Stang en Trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:28

offtopic: tsk... mijn platina kan je nóóit overtreffen!:D

ontopic: kan je uitleggen wat een shank voor soort bit/stang is, Cornelie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:30

runningkawa schreef:
Het scholingsbit bedoel je?
Daar zie ik persoonlijk het nut niet van in Lachen
Maar als andere er een goede verklaring voor hebben hoe dat dan daarvoor goed werkt Lachen

ja, scholingsbit, was even de naam kwijt. Ik zie daarvan ook niet helemaal het nut van. Lijkt mij meer een verkooptruuk om nog maar weer een bit te verkopen wat later in de kast hangt.

Maar hoe maken jullie nu de keuze welke stang jullie willen gebruiken? met tongvrijheid, zonder? pompstang? rvs of aurigan? dikte?
Mij is altijd verteld dat gewoon standaard (dus RVS met matige tongvrijheid) en een halve cm bredere enkelgebroken watertrens bij de meeste paarden goed werkt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:32

voor mij: kleine scharen, hoge tongvrijheid, auregaan en niet al te zwaar in gewicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:34

Ik heb kleine scharen, een gewone tongboog
Trens dubbel gebroken.
Dit omdat hij op een gewone enkel gebroken trens ook niet fijn loopt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:40

vooraf: het is nog steeds de ruiterhand die iets streng/vriendelijk maakt en niet dat stukkie ijzer op zich. (althans, mijn mening)
Even wat voorbeelden: Correctional:
Afbeelding
Eenvoudig trainingsbit:
Afbeelding
Voor zover ik weet is de werking etc ong hetzelfde als de stang in een s en t hoofdstel?
Uiteraard zijn deze shanks er ook met rechte mondstukken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:43

Maar word in dat onderste bit het notenkraker effect niet heel erg groot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:46

Wil even terug naar doe afbuiging en oprichting Kawa.

Jij blijft hameren op dat een paard dus door de druk achter zijn oren meer afbuigt, dus net dat knikje in de knaak makkelijker maakt (zo begrijp ik wat je zegt)

Wat ik bedoel is dat bij een aantal paarden het makkelijker is op S&T om ze juist dat knikje, wat ze zelf teveel willen maken, minder te laten maken. Ze blijven makkelijker stabiel in die hogere oprichting, "trekken" ahw wat meer "je hand in" van achteruit ipv achter het bit te kruipen. Je aanleuning wordt daarmee stabieler, er is "meer" verbinding zou je kunnen zeggen.

Ik wil geen hele zware aanleuning, maar ik wil wel graag enige vorm van aanleuning. In een hogere oprichting wil het gevoel blijven houden dat mijn paard echt voor me uit wil blijven gaan. Hij mag niet duiken zodra ik mijn hand open.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:48

Dat eenvoudige trainingsbit, kun je dat weer niet vergelijken met een dunne enkelgebroken pelham? Ook hier kun je zo te zien een dubbele teugel aan bevestigen (nu zul je dat volgens mij met western niet doen of wel?)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:51

Dat wordt nogal eens gebruikt als overgang van snaffle naar shank maar in de training kan je natuurlijk van alles doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:57

Dan wil je hetzelfde als ik Lachen
En ook ik merk dat ik dat met S&T fijner voor elkaar heb.

Ik heb Kawa nu een paar keer met een hackamore gereden.
Die heeft ook een soort gelijk soortige werking, alleen dat je geen druk in de mond krijgt, maar op de neus.
Maar ook achter de oren en achter de kin.
Ook dan merk ik hetzelfde.

Door de energie die je erin stopt kun je dat toch voor een paard anders opvangen van voor, waardoor hij voor de dresuur fijner afbuigt (ja weer afbuigen Tong uitsteken )
Ik verwacht juist omdat het minder direct in de mond(hoeken) is, maar door de druk op meer plaatsen.
En mij is geleerd dat als je druk verdeeld het weer zachter overkomt.
Mits je natuurlijk geen max. werking van de hefboom gaat vragen, maar dat moge duidelijk zijn Lachen
Maar door die verdeling is het minder direct op 1 plaats. Dus dat een paard daardoor minder ontwijkt.

Kawa is altijd erg gevoelig geweest op het bit, dus dacht eerst ook dat S&T nooit zou gaan.
Maar ik was verbaasd dat ik een betere en stillere aanleuning kreeg. Met daarbij een mooire hoofd halshouding.
En volgens mijn instructrice lag het dus aan bovengenoemde, maar ik zal het haar nog wel eens vragen en kijken of ik het berter kan onthouden om weer te vertelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:59

Ik ben een zeikerd maar ik heb nu nog steeds geen antwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:03

Anders als dit kan ik het niet verwoorden, helaas, daar zul je het mee moeten doen.
Voor mij is het wel duidelijk Lachen
Jammer dat ik het niet anders kan uitleggen.
Daar moet je mijn intructrice voor zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:37

Om weer event terug te komen op de inzet van dit topic:
Zep"]
Er word net gedaan of het allemaal heel erg heftig is en je vreselijk moet oppassen om je paard er mee de vernieling in te helpen.
..............
-> Hoe moet je (volgens jullie, ik heb zelf ook wel een antwoord) de overgang naar Stang en Trens aanpakken bij een paard dat er nog niet eerder op gereden is.
[/quote]

Een S&T zou een stukje verfijning van de hulpen moeten brengen. Voor mij betekend dat, dat je met S&T gaat rijden wanneer de combinatie daar aan toe is in de africhting. Dat is dus niet zo maar een kwestie van even uitproberen, er moet een toegevoegde waarde aan te tonen zijn.

Volgens de reglementen is een combinatie daar aan toe wanneer ze met succes de africhting van B-M2 hebben doorlopen. In de klasse Z mag er met S&T optoming gereden worden, maar dit is nog steeds facultatief. Je mag er dus van uitgaan dat een Z combinatie wordt verondersteld genoeg vaardigheid in huis te hebben om op een kundige wijze met S&T rond te sturen. Er wordt dan nog steeds gesproken over combinatie: ruiter moet er aan toe zijn, maar paard ook!

Ik quote nog even een stukje van Margreet:
[quote="Margreet schreef:
Ik heb het beroemde boek 'het paard, het bit en de ruiter' er maar weer eens bij gepakt:

Uitersten en nuances
Als de S&T samen gebruikt worden bieden ze de meeste mogelijkheden om op het paard in te werken. Alle plaatsen van een paardenhoofd waarop een optoming druk kan uitoefenen worden benut, namelijk de tong, de lagen, de mondhoeken, het gehemelte, de kingroeve en de nek. Door het gebruik van een neusriem kan de ruiter bovendien ook inwerken op de neus en de wangen. De S&T samen geven de ruiter de meeste mogelijkheden om de houding van het hoofd en de hals te bepalen. En niet alleen dat; met de S&T kan de ruiter de lichaamshouding, de balans en de bewegingen van het paard minutieus beïnvloeden. De S&T verbinden daarin uitersten; de stang helpt de ruiter om het paard te verzamelen, de trens om het te laten strekken. Door het gebruik van beide bitten samen kan hij ook alle fases daartussen bepalen.

Daarna volgt een hele verhandeling over uiterlijk en pasvorm, heel interessant, maar nu even niet.

Werking
De stang en de trens zijn twee volkomen verschillende bitten en drukken op ander plaatsen van het paardehoofd. De trens werkt in op de mondhoeken, de tong en de lagen, terwijl de stang inwerkt op de tong, de lagen, de kin en de nek. De trens werkt direct in op het hoofd, de stang indirect. De trens 'trekt' de stang 'duwt'. Ten slotte staat de trens toe dat het paard zijn hals strekt en zich opricht, terwijl de meeste stangen ervoor zorgen dat het paard zijn hals buigt en zijn hoofd in verticale positie brengt.
Als de ruiter (even hard) aan allebei de teugels trekt gebeurt het volgende: de trens trekt in de mondhoeken, drukt op de tong en de lagen en prikt eventueel in het gehemelte (als het een enkelgebroken trens is) Tegelijkertijd drukt de stang op tong en lagen, klemt tong, lagen en kin tegen elkaar aan, duwt mogelijk tegen het gehemelte (afhankelijk van de hoogte van de tongboog) en drukt het kopstuk op de nek. Door niet even hard aan trens en stang te trekken kan de ruiter de inwerking variëren. Hij kan op die manier verschil aanbrengen in de plaats waarop druk wordt uitgeoefend en de intensiteit daarvan.

Dit geeft wel aan dat ook het paard een bepaald niveau van africhting moet hebben om de signalen die worden doorgegeven via de S&T optoming op te pikken.

En is het nu erg om een paard voor de fun een keer op S&T voor te stellen. Ik denk niet dat het zo erg is, al verschilt dat natuurlijk per paard. Maar of het rijtechnisch nut heeft? Dat denk ik ook niet. Het is wel een manier om wat nageeflijkheidsprobleempjes snel weg te werken voor het plaatje.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:01

Zep schreef:
Wat ik bij sommige paarden merk (en dat was ook bij Ko heel sterk het geval) is dat het op S&T makkelijker is om ze "op en open" te rijden, dus in een hogere oprichting over de rug met de neus eruit te rijden. Ik zou zo niet kunnen zeggen waar het aan ligt, maar het verbeterd dus wel degelijk de kwaliteit van je aanleuning bij sommige paarden. (en dus niet in de zin dat je hem makkelijker in de krul sleurt, want dat is waar 95% van de bokkers dus blijkbaar meteen aan denkt bij die opmerking.)

Ik denk nu gelijk aan de africhtingsbitjes van K&K. Het scholingsbit en het africhtingsbit.
Zo'n stangetje met een tongboog erin.

Ja, judge me.... ik heb daar weleens mee gereden. Nog niet met Treasure, maar als ik net een wat betere aanname van het bit wil hebben, iets wil leren wat erg moeizaam gaat of als het paard op momenten toch te brutaal (lees sterk) wordt dan rijd ik weleens met zo'n bit.

Precies wat je zegt... je rijdt ze dan makkelijker. Meer op en open.

Zoals de een zegt beter te rijden met een gebroken bit en de ander met een dubbel gebroken bit, zo zullen ook paarden net wat fijner reageren met s&t.

Zoals het ene paard verfijnder de hulpen begrijpt met sporen. Want... sporen zijn niet uitgevonden om je paard eens naar voren te trappen!

Zelf heb ik nog nooit met S&T gereden, maar als ik ooit de Z zou halen zou ik ook met S&T oefenen. Je hoeft niet gelijk verbetering te verwachten, maar ik denk dat als je ermee hebt leren omgaan dat het zoveel fijner kan rijden. Dat je met nog minder druk en hulpen het gevraagde al kan bereiken. Dus in principe is het paardvriendelijker als je ermee hebt leren omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:24

Met het rijden op trens, stang & trens en stang alleen heb ik ervaring, het omscholen van trens naar stang en trens niet. Wel op het omscholen van trens naar stang (voor het mennen). Daarbij hang je op een gegeven moment ook gewoon de kale stang in, maar verbind je de teugels aan de de ring die op de hoogte van een normale trensring zit, waardoor er geen hefboomwerking is. Op die manier kan een paard eerst leren omgaan met dit zwaardere, inflexibele en ongebroken bit. Daarna ga je langzaam steeds een stapje omlaag met de teugelbevestiging totdat je een plaats hebt gevonden die een fijne inwerking geeft, maar tegelijkertijd voldoende vertrouwen heeft van het paard.

Met het omschakelen naar stang en trens moet je er op een gegeven moment ook aan geloven; een dag zal de eerste zijn. Daar zou ik echter ook de eerste dagen reserveren voor het rondlopen met stang & trens in de mond, waarbij je alleen de trens actief gebruikt. Op die manier is de omschakeling voor een paard het soepelst en voorkom je dat hij zich gaat verschuilen achter een soort valse knik, oftewel een te scherp afgebogen hoofd dat achter de loodlijn komt. Als je tijdens die eerste keer toevallig met fototoestel in de weer bent, dan is er volgens mij niets aan de hand. Wat ik op de foto's op Bokt echter zag, was dat de stang wel degelijk meteen ingezet werd (op sommige foto's loopt hij zelfs bijna horizontaal) en dat bij een paard waarvan niet zeker is of hij ooit zo gereden is. Dan wordt dus geen rekening gehouden met de africhtingsgraad van het paard, lijkt mij.

Natuurlijk kunnen paarden wel tegen een stootje. Maar moet je ze daarom die stootjes ook geven?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:28

Jippie schreef:
Volgens de reglementen is een combinatie daar aan toe wanneer ze met succes de africhting van B-M2 hebben doorlopen.

Ik hoor helaas ook vaak genoeg om mij heen de opmerking van M ruiters: nog even en ik mag eindelijk met s en t rijden. En dan niet op de 'goede' manier bedoeld maar dat wordt meestal gezegd als het dier nu sterk is etc. Lijkt mij dan niet echt de juiste instelling. Goede instructie is dan wel belangrijk maar als zij hier ook in mee gaan hoe goed is dan goed?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:03

Moet je eens kijken bij mennen, rijd iedereen met s&t, en daar wilder meegedaan dan over het zadel hoor. Is natuurlijk ook wle logisch met zulke hindernissen enzo.

Maar dan vind je dat dan ook niet kunnen. Ik vind het wel mee vallen, wie hebben de teugel eigenlijk altijd ggewoon om de ring van het s&t, want ze luister voor de wagen toch wel goed.

Zolangs het in rustige handen is het ik er geen moeite mee! Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:19

Ik rijd echt niet met stang en trens voor de wagen hoor. Zie me al gaan met 4 leidsls in de handen voor 1 paard Haha!

Ik heb een liverpool op het eerste gaatje.

Ik heb verder ook nog geen kaas gegeten van het S&T rijden maar weet wel dat het niet te vergelijken is met aangespannen rijden.

Met aangespannen rijden moet je net zo'n vriendelijke hand hebben als met s&t en met minimale inwerking rijden.

En de leidsels vast maken aan de bril van een liverpool heeft weinig inwerking, leidsels horen aan het eerste gaatje.

volgens mij gaat het nu wel erg off topic.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:32

Ik heb Max nu 1x op S&T gereden en ik vond het op dat moment niet fijn, ik had het gevoel dat ik te weinig in mijn handen had, en dat terwijl hij met mijn bijrijdster al gestart is op S&T. De fijnafstemming was bij mij gewoon nog even weg, het feit dat hij tijdens mijn zwangerschap en ook daarna door iemand anders gereden is/wordt zal daar ook mee te maken hebben. Ik heb vanaf dat moment gewoon doorgereden op trens. De fijnafstemming begint al weer aardig te komen maar nu ben ik bezig met de wissels en meneer kan daar best gek op doen dat vind ik dus ook geen periode om met S&T te gaan rijden. Maar ik moet er toch binnenkort aan geloven, ik denk dat ik de eerste keer Z2 nog wel gewoon op trensje start hoewel ik S&T er wel mooier uit vind zien. Juist door de andere inwerking van de stang moet je er als combinatie mee leren werken naar mijn idee, het is niet gewoon een versterkte versie van een trens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:21

Avanti schreef:
Moet je eens kijken bij mennen, rijd iedereen met s&t, en daar wilder meegedaan dan over het zadel hoor. Is natuurlijk ook wle logisch met zulke hindernissen enzo.

Mennen met stang en trens????
Ik heb veel gezien, maar dit echt nog nooit.
Mennen met een stang ja (liverpool, utrechtse stang, fries roosjes bit, etc etc)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:01

Wat me opvalt in topic over bitten enzo is dat S&T gezien wordt als een manier om verfijning te bewerkstelligen. Heel mooi, maar als je voor je gevoel minder sterke hulpen hoeft te geven is dat nog geen verfijning (ja, voor jou, niet voor het paard). Wat is er dan zo slecht aan iemand die een ander bit inhangt om lichtere ophoudingen te kunnen maken?

Beide keren heb je een bit wat sterker c.q. anders inwerkt.
Bij S&T is het wel ok, maar een bitje wat iets sterker c.q. anders inwerkt dan een trens niet Verward

Beetje raar verhaal Lachen

Scherpere bitten worden nu eenmaal vaak te snel ingehangen. S&T is volgens mij gewoon zo ingeburgerd dat het goed gepraat word. Het is nu voor een groot gedeelte voor de show imo.
Zeker voor al die subtoppers die na jaren hard zwoegen in de Z beland zijn en nu plotseling een S&T nodig hebben om hun paard verfijnder te kunnen aansturen

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 05:56

ik snap jouw punt niet helemaal romkabouter, wat wil je nu eigenlijk zeggen, dat iedereen in de Z maar gewoon op trens moet blijven rijden of dat iedereen er maar gewoon een sterker bit in moet hangen anders dan S en T Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:37

haha, nee, ik bedoel dat ik de vergelijking wat scheef vind Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:30

Even een vraag tussendoor. Is het zo dat het met wedstrijden vanaf een bepaalde klasse (Z) verplicht is om met S&T te rijden? Of MAG je er dan mee rijden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:54

Het is vanaf het ZZ-L verplicht om op stang en trens te rijden.
Ik probeer gewoon eens hoe de paarden het aanpakken op het moment dat het voor mij goed voelt heb er niet echt een vast systeem voor. Ook rijd ik de één vanaf die dag altijd met stang en trens terwijl ik het bij de ander blijft afwisselen met een gewone trens.
Enrico is bijvoorbeeld op een hele dikke bustrens veel lichter aan de voorkant dan op stang en trens, maar aangezien ik hem heb gekocht op bij de ZZGP te gaan rijden zal hij er toch aan moeten geloven en rijd ik hem dus juist vaak met stang en trens.