8 jarige fries van niks naar hoog niveau rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:31

ben benieuwd!

SophievdV

Re: 8 jarige fries van niks naar hoog niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:34

Veel succes!

Een paard van 8 jaar kan je nog een hoop leren :j Maar als ze echt slecht gereden is, dan zou ik zelf even verder kijken geloof ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:40

zelfs slecht gereden paarden zijn goed te krijgen mits ze geen medische problemen hebben....de vraag is of TS de potentie en de ervaring heeft en hele goede begeleiding.

ik heb trouwens al vaker iemand horen roepen dat het paard niets kan....en dan ga ik erop en kan toch niet echt ontdekken dat hij niets kan.Is relatief dus ;)

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:06

ik heb nog een vraagje over die fries, ze krijgt heel de dag door hooi en dat is perfect, en na het rijden krijgt ze een schep biks, dat is ook niet veel opzich maar ik heb wel eens gelezen dat friezen geen biks nodig hebben, dus zij die fries geen tekort komen als ze het alleen op goed hooi en een mineralensteen en een vitaminekoek zou moeten doen,

ik vroeg het me af, xd

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:15

Je bedoelt zo'n Pavokoek? Die zou ik afraden, daar zit veel suiker in en daar kunnen ze gevoelig voor zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:21

De hele dag hooi is prima, mits ze er niet te dik van word, maar dat is alleen maar goed om alles aan de gang te houden. Verder heeft een paard eigenlijk geen biks nodig, mits ze aan het werk zijn.
Dus als jij haar aan het werk wilt zetten en op hoog niveau kan komen, zou ik haar dat schepje biks toch wel echt geven, je hoeft geen kilo's te geven, de dag dat ze werkt wat meer als de dag dat ze vrij is.

Hoelaat ga je met je instructrice kijken? :)

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:45

om vijf uur gaan we kijken, maar ik gaa er wat eerder heen zodat ik haar kan poetsen en zadelen, om vijf uur is mijn instructrice er en klimpt zij er ook even op , heb er echt zin in!! en bedankt voor de reacties over dat voeren!!! :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:49

veel succes ik heb hier een 16 jarige merrie staan groen gekregen met 15 die van niks naar L nivo is gegaan ligt maar net aan de ruiter zelf hoor, terwijl ik trouwens in het begin dacht van pfffff dat word nooit wat met die merrie ;)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:00

Succes vanmiddag. Mocht je besluiten dat je hem wilt hebben, laat hem goed keuren waarbij je aangeeft wat je ambities met het dier zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Je zou ook kunnen proberen een proefperiode met de verkoper af te spreken, dan kan jij kijken hoe snel hij alles oppikt, of hij soepel wordt en werkwillig is en kan je instructrice vast wel inschatten of het wat kan worden.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 08:32

hoihoi,,

we hebben een paard hoor!!!!

joukje (die fries)is te dik en heeft totaal geen conditie, maar daar moet je doorheen kunnen kijken zij alexia(instructrice)maar joukje is heel werkwillig en wil graag voor je werken, want de bak waar in ik gisteren moest rijden toen alexia naar haar keek, is gewoonweg tien keer niks! alleen maar omgeploegde grond en nat en joukje zakte daar heel diep in weg, maar goed, ik moest toch galoperen en draven en toen ik de hulpen gaf deed joukje heel erg haar best om die goed te kunnen uitvoeren, en ze ging al een beetje nageven, en ze heeft gewoon hele mooie gangen, dus dat nieuws gooide ik gisteren bij ons thuis in de groep en we willen het allemaal graag, want ik vind het ook wel een gaafe uitdaging, en omdat mijn zus en zusje er ook op gaan rijden moest het een heel mak en knuffelig , vriendelijk paard zijn, en dat is joukje , het is echt een schat van een paard!! dus deze week nog gaan mijn ouders naar de eigenaares en het eens worden over de prijs, maar we doen wel een maand op proef, dan kunnen we glijk beginnen met haar conditie enzo, en we laten haar keuren natuurlijk,

zo jullie ook weer op de hoogte, maar echt wel gaaf , na al die tijd dromen van een eigen paard krijgen ik er nu een!!!!!!!!!!!!!!! *\o/*

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:17

een belangrijke vraag,

ik wil met die fries wedstrijden rijden maar het is een klein gebleven fries en is 1, 55 ongeveer, dan valt ze onder de pony's, ik ben nu 15 maar als ik 18 ben mag ik toch geen wedstrijden rijden met een pony,,

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:19

Succes! Wel hoor, met een pony mag je als je 18 bent gewoon tussen de paarden starten :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:21

Wat leuk, gefeliciteerd!! Nu even duimen voor de keuring en dan kan je lekker aan de slag met haar :j

Als je 18 bent ga je gewoon automatisch tussen de paarden starten maar ik weet niet precies hoe het nu dan zit. Check even met de KNHS, of kijk even op de site?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:27

Vanaf dat je 18 bent móet je tussen de paarden starten... ook al heb je een pony :j Er zijn genoeg pony's en kleine paarden zoals Haflingers, Fjorden enz. die tussen de paarden starten, dat moet namelijk vanaf dat je 18 bent.
Tenminste, in Nederland dan. Ik begrijp dat je niet uit België komt? Want hoe de regels daar zijn weet ik niet.

Gefeliciteerd met je eigen paard!! *\o/*

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:51

Jeej weer iemand "gevallen" voor een Fries! :D Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:55

super bedankt allemaal, vanmiddag heb ik al gereden!!!!!!ze zit echt lekker , en morgen avond gaan mijn ouders naar de eigennaares om het eens te worden over de koop,

echt te gek!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:59

een fries die lekker zit??
Ruilen?ik heb nog een mooie friese hengst staan :+
Fijn dat je nu je eigen paard hebt!
Friezen zijn geweldig <3

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 20:13

ik had nooit gedacht dat ik ooit in mijn leven een fries zou krijgen!!!!!!!een grote droom die uitkomt <3

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:53

Gefeliciteerd joh! Super leuk :D

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:01

hee,

daar ben ik weer, we waren bijna tot koop gegaan maar toen kwamen we vandaag erachter dat die fries hoogswaarschijnlijk maneneczeem heb!!! godgod , nu weten we echt niet meer wat we moeten doen, mijn moeder heeft al veel paardenmensen gebeld en de een zegt dat dat geen reden is om niet te kopen , en de ander zegt absoluut niet doen!

wat zeggen jullie hiervan?!

groetjes romy

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:23

Dat ligt eraan hoeveel je er zelf aan wilt doen. Positief is dat het paard dan goedkoper wordt. Negatief is dat je er zelf best veel aan moet doen om het binnen de perken te houden. Mijn Kinke had ook eczeem en ik had voor haar 2 Boett dekens (om af te wisselen). Nog voor het eczeemseizoen begon deed ik haar die deken op. Consequent volhouden, ook op stal en dan kreeg ze in augustus/september wel meer last omdat er dan nog meer vliegjes zijn. Ik spoot haar benen, manentop, navel in met anti-vlieg en smeerde haar hoofd er ook mee in. Zo was het goed binnen de perken te houden. Wil je dit allemaal niet dan moet je er niet aan beginnen. Als je er niet goed voor zou zorgen dan is het echt vreselijk voor een paard, 24/7 gigantische jeuk die minstens 6 maanden duurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:39

die van mij heeft het ook.
Je kunt met voeding veel doen,weinig zetmeel/suikers....
Ik zet die van mij gewoon op tijd binnen en niet te vroeg buiten.Maar ja,ik heb ze bij huis staan en ben de hele dag thuis.
Je zou haar een eczeemdeken op kunnen doen.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:13

we kopen haar, en we zien wel!! bedankt!!