Bokken tijdens beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:51

@Selka:
Ja ik ken die manier wel, maar is toch niet helemaal mijn ding. Ik ga gewoon lekker rustig aan doen als rhino voorbij is hulp er opnieuw bij halen en wie weet gaat het dan snel beter.

@ angela:
Ja en lol is wel het gene waar ik voor ga. Zowel voor mij als voor het paard. Soms heb je ook gewoon even een schop onder je kont nodig om te doen wat handig is. Ik heb ook al vaker gedacht aan hulp maar als het even goed gaat krijg je soms best het gevoel ach ja ik het redt het wel lukte de vorige keer ook.
Vandaar ook toch maar een topic geopent even luisteren naar advies van mensen van buitenaf.

Ik zeg in ieder geval bedankt aan iedereen voor de reacties en goede opmerkingen heeft mijn ogen toch weer even geopend hoor.

Kermit

Re: Bokken tijdens beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:57

Ik had nog een link neergezet van iemand die zeer goed is in het beleren van paarden..weet niet of je die gezien had door de vele reacties die ineens binnenkwamen?

Ik wens je in ieder geval heel veel succes! Hopelijk gaat het snel beter met jullie!

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:07

@kermit
Ik denk dat ik die inderdaad over het hoofd gezien. Ik zal je link even gaan bekijken.
Bedankt hoor

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:33

Dat deed mijn paardje ook. zij is ook 4. ook goed bij buitenritten. ik herken het eigelijk wel allemaal :o
Mijn moeder had haar even naar een vriendin gebracht, die goed paarden in kan rijden. Om eens te kijken hoe we haar dat kunnen afleren. Zij bedacht: achterwaarts blijven. als ze niet voor uit wilt, dan maar achter uit. bij Marlou heeft het op de een of andere manier gewerkt.
ze is er mee gestopt en doet niet eens meer een klein bokje :)) !
ik weet niet of het bij jou paardje wel werkt, maar je kan het altijd even proberen. :D

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:39

Je zegt dat wanneer je in de bak rijdt, je paard het eerst zelf een beetje laat uitzoeken. Dat doe ik nooit, probeer gewoon vanaf de 1e pas te bepalen wat er gebeurt welke kant je opgaat, gewoon rijden vanaf het begin. Zelf uitzoeken snapt een paard niet, hij heeft je steun nodig.
Zodra het weer mogelijk is zou ik inderdaad iemand die meer ervaring heeft erbij halen daar worden jullie niet slechter van.
Blijf ook vooral lekker buiten rijden zo nu en dan, wat goed gaat moet je ook vasthouden.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:22

Ik stap meestal op en dan laat ik haar even stappen, laat haar wel kiezen of we links of rechts gaan dan even stukje stappen en daarna ga ik haar pas dingen vragen, gaat even goed maar zodra het niet meer haar idee is begint het gevecht zeg maar. Ik weet ook wel van mezelf dat ik niet goed door pak. Maar het maakt het gewoon lastig omdat mijn ideeën opraken en dan gaat het natuurlijk niet goed komen. Vandaar dat ik toch even een topic opende. Moet wel zeggen dat ik nu echt het besluit heb genomen goede en ervaren hulp erbij te halen.
Ik had daar waarschijnlijk moeite mee: om het uit handen te geven, soort van trots probleem ofzo. Dan moet ik het gewoon even horen van andere om weer op de juiste weg verder te gaan.
Ik ga voorlopig even de dingen doen waar we goed in zijn en samen plezier in hebben, bedoel we hebben nog tijd zat om verder te komen(moet natuurlijk niet te lang uitstellen das voor paardlief ook niet slim)

Kreeg trouwens nog advies van iemand om haar eerst voor de kar te beleren (omdat het een tuigpaard is)
Zal dat iets uithalen? Ik heb zelf niks met mennen dus zal hier zelf nooit iets mee doen.

Kermit ik heb de site gezien, ziet er netjes uit. Ga binnenkort even rond bellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:06

Selka schreef:
Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is dan kun je ook nog proberen te "bluffen".

Methode waar vast niet alle bokkers het mee eens zullen zijn, maar eentje die wel veel gebruikt wordt ;)

Zitten en gas.. Bokken? Maakt niet uit --> gas. Het enige wat belangrijk is is voorwaarts gaan.
Ik ken situaties waarbij er iemand met longeerzweep in de bak loopt om eventuele steigersituaties te voorkomen. Misschien is het bij jouw paard al genoeg om er mee te lopen zodat ze weet dat er maar 1 opties is, voorwaarts!

Prima methode, als het onwil is van het paard en het gevaarlijk dreigt te worden.
Paard van TS snapt gewoon de bedoeling niet en als je er dan zo'n methode op loslaat krijg je een paard wat je altijd met de oren in de nek staat op te wachten, leuk als ie 4 is en net 3 maanden onder het zadel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:22

anneliesdj schreef:
Selka schreef:
Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is dan kun je ook nog proberen te "bluffen".

Methode waar vast niet alle bokkers het mee eens zullen zijn, maar eentje die wel veel gebruikt wordt ;)

Zitten en gas.. Bokken? Maakt niet uit --> gas. Het enige wat belangrijk is is voorwaarts gaan.
Ik ken situaties waarbij er iemand met longeerzweep in de bak loopt om eventuele steigersituaties te voorkomen. Misschien is het bij jouw paard al genoeg om er mee te lopen zodat ze weet dat er maar 1 opties is, voorwaarts!

Prima methode, als het onwil is van het paard en het gevaarlijk dreigt te worden.
Paard van TS snapt gewoon de bedoeling niet en als je er dan zo'n methode op loslaat krijg je een paard wat je altijd met de oren in de nek staat op te wachten, leuk als ie 4 is en net 3 maanden onder het zadel.

Ik gaf toch ook aan dat het ook NIET mijn manier is ;) TS moet gewoon lekker eerst weer opnieuw de cirkel in en het paard de hand op laten zoeken. Ik ben het met je eens hoor, maar in het geval van dominante taarten :+ is het wel een goede manier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:23

Waarom raad je het aan als je het niet de geschikte manier vind voor TS en je het er zelf ook eigenlijk niet mee eens bent?

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:30

anneliesdj schreef:
DivaBurga schreef:
Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.

Daar heb je toch je oplossing?
Je bent al maanden aan het rijden, je gaat zelfs naar buiten maar je paard weet niet wat het moet doen als jij been geeft?
Beetje omgekeerde wereld, je begint aan de longeerlijn, leert je paard wat de been en teugelhulpen betekenen en pas wanneer dat er redelijk in zit ga je los in de bak en perfektioneer je dat. Dat kost je bij normaal rijden (4x per week) zo'n 2/3 weken en dan is je paard controleerbaar in alle gangen.
Pas als het in de bak 100% goed gaat ga je naar buiten.

Vind het eerder bijzonder dat het bij je andere paard wel gelukt is als dit je aanpak is.

Eens met bovenstaande. Heb je verder het harnachement nagekeken/laten nakijken? Een paard kan veel en snel veranderen in een korte tijd. Je denkt zelf dat ze het 'bakwerk' gewoon niet leuk vind maar wel heel braaf is met longeren. Hierdoor lijkt het mij eerder dat ze of pijn heeft of in verzet komt omdat ze het gewoon niet snapt.
Als ik jou was zou ik lekker terug naar de basis, longeren en daarbij stemcommando's bevestigen. Eventueel zou je ook kunnen afwisselen met longeren, denk daarbij aan pessoa/dubbele lijnen/balkjes draven ect. Dan kijken of je positieve verandering ziet en het nog eens proberen zoals beschreven in bovenstaande.

Daarbij wil ik nog wel even vermelden dat het zeer moeilijk 'oplossingen geven' is aan de hand van een verhaal. Doe waar je ook een goed gevoel bij hebt en onthoud dat wat je een paard nu leert, je hem/haar voor de rest van zijn leven leert. Vertrouw je het niet, ga dan lekker longeren en zoek hulp zodra de paardenwereld het weer toelaat.

Succes..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:10

Ik ga met dit soort paarden (uberhaubt met jonge paarden) eigenlijk alleen buiten rikden icm longeren (zonder ruiter). Buiten krijgen ze veel meer looplust, worden ze fijner tussen de oren en is beter voor een rechte ontwikkeling. Ik doe dit min halfjaar voorsat ik af en toe in de bak begin. Paard moet buiten dan al sterk zijn en fijn over de rug kunnen lopen in alle gangen.

Er zijn er ook die zeggen door duwen jij bent de baas, kan ook maar niet mijn stijl zeker als het in het bos goed gaat en jij zou je paard elke dag gaan klieren omdat je perse in de bak wil rijden (wat overigens ook slechter is in principe)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 08:15

Nou dat had ik met mijn stalgenoten dus ook bedacht, maar omdat ik alleen gaan niet echt een slimme optie vind (vanwege veiligheid) zouden we iedere zondag een ritje maken. Omdat ik zelf dacht dat dit misschien wat te weinig was, om het paard het echt te laten snappen/leren, wou ik ook wat in de bak gaan doen zodat het sturen en remmen er goed in kwam. Zodat ze dan met de buitenritten ook lekker voorop kon lopen, want daar loopt ze het liefst.
Maar we gaan gewoon opnieuw beginnen, hulp erbij en dan zal het vast beter gaan

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:35

anneliesdj schreef:
Waarom raad je het aan als je het niet de geschikte manier vind voor TS en je het er zelf ook eigenlijk niet mee eens bent?

Omdat ik niet voor TS kan denken.
Misschien is dit voor TS DE manier? Omdat zij bijvoorbeeld bang is om door te vragen?
Ik ken zowel het paard als TS niet en wanneer een dier 100% in orde is en toch verzet toont, is dit vaak dominantie?

Lastig zo van een schermpje te oordelen.

Maar TS vroeg om tips; dit is een tip. Of TS het een goede tip vindt of hier iets mee wil doen, dat is aan haar :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:50

Misschien lees ik er overheen, maar als ze niet wil lopen, geef je dan ook samen met de beenhulp, het stemcommando?
Een pony die ik heb gehad, zou ook helemaal beleerd zijn toen ik haar kreeg, maar snapte ook niks van de beenhulpen, en bleef ook gewoon staan.
Heb elke beenhulp toen met stemcommando erbij gedaan, en toen had ze het zo door.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:33

Alle tips zijn welkom hoor, er zij zoveel verschillende dus het wordt toch een kwestie van de juiste voor mij en me paard te zoeken.

@dakotah:
Ik begin wel met stemhulp samen met been, maar beken wel eerlijk dat ik dit ook wel is vergeet na het de eerste keer te doen. Gaat zeg maar zo: paard stapt lekker rond, stopt ineens wil liever blijven staan, ik vraag met stem om stap, geef daarna wat been en zeg stap, dan been en uiteindelijk een tik. Bij het been gaat ze achteruit en bij de tik komt de bok.
Ze weet de commando's wel hoor, het is gewoon die bak alles buiten de bak is leuk, als er mensen voor haar uit lopen vind ze het ook leuk dan krijgt ze aandacht, met longeren deed ze altijd braaf weet niet hoe dat nu is.
Wat ze ook erg heeft is: zolang het haar idee is doet ze leuk mee, zodra het mijn idee wordt doet ze zo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:21

DivaBurga schreef:
ik vraag met stem om stap, geef daarna wat been en zeg stap, dan been en uiteindelijk een tik. Bij het been gaat ze achteruit en bij de tik komt de bok.

En hoe overtuigend ben je? Werk je ook met je zit op het moment dat je goed been geeft en een tik?
Wat als je er iemand bij neemt die op zo'n moment er even voor komt staan en een paar passen meeloopt?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:35

Wisselend ik ben de ene keer meer overtuigend dan de andere keer ligt een beetje aan haar en mijn bui denk ik.
Iemand mee lopen is een leuk idee maar dan is het nadeel dit werkt alleen als de persoon op de grond haar laat volgen maar ik kan haar dan niet mee weg sturen dan wil ze bij die persoon blijven. Dus dan begint alles weer opnieuw.
Ik heb al een paar adresjes gevonden waar ik hulp kan vragen, is nu even wachten tot de ergste rhino berichten weg zijn en dan aan de slag, tot die tijd helpt een stalgenootje met de basis verbeteren

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:25

anneliesdj schreef:
DivaBurga schreef:
Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.

Daar heb je toch je oplossing?
Je bent al maanden aan het rijden, je gaat zelfs naar buiten maar je paard weet niet wat het moet doen als jij been geeft?
Beetje omgekeerde wereld, je begint aan de longeerlijn, leert je paard wat de been en teugelhulpen betekenen en pas wanneer dat er redelijk in zit ga je los in de bak en perfektioneer je dat. Dat kost je bij normaal rijden (4x per week) zo'n 2/3 weken en dan is je paard controleerbaar in alle gangen.
Pas als het in de bak 100% goed gaat ga je naar buiten.

Vind het eerder bijzonder dat het bij je andere paard wel gelukt is als dit je aanpak is.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik maak veel paarden zadelmak en dit gaat over het algemeen op die manier. Laatst had ik een uitdaging. Paard leek wel zadelmak geboren aan de longe deed ze alles perfect beetje geoefend op stem en been hulpen en ging allemaal prima. Zodra ze los was snapte ze er niks meer van en dat bleef maar duren. Gaf je been en stem hulpt dan zwiepte daar zo'n mooie merrie staart en verder keek ze wat deuzig. Een tikje met de zweep... daar ging die staart weer en ik vind als ze daar niet op reageren moet je ze niet voorwaarts slaan.
Ik heb toen een vriendin op mijn brave paard gezet en ben lekker buiten gaan rijden (hier het erf af meteen zandpad en nergens verkeer) Heb dit zo'n 3 dagen gedaan, en leuk dat ze het vond. Na 3 x nog eens in de bak gereden en jawel hoor madam snapte het eindelijk. En toen ze het eenmaal snapte leerde ze zo snel dat was echt wonderbaarlijk.
dus het buiten rijden kan echt wel een goed hulp middel zijn om lekker op een rechtstuk op eigen benen en gewoon laten lopen. Wel heel duidelijk blijven in je hulpen.
Dit was trouwens wel een vrij dominante merrie :)

betreft de TS zou ik wel eerst terug gaan naar de basis. Maar zoals ik las was je dat al van plan.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:33

Ik beleer een hoop paarden en als ik dit zo lees is het geen onwilligheid maar eerder miscommunicatie. Ik zou haar op de grond heel duidelijk de voorwaartse drang aanleren en dan verder gaan kijken. Toen je buiten was liep je in groepsverband? Dan is die drang logisch want dat is wat een kudde doet. Maargoed als ik jou was zou ik veel op de grond met haar aan de slag gaan en daarna zorgen dat iemand je komt helpen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 17:35

Nou dat klinkt echt heel bekend.
Ik ga morgen samen met stalgenoot longeren eerst zonder iemand dan even met zodat we even goed kunnen zien of ze de hulpen snapt en anders gaan we aan het werk met haar opnieuw te leren hoe en wat en dan gaan we er wat langer de tijd voornemen.

Ik had dat ook geprobeerd achter een braaf paardje aan te stappen, maar ik heb toevallig de alfa merrie van de kudde dus die wil niet achter een ander paard aan, weer een stukje dominantie. Ook geprobeerd om af te wisselen stukje er achteraan en dan een stukje voorop maar ook dit werkte maar heel kort.

Maar zoals je gelezen had gaan we gewoon back to basic en dan zien wat er gebeurt

Ja buiten is met een groep, maar daar hecht ze dan weinig waarde aan(tot dat ze niet mee gaan dan merk je waarschijnlijk wel dan ze er waarde aan hecht) Ze loopt het snelst(enigste grote paard) en het liefst voorop zolang de ander paarden dan achter lopen (hoe verder hoe beter) is ze het gelukkigst, en super braaf, dan lukt het sturen ook lekker.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:39

Wat misschien wel helpt is als je tijdens het longeren (dit moet je zelf doen, niet iemand anders) de stemhulpen heel erg goed gaat aanleren. Zodat je deze beter kunt gebruiken op het moment dat je erop zit. Dit kun je ook spelenderwijs doen door heel veel overgangetjes te maken aan de longeerlijn en goed te belonen. Ik ben nu bezig met een fries die nergens van onder de indruk is, dus ook niet van een zweepje. Zij kent geen beenhulpen en is nog helemaal groen. Ik longeer haar tot ik ALLES bevestigd heb.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:52

Ik zou een paar stappen terug doen en goede begeleiding zoeken.

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:35

HOi!!

Ik herken dit helemaal! Mijn verzorgpony die ik heb ingereden deed dat ook!
Als je al voelt dat ze stil wil gaan staan (heb lang moeten oefenen voor ik dat voelde) moet je gaan drijven. Als ze al stilstaat ben je eigenlijk te laat.

Als ze dan stilstaat en achteruit gaat lopen overdreven je handen naar voor en voorover buigen! Consuquent zijn in alles wat je doet. Het kan zijn dat als je er een tikje bijgeeft dat ze dan in de galop vliegen. Is niet erg want jij voor naar voor. Ga dan een rondje galopperen en neem hem weer terug. Probeer dan weer rustig een rondje te stappen enz. enz.

Maar de beste tip: Zoek begeleiding!! Je kunt niets van internet leren... ;)

Veel Suc7

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:47

Bedankt voor de tip, maar voorover zitten wordt dek ik onhandig vanwege het bokken en dat is iets waar ik zeker weten vanuit kan gaan zolang ik haar niet opnieuw door de basis haal. Voor galop hoef ik niet bang te zijn er van door gaan doet ze niet echt aan, niks doen is leuker kost minder energie haha.
Ik heb in ieder geval geen haast, het is niet zo dat volgende week alles perfect wil hebben.

Maar als ik nu terug kijk op wat we tot nu toe gedaan hebben, denk ik dat alles te snel gedaan is. Het ging goed dus ik was blij raakte overmoedige en ging maar weer door naar de volgende stap. Achteraf gezien was dat gewoon niet handig ze heeft gewoon meer tijd nodig om het goed te snappen.
Die tijd gaan we nu gewoon lekker nemen en dan over 2 weken (dan zal ons stal verbod voor mensen van buiten af wel voorbij zijn) gaan we goede hulp erbij halen en het nu gewoon goed doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:13

DivaBurga schreef:
Wisselend ik ben de ene keer meer overtuigend dan de andere keer ligt een beetje aan haar en mijn bui denk ik.
Iemand mee lopen is een leuk idee maar dan is het nadeel dit werkt alleen als de persoon op de grond haar laat volgen maar ik kan haar dan niet mee weg sturen dan wil ze bij die persoon blijven. Dus dan begint alles weer opnieuw.
Ik heb al een paar adresjes gevonden waar ik hulp kan vragen, is nu even wachten tot de ergste rhino berichten weg zijn en dan aan de slag, tot die tijd helpt een stalgenootje met de basis verbeteren

Klinkt toch alsof je ook iets overtuigender moet zijn.
Je moet zoiets ook niet te lang laten duren, dan krijgen ze door dat het ook werkt om te blijven staan.
Achter iemand aanlopen kan prima, diegene moet niet ineens weglopen of stil blijven staan maar zich langzaam verwijderen.
Je kunt bijvoorbeeld vragen of ze een meter of 3 van de hoefslag af gewoon rond wil blijven lopen, je rijd er eerst vlak achteraan en naarmate het beter gaat stuur je steeds meer richting de hoefslag, op een gegeven moment kom je dan schuin achter/naast diegene te rijden, dan kan hij/zij langzaam vaart minderen en moet jij een beetje overtuigend rijden om je paard er voorbij en verder te krijgen.

Maar ik zou het eerst nog eens een weekje aan de longe doen, even goed de combi stem/beenhulpen erin drillen en dan los proberen. Als je eenmaal het gevoel hebt dat ze het aan de longe goed kan, dus jij kunt haar de volte op sturen en kunt zelfstandig voorwaarts in stap en draf en terug en je gaat voor het eerst los, dan moet je even doorpakken. Je hebt best kans dat je paard terugvalt in haar oude gewoonte, als ze dat doet moet je d'r even overdonderen, straffe hulpen met been en zit, tik erachteraan en geen keuze; voorwaarts, liever in draf dan een aarzelende stap. Als ze eenmaal loopt dan beloon je uitbundig en zul je merken dat het kwartje valt.