voor het eerst het erf af met mijn paardje....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: voor het eerst het erf af met mijn paardje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:05

en dat opzij springen vind ik dus een beetje link als je langs een weg loopt.

Ze luistert nomaal goed en is ook niet overdreven nerveus. Ze is 1 keer geschrokken toen ik de bak in stapte en er een konijntje bleek vast te zitten in het draad langs de bakrand. Toen sprong ze inderdaad even opzij.
In principe denk ik ook dat je meer te vertellen hebt als je erop zit. Nerveus zal ik toch wel zijn of ik e nu opzit of ernaast loop...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:59

Ik zou er ook gewoon op gaan zitten. Eerst in de bak rijden en dan beginnen met uitstappen langs de weg.
Doe even een slof aan voor iets meer controle. En wees vooral zelf NIET BANG!!, doe net of het de normaalste zaak van de wereld is en of er niets aan is. ook als er groot verkeer aan komt.
Jij verwacht gewoon niet dat je paard daar bang van is of schrikt.

Wanneer jij namelijk zelf gaat denken dat hij/zij daar bang voor kan zijn, worden ze er ook bang voor.
En gaan ze er ook voor schrikken

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:09

Ik heb het ook met mn paard geoefend door eerst aan de hand naar buiten te gaan, als je erop zit heb ik voor mijn gevoel minder controle, als ik er naast loop kan ze er ook vandoor gaan maar dan kan ik haar toch kalmeren.
Nu ga ik erop naar buiten, gaat wel goed ze is alleen erg gespannen overal naar kijken, schrikken van mensen en fietsers enzo terwijl als ik ernaast loop doet ze dat niet.
Dus ik denk dat het beter is als je gewoon met haar een stukje gaat wandelen.
Maar dIt verschilt natuurlijk per paard.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:45

Met het paard dat ik rijd zijn we de eerste keer de weg op gegaan met mij erop en iemand ernaast op de grond die haar vast hield met de longe.
Daarna longe los gelaten, nog steeds iemand laten meestappen op de grond (goed voor de conditie!). Een aantal keer daarna nog even gevolgd met de wagen en nu gewoon alleen de weg op, af en toe nog wat spannend, maar het lukt :)

Ik als kleine ukkepuk zie mezelf niet aan de hand met haar op straat lopen, heb echt meer controle als ik erop zit.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:28

Ik zou de eerste keer er of zelf naast gaan lopen, of als jij erop zit met iemand anders er naast. Wat mijn vervaring is, is dat een paard toch vaak steun heeft aan iemand er naast, al hij bijvoorbeeld iets eng vindt.