Paard dat altijd met stang en trens gereden is....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

Re: Paard dat altijd met stang en trens gereden is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:42

he
yik denk dat de overgang van dat bit wat hij eerst had
nu naar een gebroken trens erg moelijk is
meschien even een ruberen bitje proberen?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 06:25

Succes,..ik heb twee jaar in de b gehangen met net zo'n paard,.. Daarna een correctiebit gebruikt, dat ging veel beter maar fatsoenlijk en vooral ontspannen rondsturen op wedstrijd lukte niet. Hij verwachte volgens mij op wedstrijd dat hij van allerlei trucjes moest laten zien en met dat bit kon ik hem dan niet ontspannen laten rijden...nu is hij bospaard geworden.mijn instructeur is de enige die hem echt fatsoenlijk aan het lopen kon krijgen maar dat is een sterke vent..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:19

Yamcha schreef:
Correctiebit is helemaal niet onvriendelijk, biedt gewoon meer tongruimte dan een gewone ongebroken trens >;)

Appelbit is een grote afrader, want dat kunststof kauwen ze zo stuk en dan zit ie met een ijzerdraadje in zijn mond, en dat ie daar niet lekker op gaat lopen, weet ik heel, heel zeker :j

Sam doet het anders meer dan prima op een appelbitje en zitten nog geen extreme sporen op van knabbelen. Stevig zat. toen ze die gingen maken wisten ze al dat ie in de paardenmond ging komen en daar zijn ze op voorzien :j

Wat vriendelijk is voor een paard hangt deels van het paard zelf af. Heb al mijn paarden op dubbel gebroken lopen en toen kwam Sam en die werd gestoord van dat dubbelgebroken bit, kon niet tegen de beweging van al die deeltjes in zijn mond en ging daar enorm onrustig van doen.. Enkel gebroken appel-bitje en probleem opgelost. Sam weer vrolijk en ik dus ook.
Het is maar net waar het paard zich fijn bij voelt.

In dit geval zou ik voor een ongebroken trens gaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-04-12 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:22

Dat geldt toch niet voor alle bitten, zeker de goedkopere appelbitjes worden regelmatig stuk gekauwd.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:23

Yamcha schreef:
Dat geldt toch niet voor alle bitten, zeker de goedkopere appelbitjes worden regelmatig stuk gekauwd.

bijna alle goedkopen bitten worden door gekoud

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:27

nicky_rilana schreef:
Yamcha schreef:

bijna alle goedkopen bitten worden door gekoud

Juistem, dat de meeste mensen te gierig zijn om degelijke kwaliteit te kopen kan je het bit niet verwijten.
Hoe vaak krijgen metalen trensjes scherpe randen die de mondhoeken open halen omdat ze van slechte kwaliteit zijn?
Ook maar geen metaal meer er in steken dan?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:28

Ander bit helpt niet, anders rijden wel. Paard moet door jou uitgelegd krijgen hoe hij naar de ontspanning in zn lijf toe moet. Jij moet dus leren hoe dat moet. Wat je tot nu toe hebt gedaan werkt niet, een paard dat altijd op kracht is gereden en bovenin, weet niet eens dat er zoiets bestaat als laag en fijn. Dus ik zou daar mee beginnen. :)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:40

Een dubbelgebroken bit heeft inderdaad geen notenkraker effect maar ik zag gister een foto langs komen van een tandarts die liet zien hoe een dubbel gebroken bit in de mond ligt. Het platte tussenstuk ligt meestal niet plat op de tong maar juist verticaal zodat dit bit een vrij scherpe uitwerking heeft op de tong. Daar had ik zelf nog niet over nagedacht maar is wel iets om mee te nemen wanneer je voor een ander bit kiest denk ik. Ik weet trouwens niet of dit voor alle dubbelgebroken bitten geld. ik hoop dat het lukt om een oplossing te vinden, toch jammer als je met een goed leerpaard geen b-proef kan lopen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:49

Hoe lang ben je eigenlijk al bezig met de verandering van bit? Kan me voorstellen dat ja paard iets meer tijd nodig heeft. Als het altijd op druk ( en effect) gereden is dan heeft het tijd nodig om te wennen en ook dat zat stress opleveren.
Misschien toch gewoon met een normaal trensje voor minimaal een half jaar terug naar de basis: laag rond overgangen maken, terug naar ontspanning, lekker over de rug lopen. Dat zal aanvankelijk best lastig zijn, en veel tijd kosten, maar als jij stug rustig door blijft rijden juist gericht opde basis, dan zou het toch goed moeten komen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:51

Probeer eens tussen de wedstrijden door bitloos te rijden, even helemaal niks meer in zijn mond.
De overgang naar een vriendelijker dubbel gebroken bitje is dan vaak makkelijker.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:59

Jammer dat je paard zo verreden is...
Krijg je hem op S&T wel laag en lekker over de rug of blijft hij daarmee ook strak en bovenin lopen?
En hoe is hij bijvoorbeeld aan de longe met enkel een trens?
Mindfields heeft gelijk. Je zal het paard toch opnieuw moeten leren ontspannen en uit die gedwongen houding te leren komen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:01

Nodime schreef:
@ Yamcha Hij loopt als een tierelier op stang en trens. Dus als ik zou willen zou ik er gewoon stang en trens in hangen en dan is het probleem opgelost.

Maar dat is juist wat ik niet wil.
Ik wil het rijtechnisch en vriendelijk oplossen als dat mogelijk is :)

En op S&T wil hij wel ontspannen?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:04

Heb je hem al eens gelongeerd?
Niet dom rondslingeren maar aan de dubbele longe en dan laag instellen.
Mijn ervaring is dat ze dan heel snel door hebben dat ze ook laag fijn kunnen lopen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:06

Ik denk inderdaad ook dat je vooral het paard wat meer tijd moet geven en jezelf ook ;) om aan het 'nieuwe rijden' te wennen. Misschien niet precies hetzelfde voorbeeld, maar ik heb een pony onder mn hoede gehad die alleen maar met de kop in de lucht hoefde te lopen en als ze gewoon maar lekker hard ging was het goed. Tja, dan kun je er vanalles in gaan hangen maar ze moest gewoon helemaal opnieuw leren hoe ze ontspanning kon vinden onder het zadel. Het was zo'n gewoonte voor haar om gewoon dr hoofd in de lucht te gooien en weg te rennen dat ze simpelweg niet eens wist hoe ze ontspannen kon lopen. Jouw paard is waarschijnlijk altijd in de oprichting met stang en trens gereden. Dit is voor het paard zo een gewoonte geworden dat ie simpelweg niet weet hoe het moet op een gewoon trensje. Ik zou zeggen neem een vriendelijk bit, dubbelgebroken of ongebroken (ben zelf erg fan van myler, die zit er precies tussenin) en ga je paard opnieuw leren hoe ie de ontspanning kan vinden onder het zadel. En dat los je niet in 2 weken op, en ook niet met 5 verschillende bitten. Geduld en tijd!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:39

Mindfields schreef:
Ander bit helpt niet, anders rijden wel. Paard moet door jou uitgelegd krijgen hoe hij naar de ontspanning in zn lijf toe moet. Jij moet dus leren hoe dat moet. Wat je tot nu toe hebt gedaan werkt niet, een paard dat altijd op kracht is gereden en bovenin, weet niet eens dat er zoiets bestaat als laag en fijn. Dus ik zou daar mee beginnen. :)
pfff: wat ben je puntig en duidelijk in je antwoorden.... je zegt in een paar woorden waar ik een heel verhaal van zou kunnen tikken. ;)
Maar hier ligt dus de clou en meteen erop steeds die vraag: willen TS en vele van dit soort ruiters wel anders ?
Zie het zoveel op wedstrijden dit soort highfever power rijden dat ik me meer dan eens afwend en niet meer wil kijken.
Een beetje paardentaal kunnen lezen en je ziet zoveel... soms teveel... :roll:

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 08:19

Bedankt voor alle duidelijke reacties en uitleg. Ik heb gister gereden met een ongebroken trens. Dat ging al 10 keer beter. Ik kon hem eindelijk lekker lang over z'n rug rijden zonder spanning :)

Bedankt voor de tip @ Emma525 !!

Om even op de andere vragen terug te komen.
We zijn nu zo'n 5 maanden bezig. Dit is nog niet heel lang, dat weet ik, maar er zou toch al wel enige vooruitgang moeten zijn, toch..??

Met S&T liep hij wel ontspannen (wel vooral op de stang, wat eigenlijk ook niet goed is dus). Maar toen kon ik hem én netjes bovenin rijden én laag en ontspannen.

Om even duidelijk te zijn, ik ben géén Z ruiter, is ook niet mijn doel. Ik wil lekker ontspannen met dit paard kunnen rijden en af en toe eens een B proefje kunnen rijden. Ik doe niks 'voor het plaatje'. ik wil mijn paard gewoon correct aan het lopen krijgen op een vriendelijk bit. Ikzelf kan tevens niet zo goed overweg met S&T en juist daarom wil ik mijn paard daar niet mee lastig vallen.

Ik ben in ieder geval blij dat hij zo goed reageert op de ongebroken trens. Het ligt voor mijn gevoel ook veel fijner en stiller in zijn mond!

Nogmaal bedankt voor alle tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:58

Je hebt gemiddeld een half jaar nodig om überhaupt een combinatie te worden, een band te beginnen opbouwen, en vertrouwen samen te beginnen opbouwen. Ik verwacht dan nog helemaal geen vooruitgang.

Ik ben blij dat je paard het ongebroken trensje fijn vindt. Kauwt hij er ook op? Lipstickrandje? Of is dat nog teveel gevraagd misschien, kan hoor. Als hij hem rustig accepteert, en niet de tong eruit gooit, zou ik zeggen dat hij hem goed vindt :j en als hij erom wil ontspannen, is dat gewoon heel erg fijn, en heb je denk ik het juiste bit voor hem gevonden.

Wil nog wel even een denkduwtje geven: 't is niet omdat je op een dubbelgebroken trensje rijdt, dat je per definitie paardvriendelijk bezig bent ;) en dat is niet naar jou TS, maar wel naar een paar posters in dit topic, die schijnen te denken dat dat dé manier is om paardvriendelijk bezig te zijn........ paarden zat die gebroken bitten gewoon hélemaal niks vinden.
Bij (bijna) ieder paard is een passend bit te vinden, een vriendelijk bit is het bit dat jouw paard fijn vindt. En dat kan een zoektocht zijn, gewoon omdat er ook zovéél bitten zijn. Gooi er niet standaard een dubbelgebroken bit in, leen bitten, probeer wat uit, en kijk gewoon wat je paard het fijnst vindt :)

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:01

Yamcha schreef:
Je hebt gemiddeld een half jaar nodig om überhaupt een combinatie te worden, een band te beginnen opbouwen, en vertrouwen samen te beginnen opbouwen. Ik verwacht dan nog helemaal geen vooruitgang.

Ik ben blij dat je paard het ongebroken trensje fijn vindt. Kauwt hij er ook op? Lipstickrandje? Of is dat nog teveel gevraagd misschien, kan hoor. Als hij hem rustig accepteert, en niet de tong eruit gooit, zou ik zeggen dat hij hem goed vindt :j en als hij erom wil ontspannen, is dat gewoon heel erg fijn, en heb je denk ik het juiste bit voor hem gevonden.

Wil nog wel even een denkduwtje geven: 't is niet omdat je op een dubbelgebroken trensje rijdt, dat je per definitie paardvriendelijk bezig bent ;) en dat is niet naar jou TS, maar wel naar een paar posters in dit topic, die schijnen te denken dat dat dé manier is om paardvriendelijk bezig te zijn........ paarden zat die gebroken bitten gewoon hélemaal niks vinden.
Bij (bijna) ieder paard is een passend bit te vinden, een vriendelijk bit is het bit dat jouw paard fijn vindt. En dat kan een zoektocht zijn, gewoon omdat er ook zovéél bitten zijn. Gooi er niet standaard een dubbelgebroken bit in, leen bitten, probeer wat uit, en kijk gewoon wat je paard het fijnst vindt :)

Jawel , vandaag was het lipstick randje toch duidelijk zichtbaar *\o/* Volgens mij hebben we echt het juiste bit gevonden!

Bedankt voor je duidelijke uitleg en ik ben het met je eens dat een dubbelgebroken bitje niet altijd zo vriendelijk is als gedacht wordt. Toch ben ik van mening dat het wel stukken vriendelijker is dan stang en trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:30

Ligt er maar net aan waar je paard van houdt....... en hoe handig jij bent als ruiter :)

Iemand met een heel vriendelijke gevoelige hand zou mijn paard fijner op een ongebroken pelham kunnen rijden dan op een dubbelgebroken trensje, denk ik :D
Ik hang allebei er maar niet in :D

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:18

Yamcha schreef:
Ligt er maar net aan waar je paard van houdt....... en hoe handig jij bent als ruiter :)

Iemand met een heel vriendelijke gevoelige hand zou mijn paard fijner op een ongebroken pelham kunnen rijden dan op een dubbelgebroken trensje, denk ik :D
Ik hang allebei er maar niet in :D

Dat is helemaal verstandig :D
Bedankt voor je hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:23

Graag gedaan :D