Ten einde raad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:09

Die van mij heeft dit gedrag ook een hele tijd vertoont.
DA Tandarts enz hebben niet kunnen verklaren waar het vandaan kwam.
Omdat ik het toch niet vertrouwde ben ik naar de lingehoeve geweest en heb haar daar helamaal laten nakijken en op de foto laten zetten.
Jawel, ze heeft artrose in de eerste 2 lendewervels dus ingespoten, 6 weken aan de longe gewerkt, en daarna weer opgepakt.
Het gaat nu heel goed, alleen als ze 1 of 2 dagen erg weinig heeft bewogen is het weer fout en zit die rug (lees lenderen) vast en moeten we flink longeren en galoperen om het weer los te krijgen . Maar zodra ze weer los is dan is het schudden ook weer voorbij..Paardje is overigens pas 8 jaar.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat die van jou dit ook heeft, maar laat er anders eens een fysio of osteopaat naar kijken. Die kunnen in ieder geval de blokkades opsporen en verhelpen.
Sterkte en succes

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:14

Die filmpjes zijn niet van jezelf dus moeilijk om daar iets over te zeggen. Bij onze stal staat ook een headshaker maar dat ziet er echt héél anders uit.

Alleen de eerste paar weken dat je haar had en een weekje tussendoor heeft ze goed gelopen zeg je. Dan lijkt de kans me heel groot dat het gewoon een rijtechnisch probleem is en dat je eens naar een andere instructeur moet gaan kijken.
Dus niet zomaar 4 instructeurs die allemaal dezelfde basis-orun hebben maar echt andere methoden proberen (en dat is wat anders dan teugeltje strak of teugeltje los). Maar goed, ik zou als ik jou was eerst even artrose ed uitsluiten inderdaad.

sanne83

Re: Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:48

Ga naar een goede kliniek en laat haar helemaal door de molen halen. Headshaken is gewoon een medisch probleem.
Pas als daar helemaal niets uit komt, dan zou ik het rijtechnisch gaan zoeken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 21:05

Om even op iedereen tegelijk te antwoorden: ;)

-Toen ik haar kreeg liep ze ook te schudden we dachten dat dit kwam door spierpijn na ong.een maand tot ander halve maand (weet het niet percies meer) rijden liep ze echt super fijn! Ik negeerde het schudden gewoon en het is van zelf weg gegaan, toen heeft ze een ong. een maand zo gelopen, maar toen ging het dus slechter en een paar maanden gelden heeft ze ook weer een weekje wat fijner gelopen maar sinds een paar maanden (ong 3/4) gaat het heel slecht. |(
- ze is 8 jaar
-de tandarts komt woensdag, en we gaan toch ook nog haar door de medische molen laten halen (onze dierenarts gaat haar dan klinisch helemaal onder zoeken hij denkt dat het wel eens in de nek zou kunnen zitten en evt. kunnen we dan foto`s maken)
-als hier niets uit komt ga ik een neusnetje (voor alergie) proberen!
-ik kan natuurlijk ook nog even een filmpje maken, maar meestal hou ik haar heel los en soms ook wel eens wat strakker of te strak maar ik denk zelf niet dat het daar aan ligt.
-vandaag heb ik even een stukje zonder zadel gereden en toen liep ze best stil met haar hoofd, ik moet zeggen dat ik mn hand best stil en los hield dus nu begin ik hier ook weer over te denken maar de ene instructeur zegt het een en de ander weer iets anders en aangezien ik zoveel heb geprobeer betwijfel ik nog steeds of het rijtechnish ligt, ik heb nu wel een aantal PB`s binnen gekregen over mensen / trainers die mij zouden willen helpen maar ik zet dat nog even onder aan het lijstje en laat haar eerst even op medisch gebied nakijken, en ik ga natuurlijk ook even met het rijden goed opletten of er toch niet iets te verbeteren valt! en misschien maak ik nog even een filmje!

Tot ik eindelijk mijn oplossing heb gevonden houdt ik jullie op de hoogte! (misschien dat ik dan ook andere die het zelfde probleem hebben) :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:53

Schut hij op de ene hand meer als op de andere hand, of maakt dat niet uit?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 10:39

montyjansen schreef:
Schut hij op de ene hand meer als op de andere hand, of maakt dat niet uit?

Het is nu vooral als ik maar iets druk zet op de rechter teugel maar het wisseld. Er af soms staat er helemaal geen druk op de teugel of bij elke kleine druk en dan bedoel ik echt kleine vorm van druk, schud ze nog. En als ze na het rijden aan de langen teugel mag uit stappen duwd zo ook echt helemaal dr neus zo hoog mogelijk mischien om te kijken of ze nu alle vrijheid heeft ?! Ze doet hem daar na wel weer omlaag, dus het is ook niet echt iets waar je door heen kan rijden, want een van mijn bijrijd pony`s doet dat wel maar die kun je gewoon weer naar benden rijden maar bij die van mij kan dat niet want die gaat dan alleen maar schudden (op de druk dus). Maar de laatste dag rijd ik echt met zo weinig mogelijk druk ze gaat nu wel makkelijker nageven maar ze schud soms nog (om dat 15 m zeg maar). Toen ik haar kocht is wel verteld dat ze bij veel druk op de teugel wat vlug kan worden en dat ik haar dus veel met mn zit moet rijden, maar als ik bijna geen verbinding heb met de mond omdat ik haar zo veel mogelijk vrij wil laten moet ze toch niet met haar hoofd gaan schudden of het bit vast pakken en heel hard weg rennen (ze wordt dan helemaal onstuurbaar. Ik rijd haar nu dus veel met mn zit maar ik houd nog wel heeeeel licht contact met de mond omdat ik enigzins stelling wil vragen en haar ook een beetje wil laten nageven.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:39

Sinds vandaag hangt ook nog eens z`n linkeroor scheef! Maar ze wordt waarschijnlijk morgen toch helemaal onderzocht door de dierenarts, dus die kan dan ook mooi even kijken wat er met haar oor aan de hand is!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:53

ik wil je niet bang maken, maar op de manege waa mijn dochter lest loopt een paard met een tumor aan haar hoofd en die loopt ook scheef met haar hoofd en schud veel met haar hoofd. Paardje schijnt er geen last van te hebben verder...

Goed dat je de DA laat komen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:02

Ik denk dat hij rechts achter het zadel last van zijn rug heeft, misschien in combinatie met zijn nek of halver wegen zijn hals, en rechter achterbeen/heup.(mag je tegen de DA vertellen) ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:34

Mindfields schreef:
TS: ik heb je een PB gestuurd. Als er medisch echt niets mis is zou ik je kunnen helpen.

Dit aanbod zou ik direct met 2 handen aan nemen als ik jou was!
Heb je al eens geprobeerd om zonder bit te rijden? En slaat ze op stal of in het land ook met haar hoofd?
Dit kan trouwens zo verschrikkelijk veel oorzaken hebben, dat het lastig word om op bokt een op lossing te vinden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:45

Ik las in een ander topic dat je paard last heeft van open mondhoeken. Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:47

Eerst medisch uitsluiten. Tandarts (misschien wolfstandje, ontstoken kies --> kunnen ze ook oorpijn van hebben), osteopaat, bloed trekken voor allergie.
Een allergie kan inderdaad ineens ontstaan. Toen ik mijn haflinger kocht (augustus) schudde hij niet. In maart het jaar erop kon ik hem niet meer rijden. Bloedtest wees een allergie uit voor meerdere dingen.

Mocht er niets uitkomen is het een rijtechnisch probleem en zou ik het aanbod van Mindfields zeker aannemen :j

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:51

Ik heb niet de reacties doorgelezen , maar misschien allergies voor pollen oftewel , headshaking syndrome?
Misschien kun je dat door een veearts laten controleren?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:52

Oren,ogen en tanden checken, dan van voor naar achter verder kijken, halswervels schoft etc.
(er kan eventueel een zwerfkiesje op de verkeerde plek terecht zijn gekomen.
Met de info over het scheve oor erbij zou ik ook de klieren laten voelen, eventueel scannen van het hoofd is ook handig.
Succes en hou je ons op de hoogte?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:00

Mijn paard schudde erg met zijn hoofd, tot ik de gebroken trens verving door een ongebroken bit. Hij heeft er nooit meer last van gehad. Controleer of zijn hoofdstel wel goed zit; druk achter de oren geeft ook schudden.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:23

dat had ik ook een keer. Bakstukken een gaatje langer en probleem was opgelost ;)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:31

Misschien oorpijn? Ik heb een paard gereden dat enorm met zijn hoofd schudde, maakte niet uit wat je deed. WIj hebben er toen een natuurgenezer bijgehaald die had zo'n middel tegen oorpijn en toen was het bijna meteen opgelost. Ik geloof dat het belladonna heet, maar weet het niet zeker. Dus zou het aan iemand vragen die het wel weet haha!