drijven in galop moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:23

Ariebren schreef:
En waar je man aan denkt ??? <3

Da's ook off topic :+:

Ariebren

Re: drijven in galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:38

Dus nu weer on topic.
Er zijn paarden die een hele vlakke draf hebben en in galop niet uit te zitten zijn.
Andersom zijn ze er ook.
Een hobbelige draf en een vlakke galop.
Wat is jouw lespaard voor een type ??

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:03

Ik heb pas op 2 paarden veel gegaloppeerd, en op die haf een enkele keer.
De eerste waarop ik het leerde, kan behoorlijk doorlopen in de galop (maar toen had ik nog geen vergelijking gelukkig), daar heb ik in het begin behoorlijk op zitten stuiteren. Ik had toen ook een topic over de verwondingen aan mijn stuitje #) . Doorzitten in draf is op haar erg lastig vind ik.

De tweede, waar ik de laatste tijd steeds op zit, heeft veel meer een soort huppelpas in galop, en ik huppel mee. Af en toe krijgt ze echt de smaak te pakken en gaat ze echt hard, maar met terugzitten is ze gelukkig goed te houden (het braafste paard van stal, inderdaad <3 ).
Hierbij glijden mijn voeten soms door de beugel, maar dat ga ik proberen te voorkomen door iets meer te gaan staan, waarschijnlijk is een paar cm al genoeg om de druk op de beugel te houden.
En dan dus meer met de onderrug meebewegen.
In draf doorzitten op haar gaat beter dan op de eerste.

Op de haf ging het allebei prima, wat een lekker dier vind ik dat, maar ja, die loopt vaak mee in de kinderles... En de juf vindt dat volwassenen eigenlijk niet op de haf "horen" omdat het volgens haar een beetje uit verhouding is. Dus die krijg ik alleen af en toe, op speciaal verzoek!
En dan, het rijden op haar is fijn, maar haar optomen is des te lastiger, ze blijft eten met haar neus in de voederbak of ze slobbert een liter water op dat ik dan over mijn broek krijg :Y) :9k . En toch heb ik een zwak voor haar, maf beest.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:17

Ik denk dat de "juf" nog in het tijdperk leeft van dat groter en grootst het beste is.
Pure flauwe kul, juist een haflinger is vaak een ideaal rijpaard.

Ook een lang persoon op een kleine Quarter wint de prijzen.

Maar het belangrijkste op elk paard is, probeer met de heup, dus onder lichaam de beweging van de paardenrug te volgen.
Ik heb een hele eigenwijze theorie.
Bij een goede zit zullen de lange haren of staartje van de ruiter hooguit door de snelheid op getild worden.
Bij een slechte zit wapperen de haren of staartje alle kanten op.

De beweging van het paard vang je in de heupen op.
En als dat lukt gaat het paardje veel makkelijker galopperen, je remt hem niet af.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:45

Als ik je beschrijving zo lees denk ik dat je zelf nog niet voldoende balans hebt om aan 'alles' te denken maar je eigelijk je concentratie bij jezelf moet hebben. Zodra je eenmaal voor jezelf voelt hoe het is om mee te gaan in de beweging is het makkelijker om daarna aan de andere punten te werken. Iedereen heeft vroeger (of nu nog :D ) wel geschommeld op een echte schommel. De schommel kon je van stilstand in beweging krijgen door met je heupen 'te drijven' (zal de beschrijving netjes houden ;) ). Dit doe je in principe op het paard ook:
kleinere heup beweging = passen verkorten/versnelling langzamer
grotere heup beweging = passen verruimen/versnelling hoger

Dit komt allemaal wel t.z.t. en ik ben het eens met bovenstaande berichten: kilometers maken.
Wat je misschien wel kunt doen is een keer vragen om een galopsessie aan de longeerlijn. Hierbij zorgt jouw instructrice ervoor dat het paard blijft galopperen op de volte en kun jij je richten op jouw eigen houding/balans. Daarbij kan jouw instructrice je natuurlijk nog steeds begeleiden.

Succes..

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 10:50

Ariebren schreef:
Ik denk dat de "juf" nog in het tijdperk leeft van dat groter en grootst het beste is.

Kennelijk dromen we bijna allemaal van die hengst :9 !

En over die wapperende haren: dat kan ik niet proberen want ik rij uiteraard met cap. En als ik die afdoe wappert er niets meer maar zijn mijn krullen helemaal geplet ^) .

Maar nu weer echt on topic: jullie hebben gelijk dat het uit de heupen moet komen, en dat de zit hierbij essentieel is. Ik ben ook nog maar kort zover dat ik meer dan één rondje achter elkaar in galop blijf.
Een zit/galoppeerles is inderdaad een goed idee, dat soort dingen is ook zeker bespreekbaar. Ga het vanmiddag vragen, als er geen beginners zijn is de longeerbaan vrij. Ik hou jullie op de hoogte!

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:16

Geen longeerbaan gedaan, maar moest de buitenbaan delen met iemand anders dus was er een nieuwe uitdaging: een volte galopperen! Dat heb ik pas één keer gedaan en toen stuurde ik alleen met de teugel (dom dom dom 8)7 ) en vloog bijna zelf uit het zadel toen het brave paardje een haakse hoek maakte (oke, dat was een volte voor beginners...). Toen snapte ik ook waarom je met je zit moet sturen...

Nu dus beter met de zit gestuurd, beter meegezeten, geen beugels kwijtgeraakt hoewel ik het plan om ietsje te gaan staan, vergeten was. Dus dat is voor woensdag weer een goed plan. Maar: het waren al best nette voltes al zeg ik het zelf en ze bleef meerdere rondjes in galop, het drijven ging ook al beter.

Dus bedankt voor alle tips!! :wave:

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:53

Super dat het goed ging.
Ik vind de voltes galopperen ook altijd iets moeilijker, dus als dit al lukt is het super. Het volgende is galopperen op de hoefslag en dan een volte inlassen, zo rijden wij het meestal.

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:18

ik had voor het eerst ook veel problemen met galop hou je je zadel nog vast? zo niet dan kan je alvast proberen met rechtop te zitten( probeer niet helemaal achterover te gaan zitten) als je wilt galoperen hou heb dan in draf en probeer door te zitten , drijf meer aan en probeer in een hoek te gaan galoperen. als je meer wilt aandrijven zou je dan ook ritmisch kunnen doen, en als je je teugels op maar wil houden kan je proberen je teugels steviger vast te houden en je handen moeten dan ook gelijk meegaan metde beweging van het paard als de teugels zegmaar vandie bobbeltjes hebben kun je je daar aan vasthouden zodat het niet uit je handen glipt :)

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:13

Hoi Debra,
Het hangt vooral van de andere aanwezigen af welke vorm ik ga galopperen. Ik vind de hoefslag het makkelijkst, vandaag ook weer gedaan, zelfs met een tegenligger op de binnenhoefslag (vond ik eerst heel erg eng). Het ging sowieso erg lekker vandaag, ondanks de stromende regen (één van de weinige keren dat je profijt hebt van de bodyprotector).
In elk geval ging het drijven beter, enkele cm staan (zoals eerder geadviseerd werd) gaf meer steun in de beugels en ik hield haar beter in galop! :)

Hoi Whitney,
Heel stom, bij het aangalopperen hou ik het zadel vast met mijn binnenhand, maar als ze niet meteen in galop gaat, laat ik alvast weer los en dan gaat ze alsnog in galop, wat gewoon goed gaat. Dus dat vasthouden zit vooral tussen de oren vrees ik :? .
Ik leun inderdaad vaak teveel achterover, de juf roept regelmatig dat het geen leuning is!
En ja, die teugels... die zijn toch vaak meer van het paard dan van mij!
Als je mijn juf 's nachts wakker maakt en mijn naam noemt, roept ze "handen laag, hakken laag, teugels op maat, niet achterover en niet naar voren, ellebogen in je zij, handen boven je bontje, en heb je die zweep soms voor de sier?" en daarna ligt ze de rest van de nacht waarschijnlijk wakker :D .
Desondanks heb ik dus erg lekker gereden, er zit echt vooruitgang in!

Groetjes,
Floor

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:52

Ik vind het super dat het zo goed ging.

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:06

ja stap voor stap
alles tegelijk moet uiteindelijk wel maar gaat niet allemaal de eerste keer
beheers eerst het een goed en ga dan naar het volgende

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:26

Zoals iedereen zegt (heb alleen de eerste pagina gelezen), blijven oefenen. En drijven als je in de galop 'naar beneden' komt (dus als het paard zijn voeten weer neer zet om een nieuwe galopsprong te maken). Verder gewoon niet te veel nadenken, daar wordt het erger van :P

Ik heb het probleem gehad dat ik de beugels steeds verloor als ik aan het drijven was in galop, maar sinds ik andere schoenen gebruik heb ik daar geen last meer van. Misschien zijn andere schoenen voor jou dan ook een optie!

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:41

Hoi Kaniche,

Ik rij nu nog met mijn beginners-rubberlaarzen.
En ik moet heel eerlijk zeggen, als ik een beginner zie met een supercomplete, dure uitrusting, tja... Wat vinden jullie, is dat niet een beetje zelfoverschatting?? 8-)

Maar inmiddels droom ik inderdaad wel van mooie leren laarzen, en meteen ook van een mooie nieuwe broek, een comfortabele cap, fijne jasjes erbij, etc etc. Dat komt allemaal wel komende tijd, want vooral die laarzen zijn wel even een investering. (Voordeel is dan weer dat die niet gestolen worden, zie mijn topic over zweepjes met pootjes :D ).

Drijven als het paard zijn voeten neerzet, ojee, daar ga ik zeker teveel bij nadenken ben ik bang. Of wordt dat net zoiets als bij het lichtrijden, dat het vanzelf gaat? Of wie weet, doe ik het al! We gaan het zien.

Goed weekend :wave:

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:52

Oh, ik wist niet dat je een beginner was! of begrijp ik het nu verkeerd? haha.
Ik rijd nu met 'gewone', tsja.. een soort van 'bergschoenen', maar ze komen wel uit de ruitersportzaak en hebbe zo'n minispoortje op de hiel. Doordat het profiel van de schoenen wat grover is, glijden mijn voeten niet steeds uit de beugel! :)

Ik denk inderdaad dat dat drijven 'als het paard zijn voeten neerzet' uiteindelijk vanzelf gaat, want je maakt toch een soort van op-en-neer beweging als je in galop zit. Op het moment dat je 'neer' gaat moet je drijven, tenminste, dat werkt bij mij het beste! :) succes ermee!

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:20

Hoi allemaal, even een update.

Het lukt inmiddels wel om ritmisch te drijven, maar ik merk dat ik het makkelijk vind om "om de andere sprong" te drijven. Dus de ene galopsprong drijf ik maar de volgende sprong ben ik teveel bezig met ... wat eigenlijk?? Met zitten, met meebewegen, ik weet het niet! Herkent iemand dit of is dit onzin :o? ?

Verder zat ik vandaag met een paar mensen in de zon bij de bak en de aldaar rijdende ruiter werd becommentarieerd. (De beste stuurlui, etc.) Onder andere was het commentaar dat hij zijn handen niet stil hield tijdens de galop, en dat was ook zo. Maar ik bedacht me vervolgens dat ik dat dus ook doe: als ik in galop mijn teugels op maat wil houden, voel ik een rukje bij elke galopsprong. Trek ik dan teveel aan de teugels of hoort dat zo? Los van het niet stilhouden van mijn handen, beweegt het paard toch ook haar hoofd op en neer?

@Kaniche: ik heb mezelf verwend met mooie leren laarzen omdat ik nu kan aangalopperen met losse handen (oke, je moet een reden hebben, toch?). Inderdaad hebben die meer profiel dus dat maakt het makkelijker om in de beugels te blijven!

En dan nog een onbegrijpelijke term voor mij: als ik de teugels niet op maat hou tijdens de galop, wordt het paard volgens de juf "steeds langer en dan valt hij uit elkaar, en uit de galop" 8)7 . Schiet mij maar lek?? Bedoelt ze letterlijk dat de nek langer wordt of is dit een vakterm?

Groet,
Floor

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:57

Ik rij nu ongeveer 2 jaar en een half, en kon tot voor een maand of twee in galop ook niet echt veel goeds doen :D Ik verloor altijd mijn beugels, en doordat ik ze dan probeerde terug te zoeken, verloor ik de controle van het actief houden, mooi op hoefslag blijven,.. dan liet mijn lerares mij wat galopperen zonder beugels, en verkleinen en vergroten in galop. Heb nu onlangs ook nog een weekje met een andere pony gereden, met een betere galop en ik moet zeggen, mijn les zaterdag ging fantastisch, hij galoppeerde heel mooi, aan de teugel, mijn voeten en zit waren heel wat verbeterd, kortom geweldig :D
En dat met een pony (waar ik dan vaak last van heb) met een harde galop.
Teugels langer laten heb ik ook last van, altijd eigenlijk, ik moet ze constant opnemen, ookal let ik erop om ze niet uit mijn handen te laten glijden :\

Hoe gaat het er ondertussen mee?

Eva14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:52

Heei!

Vraag het eens aan de instructrice, als je pony/paard goed doorloopt hoe je geen hulpen te geven, probeer anders mee te gaan met de beweging met je paar.. (beetje moeilijk uit te leggen) als ie niet reageert geef je een tikje met je zweep om je hulp te verduidelijken!'

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:46

floor69 schreef:
Hoi allemaal, even een update.

Het lukt inmiddels wel om ritmisch te drijven, maar ik merk dat ik het makkelijk vind om "om de andere sprong" te drijven. Dus de ene galopsprong drijf ik maar de volgende sprong ben ik teveel bezig met ... wat eigenlijk?? Met zitten, met meebewegen, ik weet het niet! Herkent iemand dit of is dit onzin :o? ?

Niet drijven, is nergens voor nodig :) Als je paard gewoon netjes doorgaloppeert, hoef je niet te drijven, en als hij terugvalt, galoppeer je opnieuw aan :)