Rijden na veulen en na jaren rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:04

elieneke_1 schreef:
Ik en een Vriendin zijn ook op een merrie van 25jaar gesprongen twee weken voor de bevalling en ze had een half kaar niet gereden we hebben ee. Half uur ongeveer gereden en maximum 5 minuutjes gedraaft twee weken na de bevalling ben ik ook weer op haar gegaan natuurlijk wel heel rustig geweest maar ze pakte dit heel goed op
En dit allemaal zonder zadel dan nog
Maar je moet er ook aan denken natuurlijk dat elk paard anders is

Bedankt! Ik denk niet dat ik zonder zadel ga rijden. Ik ga wel overleggen wanneer ik er op mag. Dit zal nog wel even duren.
Dat elk paard anders is dat wist ik wel, maar toch bedankt voor het melden!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:06

Je haalt idd 2 verhalen door elkaar! De hengst is 26 en de merrie niet. De hengst willen we gewoon weer wat bezig houden zodat ie rustiger wordt en blijft.

Marion71 schreef:
Begrijp ik nou goed dat de merrie 26 is en een veulen heeft? Of haal ik 2 verhalen door elkaar?

Een veulen zogen is topsport. Zeker als het veulen een maand of 2/3 is. Als je dan ook nog wil rijden, kun je zo'n oud paard nooit in conditie houden. Eerlijk gezegd, al los van het veulen, moet je imo een 26 jarige niet weer oppakken. Rijden kun je ze op die leeftijd prima, zij het aangepast werk en als je het blijft doen, Maar als ze al lange tijd niets meer hebben gedaan, is het niet eerlijk om ze weer in het werk te zetten. 26 is gewoon stokoud voor een paard, hoewel sommige bokkers je willen laten geloven dat dit een heel normale leeftijd is. De enige tip die ik je kan geven is: zoek een jonger bijrijdpaard en ga met deze merrie (en haar veulen) lekker kroelen en genieten van haar oude dag.

Als het gaat om een andere merrie met veulen: ik wachtte altijd een week of 6. Dan is het veulen zelfstandiger en mams relaxter om weg te gaan. Overigens waren mijn merries binnen no time weer in conditie.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:35

Ankje11 schreef:
elieneke_1 schreef:
Ik en een Vriendin zijn ook op een merrie van 25jaar gesprongen twee weken voor de bevalling en ze had een half kaar niet gereden we hebben ee. Half uur ongeveer gereden en maximum 5 minuutjes gedraaft twee weken na de bevalling ben ik ook weer op haar gegaan natuurlijk wel heel rustig geweest maar ze pakte dit heel goed op
En dit allemaal zonder zadel dan nog
Maar je moet er ook aan denken natuurlijk dat elk paard anders is

Bedankt! Ik denk niet dat ik zonder zadel ga rijden. Ik ga wel overleggen wanneer ik er op mag. Dit zal nog wel even duren.
Dat elk paard anders is dat wist ik wel, maar toch bedankt voor het melden!

ja dat dacht ik da je het wel wist :p
ja we mochten er van de eigenaaar niet op met zadel omdat ze bijna moest bevallen :p

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:32

Over de merrie kan ik denk ik niet veel zeggen, omdat ik daar niet verstand van heb. Maar ìk zou zeggen 2maanden ofzo. Dan is ze denk ik wel weer de oude.(:
En de 26jarige. Tsja. Er zijn 26jarige die superfit zijn en door de wei lopen te springen, maar ook die amper vooruit komen.. Dan zul je denk ik even naar het paardje zelf moeten kijken. Als die nog fit genoeg is kan het wel, maar zou ik het wel langzaam opbouwen.