mensen aanrijden in de bak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:54

Lottexxx schreef:
Doet ze dit alleen bij jou of ook bij anderen?

dat weet ik niet precies, mijn bijrijdster rijd eigelijk altijd op woensdag wanneer er bijna niemand is. en mijn moeder rijd niet zo vaak op haar.

jornymarlou

Re: mensen aanrijden in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:54

maar ik ga vandaag weer, eens kijken of de dingen die ik tot nu toe heb gehoord werken. hopelijk is het niet druk vandaag... :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:54

jornymarlou schreef:
ik zal kijken, mam moet het er natuurlijk ook mee eens zijn :o

Nou hoop dat je moeder het er mee eens is dan! (Moet je natuurlijk vantevoren wel even goed voorbereiden met argumenten e.d. ;) )

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:06

jornymarlou schreef:
Lottexxx schreef:
Doet ze dit alleen bij jou of ook bij anderen?

dat weet ik niet precies, mijn bijrijdster rijd eigelijk altijd op woensdag wanneer er bijna niemand is. en mijn moeder rijd niet zo vaak op haar.

denk dat het wel handig is om uit te zoeken of het aan jou ligt of aan het paard :)

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:36

Heel vervelend voor je. Wat ik zou doen, indien mogelijk, zorgen dat je alleen in de bak bent en terug naar de basis. Ervoor zorgen dat je tempocontrole hebt en haar aan het werk zetten. Zodat ze haar aandacht bij jou heeft. Mocht je merken dat ze er vandoor wil gaan zet je haar op een kleine volte (zo klein als je pony aankan) en laat haar werken doormiddel van juiste stelling/buiging. Hierdoor zal ze snel door hebben dat er vandoor gaan geen nut heeft. Let wel, dit werkt niet bij ieder paard. Voor sommige paarden is het juist nuttig om ze stil te zetten en een paar passen achterwaarts te lopen. Maar ik denk niet dat ze dat al kan, of wel?

In ieder geval veel succes en probeer ten alle tijden zelf rustig te blijven en niet te gaan hangen aan de teugels want hierdoor heeft het paard ook iets op vast te pakken.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:25

ja achter uit kan ze best goed, maar al een tijdje niets gedaan.
toen we echt zo'n beetje net waren begonnen met inrijden wilde ze niet voorwaarts (ze had toen al wel de been hulpen geleerd enzo, en wist wel wat ze moest doen) dus lieten we haar achterwaarts gaan, ging goed. ze had het al snel geleerd ;)
ik zal kijken

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:27

ik had vandaag gereden
het ging heel goed, alleen bij het inrijden was ik alleen in de bak, maar daarna ging het ook goed. Iemand was met een vriendin die steeds door de bak liep, en diegene ook (ze wiselde om) Marlou zette wel af en toe een stap die kant op. maar ik kon haar op tijd wegsturen en ze deed het al na 1 keer niet meer. ging ontzettend goed. ze was ook al snel bezweet, was best warm voor de winter, als je mij vraagt. heb niet gegaloppeerd werd al druk in de bak. en ook nog met iemand die ging springen en longeren, vond ik dat geen goed idee... :)
ben heel tevreden over vandaag!

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:44

ik ga zit eigenlijk te twijfelen of het nou alleen gebeurt tijdens mijn les. Ik vind het niet logies, maar gister bijv. deed ze niets. bij mijn bijrijdster doet ze niets (behalve wat ze moet doen :+) maar tijdens de les gaat ze vanalles doen dat eigenlijk niet echt de bedoeling is >;)
dat vind ik vreemd...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:18

Je rijdt wel met meer paarden als je geen les hebt?

Je zei eerder ook wel dat de problemen kwamen sinds je les hebt van je huidige instructrice. Rijd je dan ook anders (op aanwijzing van haar misschien?) of ben je zelf misschien gespannen?

Als je wilt weten waarom je paard reageert zoals ze reageert, moet je uitzoeken wat er anders is of wat jij anders doet in de les.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:32

ja, ik rijd op 2 paarden. maar Jorny heeft geenbak in de buurt, dus rij ik als ik op haar rij altijd in het bos. (soms door het bos naar een bak waar we soms mogen rijden)
ja, zij is mijn instructrice dus ik rijd op aanwijzing van haar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:38

Zie dat m'n vraag een beetje krom staat maar wat ik bedoelde was: rijd je met dit paard, buiten de les ook met andere paarden? (En doet ze het dan ook of niet?)

En rijd je doordeweeks dan hetzelfde in de les, of neem je een andere rijstijl aan als je les krijgt? (Misschien meer dwang, minder rust, hogere verwachtingen etc.)

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:47

oh, zo. haha :o
ja. ik rijd met wie er op dat moment in de bak rijd. dan doet ze het niet. (eerst wel. maar laatst dus niet, en toen liepen er allemaal weide- en ex-weide maatjes door de bak.)
ja, ik krijg in de les dingen die ik dan moet oefenen en doen. en dat doe ik dan doordeweeks.
ik denk dat ik dan wel iets minder streng ben (daar kan het ook meteen aan liggen :o) wan in de les moet ik alles op en top doen. terwel ik als ik gewoon in de bak rijd dat minder is, als het niet lukt doe ik het op nieuw maar als het is gelukt laat ik het even voor wat het is, en doe ik het (misschien) later nog een keer.
daar zou het best wel eens aan kunnen liggen! (:

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:58

Dat is heel makkelijk te testen: geef aan je instructrice aan dat je er deze les bent voor rust en ontspanning en niet voor prestatie. (Hoef je je niet druk te maken dat je instructrice denkt dat je niks doet)

En rijd dan zoals je normaal gesproken rijd. Lukt iets niet, even overnieuw beginnen, lukt iets wel dan nog 1 of 2 keer goed uitvoeren en stoppen met die oefening.

Tussendoor af en toe halthouden, zelf helemaal uitblazen een kriebel door de manen geven en weer beginnen.

Doet ze het dan niet: dan weet je waar het probleem zit!

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:26

oké. ik hoop dat het werkt! Maar het is best grote kans dat het daardoor komt

dankudanku :D

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:21

we hebben et er natuurlijk al lang niet over gehad :)
maar wou toch even zeggen: het gebeurt gewoon niet meer :D
dus.. bedankt allemaal!

EvilGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:55

Ik ben blij voor je dat het niet meer gebeurd.
maar uit ervaring van zo een haflinger te hebben is het wel belangrijk dat je hem/haar goed bezighoud, je moet continu vooruit denken je moet der een keertje foppen met tempowisselingen want anders krijgt die de kans om er over na te gaan denken wat die weer kan gaan doen.. geef hem die kans niet!