Dressuur, of paard beter fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: Dressuur, of paard beter fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:53

Oei oei, controverse alom.

Paarden zijn in principe niet "gemaakt" om mensen te dragen.
Maar, en nu komt het, dit kan wel perfect.
Mits:
A de mens niet allerlei vreemde praktijken toepast om het paard in een speciale houding te krijgen,welke funest is voor de betreffende paarden.
B de mens niet zwaarder zou worden dan een normaal gezond gewicht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:37

Maar mij lijkt dat de bouw toch meespeelt in die geschiktheid. Nu lijkt mij bv een compacte bouw beter bestand tegen een mens op de rug, dan een lange rug (maar kan dit niet onderbouwen... is gewoon even een gevoelskwestie/iets wat mij logisch lijkt)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:14

Freeride, ik denk dat je de stelling niet helemaal goed begrijpt. Ik weet heel goed dat geen enkel dier gemaakt is om te rijden. Maar mijn stelling is, kan door selectief fokken, een dergelijk paard ontstaan? Fokken op de kwaliteiten waardoor ze wel (bijna letterlijk) gemaakt zijn om op te rijden.

Blijkbaar kunnen we ook paarden fokken die helemaal niet geschikt hier voor zijn. (zie topiclink vorige pagina).

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:16

Ja ik denk het wel (Jammergenoeg)!

Ieder paardenras word in mijn ogen steeds luxer gefokt!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:32

@Pentax, dan heb ik je stelling wel begrepen hoor.
Paarden zoals die nu gefokt worden zijn prima geschikt als rijpaard, maar zoals ik al zei, er zijn een aantal voorwaarden waaraan de ruiter moet voldoen, dat is vergelijkbaar met auto's:
Auto's van nu zijn prima geschikt om mee te rijden, maar er is er niet 1 gemaakt die niet botst of daar in ieder geval geen schade door krijgt, zo is het ook met paarden, het ligt er aan hoe men ermee omgaat....
Rugproblemen ed ontstaan bij paarden in 99% vd gevallen niet omdat het een slecht paard is hoor, maar doordat er te zware mensen op rijden, of omdat er verkeerd mee gereden wordt, logisch toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:39

nee, niet helemaal logisch. Ik denk nl dat de bouw er wel dergelijk ook toe doet. Ik denk dat er een groot verschil is tussen de draagkracht van een compacte, stevige, maar wellicht iets minder soepele rug en een lange rug van een uit de kluiten gewassen paard.
Stevig beenwerk zal meer zijn opgewassen tegen belasting dan lange hoge stelten.

Ik neem aan dat je uiteindelijk zelfs het meest robuuste paard naar de maan kunt rijden als je hard genoeg je best doet, maar ik denk dat de meeste moderne fokprodukten toch kwetsbaarder zijn. gefokt op uiterlijk en prestaties, worden altijd concessies gedaan omtrent houdbaarheid voor dagelijks gebruik, om het maar eens bot te noemen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:17

Mee eens dat de paarden van nu als sportpaarden gefokt worden, niks mis mee als ze dan ook door echte sporters gereden worden...helaas gebeurd dit echt niet altijd.
Maar om nu paarden te gaan fokken die beter bestand zijn tegen zware belasting(ruiters), vind ik echt te ver gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:44

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Vergelijk op dit moment het percentage sportgefokte paarden in verhouding met het aantal ruiters wat voldoende kennis en kunde heeft om die paarden correct te rijden.

Het merendeel van de ruiter is een huis- tuin en keukenruiter. Of erger. Ik denk dat het wel dergelijk verstandig zou zijn als dan ook het merendeel van de paarden van het kaliber onverwoestbaar waren.

Het probleem is echter dat de vraag naar de sportmodellen groter is omdat er onvoldoende inzicht is in het kapot rijden van die paarden (het is er eigenlijk wel, maar niemand wil het weten) en ruiters zichzelf ten ene male overschatten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:02

@liljebo, sorry, maar ik vind dat nogal een verwachting, paarden van het kaliber onverwoestbaar..'t zijn nog altijd heel kwetsbare dieren he, daar kun je niks aan veranderen, zoals ik ook al zei, de sportpaarden van nu zijn prima paarden, misschien wat heter dan de gemiddelde huis tuin en keuken pony, maar dan nog, fysiek kunnen die prima dienen als rijpaard, recreatie of sport maakt niet uit, het gaat erop wat de eigenaar ermee doet, die is ten alel tijden verantwoordelijk en ik vind dat er een verandering zou moeten ontstaan binnen paardeneigenaren en ruiters in het algemeen: Ga er eens vanuit dat het niet aan het PAARD ligt!
Waarom zou je een paard sterker moeten proberen te fokken om de onkunde en desintresse en het egoisme van ruiters op te kunnen vangen? Ik persoonlijk zie liever de verantwoordelijke recreatieruiter die geniet van een bosrit en af en toe een dressuur of spriguurtje houdt op een superknol, dan een ongelooflijk goede dressuurruiter bijv. die het geen bal interesseerd wat de reden is van de kreupelheid van die 5 jarige die M2 moet starten komend seizoen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:30

Freeride, je neemt mij te letterlijk. Zo was het niet bedoeld. Bovendien begrijp je mij niet.
Ik bedoelde dat er paarden zijn die aanmerkelijk minder gevoelig zijn voor kwetsuren dan menig sportpaard.

Het ligt daarbij nooit aan het paard. Het feit dat je mijn post op die wijze interpreteert, zegt mij dat je een heel erg verkeerd beeld van mij hebt.

Ik geef alleen aan dat een paard met sterk gestel en een verminderde gevoeligheid voor blessures voor menig ruiter een betere keuze zou zijn dan het veel kwetsbaardere paard omdat daarbij simpelweg meer kennis bij komt kijken.

Wat je nu ziet is een grote vraag naar sportpaarden door een merendeel van ruiters wat niet in staat is deze paarden correct te rijden.

Maar in een ding heb je gelijk... een dergelijk paard zou helaas weer een vrijbrief kunnen worden om onkunde en desinteresse uit te oefenen, want ja... ook ik zie liever een verantwoorde recreatieruiter dan een ruiter met alleen oog voor prestatie en die in drang naar prestatie menig paard naar de knoppen rijdt zonder zijn eigen rol daarin te erkennen.

Dus ja... hmmm. idd.... het fokken van sterkere paarden zou wellicht niet per definitie tot minder kapot gereden paarden rijden, omdat ruiters zich dan wellicht nog meer permitteren.... hmm... heb idd zo'n exemplaar hier thuis staan....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:22

@liljebo, ik denk dat ik je wel goed inschat hoor, jij denkt vanuit het paard, en als er iets mis is, ligt dat per definitie aan de ruiter, ik denk ook zo.
Ik zeg alleen maar dat het fokken van onverwoestbare paarden geen oplossing kan zijn voor de blessures, deze komen zovaak nog door verkeerde huisvesting, voeding, ijezers, rijmethode, bewegingsbeperking etc.
Ik vrees dat wanneer een ras ontwikkeld zou worden dat niet zo snel stuk gaat, menig eigenaar en ruiter nog minder verantwoord om zal gaan met paarden, en ook wij hebben 1 kapotgereden exemplaar hier staan, als je die in de wei ziet staan denk je ook: wow, wat een mastadont van een paard, maar ook die mocht niet uitgroeien alvorens zich te pletter te werken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:41

Inderdaad... als je het zo bekijkt, heb je wel gelijk. Mensen zijn toch een beetje vreemde wezens. Dat ze hun grenzen opzoeken, is een ding. Dat ze daar overheen gaan, is een eigen keuze. Maar helaas gaan ze ook over de grenzen van andere levende wezens heen. Ongeacht waar die lat ligt.
Je hebt absoluut een punt.