Luca 1e keer los onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:22

Ik ga mee met mijn voorgangers. Ik zou:

- meer ruimte geven van voor om de pony op eigen benen te laten lopen
- het zadel iets naar achteren; het ligt nu op de schouder
- die sporen afdoen, een zweep is veel makkelijker. Hoe wil je het straks in de (hogere) dressuur doen, als je paard enkel kent: 'sporen is voorwaarts'? Ik ben sowieso geen voorstander van sporen bij jonge paarden.

Amazone lijkt erg gespannen erop te zitten, maar dat lijkt zo? (aangezien je aangeeft dat de ruiter geen last heeft van spanning).

Maar ik las net dat je geen commentaar nodig hebt? :)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 14:40

LiVetime schreef:
Oke, 1 rijtechnisch detail: Pony heeft een vrij korte hals en heeft nog duidelijk moeite om de rug los te durven laten.
Ik zou tijdens het longeren aandacht besteden aan lang een laag laten lopen. Niet opgeknoopt, maar aan de enkele lijn.
Heb je alleen maar profijt van bij het rijden. Ik heb nlk een volle Appaloosa die hier ook moeite mee had.
Met haar ben ik qua grondwerk altijd paar stappen voor op het werk onder het zadel. Zo leren ze zonder iemand erop al wat de bedoeling is.

Ik longeer inderdaad ook een paar keer per week dat ze lang en laag loopt :)

Kelly_Taco

Re: Luca 1e keer los onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:45

Sammert, je geeft zelf aan er verstand van te hebben maar ik lees toch echt eerder dat je er al 2x bent afgevallen. Lijkt me niet echt een goede zaak.

Commentaar op de ruiter die er nu op zit heb ik niet echt. Die moet het verprutste werk van haar voorgangers oplossen..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:31

Ik heb even in je profiel gekeken, en volgens mij had jij met Janey les van Laura van Rees? Ik zou als ik jou was echt even iemand erbij halen die weet wat hij doet. Dit is geen aanval... Maar ik gun jou ook een fijn paardje. En ik lees ook dat je haar net hebt, doe het rustig aan en geef je paardje de tijd...
Jij weet denk ik ook hoe langzaam ik het met King heb gedaan, en dat ging erg goed...!
Wel een prachtig paardje, nogmaals, en leuk dat je er nu een voor jezelf hebt.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:45

Kelly_Taco schreef:
Sammert, je geeft zelf aan er verstand van te hebben maar ik lees toch echt eerder dat je er al 2x bent afgevallen. Lijkt me niet echt een goede zaak.

Commentaar op de ruiter die er nu op zit heb ik niet echt. Die moet het verprutste werk van haar voorgangers oplossen..

Ik geef aan dat ik hulp heb van Theeglas omdat die er verstand en ervaring in heeft. Ik zat erop terwijl zij de longeerlijn vast hield. Je kan immers vallen omdat je je evenwicht verliest? Of zit jij vast gelijmd aan het zadel en val jij echt nooooooit.

Maar ik vind het knap van je , dat jij vind dat ik me pony heb verprutst dat je dat van een afstand ziet. :)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:49

Navanja schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken, en volgens mij had jij met Janey les van Laura van Rees? Ik zou als ik jou was echt even iemand erbij halen die weet wat hij doet. Dit is geen aanval... Maar ik gun jou ook een fijn paardje. En ik lees ook dat je haar net hebt, doe het rustig aan en geef je paardje de tijd...
Jij weet denk ik ook hoe langzaam ik het met King heb gedaan, en dat ging erg goed...!
Wel een prachtig paardje, nogmaals, en leuk dat je er nu een voor jezelf hebt.

Ik werk niet op de manier van Stephanie. Haar gedachtes zijn vrijwel bizar.
Ik heb er gelijk iemand bij gehaald die er verstand van heeft? Ik weet niet waar jullie al die onzin vandaan halen dat ik dat niet heb gedaan. Theeglas is zelfs mee gegaan met mijn zoektocht naar een juist paard.

Luca pakt het goed op en kunnen we gewoon op stappen , draven en galoperen zonder verdere bok of steiger partijen. Overigens doen we het rustig aan , we zitten er niet dagelijks op. 2x per week.. en Stephanie met king zat er meer keren per week op.

Inderdaad leuk dat ik er 1 voor mezelf heb.... hoef ik niet meer in Scharwoude te komen.

Edit ;

Mag ik je er ook even op wijzen dat zij heel onverantwoordelijk is begonnen ? en het dus aan het verprutsen was. Ze ging zonder dat ze had geoefend te leren hangen ect. er gewoon weg op zitten waardoor ze mij en zichzelf in gevaar bracht. King steigerde tegen mij op, en zij lag eraf. Jaa... rustig hoor ;) .

En wil je geen voorbeeld meer van King en al helemaal niet van Stephanie noemen. Ze is uit mijn leven en wil er niets meer van weten ;)
Laatst bijgewerkt door Sammert op 18-04-12 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:56

Het was aardig bedoeld, en ik vroeg niet je mening over Stephanie, die heb ik zelf al. En ik mag haar erg graag.

Fijn dat je er iemand bij hebt gehaald, die persoon verteld alleen wat anders, namelijk dat jij er al een paar keer vanaf bent gevallen. Voordat je haar hulp hebt gevraagd. Haar verhaal is voor mij veel duidelijker dan jouwe.

Je hebt dus les en begeleiding, dus ik begrijp niet dat je zo aanvallend reageert...... Wil je tips of niet? Waarom zet je het anders op HAW?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:02

Geen echte tips...

Wel iets ter overweging:
waarom zou je nu al zo intensief bezig gaan met een dier dat pas 14 dagen in je bezit is?
Zou het niet veel beter zijn wanneer je paard rustig kan wennen, jou kan leren kennen, de plek kan leren kennen en eerst eens tot rust kan komen? Ik vind dit veel te snel gaan.
Het paard moet EN naar een nieuwe plek, EN aan nieuwe paarden wennen, EN aan een nieuwe baas wennen, EN ook nog eens beleerd worden.... wanneer ik een paard zou zijn, zou ik geloof ik toch wel een beetje gespannen raken van zoveel impulsen.

Die van mij kocht ik ook betrekkelijk groen. Maar ik heb ze eerst de tijd gegeven eens aan de plek en aan mij te wennen.
Je kunt ermee wandelen, poetsen, aan de hand werken, en het dier eerst recht, soepel en sterk maken terwijl je er naast staat en dan eens gaan rijden....

Waarom zoveel haast?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:04

Navanja schreef:
Het was aardig bedoeld, en ik vroeg niet je mening over Stephanie, die heb ik zelf al. En ik mag haar erg graag.

Fijn dat je er iemand bij hebt gehaald, die persoon verteld alleen wat anders, namelijk dat jij er al een paar keer vanaf bent gevallen. Voordat je haar hulp hebt gevraagd. Haar verhaal is voor mij veel duidelijker dan jouwe.

Je hebt dus les en begeleiding, dus ik begrijp niet dat je zo aanvallend reageert...... Wil je tips of niet? Waarom zet je het anders op HAW?

Het hoort hier niet te staan. Ik heb het verkeerd geplaatst , maar ze willen mijn topic niet sluiten. Vandaar dus ;)

Ik was er inderdaad een keer van afgevallen waar zij niet bij was. Omdat ik iemand anders mee had, waardoor ik haar belde. Maar daarvoor had ik al hulp van haar. Alleen die ene dag niet, wat zij dus beschrijft.

Waarom ik aanvallend reageer? Omdat iedereen mij aanvalt? Ik kan tig keer iets zeggen , en er word vanzelf een verhaaltje van gemaakt. Ik wil gewoon dat dit topic stopt omdat ik me heb vergist in het plaatsen ervan. :)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:05

Als je een paard naar een trainingsstal brengt , gaat die toch ook niet eerst 1 maand staan wennen. En dan eerst nog een band opbouwen met de persoon die het paard gaat beleren? Zou een duur kostenplaatje worden. Dit is precies hetzelfde, alleen wij gaan er minder vaak op dan jullie denken. Wij stappen geen 7 dagen per week erop.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:06

Ja dat is een beetje bokt :P Haha.

Waar heb je haar gekocht, ze is wel een lekker apart kleurtje zeg!

Kan je een mod niet even een berichtje sturen of ze hem verplaatsen naar rij-itp?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:06

Je opent een topic, maar je vliegt alleen maar in de aanval als mensen je tips geven. Waarom open je dan in hemelsnaam een topic in HAW? Je wilt geen commentaar op je sporen, to bad. Doe het toch, waarom rij je er in hemelsnaam mee? Om hem voorwaarts te drijven? Daar heb je een zweepje voor. Je zegt dat je alleen je sporen gebruikt, als het nodig is. Hoe drijf je dan aan ? Vind het zonde dat je overal zo bot op reageerd. Maar misschien zitten er wel mensen op bokt met verstand? Hoop dat je snel lessen neemt/krijgt.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:11

briitje schreef:
Je opent een topic, maar je vliegt alleen maar in de aanval als mensen je tips geven. Waarom open je dan in hemelsnaam een topic in HAW? Je wilt geen commentaar op je sporen, to bad. Doe het toch, waarom rij je er in hemelsnaam mee? Om hem voorwaarts te drijven? Daar heb je een zweepje voor. Je zegt dat je alleen je sporen gebruikt, als het nodig is. Hoe drijf je dan aan ? Vind het zonde dat je overal zo bot op reageerd. Maar misschien zitten er wel mensen op bokt met verstand? Hoop dat je snel lessen neemt/krijgt.

Lees hierboven ; Verkeerd geplaatst.
Als je alles had door gelezen , had je ook kunnen lezen dat ik les/hulp heb.

Waarom ik bot reageer? omdat jullie bot met jullie tips/advies komen. Dat mag ook wat vriendelijker.

En het staat hier gewoon verkeerd. ;)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:12

Navanja schreef:
Ja dat is een beetje bokt :P Haha.

Waar heb je haar gekocht, ze is wel een lekker apart kleurtje zeg!

Kan je een mod niet even een berichtje sturen of ze hem verplaatsen naar rij-itp?

Ik heb ze al een bericht gestuurd, maar ze zeggen dat je een goede reden moet hebben. Ik wil hem gewoon helemaal gesloten hebben :).

Ik heb haar gekocht van een 21 jarige vrouw uit Obdam. Dus lekker dichtbij. Ze heeft zeker een lekker apart kleurtje , ben benieuwd hoe ze uit haar wintervacht komt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:16

Sammert schreef:
Als je een paard naar een trainingsstal brengt , gaat die toch ook niet eerst 1 maand staan wennen. En dan eerst nog een band opbouwen met de persoon die het paard gaat beleren? Zou een duur kostenplaatje worden. Dit is precies hetzelfde, alleen wij gaan er minder vaak op dan jullie denken. Wij stappen geen 7 dagen per week erop.

Ik breng een paard dan ook niet naar een trainingsstal....
En jij ook niet, je hebt dus de luxe meer vanuit het dier te denken dan vanuit jezelf..... en dus je tijd te nemen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:18

Ik krijg wel paarden in training, en ja de eerste week doe ik grondwerk, werk ik los, en laat ik de paarden wennen. Kost wel wat, maar je hebt meer resultaat van je training.

Maar ik kan vanuit hier niet zien wat jij met je paard doet natuurlijk, en ook niet hoeveel ervaring theeglas heeft! Dus het is sowieso lastig te zeggen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:09

Het is wel overduidelijk dat sommige mensen die hier reageren niet alles gelezen hebben.
TS zit er niet zelf op, en Theeglas (de ruiter die er wel op zit) heeft in een post uitgelegd dat de sporen niet bewust om de laarzen zitten.. Eerst even goed lezen allemaal :)

Vind dat je een erg leuk paardje gekocht hebt Sammert! Ben benieuwd hoe die er over een jaar uit ziet.
Goed dat je hulp hebt gezocht van iemand die er verstand van heeft, lekker rustig aan blijven doen en dan komt het vast goed. Ben erg benieuwd hoe je paardje opdroogt! :j
Heel veel succes ermee :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:30

ik zou de beugels iets langer doen. Korte beugels lijken meer steun te geven, maar je word zo ook eerder gelanceerd *als het verkeerd gaat (* zeg niet dat het zo is, maar kan altijd)

Daarnaast zou ik eerst aan de longeerlijn, omdat ik aan neem dat ze die hulpen wel kent, samen te voegen met het aansporen van de beendruk. Dit zorgt er voor dat de pony het eerder snapt, mits hij de longeerhulpen kent.

Als een jong paard niet voorwaarts is, kan een klein zweepje handig zijn.

Ook zou ik als ik de ruiter was ercht op gaan zitten, dan voel je eerder wat er gebeurt, stel de pony bokt? Dan word het helaas zand happen wanneer je naar voren hangt.

Sturen moet vanzelf gaan met de hulp *deur open deur dicht. (Druk op teugel, andere tegen de hals ter ondersteuning)

Verder vind ik het super dat het al zo goed gaat.

Sporen kunnen mee gereden worden mits de ruiter een stil been heeft en met kuiten aanspoort uiteraard.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:57

Ik zou het vanaf het begin heel anders hebben aangepakt, je verteld dat je je pony nu 2 weken hebt laat hem eerst eens lekker wennen. Je verwacht dat een helemaal groene pony na 2 weken al kan longeren en normaal reageert om beleert te worden.
ik geef de pony echt groot gelijk om zo te reageren.
Als jij verhuist, en heb nieuw werk en kan helemaal niemand en daar moet je binnen 2 weken meteen alles kunnen, dan word je toch gek en snap je er niks meer van en raak je in paniek.

Laat de pony eerst eens lekker z`n plekje vinden, begin met grond werk en bouw dat dan op. Dan leert hij jouw kennen en jij hem. En als je samen een band heb komt het met het inrijden ook helemaal goed.
Dan kan je altijd nog iemand anders op zetten, maar dan begrijpt Luca ook een stuk meer.

Word niet boos op commantaar maar neem het gewoon mee. Anders had je deze foto`s niet op bokt moeten plaatsen!!

En betreft over Stephanie, zei en king hebben een band, kennen elkaar al jaren en bouwen het ook rustig op, zei heeft hele goede gedachte. Stephanie is rustig en begrip vol voor King. het maakt niet uit dat zei er meerdere keren per week op zit, Want King begrijpt haar en weet wat hij moet doen.
Daar kan je nog een mooi voorbeeld aan nemen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:49

Lieve mensen,

Het heeft geen zin meer om hierop te reageren want het wordt niet gelezen. Jullie maken aannamens die er misschien wel helemaal niet zijn.

Zo heeft iemand erover dat we eerst aan de longe moeten (waar staat dat we dat niet doen?) doen we nog iedere keer!
Weer iemand heeft het erover dat de pony van ons álles binnen twee weken moet leren. Wel de vorige eigenaresse was al begonnen met beleren dus de pony kon al longeren, erop zitten, sturen, etc. We zetten dit dus alleen voort.
En zo zijn er nog een paar dingen. Ik denk dat dit topic vol staat met misverstanden dus laat dit lekker doodbloeden. De TS heeft haar lesje wel geleerd.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:13

Sammert schreef:
De amazone is niet gespannen hoor. :) De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft :) Word alleen gebruik indien nodig.

De sporen zijn dus wel degelijk bewust omgedaan... dat insinueert bovenstaande in ieder geval wel.. dus jij ook lezen Flashky_

Ik kan me verder wel voorstellen dat TS inderdaad wel klaar is met dit topic nu. Alles is wel gezegd, klaar..
Jammer dat er geen bereidheid is om dit topic alsnog te verplaatsen TS :(:)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:18

Ma_ris_ka schreef:
Sammert schreef:
De amazone is niet gespannen hoor. :) De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft :) Word alleen gebruik indien nodig.

De sporen zijn dus wel degelijk bewust omgedaan... dat insinueert bovenstaande in ieder geval wel.. dus jij ook lezen Flashky_

Ik kan me verder wel voorstellen dat TS inderdaad wel klaar is met dit topic nu. Alles is wel gezegd, klaar..
Jammer dat er geen bereidheid is om dit topic alsnog te verplaatsen TS :(:)

Dat zou dus betekenen dat de TS iets verkeerds heeft gezegd? Ik keek er ook al raar tegenaan. Eerst zouden ze om de laarzen zitten, omdat ze 'er al om zaten'. (Dat vind ik sowieso al raar, hoe moeilijk is het om sporen af te doen?) en nu om 'aan te drijven'? Beetje apart. Zeg dan gelijk dat je ze erom hebt om voorwaarts te rijden ;)

Maargoed, ik denk dat TS hier wel een slotje op laat zetten.
Waarnaartoe zou dit verplaatst moeten worden? Naar een ander forumdeel? :o

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:24

Ze wilde het verplaatst hebben naar RIJ-ITP dacht ik..

Nou, weet niet of TS zozeer iets verkeerd heeft gezegd, maar vond de opmerking van Flasky_ niet op zijn plaats, want die zegt "TS zit er niet zelf op, en Theeglas (de ruiter die er wel op zit) heeft in een post uitgelegd dat de sporen niet bewust om de laarzen zitten.. Eerst even goed lezen allemaal"

Echter TS zegt zelf als reactie betreffende vanwaar de sporen: "De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft. Word alleen gebruik indien nodig."

Dat insinueert dus wel degelijk dat de sporen bewust eromheen zaten (maakt verder ook niet uit, daar gaat het niet om), dus de opmerking dat mensen niet goed lezen is in deze niet helemaal fair imo.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:41

Ik zou er echt een longeerlijn aan knuppen. De ruiter zit ontzettend gespannen, ze houd hem veel te kort en daarmee houd ze de pony te erg tegen. Ook zit ze heel erg naar voren, nu snap ik dat het een jonge pony is, maar porbeer toch echt wat rechterop te zitten!
De sporen, tjaa, als het straks goed gaat zou ik ze af doen, maar ik snap het wel!
Leuk pony!

Het zadel ligt naar mijn idee veeeel te ver naar voren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:11

De opmerking dat de sporen gebruikt worden indien nodig wordt gegeven door de TS, niet door de ruiter die er op zit. Ik ga er van uit dat degene die er op zit beter weet waarom ze er op zitten dan degene die de foto's maakt. Ik heb dus wel degelijk gelezen Ma_ris_ka, heb hier alleen mijn eigen conclusies uit getrokken. Overigens bedoelde ik het niet naar dus vind jouw reactie 'dus jij ook lezen' een beetje fel gezien ik vriendelijk zeg dat iedereen het beter eerst even goed kan lezen, met een smiley erachter om te benadrukken dat ik dit niet naar bedoel.