Star tijdens de training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:31

ten eerste: wat een mooie haflinger!
het ziet er best netjes uit indd wat puntjes waar je aan moet werken: rechtopzitten, je leunt echt té ver naar achter, je hangt nogal op de teugels. als je dat doet geef je hem eigenlijk meteen meer ruimte van voren en dan ben je al een heel eind denk ik (:

Nefertarie

Re: Star tijdens de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:40

Blijkbaar wil je alleen graag horen, dat het er geweldig uit ziet...

De mensen hier proberen je de puntjes op de i aan te bieden, door te zeggen wat ze zien
vanaf de film en de foto's.

We hebben je zelfs een topic aangeboden, waarin mensen (een jury) actief zijn die je PRECIES kunnen zeggen WAT je kan veranderen om je paard nog vele beter te laten lopen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:44

Linsey_X schreef:
Voor mijn gevoel drijf ik zeker niet!
Misschien lijkt dit ook zo omdat ik mijn tenen niet naar binnen houd, maar ik kan dit ook niet.
Ik heb hele zwakke enkels, waardoor als ik mijn tenen naar binnen draai ik vreselijke kramp/pijn in me enkels
krijg.

sorry hier verschiet ik van %)
Volgens mij heb jij een hele zwarte bril op
Jezus wat een spoorgebruik heb jij %) en niet 1 x erin nee nee de hele tijd bij het veruimen op de lang zijde kun je nog eens goed zien hoe jij in de flanken loopt te porren met je sporen en dat zijn ook nog geen kleine dingen die jij om hebt.

Je linkerhand gebruik is echt notdone niet normaal zeg.. en ik dacht dat ik een strenge linkerhand had.

Meisje laat je pony eens los van voren in ieder geval losser als nu houd je handen gelijk (ik weet ik doe het ook maar ik let er wel bewust op)
gooi je sporen in de emmer en gebruik je zweepje eens bij geen reactie op je been(waarvoor heb je die dan in je hand als je hem niet gebruikt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:54

*knip*

Maar ts, als een heleboel mensen dit wel zien op het filmpje, waarom dan er niet aan toe geven? Het is misschien niet leuk(hou op, ik ken het) maar probeer er juist wat van te leren. Kijk het filmpje nog eens, wat zou jij zeggen als jij dit zelf niet was?
Laatst bijgewerkt door Sica op 28-02-12 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:59

Als ik dit zelf niet was?
Dan zou ik zeggen dat ik inderdaad op me linkerhand moet letten, en proberen te letten op me tenen (maar in mijn geval lukt dit dus gewoon niet).

Ik weet niet of jullie mijn andere topic gezien hebben?
Ik dàt topic houd ik hem wel vast, vooral in draf en galop.
Toen kreeg ik hier geen commentaar op, nu laat ik hem los en trek niet aan me teugels, alleen als
hij stil moet staan omdat hij vreseiljk drammerig is. En krijg ik juist commentaar dat ik hem los moet laten.
Als ik hem nog langer laat gaat hij hangen en duiken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:01

Linsey_X schreef:
Ik snap niet hoe ik met jullie commentaar dan toch 209 op wedstrijd kan rijden. :n

Staar je niet blind op punten. Dit is slechts een indicatie. Niet alle jury's punten hetzelfde :)
Wat ik zie is een ontzettend fijne haf met veel potentie! Ze loopt lekker te swingen van voor. Probeer in het halthouden subtiel te zijn in je hand. Een keer doorvragen mag best, maar wees wel vriendelijk :)
Daarna rijd je rechtuit en ga je rechts. Op dat moment trek je je pony als het ware een beetje de bocht om. Je laat hem eerst over het linkerschouder lopen en vervolgens besluit je op het laaste moment rechts te gaan. Als je dit soort dingen beter voorbereid heb je daar laten in de hoek profijt van. De balans zal beter blijven en je kan de hoek beter rijden. Doordat je de hoek beter kan rijden heb je meer tijd voor de volgende oefening. Ook zou ik je willen meegeven de hoek te gebruiken als manier om je paard lenig te maken. Door de hoek écht te rijden moet het binnenachterbeen meer naar voren grijpen. Hierdoor zal ze sterker worden en straks beter kunnen gaan dragen :)

Het wijken ziet er over de benen als best netjes uit *\o/* als je zorgt dat je binnenhand minder terugwerkt zal ze nóg makkelijker opzij gaan. Puur omdat ze daar dan meer de ruimte voor heeft. (Hier nog iemand die het doet) De middendraf die daarop volgt kun je beter voorbereiden. De hoek door, daar hem wat attenter maken en dan 1x been en weg. Zodra ze naar voren gaat stop je met been geven. Ze mag pas terugkomen als jij dat vraagt. Zolang je dat niet vraagt blijft zei in hetzelfde tempo lopen. Een goede oefenening daarvoor is kijken of ze na de diagonaal ook nog naar voren gaat als jij haar niet opvangt. Kakt ze halverwege in? Nog een keer been, en weer los. Als je dit fijn krijgt hoef je straks maar 1 keer been te geven voor hetzelfde (of meer) resultaat :) Een stuk duidelijker voor je pony, en een rustiger beeld.

Daarna weer een stukje wijken. Je kijkt keurig waar je heen gaat! _/-\o_ Je blijft alleen in je houding wel een beetje veel aan de buitenkant van je pony. Probeer de wending simpel te houden. Als je op het buitenachterbeen van je pony zit kan ze niet zo goed meer wijken. Je ziet dat zei teveel op haar rechteroorbeen valt en daardoor achter niet zo goed meer mee krijgt :) Probeer mee te zitten, dan is het voor je pony 10 x makkelijker :) enne, binnenhand los :D

De overgang naar het halthouden is wat abrupt. Kan het niet goed zien, maar ik denk dat je wat meer moet voorbereiden. Geen boem is ho effect :D
De tweede lijkt al beter 8-) Als ze voorwaarts gaat op je hulp, been weer los. Galop ziet er fijn uit! Jammer van het verkeerd aanspringen, maar dat is helemaal niet erg. Overkomt iedereen. Het toerijden is een beetje explosief. Iets minder met je been inkomen zodat ze geleidelijk vertekt :)

Al met al een fijn beeld :j Je hand wat lager houden zorgt ervoor dat het beeld minder gedwongen en losser wordt. Daarna werken aan je voorbereiding van de oefeningen en je been weer los na een hulp. Als je niets wil, moet je ook niets vragen. Wil je niet harder? geen been geven. Wil je geen verandering in aanleuning? hand los na een ophouding :) Laat dit allemaal ff op je inwerken. Het is veel info in 1 keer :j

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:02

ik heb ook even getemd, het berichtje van ukkielover1, aangezien ze dit als ze niks wou horen het niet op HAW had moeten zetten. ik snap dat sommigen ietsjes zachter mogen uitdrukken, maar ik snap hun commentaar ook wel :) en idd zoals joolien zegt, kijk wat je zelf vind wat er kan veranderen en probeer wat met ons commentaar te doen, we bedoelen het goed (ik tenminste en ik denk dat ik ook voor de rest spreek :) )

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:03

*knip*

er wordt hier onderbouwd oprecht hulpvaardig commentaar gegeven, niemand die hier commentaar gaf is jaloers op de TS, ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken, maar ik zou persoonlijk ook even verdrietig zijn als blijkt dat het allemaal niet zo fijn is om te zien als je wel zou willen, maarrrrrr, je kunt alleen iets leren als je je opensteld voor commentaar, en dat de TS het topic opende is de eerste stap hierin, nu zal de TS even een rotgevoel hebben, maar ik hoop van harte dat ze wil inzien dat het terecht commentaar is, en het feit dat we zeggen hoe en wat er anders moet, betekent ook iets positiefs, wij denken nl dat de TS wel heel goed zou kunnen leren rijden, als ze dat wil.
Laatst bijgewerkt door Sica op 28-02-12 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:04

Linsey_X schreef:
Dan zou ik zeggen dat ik inderdaad op me linkerhand moet letten, en proberen te letten op me tenen (maar in mijn geval lukt dit dus gewoon niet).

Toen kreeg ik hier geen commentaar op, nu laat ik hem los en trek niet aan me teugels, alleen als
hij stil moet staan omdat hij vreseiljk drammerig is. En krijg ik juist commentaar dat ik hem los moet laten.

kijk eens bij `13sec als je gaat halthouden, daar zaag je hem gewoon naar beneden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:04

Linsey_X schreef:

Dat komt omdat hij niet nageeflijk is. Hij loopt met zijn hoofd 'aan de teugel' maar is in zijn lijf niet nageeflijk. Het paard wat ik rijd kan ik langer laten worden in de hals alleen maar door hand te geven, die volgt mijn hand omdat mijn paard de aanleuning opzoekt, en niet andersom.
En paarden zijn niet drammerig, omdat hij niet sterk genoeg is in de achterhand kan hij niet genoeg zakken en gesloten halthouden en daarbij in de juiste aanleuning blijven waardoor hij zijn hoofd wat omhoog moet doen. Als hij dat niet doet zal hij waarschijnlijk zijn achterbeen verzetten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:06

Laten we met z'n allen niet in het negatieve gaan hangen. De ts gaat daar niets van leren :n Beter leg je uit wat ze dan wél zou kunnen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:08

themuisje schreef:
Laten we met z'n allen niet in het negatieve gaan hangen. De ts gaat daar niets van leren :n Beter leg je uit wat ze dan wél zou kunnen doen :)

_/-\o_

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:08

@themuisje
Heel erg bedankt!
Hier kan ik wat mee!
Ik ga dit stukje even opslaan zodat ik het nog eens terug kan lezen.
De hoeken doorrijden moet ik inderdaad heel erg opletten, als ik sommige oefeningen rijd
merk ik inderdaad dat ik wat beter de hoek door moet rijden zodat ik beter uitkom.
Bij ons rijden vrij veel mensen de hoek niet door, daardoor wordt de overgang hoefslag>hoek erg groot soms moet je echt de goot uit. Als hij gesleept is gaat dit wel wat beter :j

Nogmaals bedankt!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:11

Joolien schreef:
Linsey_X schreef:

Dat komt omdat hij niet nageeflijk is. Hij loopt met zijn hoofd 'aan de teugel' maar is in zijn lijf niet nageeflijk. Het paard wat ik rijd kan ik langer laten worden in de hals alleen maar door hand te geven, die volgt mijn hand omdat mijn paard de aanleuning opzoekt, en niet andersom.
En paarden zijn niet drammerig, omdat hij niet sterk genoeg is in de achterhand kan hij niet genoeg zakken en gesloten halthouden en daarbij in de juiste aanleuning blijven waardoor hij zijn hoofd wat omhoog moet doen. Als hij dat niet doet zal hij waarschijnlijk zijn achterbeen verzetten.

Vaak als ik hem bijvoorbeeld uit laat draven volgt hij gewoon mijn hand.
Het is niet alleen het halthouden waar hij drammerig mee is, het is ook dat hij soms helemaal niet terug wil.
Ook met bijvoorbeeld springen, dan hoeft hij niet (zo) gesloten te lopen en ook dan wil hij niet terug komen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:19

Joolien schreef:
Linsey_X schreef:

Vaak als ik hem bijvoorbeeld uit laat draven volgt hij gewoon mijn hand.
Het is niet alleen het halthouden waar hij drammerig mee is, het is ook dat hij soms helemaal niet terug wil.
Ook met bijvoorbeeld springen, dan hoeft hij niet (zo) gesloten te lopen en ook dan wil hij niet terug komen

Probeer hem dan over het algemeen met minder hand en meer zit terug te rijden, dat kost even een paar keertjes voordat ie die helemaal zal snappen, maar daarna kost het jou veel minder kracht en moeite om hem bij je te houden, gewoon rustig stappen met een zachte teugelvoering, kruis aantrekken, buikspieren aan tot ie stilstaat, geef hem tijd om te ontdekken wat je bedoelt.
Als dat in stap goed gaat, (kun je controleren door eens te proberen aan een lange teugel, goed belonen etc), doe je dit in een rustig drafje terug naar de stap, zo'n goede pony zal het snel genoeg snappen en wat Themuisje zegt, een lichte ophouding en zodra ie reageert( al ist maar een beetje), gelijk weer wat loslaten, als beloning voor zijn reactie.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:20

Bedankt voor je laatste reactie, aan zo iets kan ik teminste wel werken :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:25

Ik ga wat doen met de reacites van Themuisje en Freeride.
Zal over een tijdje nog wel een filmpje plaatsen dan :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:30

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:07

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen. Blijf in je reacties vriendelijk naar elkaar.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:12

Je haf lijkt ook overhaast te lopen, hij lijkt voorwaarts maar dat is hij niet echt, omdat je qua beeld (ik voel jou gevoel natuurlijk niet) erg aan hem lijkt te hangen. Je leunt naar achter en lijkt je evenwicht een beetje aan jou teugels te bewaren. Dit hoeft de reden niet te zijn, mijn haf deed dit ook, terwijl ik steeds dacht "goh hij is echt voorwaarts" maar in werkelijkheid liep hij van me weg, omdat "weglopen" makkelijker is dan zijn massa dragen. Met weglopen moet je natuurlijk niet inbeelden dat een paard letterlijk gaat lopen, maar hij versnelt en maakt zijn passen niet echt af (wat moeilijk is om als ruiter zijnde te herkennen) het zie je beter van de zijkant, en tis ook moeilijk om dat gevoel eens je het gewoon bent af te leren, want zodra hij dragender gaat lopen, ga je denken dat hij slentert, terwijl dat niet het geval is. (= praat uit eigen ervaring) Gun hem iets meer ruimte van voor en rij hem van achter naar voor in de ronding en niet alleen van voor. Je maakt vast voorruit gang en je haf lijkt ook werk willig, dus dat komt goed! x

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:23

Mee eens met een aantal reacties die genoemd zijn, wat mij ook op viel was het gebruik van je handen als je naar het halthouden toe werkt en tijdens het halthouden.
Vind het goed dat je filmpjes maakt tijdens het rijden/lessen, dit zijn voor mij altijd confronterende momenten, dan zie je pas wat je fout doet en hoe je paard reageert op wat je doet. Pas als je zelf ziet wat er niet goed gaat kan je er ook aan werken. Dus blijf lekker filmen en goed bekijken en open staan voor commentaar wat zeker niet altijd makkelijk zal zijn!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:34

@themuisje:
Ik wil je even complimenten geven op de vriendelijke manier waarop je tips geeft. Je brandt niet meteen iemand af, maar noemt ook de goede punten en geeft aan hoe ze de minpunten kan verbeteren. Super.
Hier kunnen mensen wat mee, in plaats van de opmerking dat als je je paard zo rijdt, je hem in twee jaar kunt afschrijven.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:45

Wat een prachtige haflinger!! Ik zie helaas dat je er veel meer uit zou kunnen halen als je nu doet.
Ik zie iemand die heel onregelmatig en rommelig is met haar handen, geef je pony meer ruimte, en ga voelen wanneer je wat moet doen. Heb je les?
Je pony gaat zo last krijgen van z'n nek/wervels/kaak.
Als je je pony correct, en goed door zn lijf wilt laten lopen, is het de bedoeling dat je je pony vanzelf naar je hand komt. Dus wees rustiger, en zachter met je handen. Stel voor dat je handen een soort elastiek zijn. En als je rijd, controleer dan regelmatig of je handen/polsen en vingers nog los en zacht zijn.

Je wiebelt inderdaad veel met je onderbeen, dus met sporen rijden, is niet zo heel eerlijk naar je pony. maar eigen keus.
Ga een zonder beugels rijden! (zonder sporen hihi) Dat helpt echt om een stillere zit te krijgen. Het beste is dan aan de longeerlijn, zodat je niet aan je pony gaat hangen, en probeer dan met je handen los. etc.

Probeer veeeeeeel overgangen te rijden, en dan vooral op je zit, dit duurt eerst 2 rondes, maar met geduld en veel oefenen kom je er wel!

Als je nog vragen hebt, of iets, hoor ik het graag! En ik kijk uit naar je volgende filmpje!

En nogmaals, wat een prachtige haflinger, en hij heeft hele mooie gangen! Ik hoop dat je iets met het commentaar doet hier, en dat het voor jou en hem prettiger en mooier rijden word! Ik ben benieuwd naar je filmpjes.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:12

Ik vind jullie een leuke combi en je hebt een leuk paardje!!
Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel.
Eerder in dit topic zei je het volgende:

"Mijn sporen hangen namelijk onder zijn buik, dus ik raak hem alleen met wijken als ik me been iets optrek.
En hij reageert verder heel heftig op mijn sporen als ik hem wel raak, dat is ook de rede waarom ik op mijn veelzeidigheidszadel
nooit sporen om doen."

Ik vraag mij af: als je pony heel heftig op je spoor reageert en je pony al goed aan het been is, waarom je die sporen uberhaupt gebruikt. Het is bijna standaard dat hier op bokt een sporen-rijder wordt verteld ze af te doen. Maar in dit geval is het echt beter.
Probeer eerst de rust in het rijden te vinden. Het is nu gehaast en het lijkt wel of je pony door het om-de-pas drijven heel voorwaarts is, maar wordt tegen gehouden in de mond.

Je houding en beenligging op zich goed (buiten het beengebruik dan)
Succes!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:24

meis als je geen commentaar wilt dat je niet aan kunt waarom zet je dan hier een filmpje neer.
Doe dat met het goed bedoelde advies.

Ik zie een sneltrein haflinger die constant aan de mond gezeten wordt (remmen) en vervolgens op het zelfde moment met een spoor geprikt wordt omdat jij je been niet stil kan houden. Daarnaast vind ik dat je de figuren netjes afmoet maken want nu is het een rommeltje. Ik zou zeggen kijk een paar keer naar dit filmpje en haal er je leerpunten uit! en wees vooral eerlijk tegen je paard want nu geef je hem van alles de schuld en hij is wat jij van hem maakt...