Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
!
Selka schreef:Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is dan kun je ook nog proberen te "bluffen".
Methode waar vast niet alle bokkers het mee eens zullen zijn, maar eentje die wel veel gebruikt wordt
Zitten en gas.. Bokken? Maakt niet uit --> gas. Het enige wat belangrijk is is voorwaarts gaan.
Ik ken situaties waarbij er iemand met longeerzweep in de bak loopt om eventuele steigersituaties te voorkomen. Misschien is het bij jouw paard al genoeg om er mee te lopen zodat ze weet dat er maar 1 opties is, voorwaarts!
anneliesdj schreef:Selka schreef:Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is dan kun je ook nog proberen te "bluffen".
Methode waar vast niet alle bokkers het mee eens zullen zijn, maar eentje die wel veel gebruikt wordt
Zitten en gas.. Bokken? Maakt niet uit --> gas. Het enige wat belangrijk is is voorwaarts gaan.
Ik ken situaties waarbij er iemand met longeerzweep in de bak loopt om eventuele steigersituaties te voorkomen. Misschien is het bij jouw paard al genoeg om er mee te lopen zodat ze weet dat er maar 1 opties is, voorwaarts!
Prima methode, als het onwil is van het paard en het gevaarlijk dreigt te worden.
Paard van TS snapt gewoon de bedoeling niet en als je er dan zo'n methode op loslaat krijg je een paard wat je altijd met de oren in de nek staat op te wachten, leuk als ie 4 is en net 3 maanden onder het zadel.
TS moet gewoon lekker eerst weer opnieuw de cirkel in en het paard de hand op laten zoeken. Ik ben het met je eens hoor, maar in het geval van dominante taarten
is het wel een goede manier. anneliesdj schreef:DivaBurga schreef:Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.
Daar heb je toch je oplossing?
Je bent al maanden aan het rijden, je gaat zelfs naar buiten maar je paard weet niet wat het moet doen als jij been geeft?
Beetje omgekeerde wereld, je begint aan de longeerlijn, leert je paard wat de been en teugelhulpen betekenen en pas wanneer dat er redelijk in zit ga je los in de bak en perfektioneer je dat. Dat kost je bij normaal rijden (4x per week) zo'n 2/3 weken en dan is je paard controleerbaar in alle gangen.
Pas als het in de bak 100% goed gaat ga je naar buiten.
Vind het eerder bijzonder dat het bij je andere paard wel gelukt is als dit je aanpak is.
anneliesdj schreef:Waarom raad je het aan als je het niet de geschikte manier vind voor TS en je het er zelf ook eigenlijk niet mee eens bent?
DivaBurga schreef:ik vraag met stem om stap, geef daarna wat been en zeg stap, dan been en uiteindelijk een tik. Bij het been gaat ze achteruit en bij de tik komt de bok.
anneliesdj schreef:DivaBurga schreef:Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.
Daar heb je toch je oplossing?
Je bent al maanden aan het rijden, je gaat zelfs naar buiten maar je paard weet niet wat het moet doen als jij been geeft?
Beetje omgekeerde wereld, je begint aan de longeerlijn, leert je paard wat de been en teugelhulpen betekenen en pas wanneer dat er redelijk in zit ga je los in de bak en perfektioneer je dat. Dat kost je bij normaal rijden (4x per week) zo'n 2/3 weken en dan is je paard controleerbaar in alle gangen.
Pas als het in de bak 100% goed gaat ga je naar buiten.
Vind het eerder bijzonder dat het bij je andere paard wel gelukt is als dit je aanpak is.
DivaBurga schreef:Wisselend ik ben de ene keer meer overtuigend dan de andere keer ligt een beetje aan haar en mijn bui denk ik.
Iemand mee lopen is een leuk idee maar dan is het nadeel dit werkt alleen als de persoon op de grond haar laat volgen maar ik kan haar dan niet mee weg sturen dan wil ze bij die persoon blijven. Dus dan begint alles weer opnieuw.
Ik heb al een paar adresjes gevonden waar ik hulp kan vragen, is nu even wachten tot de ergste rhino berichten weg zijn en dan aan de slag, tot die tijd helpt een stalgenootje met de basis verbeteren