subtiele hulpen? dressuur/western/...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:25

Anoeska, dit topic is niet bedoeld om te zeuren over mensen die slecht rijden en te roepen dat we het zelf goed doen, maar om hulpgebruik te bespreken. En daar probeer ik ook van te leren.
Leren je eigen weg vinden is een samenspel tussen weten wat je wilt en waarom je het wilt (theorie dmv leren, maar ook discussieren) en oefenen. Ongeacht welke discipline dat je rijdt of op welk niveao.
Als je daar geen zin in hebt... prima toch? Hoef je toch niet een dergelijke post te plaatsen?

Urrielle, De mensen die vanuit de basis hand zonder been/Been zonder hand werken ook met lichte aanleuning hoor. Het gaat meer om het gescheiden uitvoeren van beenhulp/ophouding en dus niet het paard tegen de teugel rijden, om het zo maar te noemen.
Ik denk wel dat het qua uitvoering veel feeling vergt omdat het tot perfect samenspel moet komen.
Mbt voorbeelden; klimke en philippe karl werken o.a. op deze wijze, maar het zijn er ongetwijfeld veel meer.

Of het zonder contact mogelijk is... dat zou ik niet weten.

Je hebt natuurlijk hem (maar ik vind hem een beetje eng :+) Het ziet er allemaal prachtig uit, maar ik vind sommige dingen niet zo natuurlijk, al kan dat volledig aan mij liggen. Ik zou absoluut gaan kijken bij een training als ik de kans kreeg.
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRR ... re=related

Western heeft een ander uitgangspunt mbt houding, maar uiteindelijk is het niet de bedoeling om ons hier alleen op dressuur te richten, maar puur op hulpgeving en al dan niet subtiele toepassing
http://www.youtube.com/watch?v=Vsou0PWZRMo

Ik heb een tijd geleden ook een filmpje gezien van een dame (ik meen franse dame) die op grand prix niveau zonder bit reed. Haar vond ik qua hulpgeving ook prettig ogen.

let op... het gaat mij hier niet om een discussie met/zonder bit. Het gaat dus om hulpen.

*edit* maar ik neem aan dat je ook met het rijden hand zonder been/been zonder hand grof kunt zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:58

Jiljebo; ik ga zeker antwoorden maar ik heb even geen tijd. Wat in het vat zit verzuurd niet.
Maar tijdens het schrijven van dit briefje kwam het bericht van Anoeska binnen. En daar wil ik toch iets over zeggen.
Jiljebo, iktwijfel niet aan uw goede intenties, maar ik kan Anoeska wel een beetje begrijpen. Bij het grote aantal wedstrijdruiters van tegenwoordig is het natuurlijk gemakkelijker de rijkunstig 'zwakke broeders en zusters' eruit te pikken. De commentaren zijn al duzend keer langsgekomen hier op Bokt. En, voor mij persoonlijk; ik heb enkele van de meest sterke kritici zien rijden (en zij weten dat). Hun rijden loog er ook niet om.
Maar ik wil graag omwille van de discussie mijn standpunt verduidelijken. Waarbij ik wel een beetje ongehoorzaam zal zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:16

Kadankovitch schreef:
Jiljebo; ik ga zeker antwoorden maar ik heb even geen tijd. Wat in het vat zit verzuurd niet.
Maar tijdens het schrijven van dit briefje kwam het bericht van Anoeska binnen. En daar wil ik toch iets over zeggen.
Jiljebo, iktwijfel niet aan uw goede intenties, maar ik kan Anoeska wel een beetje begrijpen. Bij het grote aantal wedstrijdruiters van tegenwoordig is het natuurlijk gemakkelijker de rijkunstig 'zwakke broeders en zusters' eruit te pikken. De commentaren zijn al duzend keer langsgekomen hier op Bokt. En, voor mij persoonlijk; ik heb enkele van de meest sterke kritici zien rijden (en zij weten dat). Hun rijden loog er ook niet om.
Maar ik wil graag omwille van de discussie mijn standpunt verduidelijken. Waarbij ik wel een beetje ongehoorzaam zal zijn.

Ik wacht rustig af en u mag ongehoorzaam zijn. :) Ben ik ook wel eens.
Toch is het geenszins mijn mening om een nieuwe discussie te starten over wie goed is en wie niet.
Het gaat mij puur over de tendens van grove hulpen die je OVERAL ziet, dus zowel in de top als in de bosruiter, in alle mogelijke disciplines.

Ik persoonlijk vind dat gewoon jammer. Ik mag graag naar mensen kijken die mooi rijden, maar voor mij doet dat afbraak aan een presentatie (wederom... of het nu om een bosruiter gaat of een topruiter, erop of ernaast .... dat doet er niet toe)

Ik vind het zelf geweldig om een mooie samenwerking te zien, waarbij alles vanzelf lijkt te gaan en dat mis ik veelal.
Ik vraag mij dus oprecht af of veel druk in de mond/veel beengebruik werkelijk als noodzakelijk wordt gezien.

Laat ik ook meteen even opheldering geven over mij... ik rij ook maar gewoon recreatief, draai wel al lang mee en heb in mijn tijd ook heus wat wedstrijdjes gereden en als groom meegeweest, maar ik kan mij met de beste wil van de wereld niet meer herinneren of het toen anders was. Misschien deed ik het zelf ook wel. Best mogelijk.
Ik zal dus geenszins beweren dat ik beter ben dan anderen. Ik zeg alleen wat ik mooier vind (ja, ik kijk heel erg graag naar zeer uiteenlopende disciplines in de paardensport incl dressuur, western, mennen, vrijheidsdressuur, lange teugelwerk noem maar op. en kan dan echt genieten als ik een mooie samenwerking zie...) ; waar ik zelf naar wil streven (ja, zelfs op recreatief niveau. Ik heb geen hoger streven dan het alleen zo goed mogelijk werken op mijn eigen gebied ) en vraag mij oprecht af waarom je voor een andere weg zou kiezen
En of bepaalde stromingen die je volgt die invloed hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:29

Zooooooo, voel je je soms een beetje aangesproken Urielle? Lees de OP en de posts van Liljebo nog eens, adem uit en tel tot 10 en reageer dan pas, zou ik zeggen :Y)

liljebo schreef:
Een kleine extra vraag...
Vaak wordt gereden dmv opsluiting. Dwz gelijktijdig been en handgebruik.

Ik heb geleerd: been gevolgd door hand. Paard moet naar voren blijven denken. Dus been, dan opvangen met je hand en dan los (dus hand ontspannen) Been-hand-los-been-hand-los-been-hand-los-been-hand-los. Dus net weer iets anders dan de twee manieren die jij beschrijft. Naar mijn idee is dat paardvriendelijk (want niet twee hulpen tegelijkertijd) en logisch voor het paard.

liljebo schreef:
Waarom is het in de paardenwereld anders?
Heeft het te maken met de behoefte aan controle, omdat het paard groot en potentieel gevaarlijk is?
Met prestatiedwang (maar die zou toch niet spelen bij bv mientje van hiernaast en jan met de pet, die het toch ook doen)
Met het 'beeld' van hoe het hoort?

Ik denk met alledrie. Mensen gaan soms zo raar met hun paard om, zelfs als mensen hun paard longeren lijken ze nog uit te gaan van begrippen als dominantie en controle, waar je bij het werken met paarden zo weinig aan hebt. Ik denk dat dat inherent is aan het wezen mens, de mens is een controlfreak, en een omnivoor en daarmee ook (gedeeltelijk) een roofdier. Om dan met een prooidier samen te kunnen werken is heel lastig als je het niet goed doet, en kan naar mijn idee ook maar beperkt als je het aanpakt zoals je mensennatuur ingeeft.
Daarnaast natuurlijk eerzucht, wat ik eerder ook al aanstipte. En inderdaad, als je zoiets vaak genoeg ziet kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die niet verder kijken en denken dat 't normaal is en dus dat zij ook zo moeten doen. Dat is net zoiets als dat (even als voorbeeld) een bepaald model schoen in de mode is, het hoort zo (denk je) en dus moet je het zelf ook. Ook dat is logisch, want zo zijn mensen nou eenmaal, en het is lastig om dat bij jezelf te doorbreken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:01

liljebo schreef:
Ik heb een tijd geleden ook een filmpje gezien van een dame (ik meen franse dame) die op grand prix niveau zonder bit reed. Haar vond ik qua hulpgeving ook prettig ogen.

Bedoel je misschien deze (maar is wel duitse dame)?
http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P ... plpp_video

Dit vind ik dan ook weer heel knap en zeer prettig om te zien, vooral de galopwissels terwijl ze ernaast loopt.... of valt dit meer onder vrijheidsdressuur? Rijtechnisch weet ik van dressuur dan weer niet te veel, maar ik vind het er wel ontspannen en mooi uitzien.
Het lijkt me dat je dit een paard ook niet kunt aanleren met grof geweld.
http://www.youtube.com/watch?gl=CO&feat ... ujafq_I3WY

astwice

Re: subtiele hulpen? dressuur/western/...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:03

interesant topic, vind dat je wel een punt hebt. ga even over argumenten nadenken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:08

Zolang het grove werk (prikken met sporen en veel druk op de teugels en zelfs trekken aan de teugel) gewaardeerd wordt door jury's, zal menig ruiter dit als referentiekader krijgen/houden.
Ik zelf krijg buikpijn als ik topdressuur/springen zie. Ik ga ook niet kijken naar dat soort evenementen. Ook de shows vallen om die reden eigenlijk altijd wel tegen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:19

Lijebo:
Film 2 losse verbinding met mond veel waslijntjes maar in het appuyement weer strak/hoog.
Behalvedat is de wijze van rijdem/hoe het paard loopt duidelijk een uitvloeiing van haar rijden
Dus: te weinig impuls, minder paslengte, en in met name appuyement erg strak in rug/hals.
Overkomt natuurlijk iedereen etc maar ik zie dit niet als een manier om een paard fijn te trainen...
Filmp 1 paard heeft wat strakke teugel verbinding een fractie losser en paard zou meer over de rug lopen, waarschijnlijk heeft ze hem er zo bovenin om het show element te verhogen (lijkt hengstenshow?) paard loopt met 10x meer impuls en regelmaat alsde eerste veel stiller en constanter in aanleuning ook smakelijker (schuimt oa). Ik denk dat je als je deze in training zou zien (dus zomder show deel) hij 100% mee zal vallen.

Ik ben het met je eens mbt ruiters die bv op de handrem rijden (zie je met name in lagere klasses enorm veel en proberen ze eriot te krijgen door een vlotte proef hoger te beoordelen dan een in de krul met minder impuls).
Mbt sporen/hulpen vind ik het over het algemeen wel meevallen er zijn wel ruiters met enorme wiebel
Voeten zoals film 1, maar meestal komt dat voort uit de zit en niet uit iedere pas hulp geven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:59

hestejente schreef:
Zooooooo, voel je je soms een beetje aangesproken Urielle? Lees de OP en de posts van Liljebo nog eens, adem uit en tel tot 10 en reageer dan pas, zou ik zeggen :Y)

Nee, maar ik heb exact dezelfde irritatie als Anoeska. We zouden allemaal graag volgens het boekje zittend, fijn inwerkend op het paard, ontspannen, met impuls, met een aanleuning die we kunnen plaatsen waar we willen, met schwung, volkomen recht en mooi verzameld ons paard als happy athlete rijden in welke discipline dan ook. Maar het is een utopie die we nooit gaan bereiken, al hebben we 300 jaar de tijd, dan nog komen we er niet. Dan is het o zo makkelijk om te kappen op de mensen die toevallig het meest in de kijker rijden (de mensen die het lef hebben om hun rijden door de rest van de wereld te laten bekritiseren!) maar kijk eerst eens gewoon naar waar je zelf mee bezig bent. Zolang ik weet dat ik toennet met rijden het eerste stuk doorzitten nog scheef butste, mijn paard in het begin tegen mijn been kwam en zo stug als een kameel door de bochten ging, ik per ongeluk teveel aan het vastpakken was in de mond en ook de geoefende proefonderdelen zo slordig als iets aan het rijden was, wat moet ik dan commentaar hebben op andere mensen? En ik denk dat iedereen die hier post wel dingen weet van zichzelf die niet volmaakt zijn. Laten we ons daar op richten, als iedereen dat doet, ziet de paardrijdende wereld er al een stuk beter uit. Iedereen doet op zijn eigen manier zijn best en de een heeft een langere weg te gaan dan de ander, de een heeft betere begeleiding dan de ander en de een heeft meer talent om het op te pikken dan de ander. C'est la vie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:31

@Storrum
Ik ben bijzonder onder de indruk van Clémence Favrie. Dit heb ik nog nooit gezien in die mate van perfectie. Ik kan zelf ook wat daarvan, o.a. het piaffe-werk en de spaanse pas Bovendien moet ik altijd opstappen via het knielen. In de stal waar ik sta ziet men dat dagelijks. MAAR zo mooi uitgevoerd, werkelijk prachtig. Deze hoge mate van wilsoverdracht is ook mijn doel (vrees dat het daarbij blijft).
Hetgeen ik hierna schrijf is zeker niet bedoeld ten nadele van bovengenoemde dame. Ik heb nauwelijks de basisgangen van het paard onder het zadel kunnen zien. Deze vorm van perfectie heeft wellicht het nadeel dat er wat minder tijd in de gymnastisering gestoken kan worden. Immers men kan ook niet onbeperkt oefenen met een bepaald paard. Vicky Smits is voor mij het voorbeeld van een in de conventionele wedstrijdsport rijdende dame die gymnastisering en lichtheid en ongedwongenheid met elkaar weet te combineren. Ook hier zijn terechte kanttekeningen over te maken, maar het komt dicht bij mijn ideaalbeeld.
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

Met de vorige schrijfters ben ik het ook eens. Soms vind ik de commentaren niet meer realistisch. Roomser dan de Paus. Daarbij schiet mij de uitspraak van Henk van Bergen mij te binnen: "Ik hoef zelf niet over twee meter gesprongen te zijn, om te zien dat een ander dat ook niet kan!"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:43

Dat ben ik absoluut met je eens Urielle :j We zullen nooit perfect kunnen rijden en je daarvan bewust zijn en rekening houden met je eigen tekortkomingen is het minste wat je kan doen. Maar als je dan vervolgens willens en wetens, ondanks dat je wéét dat je iets fout doet het toch doet, omdat je geen zin/tijd/interesse hebt om het op een andere manier op te lossen en omdat je het belangrijker vindt om bijvoorbeeld je winstpunt te halen, dán ben je verkeerd bezig. Dat is wat ik bedoelde. Dat je gewoon eerlijk moet zijn naar je paard door eerlijk, zij het niet perfect, te rijden. Wat TS bedoelt, dus geprik met sporen, tegelijk drijven en een ophouding maken, vind ik niet eerlijk rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:02

chips storrum, ja , die dame bedoelde ik. Ik vind het wel mooi om te zien. Mbt de andere dame, clémence favrie, ga ik helemaal met kadankovitch mee. Ik vind het erg mooi.

Colette, bedankt voor je uitleg. Ik weet overigens dat dressuur in de wedstrijdring niet met waslijntjes gezien wil worden en ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk dat waslijntjes niet per definitie verkeerd zijn? we hebben het hier dan even niet over de wedstrijdring, maar ik persoonlijk vind het wel prettig ogen als ik iemand met los teugeltje toch het paard perfect zie 'sturen' .
Waslijntjes is toch niet per definitie fout, lijkt me? (voorop gesteld dat het geen rukjes in de mond tot gevolg heeft)
Het tweede filmpje is inderdaad het voorstellen van een hengst. Ik denk idd dat het mooi willen laten uitkomen zorgt voor druk bij de ruiter en daardoor wellicht meer inwerking van hulpen dan normaal het geval zou zijn. Dat weet ik niet. Kan ik dus ook niet over oordelen. Was eigenlijk ook meer ter illustratie wat ik bedoelde.

Urielle, ik denk dat we allemaal, ieder op ons eigen gebied, regelmatig blunderen. Maar het is toch niet verkeerd om naar anderen te kijken en te bepalen wat we zelf willen en waarom? En daar eventueel over met gedachten te wisselen of over te discussieren. Ook van kijken leer je.
En daarbij zul je nu eenmaal altijd mensen zien rijden die je aangenaam vind rijden of juist niet.
Ik neem aan dat je daar best voor mag uitkomen?

Uiteindelijk wordt in iedere sport door toeschouwers voorkeuren aangegeven, ook door mensen die zelf de sport niet bedrijven.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik echter wel eens twijfel of de lichtheid van de hulpen bij iedereen prioriteit heeft.
Als ik mensen vloekend op hun paard zien zitten en bepaald niet fijngevoelig te werk zien gaan, geloof ik dat andere prioriteiten op dat moment een rol spelen.

Kadankovitch, ik zal het filmpje later op mijn gemak bekijken. Moet nu rap aan het werk

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:06

Waslijntjes zijn wel verkeerd in de zin van, je kunt gerust een keer stretchen (zit bv in Belgie verplicht in proef) zo controleer je of hij voldoende op de achterhand is (als hij kop naar beneden doet, is dat dus niet het geval :+).
Alleen zoals je al aangaf, teugel = stuur/rem en benen = gas. Dus ik ben wel van mening dat er contact nodig is. Alleen contact kan ook op 2 pinken zijn, zonder waslijntje ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:10

liljebo schreef:
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik echter wel eens twijfel of de lichtheid van de hulpen bij iedereen prioriteit heeft.
Als ik mensen vloekend op hun paard zien zitten en bepaald niet fijngevoelig te werk zien gaan, geloof ik dat andere prioriteiten op dat moment een rol spelen.

Daar heb je precies mijn punt te pakken. En ja, ook ik maak me er schuldig aan. Dus dan is het tijd om af te stappen, maar dat doe ik ook alleen maar omdat MIJN prioriteit niet een wedstrijd, of het voorstellen van een paard is. Als ik betaald zou worden om te rijden zou ik het denk ik ook anders doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:51

colette_007 schreef:
Waslijntjes zijn wel verkeerd in de zin van, je kunt gerust een keer stretchen (zit bv in Belgie verplicht in proef) zo controleer je of hij voldoende op de achterhand is (als hij kop naar beneden doet, is dat dus niet het geval :+).
Alleen zoals je al aangaf, teugel = stuur/rem en benen = gas. Dus ik ben wel van mening dat er contact nodig is. Alleen contact kan ook op 2 pinken zijn, zonder waslijntje ;).

Maar we hebben het hier niet over dressuur alleen.
Waarom zijn waslijntjes per definitie verkeerd naar jouw mening? Ik bedoel... ook met waslijnjes kun je met lichte aanname remmen. Toch?

Is toch al iets wat ik mij vaker afvraag... ik zie dat ook altijd ITP, de opmerking over waslijntjes.
Afgezien van evt eisen in een wedstrijd, vraag ik mij af wat het probleem is als iemand met losse teugel rijdt, als het paard verder goed loopt

Of misschien moeten we eerst waslijntjes definieren
http://www.youtube.com/watch?v=VArSPwhG6wY
(eventjes doorspoelen naar bv 2.35) Los contact, licht contact of waslijntjes?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:53

hestejente schreef:
liljebo schreef:

Daar heb je precies mijn punt te pakken. En ja, ook ik maak me er schuldig aan. Dus dan is het tijd om af te stappen, maar dat doe ik ook alleen maar omdat MIJN prioriteit niet een wedstrijd, of het voorstellen van een paard is. Als ik betaald zou worden om te rijden zou ik het denk ik ook anders doen.

Nou ja, ik mag in alle eerlijkheid zeggen dat ik nooit vloekend op mijn paard heb gezeten, noch ooit heb begrepen dat anderen dat doen. Uiteindelijk is het voor de meesten onder ons toch hobby. (of zou het moeten zijn)

Ik merk bv wel ooit dat ik niet zo licht ben als ik zou willen. Toen ik bv voor het eerst met handpaard oefende, merkte ik dat ik teveel druk gebruikte op de teugel van mijn merrie, die op dat moment nogal voorwaarts was. Ik weet heel erg goed dat meer druk niet de oplossing is, maar een goede timing. Ik ga dan echter niet vloeken. Ik denk hooguit bij mijzelf... sukkel die ik ben :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:02

Met waslijntjes heb je geen contact hoor :?
Een keer stretchen zoals ik zeg is geen probleem maar constant boogjes is niet wat je wil.
In dressuur speingen cross en mennen niet :P

Mbt western heb ik geen verstand van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:12

Waslijntjes is imo ook niet vriendelijk wanneer je met bit rijdt, als je geen contact hebt, gaat het bit lopen rammelen in de mond en dat is echt niet prettig voor een paard. Krijg je een hele onrustige aanleuning van en dat is natuurlijk niet voor niks. Lange teugels met licht contact (zoals bij halsstrekken) oke, maar dan kom je ook niet verder dan het stretchen van de bovenlijn. Je wilt toch dat ze op een gegeven moment op het achterbeen komen en juist door afwisselen van een lange bovenlijn met bij elkaar rijden bouw je bij het paard ook spieren op. Dus afwisseling is daar imo de boodschap, hoog laag rekken verzamelen,..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:16

Ik verwees naar het filmpje en vroeg mij af of je dat waslijntjes vond of licht contact. :)
Ik denk nl dat je ook met dat wat hier vaak als waslijntjes wordt omschreven, toch gepaard gaat met een zeer licht contact. Uiteindelijk kun je zelfs zeer licht contact onderhouden met lange teugel, toch?

Ik geloof inderdaad dat het in de dressuur niet graag wordt gezien en met springen is het wellicht niet praktisch Geen idee eigenlijk. Mennen ook niet, omdat bij mennen de teugel de enige communicatie is.
Maar bij western, endurance, recreatief e.d. wel.

Mijn vraag is eigenlijk niet of het al dan niet in een discipline graag door een jury wordt gezien, maar wat het nadeel ervan zou zijn.(dan denk ik dus teugels met lichte boogjes, maar toch licht contact.)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-03-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:18

Urielle schreef:
Waslijntjes is imo ook niet vriendelijk wanneer je met bit rijdt, als je geen contact hebt, gaat het bit lopen rammelen in de mond en dat is echt niet prettig voor een paard. Krijg je een hele onrustige aanleuning van en dat is natuurlijk niet voor niks. Lange teugels met licht contact (zoals bij halsstrekken) oke, maar dan kom je ook niet verder dan het stretchen van de bovenlijn. Je wilt toch dat ze op een gegeven moment op het achterbeen komen en juist door afwisselen van een lange bovenlijn met bij elkaar rijden bouw je bij het paard ook spieren op. Dus afwisseling is daar imo de boodschap, hoog laag rekken verzamelen,..

Dat het bit rammelt met los contact lijkt me iet logisch. Niet als je een passend bit hebt. Boogje is volgens mij ook niet per definitie een onrustige aanleuning? Ik heb een paar filmpjes geplaatst van die boogjes en zie daar niets rammelen, noch een onrustige aanleuning., maar wel goed bewegende paarden.

Maar wellicht zie ik het verkeerd. Ik zie wel verschil tussen een volledig losgegooide teugel en teugels met lichte boogjes waar toch een vorm van contact bij is. (zoals je in western veel ziet)

vb
http://www.claus-penquitt.de/

http://horsedressagetraining.com/horse- ... to-choose/

http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1011097/1011097/

http://www.westernriding.co.nz/
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-03-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:21

hestejente schreef:
Dat ben ik absoluut met je eens Urielle :j We zullen nooit perfect kunnen rijden en je daarvan bewust zijn en rekening houden met je eigen tekortkomingen is het minste wat je kan doen. Maar als je dan vervolgens willens en wetens, ondanks dat je wéét dat je iets fout doet het toch doet, omdat je geen zin/tijd/interesse hebt om het op een andere manier op te lossen en omdat je het belangrijker vindt om bijvoorbeeld je winstpunt te halen, dán ben je verkeerd bezig. Dat is wat ik bedoelde. Dat je gewoon eerlijk moet zijn naar je paard door eerlijk, zij het niet perfect, te rijden. Wat TS bedoelt, dus geprik met sporen, tegelijk drijven en een ophouding maken, vind ik niet eerlijk rijden.

Maar zijn die ruiters er, die echt niet willen verbeteren? Ik weet echt oprecht alleen maar mensen die naar beste kunnen proberen te rijden, al is het vanuit verschillende visies en met verschillend talent. Ook hier op Bokt ken ik alleen maar mensen die op hun eigen manier proberen om goed te rijden. En op HAW en RIJ-ITP zie je dan ook wel heel verschillende beelden, het een fijner en beter afgericht dan het andere, maar dat getuigt niet van de onwil van mensen maar van de weg die ze nog te gaan hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:24

liljebo schreef:
Dat het bit rammelt met los contact lijkt me iet logisch. Niet als je een passend bit hebt. Boogje is volgens mij ook niet per definitie een onrustige aanleuning? Ik heb een paar filmpjes geplaatst van die boogjes en zie daar niets rammelen, noch een onrustige aanleuning., maar wel goed bewegende paarden.

Maar wellicht zie ik het verkeerd. Ik zie wel verschil tussen een volledig losgegooide teugel en teugels met lichte boogjes waar toch een vorm van contact bij is. (zoals je in western veel ziet)

Als je niks vast hebt is het alleen het gewicht van het bit wat zorgt dat het constant blijft liggen in de bewegende mond. Dan moet je al een zwaar bit hebben of een paard wat het bit zelf vast gaat klemmen in zijn mond maar dat wil je ook niet natuurlijk.
(baal ff dat ik die filmpjes niet kan zien, misschien van de week op mijn werk in de pauzes ff snel kijken..)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:25

liljebo schreef:
Nou ja, ik mag in alle eerlijkheid zeggen dat ik nooit vloekend op mijn paard heb gezeten, noch ooit heb begrepen dat anderen dat doen. Uiteindelijk is het voor de meesten onder ons toch hobby. (of zou het moeten zijn)

Ik wel want ik ben ook maar een mens. Gelukkig is dat gevoel van machteloosheid dat je soms kan hebben nu wel weg, maar ik had er wel even iemand voor nodig die daar een aanzetje toe gaf.

Licht contact of waslijntjes kan naar mijn idee met precies even veel lengte in de teugels. Het verschil zit 'm naar mijn idee in of je met die teugels aan het communiceren bent of niet. Als je je paard kunt instellen met wat langere/lossere teugels: prima toch? Dan heb je naar mijn idee licht contact. Als het paard er niet op reageert heb je naar mijn idee waslijntjes.

Urielle: ik kan het me ook niet goed voorstellen maar ik denk wel dat ze er zijn: de plaatjesrijders. Mensen die het paard als een fiets met haar zien.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:33

Urielle schreef:
liljebo schreef:

Als je niks vast hebt is het alleen het gewicht van het bit wat zorgt dat het constant blijft liggen in de bewegende mond. Dan moet je al een zwaar bit hebben of een paard wat het bit zelf vast gaat klemmen in zijn mond maar dat wil je ook niet natuurlijk.
(baal ff dat ik die filmpjes niet kan zien, misschien van de week op mijn werk in de pauzes ff snel kijken..)

euh? hallo?

Mijn bit rammelt echt niet in de mond van mijn paard, zowel mijn snaffle (d trensje) niet, als mijn babyshank...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:36

Hestenje, ik ben ook maar een mens hoor.. maar ik ben in dat opzicht met alle dieren rustig (train ook erg veel met honden en zelfs kat en kip :+) Mijn ervaring is dat je met frustraties niet erg ver komt. Maar misschien scheelt het dat ik niets hoef te bereiken.
Je snapt wat ik bedoel met waslijntjes. Ik geloof ook niet dat dat per definitie verkeerd is, maar dat het meer afhangt van je 'feeling' als ik het zo goed uitdruk

Urielle, ik denk eigenlijk eerlijk gezegd (en heb toch nogal wat levenservaring, vrees ik) dat alleen in een perfecte wereld iedereen het zo goed en eerlijk mogelijk wilt doen. Mijn ervaring is toch dat er inderdaad behoorlijke wat plaatjesrijders zijn, zoals Hestenje ze noemt. Ik ken er zelfs persoonlijk. Dat zijn geen slechte of gemene mensen, maar wel mensen die per definitie weigeren in te zien dat problemen bij hun liggen en niet bij het paard en zich er ook niet in willen verdiepen.
Verder kijken kan behoorlijk confronterend zijn en betekenen dat je buiten je comfortzone moet treden. En daartoe is niet ieder bereid.

Ik heb overigens wat waslijntjes-beelden bij gevoegd bij mijn vorige post