Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:39

Urielle schreef:
Thank god dat er instructeurs bestaan :+
Ben aan het rijden gegaan en ik doe het rijtechnisch op zich goed zegt mijn instructeur, maar hij speelt een beetje met me omdat ik te netjes wil rijden en hem toch niet op zijn falie geef als hij ineens de andere kant opgaat. Ik geef gewoon teveel opening en gelegenheid doordat ik geen duidelijke grens stel aan zijn gedrag. Ik ben ook veel onzekerder over mijn rijden als vroeger en vermoedelijk breng ik dat op hem over, als ik zelf met overtuiging rij is er nl. ook niks aan de hand, dan grijp ik op veel kleinere punten al in en laat ik het niet eens zo ver komen dat hij gaat spoken.
Mijn instructeur is er even opgegaan en heeft hem volop gelegenheid geboden zijn kunststukje uit te halen en dat deed hij dan ook, instructeur heeft hem even stevig op de rem gezet en omgedraaid en duidelijk gemaakt dat deze ongein niet de bedoeling is. Meneer was nu weer schaapmak -ook onder mij- dus hopelijk houden we dat zo vol.
Het zadel zou geen last moeten geven in die mate dat hij begint te spoken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem ook opgelost is.
Als je voorheen nooit problemen had zou ik toch iets verder kijken, van fijne aanleuning naar hoofd in de lucht, tong over het bit en stuurloos rondlopen is nogal wat.
Ik zou toch even een tandarts en evt. chiropraktor oid laten komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:11

Pally schreef:
Ik zeg ook niet dat dat bij jou het probleem is, ik wou alleen maar aangeven dat mijn paard met hetzelfde begon op het moment dat ik iets van hem ging vragen wat hij niet eens kon.

OKe, dan had ik het verkeerd begrepen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:13

aerdenhout1 schreef:
Je verteld er niet bij hoe oud het paard is trouwens.
Een 4/5 jarige is natuurlijk heel anders dan een ouder paard die weet waar het allemaal zit.

Hij was voorheen afgericht op pakweg M-niveau. De galoponderdelen wat minder maar in stap en draf kon hij het in principe al wel redelijk. Mijn instructeur zei vandaag toen hij hem overnam ook dat hij echt wel zijn werk kent, dus het is niet dat er nu met simpelweg wat rondjes rijden iets gevraagd werd wat hij niet snapt of aankan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:29

Langcara schreef:
Het feit dat hij onder je vandaan loopt is vluchtgedrag. Misschien vindt hij het wat moeilijk. Doet hij het meteen in de training of is hij dan al een tijd aan het lopen? Misschien wordt hij dan wat moe of krijgt hij last van zijn spieren.

In ieder geval moet je een ophouding (kunnen) maken als hij onder je vandaan loopt. En ik doe dat altijd maar op één kant, zodat hij zich moeilijker kan vastzetten op het bit. Maar vervolgens laat ik de ophouding ook maar kort duren, want laat je deze te lang duren, kunnen ze zich alsnog vastzetten op je hand of op het bit.

en dan is het dus belangrijk dat het paard ook reageert op mijn ophouding. En als hij niet op een ons reageert, pak ik er 2. Maar als hij niet op 1 kilo reageert, dan pak ik er meer. Hij MOET reageren. En als ik dan een keer hard moet inkomen, tsja, dat doe ik dan maar want wat moet ik anders? Gaan hangen of te veel druk nemen gedurende lange tijd? Dat is nog veel slechter met veel ergere uitwerking (paard gaat hangen op het bit, of op de voorhand lopen, rug vast zetten, etc.).

Dus stel dat je met alleen je buitenhand een fikse ophouding maakt, zo fiks als nodig is om die reactie te krijgen en je laat daarna meteen los, wat doet hij dan? Heb je dat al eens geprobeerd?

Train je hem trouwens wel eens aan de dubbele longe? Dus zonder bijzetten, alleen op de dubbele lijnen en dan laten nageven op de buitenkant, dus naar buiten stellen totdat hij nageeft en dan meer ontspannen en binnen er een beetje bij pakken om te kijken of hij zich ook naar binnen wil buigen.

Een beetje in toenemende mate, maar wel vanaf het begin. Ik hou wel regelmatig een stappauze met lange teugel tussen het werk door, ook in de les is dat, als hij iets goeds gedaan heeft even stappen en relaxen.

Het was idd dat hij niet meer luisterde naar een simpele ophouding. Het opvallende: toen we het vandaag opgelost hadden kon het ineens allemaal wel weer en ook: toen we bezig waren geweest met achterwaarts (wat voorheen op wedstrijd vaak juist wel een sterk punt was maar nu ook natuurlijk van geen kanten ging) vond hij gewoon wat voorwaarts neerwaarts ronddraven duidelijk zo 'makkelijk' dat hij het ineens allemaal wel kon. Maar ja, met zijn kop hoog, mond open en tong opgekruld kon ik ook verrekt weinig meer doen vooraan. Daarom moet ik die uitvlucht van hem voor zijn :j

Hij draait naar buitenom weg en heb geen omheining dus heb niet geprobeerd wat de reactie was met alleen de buitenteugel (buitenbeen en zweep op buitenschouder werden wel genegeerd. Maar mijn instructeur liet de buitenteugel gewoon relatief zeer los, pakte met de buitenhand de binnenteugel aan (dus twee teugels in een hand, buiten los, binnen er kort een keer goed aan), met de binnenhand de zweep vast en toen hij wegdook naar buiten, trok hij hem dus vooraan weer terug om de goede kant op en zwiepte ondertussen de zweep onderlangs tegen zijn binnenachterbeen zodat hij de achterhand wegdraaide naar de kant die hij oprende. Toen was het ook ineens klaar (maar zo handig ben ik nog niet met rijden vrees ik want het vergt wel enige handigheid en timing dat hij idd zo in een beweging draait :Y) )

Dubbele longe doen we incidenteel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo handig in ben en mijn dubbele longe is vrij zwaar en heeft echt geen fijne release dus ik krijg er eigenlijk niet mee gedaan wat ik wil bereiken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:31

Langcara schreef:
Een instructeur die op je paard kan gaan zitten en het probleem op kan lossen en je kan laten zien hoe je dat moet doen, dat is een goede instructeur.

Ik ben tot dusver iig erg tevreden en hij kan met rijden het paard ook echt verbeteren (vorige keer is hij ook al kort even opgestapt omdat het beeld toonde dat mijn paard licht in de aanleuning was en ik wel het gevoel bleef houden dat hij dramde en probeerde te gaan hangen) dus ik geef ook echt vol vertrouwen mijn paard over in zijn handen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:34

anneliesdj schreef:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem ook opgelost is.
Als je voorheen nooit problemen had zou ik toch iets verder kijken, van fijne aanleuning naar hoofd in de lucht, tong over het bit en stuurloos rondlopen is nogal wat.
Ik zou toch even een tandarts en evt. chiropraktor oid laten komen.

Ik ga hem sowieso binnenkort nog eens laten nakijken (zadel en rug waren periodiek toch aan de beurt) maar goed, het is ook niet vanuit het niks. Hij heeft natuurlijk sinds het najaar klachten gehad door zijn gevoeligheid op de neusriem, toen stilgezet, toen de vrieskou, toen opgepakt en gelijk weer op rust en dan sinds kort weer echt opgepakt en nu problemen nu hij aan het werk gezet wordt (want ik was echt wel te flauw gaan rijden - ik merk nu met lessen het verschil weer :P )

aerdenhout1

Re: Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:52

Als hij voorheen op M niveau liep dan denk ik toch aan een mondprobleem, dus tanden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:36

ik heb dit topic eigelijk helemaal niet zo goed door gelezen, (zal ik morgen ff doen) maar ik kan me eigen situatie heel goed herkenen in die van de ts, zit ook echt in een rijdip en dan gaat het er bij mij voor al om dat wonden bij de mond (die eigelijk al weer bijna genezen zijn) en het feit dat ik totaal niet meer ontspannen kan rijden omdat mijn paard zo met zn hoofd schud. Als ik de oplossing toch is wist! tandarst is geweest, rijdt zelf nog 2 andere paarden die nergens last van hebben (want anders zou het misschien aan mijn hand kunnen liggen) ik heb 4 VERSCHILLENDE INSTRUCTEURS (les op vereniging 1 springen 1 dressuur, 1 prive les iedere week, 1 waar bij ik eens in de twee weken train) die ook nog eens allemaal wat anders zeggen maar tot een oplossing ben ik nog niet gekomen dus lees ik dit topic even mee en zou ik ook heel erg graag dit antwoord willen weten! wel moet ik zeggen dat ik bij zowel mijn paard als jouw paard toch denk aan een mondprobleem mijn paard is 2 maanden geleden ook naar de tandartsgeweest maar die zij dat ze hele grote haken had maar toen ze zich zo misdraagde heeft hij "het ergste maar weg gehaald en is toen maar gestopt" doei 50 euro en we zijn nog een meter verder gekomen, ze knoeit nog steeds met haar eten en schud dus met haar hoofd. nou hebben wij van iemand gehoord dat zij een hele geduldig tandarst hebben die heel rustig is en met verdoven werkt enzo dus gaan wij dat proberen ook zadelmaker en osteapaat wil ik nog wel een keer langs laten komen als we het anders echt niet kunnen vinden maar, er is niks te zien/voelen aan de rug! ik hoop dat er een oplossing komt die misschien wel voor ons beide werkt! wij zijn nu toch eens soort van lotgenoten :(:)

aerdenhout1

Re: Lopen kl*ten in de aanleuning en van daaruit naar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:38

Hier komt een hele fijne tandarts die echt de moeilijkste paarden kan doen. Woont in Duitsland.
Mocht je zijn naam en telefoon nummer willen geef je maar een gil.