herkansing: Duncan weer @work, op film

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Re: herkansing: Duncan weer @work, op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:19

@joelledsr: je hebt absoluut gelijk wat betreft het moeizame ontspannen. Het gaat steeds beter maar blijft moeilijk. De spieren bij de schoft beginnen op het moment wel sterk te groeien, dus ik neem aan dat ik ze dan toch steeds meer aan het werk weet te zetten. Momenten bolt hij ook goed op, maar dit is zwaar voor hem. Ik bedacht me vandaag dat ik misschien gewoon een keer per week een hele training lang en laag moet gaan rijden. Puur op ontspanning richten, en verder alleen een beetje rondtouren (uiteraard wel voltewerk enzo, maar niet wijken/ schouderbinnenwaarts etc.). Duncan gaat vaak na de gallop beter lopen, maar hij moet daarvoor inderdaad wel goed ontspannen zijn, dan krijgt hij ook echt een meer gedragen draf met langer zweefmoment. Voor de vriesperiode had ik dat soms voor elkaar, nu moeten we er weer naartoe werken.
Wanneer ik duncan te veel op tempo ga rijden, zonder momenten van terugrijden, wordt hij drie meter lang :') en valt volledig uit elkaar. Het is een lang paard en het kost hem moeite alles bij elkaar te houden (mij trouwens ook). Ik denk dus wel dat ik veel moet blijven schakelen, juist om hem op eigen benen te houden. Dank je wel voor je tips :)
@maik79, dan is erna echt alle ontspanning weg voor zover die er was. Ik ben dat ook wel angstig dat we omvallen, hij is namelijk zwaar lomp en onhandig met zijn benen, waardoor hij al snel struikelt en echt niet kijkt waar hij loopt. Zelfs in deze zo goed als perfecte bak is hij soms een kluns eerste klas. Ik heb mijn cap dan ook niet op uit angst eraf te vallen, maar uit angst samen een keer een koprol te maken }:0

joelledsr

Re: herkansing: Duncan weer @work, op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:07

Even terug komen op je reactie; op tempo rijden hoeft niet te betekenen uit elkaar vallen. Je kunt even een tussen stap hebben waar het er niet mooi uit ziet, maar als hij van achter meer gaat stuwen en jij hem op dat moment mooi lang en laag (dus mooie bolle rug) gaat rijden is er niets aan de hand.
Hij traint dan de goede spieren om even later de boel wat meer te gaan dragen.
Door te blijven terugrijden gaat hij luier worden van achter (krabbelen aan de voorkant) en raak je je ontspanning alleen maar meer kwijt.
Ik zou echt met hem meer van achter naar voren gaan werken, daarbij moet hij zijn balans gaan vinden om voltes te lopen op een actief tempo. Je zult hem dan over een paar weken veel makkelijker op jouw tempo, acief maar ook ontspannen kunnen rijden.