Problemen met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1992

Re: Problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:26

Ik lees even mee, heb er ook last van. Meestal als ik er niet te veel bij nadenk en snel opstap gaat het goed, maar ze blijft onrustig. In de hoek zetten wordt ze zenuwachtig van en buitenteugel enbij houden helpt ook niet goed.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:57

Hai hai,

Ik heb een merrie Haflinger en haar naam is Beauty. Het is af en toe echt een eigenwijs beestje.

Ik heb hier ook last van gehad en af en toe nog. Als ik een voet in de beugel zette dan ging ze lopen. Dat is zo vervelend. ;(

Telkens als ze dit deed zei ik: Hey!! En dan blijft ze meestal staan. Als ze nog niet blijft staan trek ik een keer aan de teugels (niet te hard hoor). Dit helpt meestal wel.

Ik ben ook een keer met Beauty de bak in gelopen en heb tegen haar verteld wat ik ga doen. Toen bleef ze netjes staan maar dit zal wel toeval zijn hi hi hi. :j

Maar lukt het nu wel met opstappen?

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:56

DE oplossing voor dit probleem is heel simpel. Je stapt op.....paard staat niet stil.....je pakt met je linkerhand de binnenteugel, en met je rechternwijsvinger geef je kleine "prikjes" in zijn flank. Hierdoor "dwing" je het paard om kleine rondjes om jou heen te draaien. Na een aantal rondjes laat je hem weer stil staan en je stapt weer op. Staat je paard dan weer niet stil, dan herhaal je het "rondjes draaien". Elk paard vind het uiteindelijk fijner om stil te staan, dan om rondjes te draaien! Deze zeer paardvriendelijke manier heb ik al zeer vaak toegepast, en ALTIJD met succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:06

Dat is vrij lastig als je met een opstap wilt werken. Moet je elke keer je kruk verslepen.... Haha.

Ik vind eigenlijk dat als je je paard vraagt stil te staan hij dat moet doen. Maar zo heeft ieder zijn manier.

Ben benieuwd hoe t gaat bij TS?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:21

ellend, ik zou niet weten waarom je een paard om je heen zou moeten laten draaien, het is veel logischer om bij een pas vooruit ze een pas terug te zetten. Op die manier is er ook veel meer rust. Ik kan me zo voorstellen dat bij de onrustige types jouw manier juist voor veel meer onrust zorgt.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:44

Mijn Bijrijdpaard bleef eerst ook niet stilstaan bij het opstappen. Hij liep altijd weg zodra je je been eroverheeen gooide.
Ik heb het voor elkaar gekregen om hem eerst bij het krukje te zetten en dan op te stappen. Lipe hij weg dan opnieuw afstappen en terug zetten (achteruit) bij het krukje en zeggen wachten. Opnieuw opstappen en als hij stil blijft staan belonen met een snoepje. De bedoeling was net zo lang op en afstappen tot dat hij stil stond. In 2 keer was dit al gelukt.
De dag erna snapte hij het al. Nu kan het gewoon zonder snoepje. Ik blijf wel wachten tegen hem zeggen.
Ik heb het ook zonder krukje gedaan op dezelfde manier en na 2 keer had hij dat ook door. Nu loopt hij niet meer weg bij het opstappen.