Lante schreef:Reden is meestal natuurlijk scheefheid. Door het kantelen wil het paard zich ontrekken aan het ondertreden van het linker of rechter achterbeen. Je zult dus een stapje terug moeten doen en het betreffende onderbeen moeten trainen om sneller en krachtiger te worden om het kantelen eruit te krijgen. Reden kan ook zijn scheefheid van de ruiter die het paard met de hand belemmert om het achterbeen goed onder te brengen. Kantelen is nooit aan de voorkant op te lossen, dus strenger inwerken aan de voorkant werkt alleen averechts.
Dit past wel in het 'plaatje' van de klassieke dressuur. We zijn hier nu echt op aan het trainen. Het ondertreden van het binnenachterbeen trainen we aan de hand en aan een paar meter lang touw (korter dan een longeerlijn).
We proberen veel af te wisselen. De ene keer doen we makkelijk werk, de andere keer 'moeilijker' werk. Maar ik verbaasde me erover dat ze onder de conditietraining, op een recht stuk, aan een lange teugel ging kantelen. En daarom stelde ik deze vraag ook eigenlijk.
We zijn dus nog met de pure basis bezig en dit zal ook nog wel een tijd zo blijven.