Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:19

Lante schreef:
Reden is meestal natuurlijk scheefheid. Door het kantelen wil het paard zich ontrekken aan het ondertreden van het linker of rechter achterbeen. Je zult dus een stapje terug moeten doen en het betreffende onderbeen moeten trainen om sneller en krachtiger te worden om het kantelen eruit te krijgen. Reden kan ook zijn scheefheid van de ruiter die het paard met de hand belemmert om het achterbeen goed onder te brengen. Kantelen is nooit aan de voorkant op te lossen, dus strenger inwerken aan de voorkant werkt alleen averechts.

Dit past wel in het 'plaatje' van de klassieke dressuur. We zijn hier nu echt op aan het trainen. Het ondertreden van het binnenachterbeen trainen we aan de hand en aan een paar meter lang touw (korter dan een longeerlijn).
We proberen veel af te wisselen. De ene keer doen we makkelijk werk, de andere keer 'moeilijker' werk. Maar ik verbaasde me erover dat ze onder de conditietraining, op een recht stuk, aan een lange teugel ging kantelen. En daarom stelde ik deze vraag ook eigenlijk.

We zijn dus nog met de pure basis bezig en dit zal ook nog wel een tijd zo blijven. :)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:50

Het kantelen van het hoofd kan meerdere redenen maar hoofdzakelijk omdat een paard achter de teugel gereden wordt. Met te veel druk op de voorkant en dan vaak nog aan een kant (binnenkant), hierdoor laat het paard merken dat er te veel druk op staat.
Scheefheid heeft er niets mee te maken, daar gaat een paard niet van kantelen.
Een paard kan ook kantelen als het achter de teugel loopt dus de teugels gewoon los hangen, dan heb je van te voren met te veel druk gereden/het paard te veel tegen gehouden aan de voorkant.
Het paard loopt dan in een valse knik en trekt zijn hoofd scheef (kanteld).

Kortom als je paard het hoofd kanteld is er geen sprake van nageven, nageeflijkheid of aanleuning. Het paard wordt dan van voren naar achter gereden ipv van achter naar voren. Kantelen ligt altijd aan de ruiter en niet aan een scheef paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:06

Ik deel geheel de mening van Aerdenhout1, nl. dat de oplossing van het kantelen van het hoofd gezocht dient te worden in het verkrijgen van aanleuning en dus ook door rechtrichten. Een probleem dat veelal veroorzaakt wordt door paarden op een foutieve manier "recht te richten", als gevolg waarvan het paard nóg schever wordt en gaat kantelen met het hoofd.
Ten allen tijden dient men eerst uit te sluiten dat er op medisch vlak een probleem ligt, want haken op de kiezen en afgesnoerde neus- en sperriemen, om maar even wat te noemen, kunnen ook voor flinke problemen zorgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:19

en wat als je paard zonder optoming in de roundpen kantelt?

wat kan dan het probleem zijn?

Afbeelding

Laura_x_

Re: Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 08:18

@ Mirgino: Ik zou zeggen dat het aan de balans ligt, het filmpje beoordelend. Maar kan er ook helemaal naast zitten ;)

Ik weet niet goed wat ik nu moet aannemen, iedereen denkt anders over 'kantelende paarden'.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:26

Er is een verschil tussen scheef lopen en scheefheid. Een paard die scheef is (zoals ieder paard) wordt onder het zadel rechtgericht, als de aanleuning goed is dan is het paard op dat moment rechtgericht en zal daar pas weer verandering in komen als de aanleuning minder wordt/weg valt.
Als je een paard dus op de juiste manier rijdt zal je paard niet kantelen. Loopt je paard zo in een longeercirkel dan kan het speelsigheid zijn of het scheef lopen (en een paard die niet in evenwicht is). Het paard wordt daar niet getraind en dat is ook duidelijk te zien, zowel aan het kantelen als aan de gehele lichaamhouding en lichaamsgebruik.
Kortom, ik ben van mening dat het niet ligt aan de scheefheid van het paard want ieder paard is scheef en zal ook heel lang scheef blijven, daar moeten we ons ook niet op focussen wat iedereen doet, concentreer je eerder op het gelijkmatig trainen van je paard en zorg ervoor dat het mogelijk is om aanleuning tot stand te laten komen want dan heb je een op dat moment rechtgericht paard onder je.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:29

ik heb geen idee en ook in Lienden waar dit filmpje gemaakt is weten ze het niet.
hij heeft daar 11 dgn gestaan en is geobserveerd voor hoofdschudden tijdens eten

hij blijkt vernauwde bloedvaten in het hoofd te hebben en had daar op filmpje ook nog een 8mm chip in het kootgewricht
deze is in April vorig jr verwijdert
maar hij kantelt nog steeds met longeren en ook met rijden op de volte

bij de vorige eigenaar nooit klachten gehad

ik heb hem bijna 3 jr en kantelen is 2 jr geleden begonnen, er werd toen niet op gereden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:41

Medisch kan natuurlijk ook een reden zijn. Misschien heeft je paard een schop gehad van een ander paard of iets anders, er kan altijd iets niet helemaal goed zitten. Goed dat je paard na is gekeken alleen jammer dat er niet veel gevonden is.
De benauwde bloedvaten, heeft het daar niets mee te maken?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:47

Het is altijd moeilijk oordelen over een paard waarvan je de achtergrond niet kent.
Nog een aantal zaken vallen op:
* het paard heeft een heel onrustige hoofd-halshouding, schudt voortdurend, alsof het hinder heeft van iets ( vernauwde bloedvaten?).
* het paard neigt naar het willen laten vallen van de hals in een voorwaarts-neerwaarts-positie, maar het is net of het tegen gehouden wordt door evt. blokkades (rug?).

Wat is de geschiedenis van dit paard?
Het is misschien niet verkeerd er een goeie ostheopaat naar te laten kijken.
Verder is het misschien nodig om dit paard te (laten) corrigeren, onder de man.
Doe dit dan samen met een goeie instructeur en besteed heel veel tijd aan de basis met heel veel geduld.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:39

mijn paard is de hele molen al door geweest :j
en zoals op het filmpje is het nu niet meer
we zijn ook 2 jr verder.
sinds okt rij ik hem weer recreatief buiten en longeer hem 1 a 2x p/w
en hij word steeds sterker, was erg verslapt vooral de achterhand

vandaag weer aan de longe gehad en het kantelen was minimaal
hij kantelt alleen op de rechterhand
had rechtsvoor een forse chip en nu wat artrose, links achter kwam hij niet lekker mee wat nu al veel beter gaat.

tandarts komt 2x p/j
osteopaat komt regelmatig
ik rij hem bitloos en hij heeft een op maat gemaakt zadel

ik heb hem bijna 3 jr en heel weinig kunnen rijden ,we zijn eigenlijk alleen maar aan het dokteren en uitzoeken geweest
maar we gaan de goede kant op *\o/*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:42

murphy102 schreef:
Ik deel geheel de mening van Aerdenhout1, nl. dat de oplossing van het kantelen van het hoofd gezocht dient te worden in het verkrijgen van aanleuning en dus ook door rechtrichten. Een probleem dat veelal veroorzaakt wordt door paarden op een foutieve manier "recht te richten", als gevolg waarvan het paard nóg schever wordt en gaat kantelen met het hoofd.
Ten allen tijden dient men eerst uit te sluiten dat er op medisch vlak een probleem ligt, want haken op de kiezen en afgesnoerde neus- en sperriemen, om maar even wat te noemen, kunnen ook voor flinke problemen zorgen.

Ik ben het helemaal met jou en Aerdenhout1 eens wat betreft de reden van het kantelen. Maar ik begrijp niet wat een foutieve manier van rechtrichten is. Rechtrichten is toch het paard met zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen laten lopen, hoe kun je dit fout doen? En hoe kan een paard daar dan nog meer van gaan kantelen? Naarmate het paard rechter wordt en over de rug de hand op gaat zoeken zal de aanleuning toch juist verbeteren?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:40

Er is voor kantelen maar 1 reden; er zit een blokkade in het eerste gedeelte van de halswervelkolom (direct achter het hoofd). Om de ongemakken bij het buigen in de hals (pijn) te vermijden gaat het paard compenseren door het hoofd te kantelen.
Maar let op; de blokkade voor in de hals staat vaak niet op zichzelf, het is erg vaak een uiting van meerdere blokkades ergens anders in het lijf. Het probleem kan goed beginnen in het middenrif (bijvoorbeeld) en zich uiten in een blokkade in de hoge cervicale wervelkolom.

Als je paard kantelt is het zaak zijn hele lijf soepel te krijgen, en als je dat met alleen rijden en longeren niet goed voor elkaar krijgt moet je een keer een fysio of osteopaat bij je paard vragen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:39

@Hermelientje,
foutief rechtrichten (is dus geen rechtrichten) is wat mensen doen als hun paard niet door de nek is en toch al proberen hun paard in een soort van schouderbinnenwaarts of wat dan ook te duwen, pushen, schoppen, hoe je het noemen wilt. Dus terwijl hun paard niet nageeft in nek-en kaakgewricht en dus niet loslaat in de rug.
Als je probeert om een dergelijk paard recht te maken, ga je altijd forceren omdat de spieren niet los zijn, niet zacht zijn, het paard dus lichamelijk (maar ook mentaal) níet zijn medewerking kan geven aan het gevraagde. Het gevolg is dat een scheef paard nóg schever en nog harder zal worden in het lichaam.
Alleen dát wat zich loslaat, laat zich rechtrichten en zal zich laten verzamelen!

Dat is wat ik bedoel met foutief "rechtrichten".
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 13-04-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:59

murphy102 schreef:
@Hermelientje,
foutief rechtrichten (is dus geen rechtrichten) is wat mensen doen als hun paard niet door de nek is en toch al proberen hun paard in een soort van schouderbinnenwaarts of wat dan ook te duwen, pushen, schoppen, hoe je het noemen wilt. Dus terwijl hun paard niet nageeft in nek-en kaakgewricht en dus niet loslaat in de rug.
Als je probeert om een dergelijk paard recht te maken, ga je altijd forceren omdat de spieren niet los zijn, niet zacht zijn, het paard dus lichamelijk (maar ook mentaal) níet zijn medewerking kan geven aan het gevraagde. Het gevolg is dat een scheef paard nóg schever en nog harder zal worden in het lichaam.
Dat is wat ik bedoel met foutief "rechtrichten".

Bedankt voor het antwoord. Dan snap ik wat je bedoelt. Dat is dan inderdaad geen rechtrichten dat is proberen oefeningen te rijden waar je niet aan toe bent omdat de basisvoorwaarden niet goed zijn en die dan dus ook geen enkele (gymnastiserende) waarde hebben. Ik dacht dat je misschien verschillen bedoelde zoals de schouder voor de achterhand plaatsen, of juist de achterhand achter de schouder plaatsen, de "slappe" teugel iets meer aannemen, enz. Allemaal manieren waarop mensen rechtrichten en ik dacht dat je daar misschien een bepaalde voorkeur in had, dus was benieuwd naar je mening. Maar het hangt natuurlijk wel allemaal samen. Akkoord het paard moet loslaten in nek en kaak, maar voor mijn gevoel laat hij pas echt los in de rug als hij redelijk recht loopt. Zolang een paard nog over de schouder wegloopt of een achterbeen buiten de massa zet kan hij volgens mij ook geen goed ruggebruik vertonen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:18

Zoals ik al toevoegde:
Alleen dát wat zich loslaat, laat zich rechtrichten en zal zich laten verzamelen.
Een paard dat in de hand gesteld is (nageeft in nek en kaak), is voorwaarde, is je uitgangspositie. Dit paard zal de rug ontspannen hebben.
Daarvanuit ga je verder in het proces, in de opleiding en verkrijg je uiteindelijk -wat jij denk ik bedoelt- een dürchlassig paard. Een paard dat de energie zal laten circuleren van achteren naar voren en aan de hand van de halve ophouding weer terug naar achteren. Dit paard zal inderdaad recht zijn en in mindere of meerdere mate verzameld zijn en als gevolg daarvan een goed ruggebruik hebben. Maar dan ben je dus al een heel eind verder in de opleiding van het paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:52

Mijn paard is heel lang van lijf, nog langer in de de hals die hij vooral niet bergopwaards draagt (zo is ie geboren niks aan te doen) Hij heeft een mager kuntje en altijd al wat moeite gehad om goed onder te treden. Hij is makkelijk te ontspannen en zoekt zelf de aanleuning. Maar juist als we lekker ontspannen in het bos hobbelen dan kantelt hij. Hij heeft ook de vreemde gewoonte om als hij ongeduldige is met zijn tong te gaan spelen en daarbij hij hals te strekken en en flink te kantelen naar de lkant waar op dat moment zijn tong buiten steekt.

Hij is behoorlijk scheef in mijn ogen en ik probeer daarom (ik heb geen bak) in het bos hem veel oefeningen te laten doen als voltes, overgangen, schouder voor en schouder binnenwaards. Ik heb niet de illusie dat ik zijn scheefheid kan verhelpen maar hoop wel te verbeteren. Ik ben er van overtuigd dat zijn scheefheid, zijn bouw en zijn wat slappere achterhand factoren zijn die te maken hebben met het kantelen. Ook zie ik zijn kantelen als een soort overspronggedrag als meneer onrust heeft om het een of ander. Wat ik wel zeker weet is dat het niet aan zijn tanden ligt want die worden goed bijgehouden en wolfskiezen heeft hij al niet meer.
persoonlijk heb ik hem afgekeurd als sportpaard en dat geeft helemaal niets wat mij betreft. Ik hou toch wel van hem. <3

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:56

Een kantelend hoofd kan ook veroorzaakt worden door een beperking tussen C1 en C3, oftewel de eerste drie Cervicale wervels = halswervels. Gevalletje osteopaat.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:36

FHS schreef:
Een kantelend hoofd kan ook veroorzaakt worden door een beperking tussen C1 en C3, oftewel de eerste drie Cervicale wervels = halswervels. Gevalletje osteopaat.

Precies, dat zei ik ook (in het lang :P ), maar je komt niet door de discussie over rechtrichten heen ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:47

Rindin, een paard kantelt zijn hoofd omdat er probleem is. Dit kan puur medisch zijn, denk aan gebit,of vastliggen, een val of een aangeboren iets.
Indien een paard verreden is, omdat het te lang in een valse knik heeft gelopen en niet op een correcte manier wordt rechtgericht, wordt het vanzelf een medisch probleem.
Om díe reden wordt er ingegaan op het incorrect "rechtrichten".
Als je een probleem hebt, krijgt zoals bijv. het kantelen, dan probeer je altijd eerst uit te sluiten dat het een medische achtergrond heeft. Zo heb ik ook van Mirgino vernomen via PB.
Als alles goed is, ga je verder kijken en neem je je eigen manier van rijden onder de loep.
Alleen een ostheopaat eraan zetten is niet voldoende en zal slechts symptoombestrijding zijn.
Als je rijtechnisch verkeerd bezig zou zijn, ligt dáár dus de oorzaak en zul je dat moeten veranderen.
Daarom heb jij misschien het gevoel "niet door die discussie over rechtrichten heen te komen".
Dit is echter wél de meest voorkomende reden van kantelen van het hoofd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:36

Het wil natuurlijk niet zeggen dat alle paarden die eens een keer kantelen met het hoofd omdat ze nog niet recht zijn dus ook verreden zijn.
Het is hoe je er vervolgens mee omgaat. Als dat langdurig geforceerd wordt door recht "trekken", wordt het een blijvend probleem.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:09

Ik vind het lastig om hier een duidelijke oplossing uit te halen, iedereen heeft hier een andere mening over. Bestaat er dus geen 'standaard' theorie voor?

Ik ga vanmiddag weer trainen (in het bos), ben benieuwd :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:11

Hermelientje schreef:
murphy102 schreef:

Ik ben het helemaal met jou en Aerdenhout1 eens wat betreft de reden van het kantelen. Maar ik begrijp niet wat een foutieve manier van rechtrichten is. Rechtrichten is toch het paard met zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen laten lopen, hoe kun je dit fout doen? En hoe kan een paard daar dan nog meer van gaan kantelen? Naarmate het paard rechter wordt en over de rug de hand op gaat zoeken zal de aanleuning toch juist verbeteren?

Sommige mensen denken dat een paard op een rechte lijn laten lopen recht richten is.
Het rechtrichten is het soepel maken op beide kanten, dus de spieren gelijk maken zeg maar....en dit is heel simpel uitgelegd!
Daar heb je, als je zelf niet weet hoe, iemand naast nodig die daar in helpt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:15

rindin schreef:
FHS schreef:

Precies, dat zei ik ook (in het lang :P ), maar je komt niet door de discussie over rechtrichten heen ;)

Geen enkele osteopaat gaat helpen als de ruiter zelf niet veranderd in zijn of haar rijstijl!
Mits het paard een trauma heeft opgelopen natuurlijk!
Het is een geweldig middel om een paard verder te helpen, nu de ruiters nog!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 17:30

Ik ben niet iemand die denkt: 'Rechtrichten is in een rechte lijn laten lopen'. We trainen volgens de klassieke dressuur, ook met buiging enzovoorts.

De komende tijd gaan we niet meer met haar aan het werk, enkel conditiewerk. Er komt een osteopaat binnenkort.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:33

Laura_x_ schreef:
Ik ben niet iemand die denkt: 'Rechtrichten is in een rechte lijn laten lopen'. We trainen volgens de klassieke dressuur, ook met buiging enzovoorts.

De komende tijd gaan we niet meer met haar aan het werk, enkel conditiewerk. Er komt een osteopaat binnenkort.

Nee... was ook niet zozeer tegen jou hoor!!! Maar neem een osteopaat die ook dierenarts is!
Ik kan je Sandra van Leeuwen aanbevelen!