Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chiquitoxx

Re: Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:36

Ik zit niet zo in het spring wereldje maar ik vind dat het best goed uit zit hoor!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:56

Marcella_e schreef:
liekec schreef:
Moet je niet in de verlichte zit over balkjes heen???

Nee dat hoeft niet. Al kan het geen kwaad om het wel te doen. al zou je gewoon eens in galop een paar rondjes in je beugels blijven staan om balans te vinden.

Wat mij opvalt is dat je voor het springen vrij lang zit. Maar volgens mij spring je ook met een dressuur zadel. Dat kan best op deze hoogte maar het maakt het voor jezelf niet makkelijker omdat je helemaal geen steun voor je knieen hebt. Er mag inderdaad een veel actiever tempo gereden worden. Ik denk dat als je wat vlotter doorrijdt de sprong ook makkelijker wordt.

Ga je verlichte zit gewoon eens lekker oefenen tijdens het dressuur rijden. Goed steun op je beugels en je balans zoeken.

Jullie zijn een leuke combi!

Ik vond het zo al kort zitten :')
Het is een Barefoot zadel model dressuur inderdaad, maar er zitten behoorlijk grote kniestukken in, waardoor je wel degelijk steun hebt, maar als je dan je beugels nog korter doet, zit dat niet echt fijn.

Verder bedankt! :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:56

chiquitoxx schreef:
Ik zit niet zo in het spring wereldje maar ik vind dat het best goed uit zit hoor!

Dankjewel! :)

samdriel schreef:
mooie foto's hoor !

Bedankt :)

Silkee1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:45

SaBiNa_S schreef:
Mag idd veel actiever en ik vind ook dat je zaagt, t hoofd van je paard gaat helemaal heen en weer..Als je m aan de teugel wilt rijden kun je beter een beetje druk op beide teugels geven en dan gaat ie van zelf naar beneden om die druk weg te krijgen.
Maar dan moet je m eerst voorwaarts hebben voordat je dat doet !

Vind t wel n leukerd! :D

Ze zaagt niet, ik ken het paard en ze rijd bij mij in de les maar he paard doet dat van zich zelf :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:56

Silkee1997 schreef:
Ze zaagt niet, ik ken het paard en ze rijd bij mij in de les maar he paard doet dat van zich zelf :)

Euhm, euhm, euhm :D
Paard doet het echt niet vanzelf maar reageert wel vrij extreem op kneepjes. Kortom: je hoeft niet te zagen om dat effect te krijgen.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:02

Mooi gereden maar 1 tipje , probeer je handen ietsje lager niet veel lager hoor ;) verder echt leuke paardje *D

Silkee1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:28

nee okee maar ze zaagt niet extreem ofzo

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:05

annagerds schreef:
Mooi gereden maar 1 tipje , probeer je handen ietsje lager niet veel lager hoor ;) verder echt leuke paardje *D

Bedankt ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:11

xVerax schreef:
Bedankt allemaal.
Ik ben me er gister ook wel van bewust geworden dat linksrechts kneepjes geven niet de manier was, de manier die Sabina_S uitlegt wordt vanaf 2.10 ook uitgelegd door de instructeur, en ik merkte dat dat ook een stuk makkelijker ging :+
Eindelijk na 4 jaar rijden eens een keer een uitleg gekregen over nageeflijk rijden >.>

Voorwaartser en actiever kan ook kloppen, ik reed een beetje op de rem omdat ik bij het laatste dressuurproefje te horen kreeg dat paardlief te veel de leiding nam qua tempo, wat ook wel klopte, daarom probeerde ik het tempo in deze les een beetje te bepalen.

@Ymke, wat bedoel je met bovenlijf vasthouden? ;)

Dat is ook niet de manier :n
'Aan de teugel rijden' kan je als ruiter niet doen. Dat komt helemaal uit het paard zelf. Niks druk of kneepjes geven, maar de achterhand activeren en rechtrichten. Ik zag in het filmpje ook dat je paard scheef loopt. Een scheef paard kan niet nageven.
Denk eens na: jij wilt dat je paard gaat ontspannen doordat jij druk geeft. Jij wilt door spanning ontspanning verkrijgen --> onlogisch, werkt ook niet. Ook geef je gas met de rem erop op die manier --> verwarrend voor je paard. Niet doen dus!

Lekker gaan rijden. Niet denken van 'hij moet aan de teugel'. Dat komt nog wel! Gewoon blij rijden, van voor naar achter en rechtrichten :D

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:48

Mooi paard! Het lijkt alsof je bij de balkjes lopen eerst nog even remt voordat je erover heen gaat! Ik vind dat het paard iets actiever mag zijn

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:52

Eleven schreef:
Mooi paard! Het lijkt alsof je bij de balkjes lopen eerst nog even remt voordat je erover heen gaat! Ik vind dat het paard iets actiever mag zijn

Ik remde niet voor de balkjes maar maakte een klein ophoudinkje omdat paardje telkens rechts er langs wilde gaan :+
Verder bedankt ;)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:25

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:45

Mooi paard, laat ik daar mee beginnen :D

Ik zie jou niet zagen in de mond, wat ik wel zie is dat jij nog geen onafhankelijke zit hebt en het lijkt dat je je balans probeert te behouden door middel van de teugels. In stap heb je dit niet en dan zie je je paard ook echt ontspannen en je hand opzoeken, je hoeft op zo'n moment alleen maar je hand te ontspannen en ze loopt nageeflijk. Mijn tip aan jou is dan ook om te werken aan een onafhankelijke zit, neem eens zitles en rijd zonder enige druk op de teugels waarbij je je handen net boven de schoft plaatst.
Doe het balkjes draven ook in verlichte zit waarbij je wel boven het zwaartepunt van je paard blijft en je handen naar voren zodat het paard kan kijken, hierdoor geef je je paard de ruimte.

Lekker blijven lessen, jullie komen er wel! Succes..

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 08:39

Bedankt! :D