Galop onder controle buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:06

Doubtless schreef:
Heel bokt zegt op je zit terugnemen, maar als mijn paard eruit zou naaien ben ik niet zo vriendelijk meer. Ik pak de teugels ook 1 om 1 vast en laat weer los, maar bij mijn huidige paard lok ik dat dus niet uit (door in kleine groepen rustig te rijden).

Daar zit het hem nu juist. Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard zeker rustig blijft galopperen. Is dus 2 keer niet gelukt. 2 keer ging hij (beide keren ander paard) er vandoor. Wel beide keren onrustige, drukke, gespannen groep. Nu laatste keer op het makkelijkste paard van stal (oude goedzak) alleen samen met mijn instructeur ging het perfect. Morgen ga ik weer samen met mijn instructeur op een wat meer voorwaards paard dan die oude goedzak. Kijken hoe dat gaat. Er staat namelijk een trektocht op het programma eind mei van een paar dagen met een stuk of 10 ruiters.

Eileen_

Re: Galop onder controle buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:28

ik heb geleerd dat je niet aan beide teugels moet gaan trekken.
eerst natuurlijk terugnemen op je zit, maar als dat echt neit lukt niet aan beide teugels 'trekken' maar aan 1.
Alles behalve vriendelijk, maar altijd vriendelijker dan onder een auto, of allebei een gebroken been.
als je aan 2 teugels gaat 'trekken', willen ze alleen maar sneller. Als je dat aan 1 teugel doet, is het enige wat ze dan nog kunnen doen een rondje draaien.

maarja, of dat ook in een groep kan ....

volgens mij heet dit one reinstop ofzo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

Ik vind dat sommige met een groep juist drukker zijn.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:22

Danielf schreef:
marleen_usar schreef:
Wat je zegt in de opening,het ging laatst al fout op stal, oortjes naar achteren etc. Daar begin je al fout, het gaat er niet om hoe het paard zich voelt nee hoe voel jij je? Als jij gewoon rustig kan blijven, ben je al een eind op weg.Ik ken iemand die hetzelfde heeft, en dan stapt ze op en dan zeg ik.Vrolijk kijken hoor er is niks aan de hand.

Ik snap helemaal wat je zegt. Maar dit vind ik het moeilijkste. Om commando (tegen je natuur soms) ontspannen. Ik zit dan toch nog vol spanning, straks schrikt mijn paard, straks loopt ze onder me uit etc etc. Probeer dat weg te redeneren. Ik denk dat ik het vooral moet blijven doen en positieve ervaringen moet hebben ipv de paar negatieve dingen die ik nu heb meegemaakt. Dan kom ik er denk ik we overheen. De eerste keer buiten (8 maanden geleden) vond ik eigenlijk helemaal niet eng. Nu maanden later en wat negatieve ervaringen verder ziet die angst er wel in.

ook hier probeer je te ontspannen in je lichaam maar zorg dat je bereid ben om onverwachte dingen op te vangen heel belangrijk is dan HAKKEN NAAR BENEDEN niet zo naar beneden dat je de grond kan raken maar ook niet zo dat je met je hakken in je neus kan prikken. maar netjes iets lager dan de beugel zelf is.

en oefening baart kunst, ik ben er heel vaak afgevallen! maar ik heb er wel telkens van geleerd!

ohja wat je ook zou kunnen doen is hem een beetje uit 'evenwicht' halen door heel snel links en recht stelling te doen, je haalt hem dan een beetje uit zijn ritme en gaat hij denk ik vanzelf langzamer.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 08:30

bedankt voor het advies.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:23

Mocht je paard toch aan de race gaan, dan kan je ervoor zorgen dat je erop blijft zitten door heel veel druk op je beugels te nemen, mijn cross instructrice zegt altijd. Steek je teen maar in zijn neus. En dat bedoelt ze niet letterlijk, maar als jij je benen naar voren steekt krijg je altijd extra druk op je beugel. En geef ze gewoon de kans niet te racen door het voor te zijn. Als je alleen al merkt dat hij gallopperen wil dan zoek je de rem op. Als ze eenmaal op gang zijn is het heel moeilijk