Jaimy aan de dressuur!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:16

@tinkerfunss: het valt me op dat je vooral in de commentaar iets zegt over je eigen houding. Niet hoe de pony loopt. :=
Is dat eigenlijk niet het doel van het rijden, om een pony fijn te laten lopen? Als je kijkt naar de pony (en velen zeggen het al) zie je inderdaad nogal wat dingetjes die beter kunnen.
Het zou heel leerzaam zijn om te proberen ze zelf te benoemen, onder woorden te brengen. Dus iets verder te gaan dan alleen maar het woord 'strak'. Waar uit die strakheid zich? Waar komt het vandaan, wat zijn de gevolgen in de rest van het lichaam (van de pony), wat zou je anders kunnen doen, zodat het verbetert?
Als je jezelf dát soort vragen stelt, leer je jezelf al beter rijden. De pony wijst je vanzelf de weg. *\o/*

Als je weet waar de problemen van je pony zitten, kun je van DAARUIT bedenken hoe je misschien in je rijden iets kunt veranderen.
Nu doe je het andersom: alsof goed rijden alleen maar bestaat uit kijken naar de ruiter. _/-\o_

Haha .. zouden we een eigenlijk een topic voor moeten openen: RAW - Riders AT Work, in plaats van HAW - Horses At Work? 8)7

Succes! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:12

Ben ik met je oneens..... het begint met de houding en ontspanning van de ruiter.
Als dat niet goed zit valt er gewoon niets te werken aan het paard.
Zolang de ruiter nog met teveel spanning rijdt, tegenwerkt, of op een andere manier het paard belemmert moet je heel rustig aan doen.
Desnoods stap je een half jaar wanneer dat de enige gang is waarin je kunt ontspannen.

Dus: Ruiters At Work vind ik een topidee!!! Ik vind JUIST dat dat aspect te weinig belicht wordt......

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:17

Ninx schreef:
Ben ik met je oneens..... het begint met de houding en ontspanning van de ruiter.
Als dat niet goed zit valt er gewoon niets te werken aan het paard.
Zolang de ruiter nog met teveel spanning rijdt, tegenwerkt, of op een andere manier het paard belemmert moet je heel rustig aan doen.
Desnoods stap je een half jaar wanneer dat de enige gang is waarin je kunt ontspannen.

Dus: Ruiters At Work vind ik een topidee!!! Ik vind JUIST dat dat aspect te weinig belicht wordt......

Ja, dat ben ik wel met je eens. Als houding en zit niet in orde is wordt rijden wel heel moeilijk. :j
Aan de andere kant .. als je niet weet wat de 'bedoeling' van dressuur rijden is, dan kun je nog zo netjes zitten, maar kom je nóg geen steek verder. :Y)
En omdat dit toch het topic HAW is .. lijkt het me logisch om over de 'H' te praten. *\o/*

stalxpaard

Re: Jaimy aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:59

Wat een lekker ding

Het is helemaal niet slecht. Jullie zijn pas net begonnen. Je mag wel wat trotser zitten en let op je tenen, Hij is nog wel wat gespannen, Ik zou graag hier en daar het neusje er wat verder uit zien.
Die jas heb ik ook haha, hij zit zo lekker om mee te rijden.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:13

Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik heb hier heel veel aan!
Zoals ik al zei gaan we van de week kijken of mijn zadel erop past. Ik ga beter op mijn eigen houding letten met voornamelijk de ontspanning, en wil hem wat langere teugel geven, Dit ging gister al heel goed! Galop doen we idd niet altijd, als de stap en de draf voor mijn iedee lekker gaan, gaan we galoperen. Gister was er iets te veel spanning gezien de wind, dus hebben we de galop geskrapt. De vakantie komt er aan, dus kan ik meer werken, en ga ik dus gelijk weer een lesje boeken!

Nog maals erg bedankt voor jullie reacties en tips!

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:44

leuke omschrijvingen!!!
ook goed dat je zelf ziet wat je fout doet!
het naar beneden kijken doen heel erg veel ruiters :')
zo erg is het nog niet eens!!!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:48

Opdate! We zijn van zadel veranderd! En met veel resultaat denk ik! Ik merkte dat ik steviger in het zadel zat, Heb goed gelet op mijn ontspanning, mijn armen bungelden nog net niet mee. Jaimy was dus ook erg los en liep fijn ontspannen! Ook de galop ging veeel beter! Ik kon in het zadel blijfen zitten en jaimy kon redelijk ontspannen galoperen. Hij had er erg veel lol in vandaag, was superblij! En ik ben blij met jullie tips, want ik vind dat het zeker resultaat heeft!

Morgen worden nieuwe foto's gemaakt, dus zal het resultaat met jullie delen en hoop dat jullie dan ook vooruitgang zien.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:49

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:32

Het valt me op dat jij steeds naar beneden kijkt,, probeer naar voren te kijken en in de richting die je heen gaat. Veel succes ! ;)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:09

haha uggs? eigen keuze natuurlijk maar of het slim is?
om over fashion te paard te spreken

maar je zit nogal voorover gebogen en heel gespannen heb ik het idee
te lange teugel waar je veels te veel druk op zet waardoor het paardje niet
echt fijn loopt, geeft ook geen fijn beeld

probeer voor jou gevoel iets naar achteren te zitten te ontspannen
boobies naar voren lekker bekakt
teugels korten naar voren bij elkaar en ontspannen

hoop dat je er wat aan hebt, komt vast goed :j

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:57

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:13

hasufel schreef:
leuk paardje. Het is fijn dat het commentaar zo vriendelijk is, met dergelijke foto's wil dat ook wel eens anders zijn.
Je zegt zelf in je commentaar vooral dat Jaimy dingen anders moet doen maar jij zult hem dan moeten geven wat hij daarvoor nodig heeft! Sommig commentaar gaat over dat je hem iets moet leren maar zoals je er nu op zit kun je hem niets leren. Eerst zelf. Het lijkt erop dat jij denkt dat een pony goed loopt als zijn hoofd in een krul staat. Een pony loopt goed als hij ontspannen is, n jou draagt met zijn rugspieren. Dan komt de achterhand er ook mooi onder. ZOals hij nu loopt belast je hem veel te veel.
Tips zijn genoemd, laat hem maar op eigen benen lopen en concentreer je op je eigen zit. Lange teugel dus, fatsoenlijk schoeisel aan, langere beugels, passend zadel. Randvoorwaarden voor kunnen rijden! Niet een leuk extraatje. Probeer gewoon op je zitbeenknobbels te zitten en vooruit te kijken, even niet druk maken om hoe Jaimy loopt. Hij kan toch pas goed lopen als jij goed zit. Misschien zonder beugels? Rechte rug, niet in elkaar zakken.
succes.

mee eens: zelf eerst leren en daarna je paard nieuwe dingen leren. Oefen op een goed paard en zorg voor goede instructie!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:19

Ten eerste vind ik het een super leuk paardje, had je andere topic ook gezien maar vind je houding met dit zadel eigenlijk stukker beter dan die in dat andere zadel.. En ja andere schoenen kunnen ook geen kwaad, dat rijd stukken beter je hebt meer grip en het staat een heel stuk netter!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:05

alleen iets meer op je houding letten :P

vezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:01

Leuk paardje, maar ik heb toch wat opmerkingen.

Je zit niet recht met je schouders en naar mijn mening geeft dat de uitstraling van een patattenzak (niet slecht bedoelt). Wees fier en zeg tegen jezelf borsten naar voor, dat gaat echt beter aan voelen voor je paard als voor je zelf want je gaat je bekken dan automatisch beter kantelen waardoor je bij het omlaag rijden het pakken gemakkelijker zal hebben.

Ook rijd je niet met uggs xD je hebt daarmee toch geen grip en feeling? Want je hebt misschien wel een zweep om hem vooruit te drijven maar het meeste moet nog altijd vanuit het beenwerk komen en met zulke schoenen gaat dat gewoon niet. Bvb bij de galop heb ik daardoor soms het gevoel dat je voeten te ver in de stijgbeugels zitten, terwijl het waarschijnlijk komt door de schoenen.

Je handen mogen inderdaad bij die ene foto in galop wat lager want hij gaat dan ook veel sneller rond komen. Als je je handen zo hoog houdt dan ga je hem hinderen.

Ook wanneer je hem omlaag wil rijden, durf je teugels eens wat losser te laten. Naar mijn mening houd je ze heel strak en geef je hem geen ruimte? Bij mijn pony's mag ik de teugels amper vast houden en als ik ze naar beneden wil werken dan doe ik ze gewoon wat open, speel ik er zachtjes mee en drijf ze voorwaarts met mijn benen.

Wel moet ik zeggen dat de houding van je handen goed is. Mooi recht op staande vuisten, houden zo!!

Misschien zit ik er ergens naast, maar op foto's is niet altijd alles even duidelijk.
Veel succes verder!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:05

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:44

Je handen meer naast elkaar

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:05

Moderatoropmerking:
Zoals in de regels van HAW staat dat het niet toegestaan is om meer dan 1 keer per week een topic op HAW te openen (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1597872).
Dit is hier wel het geval. Vandaar dat ik een slotje plaats