Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:21

dat hij los laat voor, en achter een aktief achterbeen.
gewoon in iedere houding kan rijden die jij wil en niet het paard. moet natuurlijk niet overdrijven, iets wat niet kan, kan gewoon niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:33

Sodeletuut schreef:
Helemaal eens met danielle. En ik vind rechtrichten juist een van de belangrijkste dingen joolien.. Een paard kán recht worden met de juiste training.

Joolien zegt toch niet dat ze dat minder belangrijk vindt? Alleen het feit dat je een paard nooit helemaal recht kan richten blijft er.. Wat je imo in de basis wilt betreft rechtrichten is een zo goed mogelijk recht gericht paard, hoe hoger je komt, hoe rechter het paard. Maar het is echt echt onmogelijk een paard in de basis al 100% recht gericht te hebben..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:24

De basis (voor wedstrijden of gewoon recreatief rijden) is dat een paard OP EIGEN BENEN, met en zonder teugelcontact kan stappen,draven,galloperen ,halthouden ,achterwaarts kan en gestuurd kan worden.
Nageeflijkheid is de eerste vraag die je stelt aan een groen paard vind ik, maar dan niet in de zin van keurig rond en diep of hoog en geknikt lopen, gewoon ter controle om te zien of de zachtheid er nog is in de mond.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:14

Ik vind dat je de basis in orde hebt als het paard goed op je zit en beenhulpen reageert.
Tevens moet het paard actief vanuit achteren gereden worden, ontspannen rug, en moet het de aanleuning opzoeken. Vanuit daaruit kan je naar mijn mening de moeilijke dingen beoefenen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:28

Voor mij is basis takt/ regelmaat, nageeflijkheid, rechtgerichtheid, losgelatenheid/ontspanning, lengtebuiging en dus het aan de hulpen zijn (impuls/ rem/ ga). Dus eigenlijk alles behalve schwung en verzameling. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:51

Inderdaad, en dat blijft het tot het einde. Er is geen ruiter die relatief (hier bedoeld als in verhouding tot de capaciteiten van het paard) goed presteert, die niet voordurend aan die basis werkt.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:39

De basis is voor mij een ontspannen paard, voorwaarts voor mijn been en terug op mijn hand. En dan bedoel ik niet trekken. Maar gewoon een ophouding zodat hij terug komt. Paarden die ik op B niveau heb, heb ik nog niet helemaal op mijn zit. Plus een volte met correcte stelling en buiging door kunnen rijden. In de B wordt wel een stukje middendraf + stap gevraagd. Maar dat vind ik niet echt basis. Als je de bovengenoemde punten goed beheerst kun je best een winstpunt rijden in de B.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:38

De basis is voor mij een paard dat op eigen benen loopt, op 2 teugels met gelijke 'druk' te rijden is, waar een correcte stap / draf / galop (impuls / takt) op zit, en dat goed aan het been is. Dit is ook het eerste waar ik met nieuwe / jonge paarden aan werk, en als dit in orde is neem ik dit elke training weer mee.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:22

voor mij is de basis dat mijn paard op eigen benen loopt en dat hij ontspannenloopt dat vind ik het belangrijkste de ontspanning.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:30

Ik heb afgelopen weekend nog eens goed naar een aantal combinaties L2 gekeken op wedstrijd. Wat men dan bedoelt als men zegt dat de basis niet in orde is dan bedoelt men bijvoorbeeld dat een paard nog uit elkaar en op de voorhand loopt, te kort is in de hals, veel te diep en/of achter de teugel gaat, taktfouten maakt etcetera. De basis is in dat geval dus alles wat niet direct met het rijden van de oefeningen te maken heeft maar met het rechtgerichte, ontspannen, nageeflijke paard. Dat is namelijk de basis voor het correct rijden van alle oefeningen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:56

Om het even in wedstrijd termen te houden, Z is ook nog basis.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:04

Tja, zo lust ik er ook nog wel 1. ZZ-licht ook....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:31

Kan wel zijn, maar basis is basis vur, meer kan je er niet van maken.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:53

ik vind de basis moeilijker dan de oefeningen hoor :+
dus als je mij ziet rijden in de L1 dan is mijn basis ook nog niet altijd even goed
de basis blijft toch belangrijk tm grand prix dus daar kun je geen niveau aan koppelen vind ik :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:58

Eens met danielle.
basis blijf je altijd houden, ook als je heel hoog rijdt, moet je je paard recht en actief blijven houden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:31

Het recht en actief houden wordt alleen maar belangrijker als je hoger komt, anders krijg je geen verzameling.
@Moll, ik kan toch echt wel meer van basis maken dan B t/m ZZ-licht hoor. Zie mijn post van eerdere datum.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:07

vur schreef:
Het recht en actief houden wordt alleen maar belangrijker als je hoger komt, anders krijg je geen verzameling.
@Moll, ik kan toch echt wel meer van basis maken dan B t/m ZZ-licht hoor. Zie mijn post van eerdere datum.

Sla het FEI richtlijnen er maar op na, en kijk maar wat basis is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:19

Het FEI richtlijnen hoef ik er niet op na te slaan, want daar staat ook niks in over B t/m ZZ-licht. Bovendien was dat volgens mij ook niet de vraag van TS. Vandaar mijn reactie op jouw post.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:51

De vraag is wat is nu eigelijk basis, antwoord is van B TOT ZZ licht.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:54

ja maar je hebt, basis kwa klasse ( b t/m zzl licht)
maar ook kwa rijden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:01

Voor mij is een paard met de juiste basis een paard die van achter naar voren mooi over de rug loopt, Licht in de hand en aan het been, overal voldoende impuls en ontspanning van RUITER EN PAARD!!, een paard die je hand volgt, op je zit te rijden is, goede beheersde arbeidsgangen heeft zijn passen kan vergroten en verkleinen, en ja wel ook recht gericht is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:10

In mijn beheers je de basis goed, als je in staat bent alle oefeningen die in de B t/m ZZ-L goed zoals gevraagd kan uitvoeren. Hierbij blijft het paard in balans, heeft een correcte aanleuning, blijft goed in takt, komt op de gevraagde momenten tot dragen en de amazone probeert het paard hierbij zo min mogelijk tot last te zijn.

Maar ik denk dat dit iets heel persoonlijks is. Niet iedereen heeft dezelfde doelen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:29

Joolien schreef:
De basis is voor mij nageeflijkheid van achteruit, een paard wat ontspant in de rug en zelf de aanleuning opzoekt. Rechtrichten vind altijd zo dubbel want geen enkel paard is helemaal recht. De hulpen op zit en been.

Een paard is misschien nooit helemaal perfect recht, het is een continue proces. De basis vind ik dat je voelt wanneer je scheef zit en dat je voelt wanneer het paard scheef loopt en dat je dan weet hoe je dat kan corrigeren.

Ik ken M ruiters die scheefzittend de baan binnen komen (die blijven dan ook vaak hangen bij de M).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:41

nicky_rilana schreef:
ja maar je hebt, basis kwa klasse ( b t/m zzl licht)
maar ook kwa rijden.

Sorry hoor maar is B tot ZZ licht ook niet gewoon rijden? Het zijn ter allertijde gewoon basis oefeningen, die elk paard moet gaan beheersen....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:37

@Moll, wat probeer je te zeggen eigenlijk?