog mee poetst wil ik wel even gaan zoeken

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:19

Citaat:
mag mij z'n tuig laten poetsen met mijn tandeborstel Haha!

Ik ga zoeken Haha!

Stef,
Toen ik na jaren niet meer gereden te hebben mijn fjordenbaal kocht, had ik besloten dat ik direct goed les wilde hebben, juist om dit soort dingen te voorkomen.
Uiteindelijk had ik het geluk dat Suzanne F. hier van bokt mij les ging geven.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik onnoemelijk veel van haar geleerd heb. Ik heb een jaar les van haar gehad, daarna ben ik door verschillende omstandigheden gestopt en heb mijn fjord verkocht, maar dit terzijde.

Toen ik begon, konden zowel mijn fjord als ik niets Haha! Daarbij was ik heel bang geworden na een val van een ander paard.
Tel alles bij elkaar op en je begrijpt dat er wat werk aan de winkel was voor Suzanne.
Doel 1 was fjord voor het been te krijgen en dan zo dat lichte kuitdruk lopen betekende, dat heeft best een tijd geduurd, maar uiteindelijk ging het als een speer.
Daarna begonnen we te werken aan nageeflijkheid, ook dat duurde lang maar uiteindelijk ging dat in stap en draf goed, tijdens de overgangen nog wat minder maar ala.
Pas na een maand of 10 begonnen we eens voorzichtig over galop te denken.

Ik ben bang dat jij teveel in te korte tijd wilt. Trek er eens wat tijd voor uit zodat juist de basis helemaal in orde is, zowel van jou als van je pony.
Ik heb daar zoveel profijt van gehad.
En mijn fjord was geen gemakkelijke met rijden want op het moment dat je hem even niet tussen 2 benen en 2 teugels had, stond hij alweer aan de andere kant van de bak.

Succes ermee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:27

flair schreef:
Citaat:
wie mij aan kan wijzen waar ik dat in dit topic in noem, mag mij z'n tuig laten poetsen met mijn tandeborstel

Als je daarna meteen laat zien dat je je tanden er nog mee poetst wil ik wel even gaan zoeken

Ben niet vies van een paard dus ook niet van z'n tuig, moet kunnen *LOL* *LOL* *LOL*

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:31

Als ik heel eerlijk ben vind ik jouw les ook nog niet zo slecht klinken.
Een hoop reacties hierboven geven ook weer wat ik er bij dacht toen ik je verhaal las.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik toch echt nog even proberen om het een en andere uit te praten met die instructrice. Want het is inderdaad niet netjes dat ze eerst van anderen hoort hoe en wat.

Ook ik weet hoe verrekte moeilijk het is om je oude rijgewoontes overboord te moeten gooien en als het waren helemaal opnieuw te moeten beginnen. Ook Laiser heeft dat gemoeten.
En als je nu drie jaar later (en dus niet 3 maanden) later kijkt, zie je een wereld van verschil. Beide zijn we op een veel betere manier gaan rijden. En ja dat heeft veel gevraagd van zowel Laiser en mij als van mijn instructrice. Maar je moet wel vertrouwen hebben in de instructrice die je kiest.
En als je in een paar jaar tijd al een hoop verschillende instructeurs hebt gehad, is het in mijn ogen moeilijk om te zeggen dat de fout ligt bij hun manier van lesgeven. Wellicht is het dan eens iets om jezelf de spiegel voor te houden en eens te kijken hoe jij als klant functioneert. De dingen die je opgedragen worden in de les, doe je die buiten de les ook met dezelfde consequentheid? Ben je zelf consequent in je manier van rijden, of val je makkelijk terug op je oude vertrouwde manier.
Ik hoop voor jou dat je nu een instructrice/instructeur vindt, die je beter ligt. Succes nog verder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 09:32

Het gaat er niet om dat instructrice in kwestie geen les kan geven of weet ik veel. Voor mij klikt het alleen niet, dat mag toch?
Sonja, waarom ik de stalhouder aanhaalde staat buiten dit topic, en dat was IMO ook duidelijk. De PB die je gehad hebt, ging niet alleen over dit topic. Maarja, dat was dan ook een PB

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:36

Wat ik niet snap... heb je nu eerst met anderen dan je instructrice gepraat over je ontevredenheid? Dan kan je er natuurlijk op wachten dat dat je verhaal verdraait wordt en bij je instructrice terecht kwam. Heb je daarna nog zelf je verhaal uitgelegd of had je gewoon zoiets van, laat maar, ben er nu toch vanaf?

Ik vind dus jouw instructie ook niet verkeerd klinken, en dat jij blaren op je handen krijgt hoeft helemaal niet te betekenen dat je loopt te trekken. Als jij gewend bent om zonder contact/druk te rijden voelt het al snel als trekken als je wel iets druk hebt. Ik MOET zelfs wel met handschoenen rijden anders liggen mijn handen open, en Flair valt toch echt niet in haar bek te trekken. Over het reageren op het been ben ik het ook met je instructrice eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:38

stef schreef:
Het gaat er niet om dat instructrice in kwestie geen les kan geven of weet ik veel. Voor mij klikt het alleen niet, dat mag toch?

** Tuurlijk mag dat, maar je zet dit topic toch niet voor niks op Bokt denk ik zo?

Sonja, waarom ik de stalhouder aanhaalde staat buiten dit topic, en dat was IMO ook duidelijk. De PB die je gehad hebt, ging niet alleen over dit topic. Maarja, dat was dan ook een PB

** Zoals gezegd, ik hoef me niet te verschuilen achter PB's, van mij mag alles openbaar hoor ik heb niks te verbergen. Als jij dat wel hebt is dat prima, maar dan liever in je eigen schuurtje en niet in de mijne.

Over en uit dan maar?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:16

flair schreef:
Wat ik niet snap... heb je nu eerst met anderen dan je instructrice gepraat over je ontevredenheid? Dan kan je er natuurlijk op wachten dat dat je verhaal verdraait wordt en bij je instructrice terecht kwam. Heb je daarna nog zelf je verhaal uitgelegd of had je gewoon zoiets van, laat maar, ben er nu toch vanaf?

Met anderen over je instructrice praten noem ik gewoon kinderachtig roddelen tsssjees hoe oud ben je.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:28

vind ik ook, wees volwassen en ga een gesprek met haar aan zonder dat eerst met anderen te bespreken.
Als je slim bent ga je alsnog met haar praten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:42

Ik ben het ook wel heel erg met Steef eens: als je nieuwe instructie hebt, moet je er voor gaan! Als je gaat twijfelen haal je er nooit het maximale uit!
Ik weet trouwens niet hoe jouw gesprek is verlopen, maar vindt het misschien ook wel een beetje kinderachtig dat je instructrice direct is weggelopen - je moet er natuurlijk wel over kunnen praten!
Ik heb ook net een nieuwe juf en roep ook af en toe: 'Dit snap ik niet' of 'Dit deed ik altijd zus en zo'. Niet om aan te geven dat ik het niet met haar eens ben, maar om duidelijk te maken dat het moeilijk is om het op haar manier te doen.
Ik ben het wel met de meeste anderen eens: het systeem klinkt niet vreemd. Wat ik wel mis in het verhaal is een stukje ontspanning wat volgens mij ook (juist) hoort bij deze manier van rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 17:05

Manda schreef:
Met anderen over je instructrice praten noem ik gewoon kinderachtig roddelen tsssjees hoe oud ben je.

Ook weer zo'n lekker gefundeert oordeel.... Je hebt geen idee hoe het gegaan is, maar je veroordeelt me wel gelijk (wen je aan trouwens)
Nee, ik heb niet achter de rug van mijn instructrice om zitten banketstaaf of weet ik veel. Verhalen worden verdraait ja, dat zie je wel weer.
Instructrice was een week op vakantie, en toen heb ik met 2 stalgenoten over mijn twijfels zitten praten, om te zien wat hun ervan vonden. Of ik spoken zag, hoe hun mijn rijden vonden gaat, etc.
Aangezien ik hiermee nog niet naar mijn instructie kon, aangezien zij op vakantie was. En wellicht had er uit die gesprekken gekomen van goh, ga eens met X praten, of zoek een ander, of weet ik veel, maar uit die gesprekken kwam niet veel.
Ja, ik ben een gruwelijke twijfelaar, kan ik ook niks aan doen, aard van het beestje..
We hebben gepraat, over de telefoon. Toen ik haar vertelde dat ik twijfelde of ik bij haar door moest gaan, kwam er van de andere kant gelijk vrij bot uit: Tja, dan moeten we maar stoppen.
We hebben toen lang zitten praten, en heb haar duidelijk gemaakt dat ik niet vond dat ze totaal geen les kon geven of weet ik veel. Maar voor mij heb ik toch zoiets van nee... Echt een duidelijke rede kan ik daar niet voor aangeven.

Sonja, het enige wat ik hier in dit topic er nog over wil zeggen: Ik vond mijn PB niet toepasselijk om in dit topic te zitten, aangezien het niet enkel over dit topic ging. Bovendien mogen "persoonlijke vetes" (laten we het dan maar even zo noemen, kan even geen woord verzinnen) niet openbaar op bokt "uitgevochten" worden.
Kan over gepraat worden, of we er uitkomen weet ik niet, wat niet is kan komen

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:27

ik denk dat je ook een beetje met een andere instelling naar je les moet gaan. Je bent er om te leren en dus mag je vragen. Als zij iets zegt en jij bent het er niet mee eens. kan je beter vragen waarom ze het zodoet en daarnaast ook zeggen waarom jij t liever anders zou zien. Een goede instructrice kan haar verhaal onder bouwen en ook vertellen waarom jou idee minder geschikt is. Maar als jij de hele tijd wel ja zegt maar eigenlijk nee bedoelt, omdat jij t liever anders ziet, kan ze je natuurlijk niet optimaal begeleiden.
ook over het wijken, je moet oefeningen niet als kunstjes zien maar als trainingsmethode. Wijken train je de eenzijdige kuitdruk mee. dit heb je later weer nodig bij de zijgangen. en de zijgangen zijn weer bedoeld om ej paard soepel door zn lijf te laten gaan. Je moet het rijden niet zien als een boel oefeningen, maar als training om je paard soepel te houden (en dit is dan wle heel simpel gezegt)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:45

Marjolein schreef:
ik denk dat je ook een beetje met een andere instelling naar je les moet gaan. Je bent er om te leren en dus mag je vragen. Als zij iets zegt en jij bent het er niet mee eens. kan je beter vragen waarom ze het zodoet en daarnaast ook zeggen waarom jij t liever anders zou zien. Een goede instructrice kan haar verhaal onder bouwen en ook vertellen waarom jou idee minder geschikt is. Maar als jij de hele tijd wel ja zegt maar eigenlijk nee bedoelt, omdat jij t liever anders ziet, kan ze je natuurlijk niet optimaal begeleiden.

Helemaal mee eens, maar het risico is wel dat je dan in "Ja maar" vervalt. Soms moet je gewoon eerst doen wat er gezegd wordt, en dan na de les eens gaan babbelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:31

Tja, ik heb de mening dat het moet klikken tussen paard, ruiter en instrictrice. Met mijn bijrijdpaard had ik een andere instrutrice dan met mijn huidige paard. Het klikte gewoonweg niet.

Zodra je het gevoel hebt dat het niet lekker loopt, moet je stoppen. Je hebt voor jezelf al een doel gesteld, dat is goed. Vergeet alleen niet dat je soms 2 stappen naar voren en weer 1 terug gaat.

Mijn huidige instructrice geeft op een voor mij heel aparte manier les. Ik heb er echt aan moeten wennen en de eerste keer dat ik met mijn paard bij haar kwam, had ik echt het idee, dat ik voor het eerst op een paard zat. Gelukkig is dat nu over en je ziet de vooruitgang bijzonder goed (en niet alleen bij mij, maar ook bij andere lessers).

Als je je niet lekker voelt bij de een, geef dan de ander een kans. Maar wees wel reeel met wat je verwacht. Voor de minder ervaren of veredelde manegeruiters (niet schieten! no offense), zal het wat langer duren. Dan heb je grotere kans dat je bijvoorbeeld eerst moet leren hoe je fatsoenlijk drijft, wat je met welke hulpen juist wel en niet kan. En nare gewoonten afleren (been there, wie niet!) Mensen die al langer "betere" les hebben, zullen hier misschien wat moeite mee hebben.

Misschien is het aan te raden om eens met collega ruiters mee naar hun les te gaan. Je ziet dan al wel of je het gevoel hebt of het gaat klikken tussen jou en die instructrice. Geeft ze aanwijzingen waar je wat mee kan? Staat ze alleen maar te schreeuwen? Doet ze het voor het geld? Heeft ze een goede achtergrond en weet ze waar je het over hebt?

Verder ga ik met Steef mee: als je les hebt, dan heb je te luisteren. Op het moment dat je gaat "Ja-maren" kun je er al beter mee stoppen. Vragen staat uiteraard vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:30

Hmm, ik heb juist het idee dat een beetje zelfdenkzaamheid geen kwaad kan, vooral niet als je les krijgt. Ik kan het in elk geval wel waarderen als ruiters tegen hun instructeurs durven zeggen "Maar moet ik niet eerst instappen?", of "Maar helpt een slof uberhaupt aan het ontspannen aan de teugel gaan?", "Maar maken peesbeschermers en bandages de pezen niet juist minder sterk?" of "Maar mijn beenligging vind ik nog niet stil genoeg om met sporen te rijden" (de laatste hoor je trouwens weinig Haha!). Beter dan dat we ons paard klakkeloos volhangen met alles wat in de ruitersportzaak te krijgen is omdat de instructeur dat nodig vindt. Lijkt mij.

Als ik Stef's beschrijving van haar les lees denk ik 2 dingen.
1) Natuurlijk heeft deze rijmethode veel aanhangers op dit forum. Dit is namelijk de standaardmanier waarop het Nederlandse dressuurpaard door de bak gehuppeld wordt.
2) Maar dat betekent nog niet dat dit DE manier is om het vooropgestelde doel (wat intelligenter dressuurmatig huppelen) te bereiken.

Zelf ben ik bijvoorbeeld niet al te gecharmeerd van de stelling, dat je eerst de teugels verkort, waarna het paard na verloop van tijd zelf de druk op de teugels vermindert door de gewenste halshouding aan te nemen. Ik zie het liever 180 graden anders: eerst moet het paard door dressuurmatige training (stelling, buiging, zijgangen) aangeven dat hij in staat is de gewenste halshouding aan te nemen, dan pas verkorten we de teugels zodat er nog steeds een licht contact met de mond behouden blijft. Dat scheelt gewoon een hoop armspieren.

Als ik Stef's relaas zo lees, denk ik dat ze meer moeite heeft met de methodes van sportdressuur die haar in de les bijgebracht worden, dan met de instructrice an sich. Het lijkt me dan nuttig om eens bij andere methodes te gaan kijken, of die je meer aanspreken en of je met die aanpak toch je doelen kunt bereiken. De moderne dresuur is slechts een van de vele wegen naar Rome. Als ik jouw reactie op je lessen lees, heb ik het idee dat je misschien meer aan de methode van Claus Penquitt (vader van) zult hebben: Zijn boek 'die Freizeitreiter-Akademie' beschrijft tamelijk volledig zijn methode die gebaseerd is op Klassieke, Oud-Califorische en Iberische rijstijlen. Het is geschreven voor recreatieruiters die op een ontspannen, paardenmond- en armspiervriendelijke manier hun paard een groot scala aan gymnasticerende oefeningen (alle zijgangen in alle gangen en tempi, trailoefeningen, jog enz.) willen bijbrengen. 't is echter wel in het Duits. Als je meer wilt weten kun je me altijd een pb-tje sturen. Ik heb er in elk geval goede ervaringen mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:33

xyzutu2 schreef:
Zelf ben ik bijvoorbeeld niet al te gecharmeerd van de stelling, dat je eerst de teugels verkort, waarna het paard na verloop van tijd zelf de druk op de teugels vermindert door de gewenste halshouding aan te nemen. Ik zie het liever 180 graden anders: eerst moet het paard door dressuurmatige training (stelling, buiging, zijgangen) aangeven dat hij in staat is de gewenste halshouding aan te nemen, dan pas verkorten we de teugels zodat er nog steeds een licht contact met de mond behouden blijft.
Dat scheelt gewoon een hoop armspieren.

op zich heb ik helemaal niets tegen het rondkijken naar andere wijzen van rijden (Stef heeft dat volgens al regelmatig gedaan) maar over dit laatste stukje val ik toch wel. Voor mij betekenen kortere teugels absoluut niet meer druk, maar alleen handen voor me ipv ergens halverwege mijn buik Knipoog (licht overdreven) En die dressuurmatige training kun je uitvoeren in alle gewenste hoofd-hals houdingen, pas als ze achter sterk genoeg zijn kun je om meer oprichting vragen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:45

ik vind die instructie ook niet raar klinken, maar als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, moet je er niet mee doorgaan.
Maar ik vind het wel erg banketstaaf hoe het nu gestopt is, ik zou daar zelf een heel vereveldn gevoel van hebben overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:55

Idd lielle
Dat wilde ik ook quoten
Zelf rij ik ook met hele lichte druk, ook in het Z
En dat probeer ik met elk paard na te streven.
Maar lichte druk is wel wat anders dan geen druk.
Voel je je armen sterk worden, dan is het fout.
En mensen die denken dat dressuur zo wel moet, moeten toch ff na gaan denken Lachen

En idd het hoger in front lopen wat er bij de hogere klasses gewenst is, kun je nooit voor elkaar krijgen via de teugels.
Dat gaat via de achterhand.
Daarom moet je paard ook aan het been zijn, want zonder de motor van achter rij je niet, maar hobbel je maar wat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:52

Ik ken ste verder niet en de instructrice en manier van lesgeven al helemaal niet. Dus ik kan dat verder niet beoordelen.
Ik ben van mening dat als het niet klikt tussen jou, paard en instructrice je er mee moet stoppen. Uiteraard moet je de instructrice wel een kans geven en er over praten. Ik heb zelf ook een tijdje les gehad van iemand waar ik het verder heel goed mee kan vinden. Daarnaast kan ze goed les geven, en heb ik heel veel bewondering voor hoe ze haar eigen paarden rijdt. Maar met mijn paard kon ze gewoon erg weinig, die klik was er gewoon niet. En dan houdt het al snel op, ze kwam wel en probeerde me ook echt goed te helpen. Maar haar stijl paste gewoon absoluut niet bij dit paard. Dan moet je er gewoon mee stoppen, want je doet er niemand een plezier mee.
Ik heb nu les van Janine (Kyra op bokt) en dat gaat gewoon super! Na één les hoorde ik al van anderen, dat Regina gewoon anders was gaan lopen. Tuurlijk is er nog wel eens een terugval, maar over het algemeen gaan Regina en ik nu goed vooruit.
Toch zou ik me niet prettig voelen als we met ruzie, of onenigheid, uit elkaar gegaan waren. Je moet hier gewoon open over kunnen praten (anders heeft de les überhaupt al geen zin). Ik zou toch nog eens proberen om één en ander met de instructrice uit te praten.

Ik kan verder niets zeggen over jou rijstijl of de manier waarop je paard loopt. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens kritisch naar jezelf te kijken. Wat betreft het twijfelen, dat ken ik maar al te goed (helaas), toch proberen om goed voor jezelf duidelijk te krijgen wat je nou eigenlijk wilt, wat je van je paard, jezelf en je instructie verwacht. En natuurlijk hoe je dat wilt bereiken. Probeer dat eens op papier te zetten, en probeer één en ander met een evt. nieuwe instructrice ook vooraf duidelijk te bespreken. Geef het bovendien meteen aan als je ergens je twijfels bij hebt, of als iets niet goed voelt (als je het direct aankaart, of na de les, weet de instructrice ook beter hoe het op dat moment toont of waar het door kan komen).
Succes ermee!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:34

Nav de lengte van je teugels: dit ligt ook aan het temperament en de bouw van je paard. De een zul je dus meer met een iets langere teugel naar een bepaalde mate van oprichting toerijden, een ander zul je vanaf het begin met korte(re) teugels gaan rijden, bv omdat het paard anders op de voorhand gaat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:17

Natuurlijk is het volgens de F.E.I. en de regels van de klassieke dresuur absoluut not done om met veel teugeldruk te rijden. Ik ben dan ook erg blij dat er mensen op deze provocatie reageren met dat dit ook helemaal niet de bedoeling is en dat teugels verkorten inhoudt dat je je handen op hun juiste plaats brengt en niet dat je het paard naar je toe trekt. Prima!

Maar wat ik tot nu toe aan dressuurmatig rijden heb ondergaan, gezien en in de praktijk heb meegemaakt is helaas toch wel vaak net even anders. Op de ponyclub en op wedstrijden waar ik wel eens schreef zag je zo vaak dat de teugels het paard actief kort in de hals hielden en dat het paard niet zelf actief zijn hals in de gewenste houding bracht, dat ik een beetje cynisch ben geworden, vrees ik. Het komt in mijn ogen veel te vaak voor dat er echt flinke druk op de teugels staat, of om het paard bij je te houden, of om hem in de juiste houding te houden of om te voorkomen dat hij op de voorhand valt, dat is mij om het even. Wat wij zo mooi 'de lagen' noemen is in feite niets anders dan 'het tandvlees'. Paardentandvlees is net zo gevoelig als mensentandvlees en is net zo slecht in het dempen van schokken. Als je dus meer gewicht dan het gewicht van de teugels in je hand hebt, is er in mijn ogen iets mis. Stangen waarvan de scharen horizontaal staan terwijl het paard 'zo licht in de hand is' vertellen erg veel over hoe licht de teugeldruk werkelijk voor het paard is.

Gelukkig zijn er dus ook sportdressuur-instructeurs die hier scherp op letten en niet vragen de teugeldruk op te voeren terwijl het paard er nog niet aan toe is. Daar ben ik erg blij om. Er bestaan echter ook rijmethodes die een losse, doorhangende teugel als een van de belangrijkste kenmerken van paardvriendelijke dressuur beschouwen en die zich volledig daarop richten. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het geval van Claus Penquitt door niet ineens stelling, buiging en een neus op de loodlijn in alle drie de gangen te verwachten, maar te beginnen met stelling en via gymnasticering van het paard de buiging kruigen om vervolgens de gewenste aan de teugel-houding cadeau te krijgen, en dat ook niet meteen in alledrie de gangen, maar via de stap en de jog naar de handgalop tot uiteindelijk de uitgestrekte draf en galop. Ook wordt hier meer aandacht besteed aan andere vormen van been- en teugelgebruik, zoals neckreining en de bugeltritt. Ook gaat Penquitt er van uit dat het niet de mens, maar het paard is die uiteindelijk de hoofdhouding bepaalt. Het hoofd wordt dus niet op allerlei manieren ingesteld op bepaalde hoogtes of dieptes, maar er wordt gewerkt met wat het paard aanbiedt. "Hoofd tussen de knieen? Oke paard, maar hoe je dat in een schouderbinnenwaarts over vier hoefslagen vol wil houden, daar ben ik erg benieuwd naar." Het is dus een andere ingang, vanuit geheel andere aannames om hetzelfde te bereiken. Als je het niet eens bent met het gedachtengoed en de uitvoering van sportdressuur, kun je je ens orienteren op andere aanpakken met andere methodes en andere theorieen. En dat kan Claus Penquitt zijn, Antoine de Bodt, Ernest van Loon, Califorische Western of de la Gueriniere, om maar eens een paar invalshoeken te noemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-03 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:22

Zeker doen het er helaas ook veel fout.
Daarom ben ik ook zo tegen scherpe bitten en slof bij de beginnende ruiter.
En beginnend zijn er ook genoeg als ze 10 jaar of langer rijden Bloos!

Want ga je met strakke armen rijden en zo je paard in houding dwingen, krijg je alleen een paard wat zich voor de pijn in zijn mond verzet uit zelf bescherming.
Verzet door te gaan drammen, door met het hoofd in de lucht te gaan lopen of naar beneden te snokken.
En dat los je dan op door van voren los te laten en met been te gaan rijden, helemaal nergens anders mee.
Helaas zien veel ruiters dat niet in en kopen de hele gamma leeg aan ijzerwaren. Huilen

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:27

Heeft ze als eens op je paard gereden? Dat maakt al heel veel duidelijker tussen de communicatie van instructrice en amazone. Als zij hem mooi ontspannen kan laten lopen, weet je dat ze het goed wil. En misschien komt ze er dan wel achter dat haar methode niet de juiste is.
Wat jij vertelt komt mij heel bekend voor. Ook met die korte teugels etc. Toen het na haar opmerkingen nog steeds niet beter ging met rijden is zij er een op gegaan om hem aan te voelen. Ze kreeg hem super ontspannen met een los teugeltje gereden. Ik had haar gewoon niet zo goed begrepen wat ze bedoelde en nu lukt het mij dus ook, zonder blaren...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:10

Toen ik bij deze instructrice kwam had ik ook zoiets van :Help waar ben ik nou weer terecht komen.
Met gewichtshulpen rijden wat is dat nou weer voor een onzin en al zulk soort dingen die ik vreemd vond.
Nu heb ik me toch een plezier van haar!
M'n basis is verbeterd, maar dat ging echt niet in 2 maanden.

Wat ik er mee bedoel is dat je er aan moet wennen, en dat de dingen die je te horen krijgt een doel hebben, ook al weet je misschien nog niet waar het toe gaat leiden.
Ik hoop iig dat jullie het uitpraten, want zo stoppen is voor beide partijen niet prettig.