Thuis @ work L

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Spike

Re: Thuis @ work L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:10

ik vind dat je hem wel iets te diep laat lopen.. net achter de loodlijn :P verder is dat niet erg dat kan altijd nog veranderen. ook mag je der soms iets rustiger laten draven :P dan wordt het makkelijker zowel voor jou als voor haar want dan kan het paard zich meer gaan dragen. verder ziet het er super leuk uit :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:26

Zo, de macrider cup hebben we gehad. Was erg nuttig en leuk en ik kreeg goede tips over het werken aan ontspanning (zoals jullie ook al hadden aangegeven in het topic) en het meer naar de hand rijden voor een tempowisseling. Hele fijne bruikbare tips dus. Verder zeiden ze nog dat ik mijn hand iets stiller mocht houden (heyy wat een verrassing grinz), maar dat ik een hele nette houding had en mijn paard mooi had voorgesteld. Nou, hier kunnen we ook weer mee vooruit!

Morgen wedstrijd, maar daar verwacht ik niet te veel van. is een vreemde locatie en we hebben genoeg werkpunten, dus daar gaan we lekker mee aan de slag na morgen.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:51

Helemaal eens met gemmeke/bernette/s&z.
Het lijkt dat je iets van spanning in je houding hebt, probeer voor je op het paard stapt wat rek/strek oefeningen te doen en je te ontspannen. Door je spanning zit er veel beweging in je handen wat je terug ziet in de aanleuning en op sommige stukken lijkt ze onregelmatig. Probeer ook meer met je benen te rijden en op je zit. Met je benen kun je activiteit vragen van het achterbeen, dus niet sneller maar krachtiger. Probeer ook je bekken te kantelen (zitten op je kont), dan wordt het ook makkelijker voor je lichaam om te ontspannen.
Daarnaast veel figuren rijden zoals 8en, waardoor het paard makkelijker ontspant en je het paard rekt&strekt. Rijd je paard naar je hand.

Succes..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:15

Nou, is toch helemaal niet erg? Als je gewezen wordt op dingetjes kun je toch lekker aan de slag meis? Je moet het niet zien als kritiek maar juist als een "aha!" moment. En van die momenten kun je heel erg veel leren!

In dit geval zitten er in je basis nog wat haperingen en als je daar aan werkt gaat t in de toekomst allemaal veel makkelijker worden en kun je fijner rijden!

Leuk dat je goede tips hebt gehad!

En niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten wbt wedstrijd rijden. We geven je aan wat beter kan waardoor het er veel lekkerder uit gaat zien strakjes. Niemand zegt dat je niet of nooit zou presteren of dat je slecht rijd.

Complimentje voor hoe je met de feedback van ons bokkers omgaat, dat is ook een kunst ;)

Veel succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 09:20

Oh nee, maar zo zie ik het ook niet hoor! Ik wil juist graag tips, omdat ik weet dat er bepaalde dingetjes echt beter kunnen. Anders had ik hier ook geen topic neergezet haha. De wedstrijd vandaag is afgelast, dus ik ga straks lekker thuis met haar aan de slag. En heel eerlijk, als ik zie van waar ik zelf ben gekomen na mijn lange stop, angst overwonnen en weer lekker aan de slag, ben ik superblij hoor hiermee al! Ik heb er zin in om ermee aan het werk te gaan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:21

Leorah schreef:
Oh nee, maar zo zie ik het ook niet hoor! Ik wil juist graag tips, omdat ik weet dat er bepaalde dingetjes echt beter kunnen. Anders had ik hier ook geen topic neergezet haha. De wedstrijd vandaag is afgelast, dus ik ga straks lekker thuis met haar aan de slag. En heel eerlijk, als ik zie van waar ik zelf ben gekomen na mijn lange stop, angst overwonnen en weer lekker aan de slag, ben ik superblij hoor hiermee al! Ik heb er zin in om ermee aan het werk te gaan!

Weet ik.. :j Wou even aangeven dat ik het leuk vind dat je niet alle reacties begint met "ja..maar..." maar juist echt iets wil aannemen :j

Dat je je "bloot" geeft is best knap. Veel bokkers kunnen het niet :)

Bedoelde meer van, sommige dingetjes kunnen best heavy aankomen.. maar het is niet bedoeld om te kraken maar om je te helpen. En vind het super dat je dat ook inziet.

Je komt er wel! (ik zei vorige post al dat ik zag vergeleken met een ouder topic dat je al vooruit bent gegaan, als ik het niet meen.. dan zeg ik het niet! :j )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:03

Nou vanmorgen thuis aan de slag gegaan met de informatie, maar noontje was helaas wat gespannen vandaag. Denk dat het komt omdat ze gisteravond weer iets heeft beleefd, wat wel indruk heeft gemaakt. Dan moet ze even bekomen en dat was te merken (achter de teugel/onder me uit proberen te rennen enz). Toch geprobeerd om nu vooral rustig aan wat overgangen draf-stap, stap-draf, draf-galop, galop-draf, stap-halt, halt-stap te rijden en daarbij mijn hand goed voor te houden en meer op mijn zit te rijden. Is natuurlijk echt nog maar een beginnetje, dus we moeten er samen erg aan wennen. Tempowisselingen en achterhand heb ik even achterwege gelaten, omdat ze zo gespannen was en ik echt graag eerst ontspanning heb en van daaruit straks wil werken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 23:44

En wat fotootjes.. wordt het al iets beter?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:52

Het ziet er al veel rustiger uit. Maar nu vind ik je weer iets te voorzichtig rijden. Als je de eerste keer aandraaft, zoekt ze een beetje naar je hand, druk dan mooi door met been, zodat ze achter actief wordt en voor nageeflijk wordt. Maar focus je niet teveel op de voorkant. Ik zie je stiekum nog inkomen met de hand zodra ze omhoog komt, heb het geduld om dat met been op te lossen.
En ik zou doorzitten nog even achterwege laten, dat komt de ontspanning niet ten goede. Pas als ze echt lekker ontspant in de rug kun je gaan zitten, maar niet te lang.
En probeer er veel aan te werken in stap. In stap kun je al heel veel ontspanning bereiken en is het makkelijker voor haar. Maar haar actiever van achter en durf daarin geduldig te zijn met je hand.
Succes :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:07

Ow, wat een verschil!!!!!!!!Ziet er al zoveel beter uit, af en toe grijp je nog in als ze haar hoofd omhoog doet in galop, maar dat is begrijpelijk, doen we allemaal wel denk ik, maar ze ontspant al meer dan verwacht, goed bezig!!
Idd, wat Joolien al zei, nog even niet doorzitten, tenzij je echt maar 4 pasjes draaft en weer terug naar stap gaat, en lekker zo je hand naar voren houden de komende paar dagen hoor, ziet er zo goed uit, wat knap dat je jezelf zo kunt veranderen in je rijden, RE-SPECT.
(ze zal vanzelf wel actief worden als ze constanter wordt van tempo, tis een werklustig typje, dus focus op ontspanning bij jezelf en haar, dan zit je zo op de rit, maar verder dan je was!!! graag binnenkort weer een update :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:25

Goed zeg! Ik ga met de andere 2 dames mee..

En wat een verschil!! :wow: Ga zo door vrouwke, je kan het!! *\o/*

Ze komt vanzelf wel meer naar je hand toe naarmate ze wat meer ontspannen gaat. En dan kun je van daaruit tempowisselingen gaan rijden op je zit en dan komt de rest echt wel goed. En bij spanning weer een stapje terug. Je komt er wel doorheen. Geef haar maar de kans om jou te vertrouwen.

Ze wil het echt wel :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:14

Dank jullie! Dat geeft de burger moed haha. Joolien ik snap helemaal wat je bedoelt, maar als ik dat er nu meteen bij zou pakken, dan weet ik zeker dat het helemaal mis gaat. Paardje is zo'n stresskipje en slaat ontzettend snel in de "vluchtstand". Dit was al veel been en zit voor ons doen en dat dit al redelijk wordt aangenomen door dr is al heel knap. Als dit straks wat bevestigd en ontspannen is, dan kan ik van daaruit weer verder denk ik. Doorzitten zal ik idd wat meer achterwege laten eerst. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:45

Je wil graag verbeteren, ziet wat we bedoelen en doet je uiterste best. Nou, je leest dat wij zien dat er verbetering in zit. Alles op je gemakje! Liever wat langer geen moeilijke dingen dan een vluchtend paard.

Laat haar maar komen en van daaruit ga je aannemen, duurt iets langer maar geeft veel meer blijheid en voldoening

Je zit in de goede richting :j

En als je kans hebt afentoe te updaten, doen! Ik volg je graag!
Laatst bijgewerkt door Sica op 08-03-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:17

pfoeww.. ik ben nu sinds een paar dagen druk ermee, om dus meer op mn zit en been te rijden en haar mijn hand te laten opzoeken, maar tot nu toe... heb ik meer het gevoel dat ik op een vliegend hertje zit dan een paard :(.

In stap gaat het al heel goed, dat moet ik echt toegeven, maar zodra we in draf gaan:

1 been = renne renne renne renne renne (ipv buigen of sturen)
2 benen = renne renne renne renne renne (ipv tempowisselen)
hand naar voor en met het been naar de hand toe = renne renne renne renne + girafje spelen
hand voor + zwaar maken in zit = terug naar stap (jippie, dat is inderdaad de bedoeling)
over galop gaan we het maar helemaal even niet hebben

En als je nu denkt, laat maar even gaan, als ze moe wordt kalmeert ze wel, nou nee dus.. Het wordt alleen maar erger eerlijk gezegd. :o

Met andere woorden.. ze is bloedzenuwachtig en ik moet hier zo aan wennen, dat ik tot nu toe steeds met een rotgevoel afstap als we klaar zijn. Jullie zijn er zeker van dat dit beter gaat worden als ik doorzet offeuh.. ik weet het even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:21

Zoiets is ook omschakelen hoor en geduld is heel belangrijk, zal ook even duren. Het is een stukje nieuwe basis en dat vergt tijd.
Geduld is een schone zaak :)

mn handjes kriebelen altijd bij dit soort topics om in real life te helpen haha, ik zie een uitdaging :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:32

belangrijkste is dat jij vooral niet op haar in moet gaan, het is voor haar een grote verandering. Voor sommige paarden brengt bij verandering ook spanning met zich mee. Ze weten niet wat ze moeten en kunnen verwachten. Het is vreemd en nieuw.

Met niet op haar in gaan bedoel ik vooral dat jij moet proberen de rust zelve te zijn. Je moet je vooral niet gaan frustreren OF je zenuwachtig laten maken door haar. (want oh jee wat klinkt dit verhaal mij bekend in de oren) Ze heeft een stabiele factor nodig die haar door stabiel te zijn in de "rust" van het "omgaan" met elkaar stabiliseert.

Zodat ze gaat doorkrijgen dat jij haar vertrouwen schenkt. De kans geeft om mee te denken.. haar de kans geeft haar eigen balans te vinden en op eigen benen te lopen maar wel graag wil dat zij reageert op wat zij vraagt.

Probeer je te focussen op je ademhaling (rustig in en uitademen. Bijv. in tempo terugvragen ook heel diep inademen (maak je je jezelf langer mee) en langzaam uitademen. En probeer je te realiseren hoeveel hulp jij precies geeft met je been. Misschien reageert zij heftiger omdat zij meer lucht krijgt van jou. Normaal ving je dat met je handen op (als ze achter de teugel kruipen gaan ze ook al snel op de handrem) en dus reageerde zij niet zo op je hulpen. Nu wordt ze misschien wel gevoeliger en reageert ze op zachtere hulpen.

Als ze jouw hulpen te groot vind KAN ze nu ook lopen.. dus waarom dat niet doen?

Het is een tussenweg vinden, voor jullie beiden :j Als die van mij soms loperig wordt als ze even "nerveus" is doe ik wat ik hierboven omschreef gepaard met tegen haar praten (rustig) en zachtjes "hooooo, het is goed"

Concentratie en zelf rustig blijven.... het kan, maar het is wel heel moeilijk. Frustreer je vooral niet! Blijf blij! (ook al heb je even een dipje!!!!) Het is nergens voor nodig. Na regen komt zonneschijn :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:10

Bedankt voor beide reacties. We gaan dus maar gewoon een tijdje zo door dan. Inderdaad, zelf het vertrouwen uitstralen, relaxed blijven. Ik vind het gewoon zo sneu voor dr dat ze zich zo opfokt en zich druk gaat maken. De komende weken mogen we toch nog niet van het terrein af ivm rhino, dus ruim de tijd om hier rustig aan te werken. Joolien je bent welkom hoor, maar Almelo is jammer genoeg niet naast de deur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:57

Haha nee hemelsbreed lijkt het wel mee te vallen maar t is 1,5 uur rijden :')

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:16

Vergeet niet dat ze nu de kans krijgt om te vluchten, een paard leert bij griezelige of moeilijke situaties te vluchten, alleen moeten ze dat doseren, zodat ze niet een km op hol gaan voor een vogeltje dat ergens ritselt, jouw paardje heeft veel instinct en bloed, dus als ze al die tijd uit de vluchtmode werd gehaald of daarin werd geremd, moet ze nu zelf nog altijd leren dat ze niet zo ver hoeft te vluchten als ze wel denkt voor jouw been...dat heeft tijd nodig, ikzelf ben zeker 4 maanden bezig geweest om mijn merrie rustig te laten draven, die kon maar op 1 tempo draven, HAAAARD, dat kwartje gaat echt wel vallen, bij een jonkie alleen sneller dan bij een ouder dier.
En, onthou, een paard moet de benen gebruiken om te ontstressen, dus je moet er niet over inzitten dat ze zich nu opfokt, dat is haar aard om dat te doen voordat ze kan ontspannen, zolang ze gewoon nog goed eet en drinkt en slaapt, doe je haar niks ergs aan hoor. probeer zolang mogelijk te stappen voordat je overgaat naar de draf, en mocht het eens lukken zoals je graag wilt, al is het maar na 3 drafslofpasjes, stap dan eens af en beloon haar uitgebreid, maak er een spelletje van voro haar, gooi een zeiltje in de bak en geef haar zelfvertrouwen door daar eerst aan de hand overheen te gaan en later erop, zelfs in de achteruit erover, de focus van het rijden afhalen en de focus verleggen op een klusje :). zijn rare dingen, maar het helpt echt.
Je bent goed bezig, volhouden, jullie zijn zo'n tof setje!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:02

zier er erg goed uit hoor!
verder meer je handen recht omhoog en minder achterin het zadel zitten!
ga zo door en succes komend weekend

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:09

We zijn nu weer een weekje verder en ik ben echt supertevreden! Boven verwachting, want zowel stap als draf gaan nu mooi op lengte, ze zoekt mijn hand op ipv andersom en de neus komt mooi voor de loodlijn ipv er achter, dus blij blij blij!! Galop komt er een beetje aan, de eerste rondjes gaan wat te hard en zonder contact, maar ik pak dr voor niet terug en merk dat ze na een paar rondjes er wel in gaat zakken, zonder in draf te vallen, dus ook tevreden over!

Maar nu.. hoe straks verder? Hoe kan ik vanuit die lengte gaan schakelen zonder de ontspanning en lichte teugeldruk kwijt te raken? Ik rij nu eigenlijk meest in 1 tempo, wel overgangen maar geen tempowisselingen omdat ze er dan nog wel snel vanaf komt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:14

Neem je tijd.. dit is al heeeeeeeele snelle vooruitgang. Ze moet hier stabiel in worden... wat je dadelijk gaat doen is steeds ietsjes meer oppakken en als ze dan er wat achter kruipt een klein tikje naar voren rijden en hand toestaan, zodat ze naar je hand gaat zakken. Zoekt ze naar de loodlijn als jij je hand een tikje naar voren geeft (mag niet voorhand opduiken, wel actief naar voren rijden als je toestaat anders valt ze op de voorhand.) dan beloon je haar (al is het maar 2 passen, begin is begin!) door haar een stukje uit te schuiven met de hals. Het verlengen in het frame en de "ontspanning" die jij haar bied is haar BELONING voor het goede werk. Als dat goed gaat kun je die kleine stukjes uitbouwen.

Als ze die link snapt dan kun je uiteindelijk steeds iets meer op maat nemen en uiteindelijk is alleen een beetje been aanleggen genoeg om haar actief naar je hand toe te rijden zonder dat ze gaat rennen.

Je gaat merken dat ze veel ronder wordt in de halsbespiering en veel fijner gaat nageven zonder opkrullen.

Ze moet leren ontspannen in de aanspanning. Het belangrijkste voor nu is dat ze de lange rugspier op de juiste manier gebruikt en dat ze zelf haar hals en hoofd draagt en op eigen benen blijft. Als je haar de kans geeft zelf de hals te dragen dan krijgt ze meer bespiering op de plek voor de schoft. Die bespiering heeft ze nodig :j

Geduld!

En ohja! Probeer wanneer je draaft en zij ontspannen is niets te doen met je handen. Concentreer je op je ademhaling, maak je ietsjes zwaarder in het lichtrijden (iets langzamer lichtrijden) Adem diep in en adem rustig uit. Blijf voor je uit kijken.. desnoods dat je "ruuust" koppelt aan terugvragen (of "hooo" wat je zelf wil) Die hulpen laat je straks achterwege maar is voor nu wel "handig" Wil je vooruit rijden maak je een zacht geluidje met kleine beenhulp en ga je met haar mee als ze naar voren weggaat en sta je je hand iets toe.

Als die van mij het op een lopen zet zit ik nooit aan de teugels, nu hebben wij een dichte bak. Ik ga doorzitten, maak me zwaar, pak met 1 hand mijn zadel vast. Laat de teugels voor wat het is en als ze terug in tempo komt neem ik haar weer rustig op en als ze "ontspant" beloon ik haar.

Dat laatste werkt niet voor ieder paard, voor mijn hittepetitje wel. Tegenwoordig als ik me iets te zwaar maak dan stapt mevrouw al :=

Ben wel benieuwd naar een filmpje van hoe het nu gaat!!! Misschien hebben we dan nog extra tips.

Vind het wel heel fijn om te horen dat je zo snel al vooruitgang boekt :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:16

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:45

Supergoed zeg, en dat in zo'n korte tijd, tis een slim paardje en jij bent een goede amazone *\o/*
Om te schakelen kun je beginnen in de stap, die gewoon verlengen en weer heel voorzichtig verkorten, ipv hooo of ruuust of langzaaaaam kun je het woord easy ook gebruiken, ik vond dat ook altijd een vreemd woord, maar nu blijkt dat de cowboys dat vroeguh al gebruikten, niet omdat dat een logisch woord is in het engels, maar omdat het lijkt op het geluid dat een merrie maakt als haar veulen tever vooruit wandeld, en ze wil het terug naast zich hebben....instinct woordje dus :).
Verder kun je in draf bijv als het heel lekker gaat op 1 tempo op een korte zijde een een klein stukje vooruit denken, meer niet, je zult zien dat wanneer jouw energie een tikje hoger is, ze dat direct zal overpakken, voro het vertragen weer hetzelfde principe als een overgang terug, maar genuanceerder, terugdenken, ze zal wel volgen, als ze dit al zo snel oppakt, gaat 't schakelen ookvast heel gemakkelijk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:19

Mooie toevoeging freeride :j