Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:08

Ik zit inderdaad eens te denken om mijn ostheopaat te laten komen. Is misschien zoiezo even verstandig, want dat is het enige wat ik er nog niet bij heb gehad. De dierenartsen hebben niets kunnen vinden, maar wie weet helpt het om hem even te laten kraken.
Ga morgen alles even bellen. Ik wil graag de mensen van die trainingsweek even spreken over de mogelijkheden, bel mijn ostheopaat even voor een afspraak en ik ga even speuren naar les in dubbele lijn-longeren.

Dit heb ik al eens gedaan. Heb de lijnen ook liggen, maar ben bang dat omdat ik het niet zeker weet, ik het misschien verkeerd doe :) wie weet doet mijn instructrice dit ook! Zal haar ook eventjes bellen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:37

Jolindaa schreef:
Ik ben me inderdaad bewust van mijn houding :) die is bagger. Daarom start ik ook weer met les, dan kom ik weer op het goede pad en kunnen we samen verder bouwen op een juiste manier.

Ik rijd helemaal niet in die bak. Dat mijn moeder dit filmpje maakte, had ik net op de renbaan gereden en wilde even een topic hier plaatsen voor zinnig commentaar. Alle ogen extra zien meer dan ik alleen :) het rondje dat ik draaf op het filmpje, is het enige rondje wat gedraafd is daar. Het stukje stappen was ook het enige wat ik daar gestapt heb :)

De bodem wordt voor mijn les gesleept en rechtgetrokken, want hier ga ik niet in rijden, laat staan lessen :)

Hij is wat stram van achter. Dit komt echter vanuit zijn linker achterbeen. Hij heeft wat mok en in de ochtend heeft hij een wat dik been hierdoor. Ontdekte ik gister :( als ik lang genoeg rijd, loopt hij het eruit, maar ik zit op het moment niet langer dan een kwartier op zijn rug, dus meestal loopt hij het er pas helemaal uit met het werken aan de hand wat ik na het rijden nog doe voor het rechtrichten en zijn balans.
Ik heb al een zalfje gekregen voor de mok, dus dat moet binnen een paar dagen ook verdwenen zijn.

Is het goed dat ik mijn les laat filmen zaterdag? In plaats van een filmpje op de renbaan?

Verder denk ik ook, en ik praat echt niks goed, dat ik misschien wat te voorzichtig ben met "echt" gaan zitten op zijn rug... Ik merkte vanmorgen aan mezelf dat ik snel voorover hang, omdat ik bang ben om hem tot last te zijn, maar daarmee werk ik rugproblemen natuurlijk juist in de hand.

Pff wat een gedoe! Ben blij dat ik zaterdag weer les heb! Wil het zoooo graag goed doen.

Door die mok kan ie natuurlijk ook onregelmatig lopen. Toen ie bij mij kwam had ie ook heel erge mok, hij is daar gevoelig voor door zijn witte benen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:14

Ja ik weet het! Af en toe heeft hij het een klein beetje. Ik controleer hem regelmatig, maar had er nu per ongeluk overheen gekeken! Heb een zalfje van mijn da gekregen ervoor :) hij had vandaag al geen dik been meer toen ik kwam vanmorgen :D!

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:14

Misschien iets minder aansporen? Verder ziet het er wel goed uit, maar, ik ben ook geen expert :+
Succes! :D
PS: Leuke filmpjes :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:17

Wat ik zie; gasgeven met de handrem erop

Je paard in de krul trekken is nog geen verzameling! Continu de teugels op maat met druk erop en ondertussen aandrijven maakt het paard alleen maar immuun voor je hulpen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 00:19

Uhm ik trek echt niet aan mijn teugels.... Ik weet niet waar jij naar kijkt?

Verder kan ik me voorstellen dat ik hem door mijn zit afrem in zijn lopen. Hier gaan we aan werken met les vanaf zaterdag :)

Drijven moet ik inderdaad niet continu doen. Bad habbit :) maar wordt aan gewerkt!

Nogmaals: ik trek echt NIET aan mijn teugels. Ik heb alleen mijn handen wat breed en (te) laag zodat het makkelijker voor hem is om het aan te nemen, maar ook hier wordt aan gewerkt. Ben aan het werk geslagen met een hele losse teugel en hem eerst goed voorwaards maken. Ik merk dat hij dan al zijn hoofd laat zakken, wat logisch is, want die theorie ken ik wel, alleen het in de praktijk brengen zonder instructrice die met je meekijkt is een ander verhaal :)

Als je goed kijkt, zie je mijn teugels ook veren in het filmpje :)!

Aangezien ik toch al weinig op zijn rug zit en veel bezig ben met grondwerken en oefenen met trailerladen, pak ik rechtrichtende oefeningen aan de hand erbij. Rekken en strekken zoals ik van de fysio heb gekregen, voltes maken met de juiste lengtebuiging om het binnenachterbeen goed onder de massa te laten slingeren en hier en daar laat ik hem wat passen wijken. Dit natuurlijk op beide handen, anders heeft het geen nut :Y)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:53

Over het staart dragen heeft het ook met voorkeur te maken.
Net als paarden die lekkerder lopen op bijv de linkerhand.

Wat vaak wel zo is dat ze hun staart zowel links als rechts kunnen dragen....
Mijn vorige paard kon hem niet zoals een arabier helemaal opzij leggen maar droeg hem ook altijd maar een kant op.
Die had dus artrose.
De Av s die ik nu heb dragen ze beide kanten op en kunnen hun staart op de rug leggen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:05

Kan hij inderdaad ook. Hij draagt hem eigenlijk altijd naar buiten. Dacht dat het altijd links was, maar toen ik vandaag ging opletten wisselt hij hem af en toe, afhankelijk van de oefening.

Als er iemand op de renbaan voorbij suist, legt hij altijd zijn staart helemaal over zijn rug heen en heb ik ineens zijn staart achter me liggen. Denk dat het komt omdat hij dat wel spannend vind, maar de exacte reden weet ik niet. Hij wordt er niet gespannen van als ze voorbij suizen.

Hij doet het ook wel eens als we samen gaan hardlopen. Dan ga ik sporten en neem ik hem mee. Als we dan een tijdje aan het rennen zijn, hij dus dravend, wordt zijn zweefmoment iets groter en legt hij zijn staart op de rug!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:11

Dan zit hij dnek niet muurvast.
Omdat hij een tijdje weg is geweest gewoon weer terug naar de basis.
Dus lekker voorwaarts....

Maar hoe is het met zijn benen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:37

Hij heeft een zalfje voor de mok, maar het zijn nu echt nog paar een paar mini plekjes, dus wilde vandaag weer eventjes erop en eigenlijk ging dit heel goed! Hij was goed aan het been, bijna pittig te noemen.
Veel achtjes gereden, diagonalen en op de binnenhoefslag, want hij is behoorlijk aan het dwijlen door gebrek aan balans.

Mijn stalgenoten hebben even mee gekeken en konden geen onregelmatigheden meer ontdekken. Op het filmpje zagen ze inderdaad wel dat hij behoorlijk stram was, maar dat was nu niet meer te zien volgens hun. De bak is ook lekker recht getrokken dus erg fijn te lopen.

Ik heb contact gehad met de ostheopaat en die belt morgen even terug voor een afspraak :) die ook eens even haar werk laten doen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:07

Jolindaa schreef:
Haha dat denk ik ook! Het is ook niet zo dat hij niet reageert op been. Ik hoef altijd maar 1 keer aan te drijven en dan reageert hij al. Ik zit ook niet constant te porren, maar gewoon wiebelen. Hiermee moet ik ECHT ECHT ECHT stoppen.
Erg hardleerse tik.

Waarom heb je dan een zweep? ;)
Ik vind m er niet zo actief uitzien, probeer m echt wat meer naar voren te rijden, dan ziet hij misschien ook makkelijker je hand op :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 02:14

Zwapje heb ik erbij voor de zekerheid, maar gebruik ik verder niet hoor. Ik heb niet echt veel met hem gereden, dus is nog even aftasten!

Verder had ik zaterdag les. Aandachtspunten van mijn instructrice:
*rechtop zitten: ik gooi mijn bovenlichaam naar voren waardoor ik hem teveel op de voorhand rijdt.
*hakken uitdrukken: door het staan op mijn tenen klap ik dus naar voren in plaats van stabiel te zitten.
*handen dragen en stabiel houden: door het lage wiebelige kan hij er geen stabiele aanleuning in vinden.

Voor daya had ze alleen dat hij wat vlotter mag zijn. Hij is behoorlijk chill voor een volbloed en hij komt niet zo uit zijn schulp. Hij moet meer voorwaardse beweging hebben, maar ook dit zal vrijkomen als ik mijn houding verbeter, omdat hij dan onder mij komt te lopen, in plaats van achter me :Y) zoals mijn instructrice dat even mooi verwoorde.

Dit zijn de dingen die ik even mee heb gekregen tot volgende week om aan te werken. Zij denkt dat als ik dit aan mezelf verbeter, dit al een heel stuk ten goede komt aan daytje zijn loopje en houding.

Verder heb ik goede aanwijzingen gekregen om rechtrichtend met hem aan de slag te gaan.

Kreeg het filmpje nog even niet online :( Heb er wel goede fotos aan over gehouden, maar die kan ik vanaf mijn telefoon niet hier plaatsen :)

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:36

Ik vind hem wat gespannen lopen, maar in vergelijking met je vorige topic is dit zeker al een stuk beter. Wat een stoer paardje, leuk!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:49

Wat een prachtig dier!! Hoe groot is hij?

Een heleboel commentaar weet je zelf, wat ik al een heel goed punt vind! :)

Er begint een heleboel bij je zit, je hangt wat naar voren, waardoor je benen ook meer naar achter komen te liggen, of andersom. Je zit is niet onafhankelijk, waardoor als je drijft, je naar voren komt. Opzich niet gek, en je beugels + ophanging helpen in dit geval niet erg mee.
Verder mag je als je rijd proberen je schouderbladen naar achteren meer naar elkaar toe brengen, en wat echt een must is, is je handen meer omhoog en bij elkaar te brengen, hierdoor gaat hij juist afremmen en niet je hand zoeken. Wat wel kan, is je teugel een stuk langer doen, dan kunnen je handen wel beter op deze plek, maar daar moet je rijtechnisch en zittechnisch ( :P ) dan wel weer goed zijn.

Hij loopt inderdaad onregelmatig, en behoorlijk ook, ik zou hem van voor losser laten, en kijken of hij zijn eigen houding wil zoeken, en dan natuurlijk niet met zijn hoofd bij jezus op tafel, maar je kan hem wel met je zit en hier en daar een kleine hulp ontspannen houden. Als je forceert in die houding van voor, ( en nee volgens mij trek je niet, maar mis je wel in snelheid, en in elastieken handen/armen/polsen) kan het nadelig uitpakken voor zijn rug.

Ik hoop dat je er wat mee kan, en anders, vragen staat vrij! :)

En nogmaals, wat een vreselijk leuk dier!! hihi. Wat is zijn afstamming? Of heb ik ergens overheen gelezen??

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:26

Hihi ja ik ben met les ook erg aan het sleutelen aan mijn eigen houding. Rijd ook weer tijdelijk op mijn andere paard om mijn houding te verbeteren. Die is zelf namelijk stabiel, dus dan kan ik makkelijker gaan verzitten zonder dat hij gelijk uit balans raakt. 
Daya gaat per direct zwalken door gebrek aan balans van ons beiden.

Ik ben aan het sparen voor een ander zadel. Mijn instructie had het inderdaad ook over mijn zadel. Beugelophanging ligt te ver naar voren waardoor ik in stoelzit op peerdie kom te zitten. Verder op de lepel met mijn billen en daardoor kantelt mijn bovenlichaam ook naar voren.
Ze heeft aangeraden om een Kent&Masters Dressage te proberen. Schijnt een erg fijn zadel te zijn voor zowel paard als ruiter. Moet ik nog eventjes doorsparen :o

Daya is 1,57m gemeten :D ben erg trots op hem hoor. Altijd al geweest, haha.
Paps is Arjuno (BAPS) en mams is Palisa v Nizjni :D

De fotos zijn van onze eerste les afgelopen zaterdag. De aandachtspunten zijn nog altijd hetzelfde, maar ben er deze week erg druk mee. Hakken uitdrukken, benen lang maken en handen dragen. Rug recht en schouders naar achter. 

Krijg ze nu even niet op bokt omdat ik op mijn telefoon zit :(

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:01

je moet hem inderdaad iets meer naar voren rijden.. steeds als het binne voorbeen zich naar achteren zet moet jij je binnenbeen indrukken,, dann krijg je reactie van achteren en dat is de bedoeling! dit leer ik nu zelf ook en het heeft resultaat:P

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:47

Ben benieuwd naar je foto's! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 18:53

Nou dan nu de fotos.

Per foto even commentaar aangegeven :) Dan is duidelijk dat veel constant hetzelfde is, haha.

Afbeelding
Handen dragen, tenen naar binnen en hakken uitdrukken. Ik zit hier niet al te ver voorover, maar dat is ook deels gezichtsbedrog omdat de foto van voren is genomen. Ik ben namelijk nog steeds een duikelpop!

Afbeelding
Hier heb ik mijn handen al iets hoger. Buitenhand breng ik iets naar voren om hem ruimte te geven voor de lengtebuiging die ik wilde. Tenen naar binnen, hakken naar beneden.
Omdat dit in stap is, zit ik eindelijk wel eens rechtop *\o/*

Afbeelding
Voor deze foto schaam ik mij diep }:0 Er is goed op te zien dat ik te ver op de lepel kom te zitten van mijn zadel. Ik val toevallig niet naar voren, maar dit gebeurt eigenlijk altijd wel. Handen moeten omhoog, schouders naar achteren en rug ontspannen. Erg gedwongen beeld, ondanks dat mijn teugels niet strak aangespannen zijn. Wederom weer die voeten en ik mag ook wel eens vooruit kijken.

Afbeelding
Overgang van stap naar draf. Mijn instructie zegt dat ik mijn teugels nog korter moet nemen om hem de stabiliteit van de handen te bieden, maar ik vond dit al behoorlijk streng! Voeten |( Schouders naar achteren en handen dragen.

Afbeelding
Even ontspan-momentje. Ook voor mij weer de eerste les, dus OOK ik was helemaal uitgeput en buiten adem. Lekker bekkie heeft ie toch <3

Afbeelding
En weer aan de arbeid. Stap-moment dus houding is recht, maar WEER die voeten |( Verder was het mij ook opgevallen dat ik mijn handen moet OPENEN...

Afbeelding
Weer drafje. Ik kijk dit keer wel waar ik naartoe moet, in plaats van naar mijn knappe arabische ezel <3 Bovenlichaam is recht, maar wederom de voeten. Handen mogen nog ietsje meer gedragen worden denk ik en weer open!

Afbeelding
Verder omdat ik hem gewoon lief vind.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:26

Jeeetje wat istie knap! hahaha!

Er is inderdaad veel te zien op de foto's, maar volgens mij doe je heel erg je best :D en dat is het halve werk..

Ik denk dat als je veel aan je zit gaat werken, het al veel beter zal gaan.

Ik vind je hier inderdaad wel streng met je handen, wat ik jammer vind... op het filmpje was het minder volgens mij... Is dat je eigen keus? Of moet dat van je instructrice?

Ikzelf zou hem wat langer laten, zeker in het begin, om wat meer hem op zn eigen benen te zetten, en te kijken of hij zich wat meer kan ontspannen. En echt met je zit aan de gang! Want hij kan vreselijk leuk lopen, dus ik denk dat hij zich dan makkelijker laat zien!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:50

Dit moet van mijn instructie! Ik ben zelf van het rijden met heel licht contact en lekker lang, maar steeds als ik op mijn eigen gevoel ging rijden, wat automatisch gaat, werd ik weer gewezen op teugels op maat, meer contact, enzovoorts. Haar doel is dat het paard los laat door dit contact en dan "door de hand" komt. Bij mijn andere paard werkte dit heel goed, maar heb met Day zelf het idee dat hij zich er niet zo in kan vinden.
Het is alleen barslecht hier in het noorden wat betreft instructie...

Ik merk al dat wanneer ik met mijn westernzadel rijd, ik mijn benen stiller en stabieler kan houden en mijn bovenlichaam recht. Ik rijd daar momenteel mee. Dit is voor hem fijner qua stabiliteit en zo kan ik hem rustig ontspannen rijden. Dan is hij ook minder hectisch met zijn benen en merk je aan hem dat hij overal lekker loopt.
Zal daar ook even fotos van laten maken! Is het verschil te zien :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:56

haha, vertel mij wat :P ook al vet lang op zoek!! Haha.

maar ga op je gevoel af, en overleg dat met je instructrice!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:02

Jolindaa schreef:
Zijn er trouwens mensen die bekend zijn met trainingsweken van de klassieke rijkunst? Ze geven hier veel aandacht aan rechtrichten en balans van het paard. Als dit goed is, wordt er gewerkt met het paard en ruiter samen om de ruiter ook in balans te laten zitten.

Pb maar eventjes :)
Ik heb geen ervaring met de trainingsweken, maar mijn verzorgpony wordt op deze manier getraind. Ben er nog geen pro in, en dit zal ook nog wel even gaan duren, maar de basis gaat nu goed. De klassieke rijkunst is, vind ik, een zeer goede manier om de basis te trainen.

Je rijdt er, dat doen wij tenminste, met licht teugelcontact.

Ik vind hem op de filmpjes erg onregelmatig lopen met zijn achterbenen. Ook draait hij zijn staart opzij. Je zegt dat hij dit altijd doet, maar zit er echt niks medisch achter?

Ook zou ik goed op je houding gaan oefenen, zo kun je hem nog beter rijden.

En inderdaad actiever houden, zoals al gezegd werd.

Ik heb je vorige topic ook gezien en ga je volgen :Y) Onderstaande foto's zien er goed uit! Punten geef je zelf ook aan.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 02-03-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:07

Minder focussen op het naar beneden lopen en eerst meer tempo rijden, activeren. Ik zie op de filmpjes een sloffende, niet voorwaartse pony. Op de foto's lijkt het al wel actiever. Maar eerst voorwaarts dan neerwaarts.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:43

Ik ben even met Navanja in gesprek over lessen! Heel benieuwd!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:07

Ik stoor me wel aan je handen. Hij is niet actief van achteren en dat is ook logisch als jij je handen zo vast op je benen zet. Je zegt dat je niet bezig bent met de voorkant, maar je zet je wel je handen vast. Mijn paard is extreem gevoelig op mijn handen, net als die van jou. Je zegt als je je handen beweegt schiet hij weg, maar dit is niet de goede manier vind ik. Je kunt beter de teugels helemaal losgooien en leren je handen te dragen. Dan heeft hij er niet zo'n last van als je je handen nog niet stil houdt. Als je je handen stil kunt houden kun je hem ook weer oppakken en heb je er geen last meer van. Snap je?