Bokkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:37

van de
Pentax schreef:
Dus je gelooft niet in hormonen? :j

IK geloof wel in hormonen, maar niet in pubertijd, ben zelf met jonge dieren aan het werk, kan zijn als ze hengstig zijn dat ze wat slomer en minder oplettend zijn , maar bij mijn ruintjes merk ik niks hoor van die hormonen, het is altijd makkelijk om het paard de schuld te geven,maar vaker komt het probleem bij de ruiter vandaan, een gefrustreerde ruiter die met hormonen kampt die krijgt ook meestal niks voor mekaar bij zijn paard , maar het paard krijgt wel de schuld, want ja je moet iemand de schuld geven toch,want zelf toegeven dat je niet snapt waarom het paard zo doet is best vervelend, maar 9 van de 10 x ligt het probleem echt bij jezelf.
Dus nee ik geloof bij paarden niet in pubertijd,maar wel in slecht leiderschap

myk_en_shant

Re: Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:01

nog even offtopic: nou ik geloof wel in pubertijd en trouwens ook in slechte leiderschap. een jong paard zoekt nou eenmaal zijn grenzen (net als mensenpeuters en tieners) op en een ouder paard weet wat de grenzen zijn. uitzonderingen daar in gelaten natuurlijk. heb zelf een 6 jarige merrie, die best wel durft te kijken hoe ver ze kan gaan, als je haar dan weer even terug op de pas zet, is het weer goed. maar laat je haar gaan, dan krijg je grote problemen. wat iemand even terug zei over het brutaler rijden , kun je beter omschrijven als zelfverzekerd rijden, jij neemt de leiding en accepteer geen tegenspraak. tuurlijk hoef je het paard niet verrot te slaan of met de sporen erin te hengsten. maar je mag best een corrigerend tik geven en met je kuit wat meer voorwaartse druk geven.
en nu weer ontopic: loopt je paard ook in balans, mijn 6 jarige loopt nog niet helemaal in balans en dat uit zich voornamelijk bij het aangaloperen met een flinke bok. haar manier om eronder uit te proberen te komen. alles wat ze moeilijk vind of vondt begon altijd met een (lichte) protest. wilde je een kleine volte maken, ging ze halvewege de volte uitbreken naar de andere kant, aangaloperen ging eerder zonder bok, maar ging altijd als een dolle galoperen. dat hebben we eruit, alleen is er de bokpartij bij het aangaloperen ervoor terug gekomen.
als het een balans kwestie is, probeer eerst zoveel mogelijk balansoefeningen te doen. volte sluiten en openen, 2de hoefslag rijden. veel overgangen rijden. ga eerst in de draf bezig met de balans en laat anders even de galop voor wat het is en concentreer je op balans en rechtrijden. en mocht hij alsnog gaan bokken, is de beste remedie naar voren rijden. bokken en hard lopen gaat nou eenmaal niet samen. en aangezien hard lopen beter en over het algemeen makkelijker op te vangen is met doorremmen, dan op hoop van zege de bokpartij uit te kunnen zitten.

Leonie1234

Re: Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:32

De pony gaat weg hebben we vandaag besloten, de ene dag is ze superlief en de volgende dag gooit ze mij er weer af. Het meisje waar ze van is is 12 jaar en is door deze pony heel erg bang geworden en durft nergens meer op. Ze krijgt gewoon een goed thuis en iemand die haar hier gewoon doorheen wil rijden, want ik heb geen zin om elke dag te vallen en ook echt veel pijn ervan te hebben.. Ik rij zeker zelfverzekerd op deze pony en niet brutaal. Ik laat haar gewoon merken wie de baas is en als ze goed haar best doet beloon ik haar uitgebreid. Ik vind het ook een superleuk beestje in de omgang en met poetsen is ze heel erg braaf en echt aanhankelijk maar het is gewoon geen geschikt beestje voor een meisje van 12.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:09

midgie schreef:
Pony,s zijn niet brutaal en wat is brutaal rijden, met meer druk ofzo of meer zweep??
Een paard hoo rje met gevoel te rijden en dat is denk ik wat de TS mist,

TS je zegt dat het dier is afgevallen, dus ik zou dan toch het zadel maar eens na laten kijken, want een te groot zadel kan ook behoorlijk zeer doen,

Waarom zou een pony niet brutaal zijn? Brutaal is een karaktereigenschap en die kan een dier ook hebben.

Met brutaal rijden bedoel ik dus niet bruut rijden. Niet zozeer zweep, wel misschien iets meer druk erop zetten, met meer been en nog wat meer opvangen zodat hij niet onder je weg loopt. Bezig houden.

Het is goed dat de pony verkocht wordt, maar ergens jammer dat hij niet eerder verkocht werd. Want de schade is inmiddels al aangericht bij dat 12 jarige meisje.