Arwen: een waarheidsgetrouwe training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerelV

Re: Arwen: een waarheidsgetrouwe training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:17

Wat een leuk paard heb je zeg!! Ik vind ook dat je hem vriendelijk rijd, ik kan me echter wel vinden in het hangen in de teugels. Maar ik denk dat dat misschien kan komen door spanning in je schouders en rug. Het lijkt alsof je je rug vast houdt en daardoor heb je een instabiele zit. Probeer hier bewust van te zijn, dan kun je er aan werken! Voor het omhoogkomen in de overgangen van stap naar draf laat ik mijn paard altijd eerst iets langer en mijn hand opzoeken, dan drijf ik hem naar voren zodat hij helemaal geen weerstand van mijn hand heeft. Als je dit vaak genoeg zo doet leert hij dat hij de ruimte krijgt om harder te kunnen gaan en dan kun je ook langzaam je teugels op gaan pakken.
Het filmpje wat hier net geplaatst werd over het omhoog komen van de rug enzo, dat is wat ik iedere dag toepas in mijn training, omdat mijn paard toen ik hem kocht het bit niet goed accepteerde, zo heb ik hem geleerd mijn hand te volgen en los door zijn lijf te bewegen. Ik vind het echt een super goed filmpje, het werkt echt!! Succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:53

Bedankt :)
Spanning ben ik het mee eens (evenwicht zoeken), voornamelijk in mijn buikspieren trouwens.
Ik herken me alleen niet terug in het aan de teugels hangen, ik let daar altijd goed op en kan, volgvens mij, prima zelfstandig zitten.

Hoe vinden jullie het 2e filmpje op de vorige pagina van mij?

Keep 'em coming trouwens, ik heb nogal een rotdag en dan vind ik reacties fijn :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:48

Op het tweede filmpje lijk je al een stuk minder achterover te hangen. En ik denk dat juist dat achterover hangen de indruk wekt dat je aan de teugels hangt. Ik heb heel lang lichtgereden op een manier dat mensen zeiden dat ik me aan de teugels optrok. Dat was niet zo en dat kon ik ook bewijzen door foto's waarop ik op dezelfde manier aan het lichtrijden was met teugels die volledig los hingen, maar toch bleven mensen het zeggen. Ik denk dat dit net zoiets is. (overigens kan ik inmiddels fatsoenlijk lichtrijden hoor :Y) )

Voor zover te zien op het filmpje (je andere filmpje was duidelijker) zit je inderdaad al beter, vooral in galop is er een groot verschil (je beweegt niet meer alsof je op een schommel zit, van voor naar achteren). Het lijkt alsof je nog een tikje rechter moet, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:38

Zomaar uit nieuwschierigheid; waarom hebben jullie alleen het onderste gedeelte van de schouder geschoren? :o
Veel tips worden al gegeven, idd been lang houden en je handen iets meer rechtop want je hebt ze in het filmpje van de OP iets in piano-houding. In het filmpje wat je later postte kan ik dit niet goed zien.
Succes ermee :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:23

We hebben alleen het voorste deel geschoren omdat ze nogal snel vermagert als ze het koud krijgt. Het is dus alleen het hoogstnoodzakelijke geworden.

Op het tweede filmpje zit ik voor mijn gevoel een beetje voorover en in de galop zit ik ook niet op mijn kont maar hang ik een beetje boven het zadel. Als ik vanuit die houding ga zitten zit ik niet meer op mijn zitbeenknobbels.

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:13

je houding is mooi! dat aller eerst even :P ik vind alleen dat je niet duidelijk kan zien dat je je hand draagt.. dus je mag je hand net iets meer voor het zadel boven de schoft zetten.. zo kan je paard ook beter nageven.. daar zoekt ie namelijk de aanleuning :P soms heb je met drijven dat je je been iets tever naar achteren legt.. let daar even op. wel zie ik de combinatie tussen jullie! :p ga zo door

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:18

Arwen is leuk!
Ik heb haar al een aantal keer met Vera in de les gezien!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:26

Je moet ook niet alleen op je zitbeenknobbels zitten, dus dat het voor jou voelt alsof je niet goed zit kan dan wel kloppen. De bedoeling is dat je in een driehoek zit, beide zitbeenknobbels en je schaambeen. Op je zitbeenknobbels zitten kan alleen als je echt zit, wat inhoudt dat je benen naar voren moeten en je op je kont zit. Maar als je naar je houding op een paard kijkt, zit je kont aan de achterkand. Als je daarop wil zitten, zal je inderdaad achterover moet gaan hangen. De opmerking "op je kont zitten' gaat alleen maar op voor mensen die te ver voorover leunen.

Annett90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 04:00

Ik wil toch ook eventjes reageren..
Ik lees reacties waar ik van denk tja wat moet je daarmee..

Maureen haar reacties snap ik niet helemaal, als ik het lees, lees ik iets wat zij van een lesgever gehoord heeft ik neem haar niet erg serieus in wat ze zegt..

De verdere commentaar vind ik vreemd want ik vind het er eerlijk gezegd prima uit zien.

Wel wil ik specifiek reageren op het verhaal hoofd schudden, ik lees ook bij het filmpje van de verzorgster van het paard dat het daar ook gezegd word en jij noemde daar volgens mij dat ie gevoelig is en dat daarom doet..

Nja ik weet niet waarom maar die van mij doet het ook ;) ook al zou ik zonder teugels rijden zou ze het nog doen. soms gaat dr hoofd scheef, soms omhoog. als ik haar wil laten nageven gaat ze soms inderdaad ook een beetje gek doen en schudden met dr hoofd waardoor het er raar uit ziet..
K wil wel duidelijk maken dat als een paard dat doet het niet gelijk hoeft te betekenen dat de rijder in de mond zit te trekken.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Sica op 08-03-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek post aangepast

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

Hoi,

Jouw paard geeft ook duidelijk aan dat er is iets. Dan kun je wel zeggen dat komt omdat..

Nee luister naar het paard. Als 1`kleine reactie zo'n grote reactie veroorzaakt. Zit daar meer achter dan dat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:54

Dank je wel voor je eerste reactie Annet :D. Maar het staat iedereen vrij hier te reageren hoor, je tweede bericht komt een beetje overdreven aanvallend over :)

Met mijn paard is ook wel degelijk wat mis hoor, dat ze zulke reacties geeft (kissing spines). Dan zit het dus even niet lekker in haar rug :), wat leidt tot hoofd omhoog gooien en soms ook een beetje schudden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:19

Woow, er is hier iemand vreselijk op haar tenen getrapt :=

TS. wat vervelend dat je paard kissing spines heeft, ik snap wel dat het moeilijk is om haar dan pijn vrij te rijden :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:31

Ik heb je 1e filmpje bekeken. 2e doet het bij mij niet!

Ik merk aan je paard dat jij in de stap en galop fijner rijdt. Doordat je in de draf nog wat wiebelt (waarschijnlijk dus door je zadel) zie ik in hem wat onrust. Toen ik begon met boomloos rijden vond ik het een stuk moeilijker te ZITTEN en ging een staan. Dit zie ik ook een beetje in jou terug.
Probeer je echt zwaar te maken in de galop en probeer met lichtrijden goed op je bovenbenen te steunen. Dan heb je iets meer stevigheid en zul je wat regelmatiger gaan lichtrijden. Wanneer je lichtrijden verbeterd zul je automatisch je handen ook beter stil kunnen gaan houden!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:05

Dapper dat je een ongecensureerd filmpje geplaatst hebt - zouden meer mensen moeten doen!
Ik heb de commentaren na de beginpost niet gelezen, alle kans dus dat wat ik nu te melden heb al eerder gezegd werd.
Het allereerste wat me opvalt is jouw zit - jij hebt heel dringend goede zitles nodig. Je zit is niet onafhankelijk, je hangt met je bovenlichaam naar achteren, handen zijn te hoog en je zoekt steun in je teugels. Met overgangen gaan er een hoop dingen mis.. ook je beugelprobleem heefthier alles mee te maken.

Wat voor jou goed zou kunnen werken is Centered Riding. Zolang je zit niet in orde is heeft 'het paard aan het beenkrijgen' of alle andere dingen die je je paard wil leren , geen zin. Je zit is de basis en die moet goed zijn. Nu stoor je het paard en zeker als het paard kissing spines heeft dan ben je in eerste instantie eigenlijk wel verplicht om dat ( jouw zit) goed in orde te hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:14

Bedankt voor je commentaar Jannepauli :D Misschien was het nuttig geweest om toch de rest ook te lezen, want daarin staat de reden vermeld :). Ik heb vele zitlessen gehad en kan prima zitten, alleen op dit zadel nog niet goed. Wanneer ik het gevoel heb dat ik rechtop zit hang ik blijkbaar een beetje achterover. Verder lijkt het misschien zo, maar hang ik echt niet aan de teugels. Op de momenten dat ik achter de beweging aan kom doe ik ook moeite om niet aan zijn mond te komen. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:53

Moderatoropmerking:
jammer dat dit nodig is in mijn eigen topic :n.

Mijn topic is niet bedoeld om mensen persoonlijk aan te vallen. Hou het netjes alsjeblieft...

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:49

aandachts puntjes:

Je zit veelste ver naar achter als je in galop zit (heb ik zelf soms ook moeite mee om goed recht te blijven zitten) maar als jij je paard nog verder aanspoort (dus dat ze nog sneller moet galopperen) ga jij helemaal naar achter met zitten omdat je door die plotselinge snelheid niet recht kan blijven zitten.
Je benen naar beneden houden (meer laten hangen) heb niet de hele topic door gelezen, dus weet niet precies waar dat aan ligt, maar je schouders,heup en hielen moeten in 1 lijn staan. dat je er recht een zweep naast kan houden bijvoorbeeld. Jij zit niet in een lijn. Dat is ook zo met je schouders (doordat je dus naar achter gaat zitten)
En je hangt inderdaad in de teugels.

Verder vind ik dat je paard vaak met haar/zijn hoofd schud en omhoog gaat.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:24

Zoals al eerder vermeld moet je een beetje letten op je beenligging bij het drijven. Maar zoals je zelf al aangeeft zal het zadel nog wel even wennen zijn.
Vind het er best netjes uitzien, je hebt een rustige hand. In het eerste filmpje zie je dat de galop op het einde een stuk actiever is. Voorbeen gaat hoger en achterbenen stuwen meer. Daarnaast loopt ze op het einde ook onstpannender.
Je 2e filmpje vind ik er ook heel goed uitzien, je geeft haar de ruimte om op eigen benen te lopen maar toch houd je voldoende contact.

@korbakimmy8: als je commentaar geeft is het natuurlijk even nuttig als je wel het topic doorleest. Ts vraagt enkel onderbouwende commentaar, en dit zijn dingen die in het topic reeds gezegd zijn en verantwoord.
Houding komt door nieuwe zadel, schudden met hoofd komt door kissing spines.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:43

Dank je wel Leen_ :)

Morgen klim ik er eens op met touwhalster, dan kan ik me niet eens aan de teugels vasthouden, mocht ik dat per ongeluk toch doen. Misschien wel goed voor ons beiden!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:25

Maak je dan weer een filmpje?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:13

Sheran schreef:
Bedankt voor je commentaar Jannepauli :D Misschien was het nuttig geweest om toch de rest ook te lezen, want daarin staat de reden vermeld :). Ik heb vele zitlessen gehad en kan prima zitten, alleen op dit zadel nog niet goed. Wanneer ik het gevoel heb dat ik rechtop zit hang ik blijkbaar een beetje achterover. Verder lijkt het misschien zo, maar hang ik echt niet aan de teugels. Op de momenten dat ik achter de beweging aan kom doe ik ook moeite om niet aan zijn mond te komen. :)

Hmm, grappig. Net als Jannepauli was het eerste wat ik dacht dat een centered riding les goed zou kunnen zijn. Centered riding is meer dan alleen zitles. Het leert je constant jouw centrum boven dat van het paard te houden en vooral om je lichaam aan te passen aan de energie die je van het paard verlangt. Als je dat kan zou je ook in een nieuw zadel niet zo uit de lijn zitten en niet zo vanuit je bekken lichtrijden. Ondanks je verklaring kan ik je toch centered riding aanbevelen dus :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 00:53

Ik zie ook echt het nut van centered riding wel in, als ik centjes had zou ik het graag doen!

Ik maak wel weer een filmpje, als er iemand mee wil :j

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:05

Jou benen liggen zo'n 30 a 40 centimeter achter de singel, zelfs toen je aansprong in de rechter galop zat je binnenbeen (!!) ver achter te singel, ik vind het heel braaf dat hij dan alsnog aanspringt voor je, welliswaar na wat gehaper en onbegrip. Probeer hier wat aan te doen. Je benen achter de singel leggen zijn hulpen, niet een stijl om in te rijden. Ik vind verder dat je juist onrustig bent met je handen en vind het er niet vriendelijk uitzien, je ziet je paard ook protesteren vooral in het begin. Verder een leuk plaatje jullie 2.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 01:40

Bedankt Stamina, en het klopt ook hoor, dat mijn benen te ver naar achteren lagen. Dit komt echter door de beugelophanging.
Kun je een voorbeeld geven van waar ik onrustig ben met mijn handen? Ik zie het echt niet :)

Ik zal binnenkort even kijken of ik een filmpje kan maken waarbij de beugelophanging is verplaatst. Ik heb hem vandaag een stukje naar voren gezet, hij zat op dit filmpje te ver naar achteren. Met een beugelophanging die te ver naar achteren ligt kun je je benen ook niet op de singel houden omdat ze naar achteren worden getrokken. Volgens mij heb ik nu de juiste positie gevonden! Ik heb vandaag en gisteren met touwhalster gereden dus weet 100% zeker dat ik niet aan de teugels zat en dat al het evenwicht uit mijzelf kwam :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:20

De beugelophanging zou ik wel voorzichtig mee zijn bij een paard met KS. Als jij gaat staan komt de druk alleen maar op de plek waar de ophanging zit. Als daar nou net zijn KS ook zit.........
ik zou hem juist ronder willen zien, buikspieren aangespannen en rug lekker bol zodat de ruimte tussen de wervels groter wordt.

(Eigenlijk vindt ik dat je op een paard met last van zijn rug niet moet rijden)