Hoe krijg ik mijn pony rustig buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Hoe krijg ik mijn pony rustig buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:53

Wat doet je paard als je hem aan de hand mee neemt? Dus gewoon een stukje wandelen?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:13

Gelukkig mankeren jullie niks, maar vervelend is het wel zeg! Ik krijg het idee dat je pony de baas over jou is met het buiten rijden in plaats van andersom. Hoe gaat dat met rijden in de bak? Is hij dan ook zo druk?
Inderdaad voorlopig maar even samen met iemand anders naar buiten. Voorlopig eerst alleen stappen en zelf consequent blijven. Stap is stap en geen draf. Dus als je pony wil gaan draven, direct terug zetten in stap (desnoods halthouden als je pony daar niet drukker van wordt en dan weer stappen). Het mooiste is om dit voor te blijven, maar dat lukt zeker in het begin niet altijd. Maar is wel de enige manier om het te leren. Het kost veel moeite, maar je hebt er veel profijt van als het eenmaal lukt. En houd het rondje klein, zodat hij aan dat rondje gewend raakt. Eerst maar eens een rondje van 5 min, dat maakt het voor jezelf ook wat makkelijker. Gaat dat goed en blijft hij het hele rondje netjes stappen, dan je rondje steeds iets groter maken.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:25

Heel veel aan de hand naar buiten, niet een blokje om maar gewoon een uur, anderhalf uur wandelen.

Ik deed dit met het hoofdstel om en de longeerlijn aan de buitenste bitring vast, achter de oren langs en dan door de linker bitring heen. Ze kon in het begin enkel op twee benen naast me lopen, ik heb haar wat cirkeltjes laten lopen om me heen. Houd het hoofd altijd naar je toe iets ingebogen. Doe dit zo veel mogelijk zonder andere paarden, jullie moeten dit toch samen voor elkaar zien te krijgen.

Als dat uiteindelijk goed gaat zou ik er weer eens op gaan zitten. Wat ik nu lees vind ik onverantwoord, voor jou en je omgeving.

Overigens rijd ik nu veel buiten, in alle gangen, maar wel met een bitje met meer inwerking: met een gewone trens blijf ik trekken om haar bij me te houden, met een scharenbitje (western) hoef ik minder te doen om de gewenste inwerking te hebben.

Succes!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:29

Hmm ik heb met mijn pony ook wandelingen van wel 3 uur gemaakt.
Door het bos Of langs een drukke weg. Niks aan de hand. Alles wat ik tegenkwam ging ik lawaai mee maken. (blikjes op staan/ verkeersborden tegen aan tikken etc. etc.)
Maar als ik op hem ging zitten, en we gingen naar buiten kon hij niet goed meer luisteren. Ho was gewoon doordrammen, en alles is spannend en eng. En elk iets waarvan hij dacht HA dit kan ik gebruiken om gemeen te gaan doen. Doet hij. Terwijl er op dat stukje aan de hand niks is bijvooreeld.

Dus weet niet of veel aan de hand wandelen veel nut heeft. Al moet ik zeggen dat mijn pony ook heel hard aan het pupperen en uitproberen is.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:39

Bij mij heeft het zeker nut gehad, zal dan wellicht niet voor iedereen werken :D Maar wat ik al aangaf, ik rijd ook nu nog met een ander bitje dan waar ik mee in de bak rijd: dan heb ik net iets meer te vertellen :j

Nu geloof ik er overigens niet in dat een paard denkt 'Ha, ik ga lekker gemeen doen', ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n paard de spanning van de ruiter oppikt en daardoor onrustiger is ...

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 15:25

Aan de hand wandelen is meneer ook erg slim (een dominante pony haha), hij zorgt ervoor dat ik er achter kom te lopen en gaat weg rennen. Ik ben hem eerst aan het trainen dat hij me niet voorbij mag lopen. In de bak en en rondje buiten bij ons als dit goed gaat ga ik pas veder. Bijv zeg ik ho en dan moet ie stil staan zo niet zet ik hem een paar passen naar achter en loop weer veder. En het bitje ga ik even opzoeken of heb je een foto ervan?, bedankt! al weet ik niet of een scherper bit nut heeft:O?

In de bak is hij helemaal niet druk ! Maar zijn karakter is heeeeel dominant.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:20

Herkenbaar hoor: vandaar een hoofdstelletje in, lange lijn eraan en het hoofd altijd naar jou toe inbuigen. Dan kan hij haast niet anders dan een rondje lopen als hij harder wil. Door de longeerlijn achter de oren langs te doen geef je druk op het hoofd en komt hij makkelijker omlaag, dit ontspant.

Bitje moet je wel eerst in de bak proberen als je dat zou gaan gebruiken, anders heb je kans op schrik door de meer heftige inwerking. Ik zou ook wel even aan een instructeur vragen of het verstandig is met jouw pony, die van mij was er al aan gewend.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:57

Ja is goed harstikke bedankt!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:20

Mijn pony is ook zo'n druktemaker buiten.. Met buitenrijden gebruik ik altijd een pessoa bit bij hem voor de veiligheid, dit helpt ook al een stuk. Ik ga ook altijd pas galopperen als hij echt rustig is, en anders niet.. Meestal maken wij wel een buitenrit van 1 a 2 uur en na een half uurtje is de meeste energie er gelukkig wel uit. Wat je bij mijn pony zeker niet moet doen is de hele tijd stappen, daar wordt hij nog drukker van dus ik wissel meestal stap en draf af.

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:33

Neem je pony anders eerst mee aan de hand, en doe dat in kleine stapjes. Gewoon eerste een klein stukje aan de hand mee, en dat steeds meer opbouwen. Daarna kun je hetzelfde rondje eens een keer proberen als je er op zit. En als het dan goed gaat, gewoon weer steeds iets uitproberen. Wat betreft 'enge' machines of vervoermiddelen, daar zou ik eerst aan de hand langs gaan. Vraag aan degene die de machine aan heeft, of die hem even wil uitzetten, zodat je pony er zonder gevaar langs kan. ;)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:09

Dit weekend lekker naar buiten geweest zonder ongelukken! Mijn vader ging mee op de fiets en hij sjokte er rustig achteraan. Soms even opzij springen of dribbelen omdat er een zwaan over ons heen vloog. Het ging onwijs goeD!

sweetlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:09

hey

klinkt misschien raar maar geef het paard e ruimte
ik had ook een paard super druk ect en mijn reactie was de teugel vast pakken
mijn zusje gaf toen de tip rijden met lange tuigel, dit hielp super goed!

;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:19

Precies,als je zelf ontspannen bent,gaat je pony zich vanzelf aanpassen.
In draf kun je langzamer gaan lichtrijden,dan komt de pony vanzelf terug in tempo.
Kost wel tijd,want een druktemakertje buiten veranderd niet in 1 keer in een rustige.Sommige paarden blijven buiten nu eenmaal wat drukker. Begin dus eerst bij jezelf,ontspannen! ontspannen zitten,teugels losser.. goede tips zijn om te zingen/fluiten/neurien dan ontspan je zelf.
Succes!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:52

Het gaat erg goed het naar buiten gaan! Mijn vader gaat nog steeds mee op de fiets en hij is vrij braaf buiten! Ik ben super blij :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:17

VantLis schreef:
Ik ben naar buiten geweest, het was geen suc6 hij is tegen een auto op gerend met mij der op.. Omdat er kinderen in de sloot lagen... Ben paar dagen daarna met een ander paardje mee gegaan. Stappen ging redelijk hij heeft de hele weg gedribbeld. Toen wilde we een stukje draven toen begon hij te bokken en galoperen ervoorbij (ik red achter zodat ik hem achter het andere paardje kon zetten. Dit was denk ik te veel voor hem het draven.. Toch maar weer gaan stappen. Op het laatst toch nog stukjes gedraaft omdat de ander heel snel liep en ik de hele tijd moest aandraven hhahah.

Hij klinkt nogal gestresst.
Niks mis met een stapje terug, ik zal even helemaal niet meer gaan. Daarna aan de hand/met een ander paard. Gewoon lekker stappen, pas als dát rustig kan moet je gaan denken aan draven en galoperen.

edit; Oh ik lees nu pas verder, sorry!
Dat klinkt super :D :D

kusCJxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:47

Hoi.
Je kan ook proberen moeilijke oefeningen te doen op buitenrit.
Je doet alsof je in de bak bent en je rijdt veel overgangen en allemaal vermoeide dingen misschien helpt dat.
Ik zelf had er ook last van maar bij mij hielp het wel als er een paardje bij was en ik gebruikte een scherper bit met martigaal omdat die anders echt niet te houden was.
Is hij altijd al ddruk geweest buiten?
Succes!