Talent Vs. Inzet & Doorzettingsvermogen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Talent Vs. Inzet & Doorzettingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:02

Ik denk dat doorzettingsvermogen ook een onderdeel van je talent is. Anders spreek je over aanleg. Alle talenten aand e top hebben er hard voor moeten werken om te komen waar ze nu staan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:04

Abacab: Zijn alle mensen aan de top dan talenten.....
Talent is aangeboren aanleg/makkelijker oppikken van een bepaald onderdeel. Maar met hard werken kun je minimaal zo ver komen, het zal misschien langer duren....
Zijn de topruiters misschien niet allemaal hele erge doorzetters (kort door de bocht)?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:18

Wat versta je onder Top? als ik voor het gemak even de A-kader leden noem dan durf ik wel te zeggen dat die zeker heel veel talent hebben, net als hun paarden.

Dat je met hard werken minimaal zo ver kunt komen ben ik niet met je eens.
Je moet beschikken over een uitzonderlijke aanleg en de fysieke mogelijkheid om die aanleg te ontwikkelen. Net zo als niet ieder mens fysiek geschikt is om de maraton binnen 2,5 half uur te lopen, hoger dan 2 meter te springen of de 100 mtr onder de 12 sec. te lopen is ook niet ieder mens fysiek geschikt om het niveau van de top van de paardensport te bereiken.
Voorbeelden zie je genoeg in het voetballen, heel veel kinderen worden geselecteerd voor speciale trainingsprogramma's en krijgen een uitgebreide opleiding van de club maar er blijven er maar heel weinig over aan de top. Dat staat los van inzet; al die kids en hun ouders hebben de droom dat hun telg de 2de Beckham zal worden en daar hebben ze zelfs hun rechterarm voor over.
Ik zag in je profiel dat julli eheel veel paarden hebben en hebben gefokt. Daar zag ik alleen maar paarden tussen staan die meedraaien in de basis, geen toppers. Waar ligt dat volgens jou aan? Hebben die paarden de capaciteiten niet of ligt dat aan de ruiters?

Ik ben het wel met je eens dat je met inzet en een goede mentaliteit heel ver kunt komen. Maar voor de top heb je meer nodig dan hard werken alleen. Was het maar zo makkelijk, dan was de top veel breder :) In het paardrijden zie je een scheiding tussen de top en de sub-top, die is nl. wel breed en daar kom je wel heel veel mensen tegen die door hard werken al dan niet geholpen door gouden lepeltjes en kruiwagens, ook Grand Prix rijden. Maar er is nog wel een groot verschil tussen GP rijden op 60% of GP op 75% of 80%

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:33

Mbt paardensport denk ik dat je veel kan bereiken door doorzetting
Hoe herken je dat de a kader leden talent hebben?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:25

Ik denk dat het een feit is dat ze talent hebben omdat ze onnavolgbare, uitzonderlijke en bovengemiddelde prestaties neerzetten. Sommigen doen dat keer op keer met verschillende paarden.

Talent herkennen is een wetenschap op zich. Als dat zo makkelijk was dan zouden clubs als Ajax niet zo veel hoeven te investeren in potentiele talenten :+ En om het bij paarden te houden; ook bij paarden is het heel moeilijk talent te spotten. Soms ontwikkeld een jong paard zich heel goed en dan ineens komt die groei en ontwikkeling stil te liggen. Weggegooide tijd en geld......

Je kunt heel veel bereiken met hard werken en doorzetten. Maar ik ben benieuwd of je denkt dat je met een van de paarden die je nu rijdt ooit nog tegen een Dubbeldam of Minderhout komt te rijden [om maar een naam te noemen]. Waarom rij jij op je 21ste 'nog maar' M2 [wat echt heel knap is hoor] terwijl er genoeg ruiters en amazones zijn die jonger zijn en beter presteren? Volgens mij ben jij nl. heel gemotiveerd en werk je hard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:13

Omdat ik ambitie niet heb en tot mijn 19e 19 keer ben verhuisd alleen jonge paarden heb gereden en daardoor nooit op wedstrijd ben geweest ;). En ik fysiek (zwaar en groot) het ook niet mee heb zitten ;).
Ik zeg niet dat iedereen op sat niveau kan rijden. Je bent ook afhankelijk van geld paarden etc en je zult het profesioneel moeten gaan doen want als je het als hobby naast werk doet is het denk ik veel moeilijker (simpelweg door tijd, niet ver op wedstrijd kunnen en het hobbymatig bezig zijn).
Daarnaast zegt leeftid niks bij paardensport er zijn ruiters die op 45e pas doorbreken maar ook op hun 15e al. En je kunt tot je 65e doorgaam ;). Dus ik heb nog tijd :+

Bedoel te zeggen ik ken ruiters met enorm talent maar niet de discipline die komen niet verder dan z (discipline voor zowel rijden als levensstijl als sponsorvetplichtjngen etc).
Maar ken ook mensem die een droom najagen wat minder talent hebben maar tegenslagen vetwerken en stug doorgaan en die er zo ook komen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:19

Talent is een optelsom van fysieke aanleg en instelling.
Je geeft zelf al aan dat je niet het ideale lijf hebt ompaard te rijden. Misschien heb je wel het ideale lijf om waterpolo te gaan spelen, maar ik neem aan dat je dat niet zo leuk vind. Dan heb je wel de aanleg voor waterpolo, niet de instelling en dus niet het talent.
Voor paardrijden heb je misschien minder aanleg, wel de juiste instelling [al geef je aan niet de ambitie te hebben er helemaal voor te gaan] en dan heb je dus ook niet het talent. Neemt natuurlijk niet weg dat je misschien best nog wel eens GP zou kunnen gaan rijden.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:44

Joolien schreef:
Ik zie de optie geld er niet tussen staan? :=

Hahahaha, true that!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:46

Maar sowieso denk ik dat het erg moeilijk is om dit te vergelijken, je kan aangeboren gevoel hebben voor paarden en door aangeboren souplesse in je spieren kan je je makkelijker openstellen tot je paard waardoor je beter contact hebt via je zit en daardoor beter zou kunnen presteren. Maar daarnaast denk ik dat je spieren te trainen zijn, weliswaar met meer moeite dan als het aangeboren zou zijn, maar soepeler trainen lijkt me een optie waarbij je dus veel inzet en doorzettingsvermogen nodig hebt.

Ik denk dat 50/50 het beste werkt (;

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:54

Abacab dat bedoel ik ook (geloof ik :+)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:38

Ik denk zeker wel dat geld een grote rol speelt. Je kan nog zo'n talent en wilskracht hebben, maar als je ouders het geld niet hebben om je in de eerste instantie al op paardrijden te sturen dan stopt het al meteen. En ja, je kan weekendjobjes gaan doen en dergelijke om je manegecarrière uit te bouwen, maar ook qua niveau blijf je dan op een gegeven moment hangen.

Kijk naar mezelf. Ik heb geen geld voor een paard of deftige instructie. Ik wil graag deftige instructie die me de doma classica kan aanleren en nadien evt. de doma vaquera, zo'n instructie kost een pak geld. Ik heb een verzorgpaard waar ik alle tijd van de wereld in steek en waar ik zo goed mogelijk mijn best mee doe. Ik krijg les van de eigenaren van dit paard, toch is dit nog altijd niet hetzelfde. Als je écht je talenten volledig wil ontplooiien moet je daar geld én geluk voor hebben. Geluk, voor in het geval van het boktlid dat sprak over die stagiaires: niet op elke stal krijg je meer kansen wanneer je meer inzet toont. Je kan ook gewoon brute pech hebben.

Nou, da's mijn mening over de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:46

Het een kan niet zonder het ander.

Al heb je al het talent in de wereld; als je niet doorzet en je er niet voor inzet, kom je nergens. Je moet, ook al heb je ergens talent voor, wel trainen, oefenen en jezelf blijven ontwikkelen.

Ditzelfde geldt ook voor Inzet/Doorzettingsvermogen hoor. Ook al ga je er nog zo goed voor, en doe je nog zo hard je best; als je het er niet in zit, dan zit het er niet in. En dan ga je er , hoe vervelend ook, nooit ontzettend ver mee komen.

Dus tja, het een kan in mijn ogen onherroepelijk zonder het ander. Al zou ik het meer ' aanleg ' willen noemen in plaats van ' talent ' maar hoe je het ook noemt, je zal het toch moeten hebben in combinatie met doorzettingsvermogen.. Tenminste dat is mijn mening.

En zoals iemand anders ook al zei; een smak geld. Om ver te komen moet je nou eenmaal investeren.. Niet alleen je tijd, maar ook je geld :)