Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ponyparadijs schreef:Maar wie zegt nou dat die energie weer omzeep wordt geholpen?
Want TS baseert dat op het feit dat dit meisje op de AdB manier rijdt. Terwijl ze het meisje naar mijn weten nog niet hebt zien rijden.
Raimondlover schreef:Het komt erop neer dat ik haar al een jaar train, veel bereikt heb en iemand er een loopje mee probeert te nemen en niks van mij aan wil nemen. (zij is dus een puber van 17, stronteigenwijs en ik 24 en ken dit paard op m'n duimpje)
Bovendien omdat ik wil starten wil ik ook overeenstemming en omdat zij minder kundig is vindt eigenlijk dat ze wel begeleiding van mij aan moet nemen.
Abacab schreef:Nou daar ben ik het niet mee eens. Je moet zo'n dier ook in zijn waarde kunnen laten en er niet steeds maar mee aan de gang willen blijven.
Je moet zo fair zijn dat je jouw eigen lijden om het mogelijk gemis van je paard of het rijden niet laat prevaleren boven het dagelijks lijden van je paard. Veel te veel paarden met pijn worden kunstmatig aan de praat gehouden met allerlei alternatieve en commerciele methodes omdat baasjes geen afscheid kunnen nemen van het rijden en zelf nog zo graag in het zadel klimmen terwijl het arme paard gewoon moe en op is.
Abacab schreef:Ik vind dat je een dier van 19 jaar geen nieuwe rijmethode moet gaan aanleren, dat vind ik niet fair naar het paard. Ik zou zo'n paard rijden op een manier die lijkt op zoals hij de afgelopen 16 jaar is gereden.
En Caroo, wie heeft het nu over een foute manier met hulpteugels?
Ponyparadijs, ik heb bij AdB nog nooit een paard gezien dat er van is opgeknapt. Ik heb wel paarden gezien waarvan ik me afvroeg waarom niemand zag dat dat paard gewoon op was en helemaal niet meer gereden zou moeten worden. Dat is mijn ervaring met meneer de Bodt [en een heel andere discussie en daar wilde ik het niet over hebben].
Hoe het met dit paard zit weet ik niet. Ik weet wel dat het voor een paard bijzonder verwarrend is wanneer er 2 ruiters op rijden die er ieder hun eigen methodiek op na houden. En aangezien dit paard al 19 is vind ik het helemaal uit den boze om daar nog te veel aan te gaan zitten sleutelen.
moosym schreef:een vrouw van 65 laat je ook geen topsport meer doen en een wedstrijd is top sport