probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:20

Nee sorry denk dat ik het verkeerd uit heb gelegt.
Hij had ook spanning met zadelen dat probleem hebben we op gelost.
Dat vind hij totaal niet erg mee.
Hoewel ik geen ander zadel er op moet leggen.

Voorbeeld van de week gingen we een zadel passen op een shet en Makkie zo nieuwsgierig als hij is komt ook kijken maar hij stond echt heel dicht bij en bij het afhalen van het zadeltje bij de shet dacht hij (tenminste dat denk ik ) dat we het op hem wilden passen (dit was totaal niet het geval hoor) en dan stuift hij op zij.
Ik dacht nog zo jeetje Makkie het is niet voor jou hoor!!!
Half uurtje later ging hem poetsen en gooi (leg) zijn eigen zadel er op no problemo.
Ook als ik zijn dekje uitwas en ik heb effe een ander dekje dat kan ik ook niet ineens er op leggen dan is tie ook an slag terwijl ik er nog geen ergen in heb.

Het is echt een vreemd paard kan er ook niet echt een vinger op leggen.

Ik heb ook echt al iemand naar mijn houding laten kijken (door willeke adriaanse een officiele paarden gedrags therapeut werk ook samen met een dierenkliniek uit Bergen op Zoom 'de Zoom')
Die zag aan mij eigenlijk niks vreemds.
Ook niet echt een ritueel het enigste wat ik veel deed was fluiten en dat moet ik ook niet doen want dat betekende iets spannends (ik fluit blijkbaar als ik iets spannends vind op te ontspannen).
En Makkie heeft het natuurlijk niet alleen bij mij...
Zoals ik al aan gaf heeft hij het bij iedereen zodra hij druk voel.

Mijn idee is dat het een hoog sensible paard is.
Hij ziet of voelt of hoort dingen veel sneller dan welk ander paard.
Wat zich blijkbaar uit in onzekerheid.
En ik denk dat het idd aan mij is om hem te overtuigen.
En dat ik idd alles veel te snel wil.
Dat is mijn probleem denk dat zodra het goed ga ik gelijk een stapje verder ga ipv eerst hem te overtuigen en vol te houden zodat echt alle spanning weg is.
En dat vind ik moeilijk want Makkie lijkt dus heel stuur maar heeft blijkbaar een super klein hartje.
Type Bodybuilder wat nog slaapt met een knuffel....

Dus idd hij is niet het probleem maar wij samen wij zijn beide onzeker en daarnaast zijn we beide koppig en dominant, sterke wil maar ook snel toe geven aan andermans wil, we willen alle twee lief gevonden worden en een clown zijn maar ook zijn we geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken beide zijn we heel gevoelig maar ook snel te overredenen vinden het heerlijk om te knuffelen maar te is te en omdat we beide vrij het zelfde zijn levert dat miss ook problemen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:17

_Esther_87_ schreef:
Heb je ook al eens geprobeerd om op te stappen terwijl je het paard laat stappen? Bij voorkeur zonder dat iemand hem vasthoud? Dus je laat je paard een volte van een meter of tien om je heen stappen en dan stap je, zonder al te moeilijk te doen, op. Beetje lenigheid is wel vereist, maar in mijn ervaring werkt dit verschrikkelijk goed met paarden met spanning en/of zadel- of singeldwang. Voorkomt namelijk dat ze spanning opbouwen.

Nogmaals, als hij zoveel spanning opbouwt als hij stilstaat met opstappen, heb je het al eens geprobeerd als hij niet stil hoeft te staan?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 00:26

@_ester_87: het is niet zo dat weg stapt....
Hij race't haast in blinde paniek weg.
Hij neemt een spurt zo snel je kan er niet eens op.
Misschien als je hem in een roundpen zet met weinig vlucht mogelijk heid dat het je ooit zou gaan lukken, maar denk niet dat dat een oplossing is.

Kijk was het maar dat hij niet stilstond en weg stapte...
Ik kan heus wel mee huppen...
Maar in volle race galop dat is vragen om te verongelukken.
en er komt echt een einde aan de bak..
Welke kan gaat hij uit...
Het is helaas niet zo simpel...
Ik zou heel graag een filmpje willen plaatsen met zijn gedrag.
Maar ik heb die nooit gemaakt omdat we altijd al met tweeen opstappen mijn vriendin houdt hem vast en ik stap op.
Tuurlijk zijn we wel eens met meerdere maar het is nog niet in mij opgekomen om te filmen.
Als jullie willen maak ik een filmpje hoor van het weekend.
Die ene x kan er nog wel bij.
Of beter nog ik laat jullie wel zien wat er alleen al gebeurd als ik mijn been op til.
Het lukt pas in het weekend omdat eerder er niemand is om te helpen en te filmen.
Dan krijgen jullie een beter beeld van het 'probleem'

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:32

Maar wanneer rent hij dan weg? Ik kan na al je berichten nog steeds geen beeld krijgen van wat er precies gebeurt namelijk...Het ene moment zeg je dat je er naast kan doen wat je wilt zonder dat hij gespannen raakt, een paar posten daarna dat hij keihard wegrent...Ik ben in de war %)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 00:59

Sorry dat het verkeerd begrepen word.

Als ik hem opzadel naar de bak mee neem en dan mijn been optil vliegt hij weg.
Dan doe ik nog niks bijzonders.
Als ik hem na 15 x weg gesprongen is hem eindelijk stil heb staan dan zet ik eerst mijn knie en de beugel springt hij weer weg, als ik hem dan weer stil hem (dit is allemaal zonder getrek aan het bit of teugels, ik heb onder zijn hoofdstel een halster waar een halstertouw aan vast zit en die heeft een vriendin vast die laat hem rondjes om haar heen draaien en ik volg zijn beweging) dan ga ik druk met mijn knie in de beugel geven.
Dan draait en springt hij weer alle kanten uit tot hij weer stil gaat staan.
Dan zet ik mijn voet in de beugel springt hij weer alle kanten uit met geluk houdt ik mijn voet er in maar heel vaak gaat dat niet.
Maar uiteindelijk geeft hij dat ook op (tenminste zo zie ik het)
Dan kan ik eindelijk gaan hangen ( ik hang niet aan 1 kant maar leg mijn buik volle gewicht zeg mar op het zadel)
Als hij ontspan dus hoofdje lekker naar beneden en hij voelt niet aan alsof ik op een stiek zit dan leg ik mijn been over het zadel andere voet in de beugel en rijden maar geen probleem meer is hij ook ontspannen.
Als ik na 5 minuten afstap en weer op wil stappen draait hij 3 x en laat me gewoon zonder probleem opstappen en dit kan ik herhalen zo vaak ik wil hij loopt dan niet meer weg en het hele opstap probleem is over.
Dan kan ik op mijn gemak in mijn eentje opstappen zonder dat hij 1 stap verzet.
En dat vind ik zo vreemd
Alleen de eerste keer opstappen is een drama daarna echt niet meer.

Als hij het echt als paniek ervaar dan lijkt mij dat hij dit gedrag van opstappen vol houdt ook bij de tweede en derde keer maar dat doet hij juist niet.
Het is alleen bij de eerste x opstappen.

En ik kan ook als ik al gereden heb zijn zadel er af halen en zonder zadel rijden geen probleem.
En als ik heb gelongeerd en probeer bv te kijken hoe hij reageer als ik zogenaamd op wil stappen doet hij ook niets niet weg lopen of rennen niks.
Maar blijkbaar als ik het in het echt wil doen dus zoals hierboven lijkt er blinde paniek te ontstaan.

Ik zou idd wel door mijn lichaamstaal het overbrengen wanneer ik echt op wil stappen of niet ik weet het ook niet.
Maar ook als ik voor een tweede x op stap dan houdt ik ook in mijn achterhoofd ojee als hij maar blijft staan.Die garantie geeft hij nooit.

Hij is zijn daden niet echt stabiel want soms zit ik er binnen 5 minuten op maar het heeft ook wel eens zes uur geduurd.

En juist doordat het soms heel fout gaat word ik steeds voorzichtiger maar het heeft ook een keerzijde wanneer het goed gaat verwacht ik het niet als hij ineens weer dat gedrag vertoon wat zich uit in een keiharde val van hem.
En dan ben ik het vertrouwen weer kwijt.
En zo blijven we bezig met soms wat ups maar meer downs want het vertrouwen in hem is na zo een val weer heel ver te zoeken.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 01:08

Ojee ik lees net mijn eigen berichten terug en er staan heel wat spelfouten in!!!! :o :o
Ik ben helemaal niet dyslectisch en beheers gewoon ABN.
Maar wil het uitgebreid vertellen en lees het later als ik het al gepost heb terug |o |o
Mijn excuus hiervoor misschien komt het omdat het al laat is :Z :Z :Z

Dus welterusten :Z :Z

Bedankt voor de tips +:)+ +:)+ +:)+ tot nu toe
Alle tips zijn welkom hoor

Groetjes Lonneke

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:28

Misschien een heel rare vraag hoor. Heb je zijn zicht wel eens laten controleren? Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat hij je niet meer ziet en zich wezenloos schrikt van bewegingen naast zich.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:31

Het bericht wat je hebt gezien, is mogelijk van mij of van Suelza hier op bokt. Voor mij zit je helaas te ver weg, en ik heb momenteel geen plek voor training hier, pas in de zomer weer. En suelza heeft meer plek, dus haar zou je eventueel kunnen pbén?? Zij kan je zeker helpen! Maar heeft geloof ik ook een wachtlijst.

Succes in ieder geval!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:24

@ijssnuiver: Ja daar heb ik ook wel eens aan gedacht.
Maar dat verklaard weer niet waarom ik er een tweede of een derde x wel gewoon op kan stappen...
Ik ga dat zo wie zo nog laten testen hoor, maar het rare is als we Makkie de andere kant uit laten kijken of zijn linker oog afdekken zodat hij me niet ziet wil het ook wel eens schelen.
Wie weet ziet hij wel teveel :? :? :?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:38

Oke, nu snap ik het! Wel apart inderdaad...Hij reageert dus eigenlijk zowel op de beweging (optillen van je been) als op de druk...Hmz.
Ik denk er nog even over na, weet het zo ook even niet.

Of wacht, nog een vraag. Kan je vanaf een krukje opstappen? Misschien heb je dat helemaal niet geprobeerd omdat hij zo raar doet, maar vanaf een (hoog genoeg) opstapje zit je er natuurlijk veel sneller op...Dan zou ik er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst te gaan werken met een stevig opstapje, de komende weken daar niet mee opstappen maar alleen maar wennen aan het erop staan, paard aan kunnen raken vanaf je opstap, zelf bewegen zonder dat hij het eng vind enz enz...En dan als hij daar helemaal aan gewend is kan je eventueel nog proberen of je er dan wel op mag stappen?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:10

Van een krukje heb ik ook al geprobeerd uiteraard maar het probleem blijft dat hij helemaal gespannen staat en op de minste beweging of geluid er va door gaat.
Ik heb nu een groot blok in de bak staan waar ik op ga staan en hem lekker vertroetel en aan zijn manen pluk over zijn rug wrijf etc etc.
Maar de spanning is gewoon niet normaal!!!
Als ik hem van zijn rug naar zijn nek ga staat hij helemaal stijf van spanning.
En dan ligt er nog geen zadel of niks op gewoon knuffelen van een 'hoogte' +- 30 cm.
Ik weet het echt niet het is 1 bonk spanning.
Maar ik ga hem nu elke dag longeren en op het blok het vertrouwen geven en we kijken wanneer hij het vertrouwen heeft.
Voorlopig niet meer rijden eerst vanaf beneden aan beginnen.
Ergens gaat er iets fout maar ik weet niet waar.
Heb van de week een telefoontje gehad van ene Danielle helemaal uit Spanje en dat sprak me enorm aan.
Wanneer ze in nederland is komt ze eens kijken naar mijn makke Makkie hihi en misschien vanuit daar opnieuw gaan beginnen.

Ach al duurt het een jaar ik loop nu ook al drie en een half jaar te kl...te.
Ik heb de tijd maar uiteindelijk wil ik natuurlijk wel rijden daar heb ik hem voor.....