Nieuwe aanwinst: 3,5 jarige Unaniem x Ferro hengst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:10

Yamcha, je hebt idd gelijk. :j Ik zal er morgen eens mee gaan oefenen. Ik moet ook durven los te laten.. maargoed, heb 'm net een week dus dan is het allemaal even aftasten.. Maar ik ga mn best doen!
Bedankt voor de tip. :j

Imala, ik weet niet of ik dat doe.. Misschien onbewust. Ik wil het iig niet uitsluiten.. Ik zal daar is iemand tzt naar laten kijken. :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:15

Melanie_B schreef:
Wat een reacties. :) Over het algemeen ben ik het eens met de meeste van jullie. :j Ik zit hem soms, onnodig, nog teveel aan de voorkant. Moet overigens zeggen dat hij bij de vorige eigenaar meer aan de teugel liep en hij bij mij alsware al 'vrijer' mag lopen.

Minimouse en Yamcha, jullie hebben gelijk. Hij kan idd leuk lopen, maar ik zit er soms nog teveel aan. Dit komt ook omdat het wel een hengst is en hij dit ook wel een beetje laat merken en ik hem 'graag bij de les wil houden'.

Week 1 hebben we nu gehad, we kennen elkaar nu wat beter en ik weet zeker dat er nog een hoop werk in zit, maar ik vertrouw er wel op. Ik ben me bewust van de dingen die ik anders moet doen :D

Bezig houden doe je door hem oefeningen aan te bieden niet door hem in zijn mond te zitten ;)

ediT:ik zie dat Yamcha deze reactie ook al gaf :D

Melanie_B

Re: Nieuwe aanwinst: 3,5 jarige Unaniem x Ferro hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:18

Dat klopt, maar goed.. kijk maar eens naar 9 vd 10 mensen... iedereen zit als eerste in de mond, en dat is niet om mezelf goed te praten hoor, maar wel het eerste wat het gros doet. Helemaal fout, mee eens. Vandaar ook een filmpje op internet, samen zien we meer. ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:22

Melanie_B schreef:
Dat klopt, maar goed.. kijk maar eens naar 9 vd 10 mensen... iedereen zit als eerste in de mond, en dat is niet om mezelf goed te praten hoor, maar wel het eerste wat het gros doet. Helemaal fout, mee eens. Vandaar ook een filmpje op internet, samen zien we meer. ;)

Ja, daarom gaan er ook zoveel paarden zo kort mee in het leven tegenwoordig. :D
Maar streef altijd naar wat het beste is voor je paard en wat op langere tijd het beste resultaat geeft.
En goede instructie is zeker geen luxe.
Eentje die verstand heeft van jonge paarden en die inrijden had allang kunnen/moeten ingrijpen.
En dan doel ik niet direct op jou maar op de 9 van de 10 mensen.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 26-02-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:24

Ik denk dat men ook niet mag vergeten dat ts het paard nog maar een week rijd, Rome is ook niet op één dag gebouwd.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:25

chanel1985 schreef:
Ik denk dat men ook niet mag vergeten dat ts het paard nog maar een week rijd, Rome is ook niet op één dag gebouwd.

Dat is geen excuus om een paard op die manier rond te rijden, zeker niet een jonkie ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:27

Dus alles moet direct perfect?

Ben blij voor u dat jij zo perfect bent ;)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:28

chanel1985 schreef:

Bedankt voor je begrip. :j

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:39

Ik vind het echt een leukerd! Hij lijkt er plezier in te hebben en dat vind ik altijd heel belangrijk!! En braaf ook. Probeer op je eigen houding te letten en dan komt de rest vanzelf. Je beugels lijken wat kort waardoor je bovenlichaam wat naar voren valt. Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden, dus misschien is het juist de bedoeling om iets naar voren te zitten (om de rug te ontlasten).... Mij lijkt het dan moeilijker voor het paard om op de achterhand te gaan lopen. Succes met dit leuke paard!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:37

chanel1985 schreef:
Dus alles moet direct perfect?

Ben blij voor u dat jij zo perfect bent ;)

Is het nou u of jij?? ;)

Dat zeg ik niet, maar een jong paard is niet zomaar even door elke willikeurige ruiter te rijden.
Je moet toch behoorlijk wat ervaring hebben wil je een jong/groen paard netjes aan willen rijden.
Nee, niemand is perfect maar er naar streven zou een mooi begin zijn.
En zo te lezen is de TS daar wel mee bezig :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:49

Daar streeft iedereen naar, denk ik, maar ts doet haar uiterste best en zal wel met de tips die ze krijgt iets doen.
Ik vond je nogal aanvallend overkomen, precies of ze haar paard mishandeld, maar zal een een miscommunicatie geweest (wat nogal vaak voorkomt via geschreven taal op internet)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:03

Nee hoor zeker niet aanvallend, opbouwende kritiek en soms ook geen directe reactie op TS zelf, maar wat er geschreven staat.
Ik rijd zelf al jaren jonge paarden in, dus denk dat ik daar best wel tips over kan geven. ;)
Ik zie ook genoeg paarden kapot gereden worden omdat er te veel gevraagd word op jonge leeftijd.
Maar mensen moeten wel weten hoe en dat geef ik graag aan, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten.
Maar zoals ik de TS haar reacties lees, wil ze zeker ook het beste uit haar en haar paard halen :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:06

Femke_K schreef:
Ik vind het echt een leukerd! Hij lijkt er plezier in te hebben en dat vind ik altijd heel belangrijk!! En braaf ook. Probeer op je eigen houding te letten en dan komt de rest vanzelf. Je beugels lijken wat kort waardoor je bovenlichaam wat naar voren valt. Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden, dus misschien is het juist de bedoeling om iets naar voren te zitten (om de rug te ontlasten).... Mij lijkt het dan moeilijker voor het paard om op de achterhand te gaan lopen. Succes met dit leuke paard!

Rug ontlasten is voor jonge paarden in begin stadia zeker fijner.
Ook voor jezelf omdat je dan net wat steviger evt. sprongetjes op kan vangen.
Een jong/groen paard kan je nog niet op de achterhand zetten, dus daar hoef je ook nog niet echt rekening mee te houden.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:06

Stoer paard zeg! Leuk om te zien dat het zo'n braaf paard is voor een hengst, want hij voert nog best wel een beetje bloed. Wordt het helemaal springen of krijg je ook nog dressuurambities? :D

En godsallemachtig, als het aan Bokt ligt mag je er de eerste 12 jaar nog niet opzitten en vanaf dan mag je alleen maar je handjes naar voren doen en alleen met je kuit ervoor zorgen dat hij lang en laag en op de voorhand gaat lopen..... Ik blijf me er toch iedere keer weer over verbazen.

Als het aan mij zou liggen, zou ik 'm nog wat meer voorwaarts neerwaarts rijden. Hij mag er best wat ronder doorheen, want deze stand handjes-naar-voren-lekker-vrij-aan-de-voorkant, wordt hij niet beter van. Hij loopt nu zo half half tegen je hand aan en met een paar weken is hij strak en stug en helemaal onregelmatig.
Mooi van achter naar voren rijden, 'm wat ronder instellen en mooi laten buigen om je binnenbeen in de hoeken en op voltes. Gewoon voorwaarts neerwaarts denken, zodat hij mooi op eigen benen gaat lopen, zonder dat hij zich zo aan de voorkant in de schouders mag laten vallen(dus geen lang en laag!).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:32

Nou nou, overdrijven is ook een vak Smeetjoew.

Bij een drie jarige moet je gewoon voorzichtiger zijn.
Die bieden vaak een hoop aan wat ze, naar mate ze sterker worden, niet meer trekken.
Dan gaan ze in ''de staak'' of worden onregelmatig, wat dan weer als eigenwijsheid gezien word en trekken en duwen we ze er wel weer doorheen.

Handjes naar voren doen en gas geven is weer een ander uiterste en dat zegt niemand hier.
Ts was duidelijk wat onrustig in haar handen, wat ze overigens zelf ook zag.
Ze wilde hem bezighouden.

Jonge paarden moet je niet ronder willen rijden, als ze fijn ingereden zijn gaan ze zelf, omdat ze zo slap zijn achter de teugel lopen en dan moet je dat niet ook nog eens opzoeken.
Dus als ze zelf door balans of slapheid achter de ll gaan lopen, is absoluut niet erg en moet je ook zeker niet boos om worden.
Maar het rondere zelf opzoeken zou zeker ik niet doen.
Op eigen benen ''leren'' lopen en balans vinden kan niet als ze zo rond lopen.

Dan maar ''gewoon'' naar de hand en ''op lengte''.
En daar bedoel ik niet mee dat hij gelijk over de grond moet lopen zijn neus.
Dat komt wel weer als hij meer in balans is en sterker. Dan is dat een fijne manier om los en uit te rijden.

Dat is mijn visie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:38

Idd, volgens mij kun je van voren meer vragen als ze daar aan de achterkant aan toe zijn. Tot die tijd moet je niet teveel willen rommelen aan die voorkant, dat belemmerd allee maar de ontwikkeling van de achterkant.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:46

smeetjoew schreef:
Stoer paard zeg! Leuk om te zien dat het zo'n braaf paard is voor een hengst, want hij voert nog best wel een beetje bloed. Wordt het helemaal springen of krijg je ook nog dressuurambities? :D

En godsallemachtig, als het aan Bokt ligt mag je er de eerste 12 jaar nog niet opzitten en vanaf dan mag je alleen maar je handjes naar voren doen en alleen met je kuit ervoor zorgen dat hij lang en laag en op de voorhand gaat lopen..... Ik blijf me er toch iedere keer weer over verbazen.

Als het aan mij zou liggen, zou ik 'm nog wat meer voorwaarts neerwaarts rijden. Hij mag er best wat ronder doorheen, want deze stand handjes-naar-voren-lekker-vrij-aan-de-voorkant, wordt hij niet beter van. Hij loopt nu zo half half tegen je hand aan en met een paar weken is hij strak en stug en helemaal onregelmatig.
Mooi van achter naar voren rijden, 'm wat ronder instellen en mooi laten buigen om je binnenbeen in de hoeken en op voltes. Gewoon voorwaarts neerwaarts denken, zodat hij mooi op eigen benen gaat lopen, zonder dat hij zich zo aan de voorkant in de schouders mag laten vallen(dus geen lang en laag!).

Een reactie waar ik het alleen maar helemaal eens mee kan zijn. Ik zie een typische jonge Ferro met wat balansproblemen. Een paard wat meer over de rug moet komen en aan elkaar gereden moet worden. Ik vind het er ook te vrijblijvend uitzien, dus gewoon mooi stil contact met de mond gaan nemen en houden en lekker voorwaarts rijden. En dan lekker de tijd nemen. Het is een leuk en zo te zien ijverig dier, dus daar kun je nog lang plezier van hebben als je hem leert op een juiste manier zijn lichaam te gebruiken. Succes. ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

@MM: Zonder enige mate van aanspanning te verlangen, wordt een paard nooit sterker. Van achter naar voren naar je hand toe rijden en dat aan de voorkant ronder maken. Met die jonge beesten nog meer aan voorwaarts neerwaarts willen denken. Ze moeten simpel je hand willen volgen en dit dus niet te allen tijde maar doen. Elke keer checken of ze je hand naar beneden willen volgen, maar het hoofd niet verder willen laten zakken dan de borst. Dit steeds aan blijven vullen met een been.
Paard moet meer over de rug gaan lopen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:03

smeetjoew schreef:
@MM: Zonder enige mate van aanspanning te verlangen, wordt een paard nooit sterker. Van achter naar voren naar je hand toe rijden en dat aan de voorkant ronder maken. Met die jonge beesten nog meer aan voorwaarts neerwaarts willen denken. Ze moeten simpel je hand willen volgen en dit dus niet te allen tijde maar doen. Elke keer checken of ze je hand naar beneden willen volgen, maar het hoofd niet verder willen laten zakken dan de borst. Dit steeds aan blijven vullen met een been.
Paard moet meer over de rug gaan lopen.

Ik kan niet veel opmaken uit sommige zinnen die je typt maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.
Ik zeg niet dat je maar moet geven en net zo lang moet gaan wachten.
Een jonkie moet de hand inderdaad gaan volgen, vanuit daar kan je in houdingen gaan wisselen.
Het belangrijkste vind ik het op eigen benen gaan lopen en balans gaan vinden.
Een paard moet dat niet gaan vinden door hulp van de ruiterhand.

Een paard ronder instellen wil niet zeggen dat het dan zijn rug meer gebruikt.
Een paard kan zijn rug gaan gebruiken als hij in balans/recht is en op eigen benen loopt.
Ik vind overgangen rijden. het in balans komen, stelling en buiging vragen, aanleuning in de ruiterhand vinden al heel wat aanspanning en (psychische) belasting genoeg voor een 3 jarige.

Je kan wel in gelijk heel veel van zijn lijf willen gaan vragen, maar in het koppie is net zo druk, zoniet drukker bezig als zijn lijf.
Daarom is lekker de tijd nemen erg belangrijk.
Tegen die tijd dat dat allemaal zo goed als bevestigt is, geeft je paard zelf aan dat je wat meer kan vragen (spelenderwijs) en dan ben je al weer een tijd verder.
Sterker worden doen ze zoiezo omdat er oefeningen gevraagd worden die ze nooit kenden.
Hoe meer je op deze leeftijd durft te wachten hoe beter hij straks is als hij 5 is en hoe langer je hem heel houd.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:16

Nouja zeg, het is toch heldere taal? Volgens mij typ ik volledige en correctie zinnen hoor :+
En als ik jouw bericht zo lees, wil jij precies hetzelfde bereiken als ik op bijna gelijke wijze, dus begrijp ik de discussie niet :+
En doe nou niet net alsof 'm wat ronder instellen zo'n vreselijke belastende oefening is icm wat basis werk als overgangen en voltes. Betuttelen is weer het andere uiterste...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:32

@ Minimouse, ik ben daar idd naar toe aan het streven. Gelukkig krijg ik wel begeleiding dus moet dat goed komen. Ik wil idd het beste uit mn paard en mezelf halen.

@ Chanel1985, ik ga zeker wat met de tips doen. Ik ben het met de meeste dingen wel eens die benoemd worden, niet alles, maar het gros wel. :j Ik ga daar zeker aan werken.

Femke_K, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn beugels altijd zo kort, omdat ik voornamelijk spring, en daarnaast heb ik hier ook meer steun bij, mocht hij onverwachte bewegingen ineens maken. Ik leun idd iets voorover, voorheen nooit gedaan maar betrap me er de laatste tijd steeds vaker op. Nog een leerpunt erbij, krijg het volgende week nog druk :Y)

@ Smeetjoew, jouw manier van rijden spreekt mij het meeste aan. Dit is ook een beetje het punt hoe wij het altijd doen. Hij mag idd voorwaartser, maar zoals al eerder aangegeven in het topic, was hij gisteren echt helemaal munt, want hij had wel een beetje een 'drukke en leerzame' week gehad.. :(:) Normaliter is die veel voorwaartser en loopt die ook gewoon goed :j.
Het word trouwens een springding :D

@ Vur, bedankt voor je reactie.. Het is absoluut een dier wat wil werken, dat merk ik aan alles. :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:18

smeetjoew schreef:
Nouja zeg, het is toch heldere taal? Volgens mij typ ik volledige en correctie zinnen hoor :+
En als ik jouw bericht zo lees, wil jij precies hetzelfde bereiken als ik op bijna gelijke wijze, dus begrijp ik de discussie niet :+
En doe nou niet net alsof 'm wat ronder instellen zo'n vreselijke belastende oefening is icm wat basis werk als overgangen en voltes. Betuttelen is weer het andere uiterste...

Dat heb ik nergens gezegd hoor.
Ik vind het alleen niet iets waar je naar toe zou moeten willen werken met een jong paard.
Jonge paarden komen vaak zelf al genoeg achter de loodlijn omdat ze te slap zijn, dan moet je dat niet gaan voeden vind ik.

En het is een discussie forum en als dat leuk gaat is dat toch alleen maar leuk :D
Volgens mij hebben wij niet eens een ''discussie'' :) Maar wisselen we onze ideen uit, die bijna gelijk zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:50

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.