Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paan schreef:Ik sluit me Jolinda aan. Denk dat goed zal werken voor jou en je jonge paardje. Hij is vast wat aan het puberen en kijk hoe ver hij kan gaan en hoe hij ondre het werk kan uit komen. Misschien een idee om hier aan te geven in welke omgeving je paard staat. Misschien is er wel iemand hier op bokt die dit leest en je kan helpen.
kellylero schreef:Paan schreef:Ik sluit me Jolinda aan. Denk dat goed zal werken voor jou en je jonge paardje. Hij is vast wat aan het puberen en kijk hoe ver hij kan gaan en hoe hij ondre het werk kan uit komen. Misschien een idee om hier aan te geven in welke omgeving je paard staat. Misschien is er wel iemand hier op bokt die dit leest en je kan helpen.
Ik denk idd dat hij dit aan het doen is.. en het is het proberen waard hij staat in de buurt van Hoorn
Ik kom uit Purmerend, dus is niet zo ver.
Tango1979 schreef:Ik zou dit probleem in combinatie met goede hulp/instructie oplossen. Eerst op de grond. Als hij stilstaat aan halster en touw, kan je hem dan een pasje terug, links opzij, rechts opzij zetten? Ik doe dit zelf nog regelmatig, om te 'testen' hoe mijn merrie hierop reageert. Als je paard je hierbij negeert, zuur wordt (let op orenspel) of iets dergelijks, dan is er een dominatieprobleem. Als je dit al op de grond hebt, wordt het lastig om dit onder het zadel op te lossen.
Probeer het testje eens en vraag hulp aan iemand met meer ervaring. Anders loop je het risico dat het steeds erger wordt.
Jolindaa schreef:Ga niet gelijk schreeuwen met hulpteugels. Wat schiet je ermee op? Kan je mij dat vertellen Langcara?
Volgens mij is dat alleen maar voor mensen die niet kijken naar oplossingen op de lange termijn, maar mensen die alleen maar hun zin willen en deze doordrammen.
Hij gooit zijn hoofd omhoog om jou het leiderschap als ruiter te ontzeggen. Wat doe je hieraan? Je leiderschap terugnemen. Dit doe je op de grond, niet als je erop zit.
knetterhard schreef:Jolindaa schreef:Ga niet gelijk schreeuwen met hulpteugels. Wat schiet je ermee op? Kan je mij dat vertellen Langcara?
Volgens mij is dat alleen maar voor mensen die niet kijken naar oplossingen op de lange termijn, maar mensen die alleen maar hun zin willen en deze doordrammen.
Hij gooit zijn hoofd omhoog om jou het leiderschap als ruiter te ontzeggen. Wat doe je hieraan? Je leiderschap terugnemen. Dit doe je op de grond, niet als je erop zit.
Helemaal mee eens, en hoe is je begeleiding? misschien eens (vooral in het begin) goed les nemen!
Yasmine2909 schreef:Als je paard zijn hoofd omhoog doet, wint jepaard sowieo.
Je kan eventueel het touw van je halster om je paard zijn neus heen doen. Hierdoor kun je je paard beter onder ontrole houden!
Succes in ieder geval!
kellylero schreef:Mooi voor je zelfvertrouwen, want als dat een deukje heeft gehad pikt je paard dat direct op.Het ging vandaag echy super! Ik ben niet geholpen door jolindaa maar door iemand anders van stal die ik toevallig vandaag weer eens zag! We hadden op de grondwerk manier gelongeerd en daarna uitgestapt en ging ook super! Hij was zo braaf! Ik heb er vertrouwen in dat het wel weer goed komt
Peetstap schreef:kellylero schreef:Mooi voor je zelfvertrouwen, want als dat een deukje heeft gehad pikt je paard dat direct op.Het ging vandaag echy super! Ik ben niet geholpen door jolindaa maar door iemand anders van stal die ik toevallig vandaag weer eens zag! We hadden op de grondwerk manier gelongeerd en daarna uitgestapt en ging ook super! Hij was zo braaf! Ik heb er vertrouwen in dat het wel weer goed komt
Probeer es tips te vragen (of het "afkijken" ) van je stalmaat m.b.t. lichaamshouding en de manier van belonen in de dagelijkse omgang met je paard.
Hij moet zich weer helemaal op z'n gemak gaan voelen bij je in de buurt.
kellylero schreef:Ja ik moet ook flink aan mezelf gaan werken om op te letten of ik zelf alles goed doe qua houding enzo. Niet straffen voor zijn fouten en juist overdreven ethousiast belonen als hij het goed doet.
je zult zelf al wel een favoriete beloning hebben die jou paard begrijpt.kellylero schreef:Ik ben zelf namelijk niet zo'n luide prater omdat ik dan denk dat anderr me te hard vinden praten maar daar moet ik schijt aan hebben. We komen er wel!