De goede voethouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Re: De goede voethouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:56

Tineke Bartels zei een keer tegen mij dat je voeten gewoon horizontaal aan de grond moeten zijn. Denk dan dat er opeens geen paard meer onder je zit en je valt naar benen. Dan moet je gewoon normaal staand op de grond terecht komen. Als je je hakken te veer uitdrukt, val dus je om. Je evenwicht in dan niet in orde.

Opzich klinkt het wel erg logisch. :j

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:06

Jannaa schreef:
Interessant topic dit! Nu komt toch wel de vraag bij me op, hoe je het beste je voeten kunt houden tijdens het lichtrijden. Nu hoor en lees ik verschillende dingen:
- 'je moet lichtrijden vanuit je knieën'. Maar dan ga je toch klemmen met je benen, waardoor je hakken zich optrekken en je de beugels verliest?
- 'je moet lichtrijden vanuit je kuit/enkel, je kuit moet veren.' Maar dan druk je je hakken toch enorm uit bij elke keer dat je staat?
- 'je moet je voet horizontaal houden.' Maar is dit mogelijk als je lichtrijdt? Welke spieren moet je dan gebruiken?
Meestal probeer ik een tussenweg te vinden, maar dit heeft niet altijd succes :+
Wat vinden jullie ervan?

Juist, je moet dus NIET lichtrijden vanuit je knieën. Dan druk je jezelf omhoog uit het zadel vanuit je knieën. Benen lang (dus niet keihard hakken naar beneden), gewoon je benen zo ontspannen mogelijk laten hangen. Lichtrijden vanuit je enkels, wat dus inderdaad betekent (zoals Amaryllis ook zegt) dat je je benen verder naar achter moet leggen, namelijk onder je zwaartepunt, anders verlies je je balans.

Quir schreef:
Je moet zonder beugels precies hetzelfde zitten als met beugels, maar met beugels wel wat steun er op (anders vliegen ze toch over al heen). Dus de druk/steun die de beugel nodig heeft om op de plek te blijven. Licht rijden doe je ook vanuit je knieën en dus niet door in de beugels te gaan staan. Zonder beugels moet je net zo makkelijk kunnen licht rijden.

Juist niet dus ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:06

De beweging moet vanuit je knieeen komen: anders kun je je onderbenen nooit stil houden. Het zijn je knieeen die scharnieren. Aangezien je maar zeer beperkt spierkracht nodig hebt voor het lichtrijden (de beweging is niets meer dan een uitvergroting van het natuurlijk ritme van het paard) betekent dat uiteraard dat je niet je knieeen moet aanklemmen, maar dat leek me, zeker in context van het stuk, vrij logisch. Ga je je enkels als scharnierpunt gebruiken dan gaan je voeten bij het opstaan automatisch naar voren, dat is niet de bedoeling. Op de beugels moet minimale belasting zijn, ook bij het lichtrijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:12

Sorry Killyenn, maar je moet misschien toch iets beter je bronnen erop na slaan := Want wat je zegt is gewoon echt niet waar.
Je veert op in de beweging van het paard en dat is dus absoluut niet vanuit je knieën. En je gaat zelf steeds weer zitten. Als je vanuit je knieen licht rijdt, dan druk je jezelf op en krijg je dus juist dat beeld van een been wat niet mooi lang is.
Ik kan je gerust filmpjes sturen van lichtrijden vanuit de enkel, met een stil been. Want als je het geheel in een verticale lijn hebt (voet, heup, schouder), dan kan je nooit met je benen naar voren gaan. Juist vanuit de enkels is het zo belangrijk om volledig recht te zitten. Daarom rijden veel ruiters ook licht vanuit hun knieen, want ze zitten dan niet helemaal in balans en dan is het makkelijker om het zo op te lossen.

En dan ook nog: Ook in het doorzitten heb je je knieën (als het goed is) los liggen, dus waarom zou je dan in het lichtrijden ineens je knieën gaan gebruiken om jezelf omhoog te krijgen en om de beweging naar beneden weer op te vangen? Overigens betekent lichtrijden vanuit de enkels niet dat je voeten alle kanten op bewegen (omhoog/omlaag), enkels is iets anders dan dat je je vanuit je tenen omhoog duwt he ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:29

Als jij dan meteen even de algemene discussienormen er op na slaat? Mooie deal :D Discussieren doe je met respect voor je discussiepartner en in de bereidheid aan te nemen dat de ander gelijk zou kunnen hebben, dat betekent dat je niet gaat zeggen dat de ander slecht discussieert omdat een mening niet strookt met de jouwe. Dat is respectloos :)

Ik geloof dat we het over twee verschillende dingen hebben. Ik heb het over een scharnierpunt: dat ligt wel degelijk in je knie, want je knie ligt nooit recht onder je bekken (dat is anatomisch onmogelijk). Op het moment dat je bekken hoger komt te liggen verandert de hoek van je knie dus, dat is basic logic. Als je je opdrukt vanuit je enkel en daarbij niet scharniert in je knie duw je je knie tijdens het omhooggaan onder je bekken waardoor je jezelf belemmert in het kantelen, te hoog uit het zadel komt en het paard tegen gaat zitten. Wat jij (geloof ik) bedoelt is dat de kracht vanuit je beugels komt, en dus vanuit een stabiele horizontale voet via een rechte enkel naar boven. Dat klopt, natuurlijk komt de kracht daarvandaan: je hebt ten slotte geen enkel ander punt waar je je op af kunt zetten, gezien aanspannen van het bovenbeen uit den boze is. Maar aangezien ik persoonlijk zo min mogelijk kracht gebruik tijdens het lichtrijden vermijd ik het ook zo veel mogelijk om me op te drukken vanuit mijn beugel. Mijn opwaartse beweging komt vanuit de beweging van mijn paard en mijn neerwaartse beweging vanuit de zwaartekracht en weeral de beweging van het paard: het is niets meer dan nadrukkelijk meebewegen op het ritme. Kracht zetten betekent spieren aanspannen. Persoonlijk vind ik ontspanning van de spieren het meest belangrijk in een juiste houding. Zo ook bij het lichtrijden.

De beweging komt dus uit je knieeen, de (eventuele) kracht uit je beugel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:54

"Licht": rijden gebeurt volgens mij op het "opwerp"punt van het paard.
Iedereen die kan doorzitten, herkent dat punt.
Want paardrijden is niet kunnen "lichtrijden", maar juist kunnen doorzitten, OP EEN PAARD KUNNEN ZITTEN, ook zonder beugels, ook zonder teugels, dat is dE basis van PAARDRIJDEN.
Zo heb ik het ooit geleerd: dat je je eigen balans houdt, zonder het bovenstaande, van daar uit kun je gaan leren "paardrijden".
Dus niks: lichtrijden met knieen, hielen of hakken, lichtrijden op een bepaald voor/achterbeen.
Is allemaal niet belangrijk: kun je op je paard blijven zitten ZONDER teugels en beugels? Zo ja, kun je paardrijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:56

Een correcte voetstand begínt met het naar binnen kantelen van het enkelgewricht, waardoor de onderzijde van de zool zichtbaar wordt voor de buitenstaander!
Probeer het maar eens en je zult zien dat je tenen dan automatisch richting het paard gekeerd zijn.
Het gevolg van het naar binnen kantelen van de enkel is nl. dat de bínnenzijde van bovenbeen en onderbeen licht aangesloten zijn aan het paard.
Wat dat betreft zouden we wat kunnen leren van springruiters met een correcte zit. Kijk maar eens goed.
Wat heel fout is, is een enkel die naar buiten wordt gekanteld! Er wordt zo vaak in lessen geroepen "tenen naar het paard draaien", maar als dat incorrect gebeurt en de enkel dus naar buiten kantelt, raken de binnenzijde van boven- en onderbeen juist lós van het paard!

Dat ons aangeleerd wordt de hakken uit te drukken -als beginnende ruiter!- heeft alles te maken met:
* een "diepere" zit te krijgen en een lang been én
* door de hak uit te drukken spant men de kuitspieren aan! Het zijn deze kuitspieren (denk aan een soort spierbal) waarmee wordt aangedreven! Een slappe kuit voelt het paard immers niet.
Dit gebeurt helaas té vaak met de hak, aandrijven, waardoor we onnodig vaak met sporen in ons paard zitten te prikken.
Men zou er goed aan doen eens wat vaker -ja óók die vergevorderde ruiter, denk aan Z en hoger- zónder beugels te rijden, zomaar even élke keer dat je rijdt. Niet te lang, dan ga je knijpen.
Niet overdrijven met hakken uitdrukken. Bovendien kun je dan gemakkelijk je onderbeen naar voren duwen waardoor je gaat hangen in je paard of in een stoelzit kan komen.

Door de opleiding van de ruiter heen (!!), laten we zeggen Z-niveau, zou de beugel meer en meer moeten gaan dragen, omdat zijn/haar zit steeds verder verbetert, waardoor de voet in de beugel horizontaal komt.

Ik ben het met Terpentijn eens dat je vooral zou moeten kunnen doorzitten op een paard.
Lósse knieën zijn heel belangrijk en daarmee bedoel ik ontspannen, licht aangesloten zónder te knijpen.
Lichtijden moet je ahw "laten gebeuren" vanuit de vering van je enkel.
Je mag je paard zo min mogelijk -of eigenlijk gewoon níet natuurlijk- in de weg zitten. Maar ook beginners moeten ergens beginnen. Probeer het gelijk goed aangeleerd te krijgen.

Bovendien vind ik dat de meeste ruiters té lang zitten, óók in het Z en hoger waardoor ze gaan hangen in hun paard en waardoor ze vervolgens uit balans raken.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:28

Ik wil jullie aanraden voor degene die hun voethouding betwijfelen om je instructrice er even naar te laten kijken. Ik was ervan overtuigd dat ik mijn hakken optrek, mijn instructrice ziet er niets van. Ik trek ze waarschijnlijk dus wel op, maar dan een halve centimeter ofzo haha.

Wel nog een andere vraag.. Ik heb mijn beugels nu zodanig lang, dat mijn voet netjes horizontaal is of ietsiepietsie uitgedrukt is, maar ik kan hem niet uitdrukken zoals bijv Edward Gal. Kan ik dan voor mijn houding beter ze een gaatje korter maken of maakt dit eigenlijk niet uit? Ik heb namelijk geleerd dat je been beter zo lang mogelijk kan houden, dus dit zou dat tegenspreken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:58

Je hak uitdrukken moet ook niet. Net zo min als dat je je hak een halve centimeter moet optrekken. Het gaat niet om het zicht, maar om de spierspanning die er bij komt kijken. En met je beugels een gaatje korter doen maak je je benen absoluut niet langer :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:21

Zelf voel ik me lekker bij "lekker lange" beugels, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
Met "lekker lang" bedoel ik, ga op je paard in het zadel zitten zodat je op je 2 zitbeenknobbels gebalanceerd zit. Als het goed is VOEL je die druk op die twee zitbeenknobbels. Laat je benen afhangen. Til ze een voor een even op, naar voren en opzij, en laat ze dan naar richting beneden neerzakken.
Dan til je de neus van je teen op tot iets meer dan horizontaal, zodat ik de beugel kan oppikken: zo lang wil ik zelf graag mijn beugels hebben.
Overigens hoort het breedste deel van de voet op het beugelvlak, soms zie je ruiters met alleen het tenengedeelte in de beugel, dan kun je wel je hak makkelijker omlaag drukken, maar kom je ook met het onderbeen naar voren. Beugel hoort gewoon onder de bal van de voet.

Hak moet in geen enkel geval ooit opgetrokken worden. Je geeft druk/aansporing met je kuit.
Als je met sporen rijdt en je moet de hak optrekken om je paard aan te prikken, klopt er iets niet.
Dan zijn de beugels te lang, of je spoor te kort.
Of je rijdt op een te klein paard.

Overigens is er niks mis mee om de beugels voor relatieve beginners of voor een buitenrit wat korter in te stellen, als dat de ruiter een wat veiliger gevoel geeft van meer steun en houvast hebben. Beter een ruiter die zich veilig voelt, als een die onzeker zoekend naar de beugels niet meer van de rit kan genieten.
Let dan wel op dat je dan jezelf niet als het ware uit het zadel drukt. Je hoeft er ook niet als een Jockey bovenop te zitten, hahaha.
Want zitten is zitten, en je ZIT pas, echt, als je het gevoel hebt dat je niet OP maar als het ware IN het paard zit, en door diens bewegingen wordt meegenomen, dit gevoel ontwikkel je met heel veel doorzit-oefeningen, maar ook om steeds eens even die beugels uit te schoppen, als dat eng voelt, dan aan het eind van een rit/les, als het vuur al uit het paard is. Gewoon effe een paar minuten los, dan voel je ook opeens dat je ZIT. Contact, niet alleen met je eigen lijf, maar ook met de beweging van het paard.
Juist dat zelfvertrouwend gevoel van ZITTEN kunnen, lost een hoop angsten en onzekerheden op.

Beugels zouden voor de gemiddelde ruiter in feite uiteindelijk niet meer mogen zijn dan om op te stijgen, ze heten dan ook STIJG beugels....

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:34

Aan iedereen die beweert een goede zit te hebben: Als jullie de beugels eraf halen, rijden jullie dan hetzelfde?

Ik kan prima blijven zitten, maar mijn paard zal dan echt niet netjes ontspannen en nagevelijk lopen. Als ik meteen zou gaan doorzitten (even erbuiten gelaten dat dit niet correct is) bij het losrijden, dan zou ik hem niet netjes kunnen gaan laten lopen. Zijn rug is dan "hard"en ik "stuiter" dan op het zadel. Terwijl nadat ik hem heb losgereden, kan ik prima doorzitten en dit voelt dan "lekker". Als ik mijn beugels vervolgens eraf zou halen, zou hij onmiddellijk met zijn hoofd in de lucht gaan lopen..

Oftewel, ik heb die beugels echt wel nodig. Maar ligt dit er dan aan dat mijn paard niet meteen los en ontspannen loopt of dat mijn zit niet in balans is of onafhankelijk genoeg is? Ik heb een keurige houding en een ontspannen lopend paard, dit zou toch niet mogelijk zijn als ik een slechte zit heb?

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:42

Wij moeten op de manege altijd hakken uitdrukken, maar zoals ik hoor moet je je voet blijkbaar horizontaal houden?
Maar waarom moet je dan je hakken naar beneden houden?
Waarom is dat dan verzonnen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:53

als kind moest ik vroeger wel eens een hele les zonder beugels rijden, ook lichtrijden! Dat betekende dus dat je je d.m.v. klemmen van knieen/bovenbenen moest lichtrijden....