Langcara schreef:Het feit dat hij onder je vandaan loopt is vluchtgedrag. Misschien vindt hij het wat moeilijk. Doet hij het meteen in de training of is hij dan al een tijd aan het lopen? Misschien wordt hij dan wat moe of krijgt hij last van zijn spieren.
In ieder geval moet je een ophouding (kunnen) maken als hij onder je vandaan loopt. En ik doe dat altijd maar op één kant, zodat hij zich moeilijker kan vastzetten op het bit. Maar vervolgens laat ik de ophouding ook maar kort duren, want laat je deze te lang duren, kunnen ze zich alsnog vastzetten op je hand of op het bit.
en dan is het dus belangrijk dat het paard ook reageert op mijn ophouding. En als hij niet op een ons reageert, pak ik er 2. Maar als hij niet op 1 kilo reageert, dan pak ik er meer. Hij MOET reageren. En als ik dan een keer hard moet inkomen, tsja, dat doe ik dan maar want wat moet ik anders? Gaan hangen of te veel druk nemen gedurende lange tijd? Dat is nog veel slechter met veel ergere uitwerking (paard gaat hangen op het bit, of op de voorhand lopen, rug vast zetten, etc.).
Dus stel dat je met alleen je buitenhand een fikse ophouding maakt, zo fiks als nodig is om die reactie te krijgen en je laat daarna meteen los, wat doet hij dan? Heb je dat al eens geprobeerd?
Train je hem trouwens wel eens aan de dubbele longe? Dus zonder bijzetten, alleen op de dubbele lijnen en dan laten nageven op de buitenkant, dus naar buiten stellen totdat hij nageeft en dan meer ontspannen en binnen er een beetje bij pakken om te kijken of hij zich ook naar binnen wil buigen.
Een beetje in toenemende mate, maar wel vanaf het begin. Ik hou wel regelmatig een stappauze met lange teugel tussen het werk door, ook in de les is dat, als hij iets goeds gedaan heeft even stappen en relaxen.
Het was idd dat hij niet meer luisterde naar een simpele ophouding. Het opvallende: toen we het vandaag opgelost hadden kon het ineens allemaal wel weer en ook: toen we bezig waren geweest met achterwaarts (wat voorheen op wedstrijd vaak juist wel een sterk punt was maar nu ook natuurlijk van geen kanten ging) vond hij gewoon wat voorwaarts neerwaarts ronddraven duidelijk zo 'makkelijk' dat hij het ineens allemaal wel kon. Maar ja, met zijn kop hoog, mond open en tong opgekruld kon ik ook verrekt weinig meer doen vooraan. Daarom moet ik die uitvlucht van hem voor zijn
Hij draait naar buitenom weg en heb geen omheining dus heb niet geprobeerd wat de reactie was met alleen de buitenteugel (buitenbeen en zweep op buitenschouder werden wel genegeerd. Maar mijn instructeur liet de buitenteugel gewoon relatief zeer los, pakte met de buitenhand de binnenteugel aan (dus twee teugels in een hand, buiten los, binnen er kort een keer goed aan), met de binnenhand de zweep vast en toen hij wegdook naar buiten, trok hij hem dus vooraan weer terug om de goede kant op en zwiepte ondertussen de zweep onderlangs tegen zijn binnenachterbeen zodat hij de achterhand wegdraaide naar de kant die hij oprende. Toen was het ook ineens klaar (maar zo handig ben ik nog niet met rijden vrees ik want het vergt wel enige handigheid en timing dat hij idd zo in een beweging draait
)
Dubbele longe doen we incidenteel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo handig in ben en mijn dubbele longe is vrij zwaar en heeft echt geen fijne release dus ik krijg er eigenlijk niet mee gedaan wat ik wil bereiken.