problemen met rijden en zelfs aan de hand! help me!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: problemen met rijden en zelfs aan de hand! help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:21

Ga niet gelijk schreeuwen met hulpteugels. Wat schiet je ermee op? Kan je mij dat vertellen Langcara?
Volgens mij is dat alleen maar voor mensen die niet kijken naar oplossingen op de lange termijn, maar mensen die alleen maar hun zin willen en deze doordrammen.

Hij gooit zijn hoofd omhoog om jou het leiderschap als ruiter te ontzeggen. Wat doe je hieraan? Je leiderschap terugnemen. Dit doe je op de grond, niet als je erop zit.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:26

Ik sluit me Jolinda aan. Denk dat goed zal werken voor jou en je jonge paardje. Hij is vast wat aan het puberen en kijk hoe ver hij kan gaan en hoe hij ondre het werk kan uit komen. Misschien een idee om hier aan te geven in welke omgeving je paard staat. Misschien is er wel iemand hier op bokt die dit leest en je kan helpen.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:48

Paan schreef:
Ik sluit me Jolinda aan. Denk dat goed zal werken voor jou en je jonge paardje. Hij is vast wat aan het puberen en kijk hoe ver hij kan gaan en hoe hij ondre het werk kan uit komen. Misschien een idee om hier aan te geven in welke omgeving je paard staat. Misschien is er wel iemand hier op bokt die dit leest en je kan helpen.

Ik denk idd dat hij dit aan het doen is.. en het is het proberen waard hij staat in de buurt van Hoorn

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:49

Ik zou dit probleem in combinatie met goede hulp/instructie oplossen. Eerst op de grond. Als hij stilstaat aan halster en touw, kan je hem dan een pasje terug, links opzij, rechts opzij zetten? Ik doe dit zelf nog regelmatig, om te 'testen' hoe mijn merrie hierop reageert. Als je paard je hierbij negeert, zuur wordt (let op orenspel) of iets dergelijks, dan is er een dominatieprobleem. Als je dit al op de grond hebt, wordt het lastig om dit onder het zadel op te lossen.

Probeer het testje eens en vraag hulp aan iemand met meer ervaring. Anders loop je het risico dat het steeds erger wordt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:00

Als je er naast loopt: touw pakken mag niet. Touw rustig terugnemen. Niet slaan, niet schreeuwen. Consequent blijven. Verder moet je hem eigenlijk voor zijn. Dus opletten dat hij het touw niet kan pakken, probeert hij het toch maar doe het niet omdat jij dat aangeeft beloon je hem. Verder moet je hem ook voor zijn met voor je uit lopen. Desnoods sta je om de pas stil, net zo lang tot hij begrijpt dat hij op jou moet letten. Iedere keer als hij braaf stilstaat belonen. Niet wachten tot hij zich sterk maakt. Als iets verkeerd gaat, weer overnieuw doen.
Onder het zadel, vooral niet trekken aan je teugels. Kan je hem nog wel vooruit rijden, of reageert hij daar ook niet meer op. Een martingaal kan je helpen dat hij zijn hoofd niet meer zo hoog kan doen, maar als het een paard is wat geen druk aan de voorkant accepteert denk ik dat ook een martingaal je niet gaat helpen. Slof zou ik helemaal niet aan beginnen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:07

reacties tot nog toe bij elkaar: er zit hier op bokt best veel jarenlange praktijkervaring verborgen die hetzelfde kunnen denken, dat mag ook wel es gezegd worden tegen elkaar. (positief)
Er wordt wel es gezeurd op dit forum onderling over zoveel verschillende meningen, maar de neuzen kunnen ook een best dezelfde kant op staan.
Nu de neus van ts haar paard nog de goede kant op krijgen :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:51

kellylero schreef:
Paan schreef:

Ik denk idd dat hij dit aan het doen is.. en het is het proberen waard hij staat in de buurt van Hoorn

Ik kan je eventueel wel komen helpen :) Ik kom uit Purmerend, dus is niet zo ver.
Zeg het maar :)

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:41

Tango1979 schreef:
Ik zou dit probleem in combinatie met goede hulp/instructie oplossen. Eerst op de grond. Als hij stilstaat aan halster en touw, kan je hem dan een pasje terug, links opzij, rechts opzij zetten? Ik doe dit zelf nog regelmatig, om te 'testen' hoe mijn merrie hierop reageert. Als je paard je hierbij negeert, zuur wordt (let op orenspel) of iets dergelijks, dan is er een dominatieprobleem. Als je dit al op de grond hebt, wordt het lastig om dit onder het zadel op te lossen.

Probeer het testje eens en vraag hulp aan iemand met meer ervaring. Anders loop je het risico dat het steeds erger wordt.

achteruit gaat hij wel maar met moeite

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:48

ik heb vandaag gepoetst en tijdens het poetsen was hij in het begin bezig met zij'n touw maar hem er meteen op gewezen dat het niet mocht en toen stond hij braaf, later probeerde hij het nog een keer maar hoefde alleen maar naar voren te lopen en toen hield hij alweer op. daarna wezen stappen aan de hand en deed hij erg braaf, bijna niet het touw geprobeerd te pakken. en elke keer stil laten staan dit deed ie vandaag vaak goed maar ook wel is te laat waardoor hij ging draaien. dus voor vandaag ben ik trots!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:50

jolindaa heb je ervaring met zo'n paard? dan zou ik het wel op prijs stellen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:00

Zoals ik al zei: het paard van mijn moeder is van het type tank. Die zocht altijd een manier om onder alles uit te komen. Respectloos en asociaal. Door het werken aan de hand heeft mijn moeder dit helemaal onder de controle gekregen. Ik heb hierbij natuurlijk geholpen, dus ja, ik durf te zeggen dat ik er ervaring mee heb.

Ik ga morgen in hoorn schaatsen, dus ben je morgen in de buurt.
PB anders even waar het is. Dan kom ik langs na het schaatsen!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:35

Zo zie je maar weer. Bokkers kunnen elkaar prima helpen met bepaalde problemen. Ik hoop dat je wat aan de hulp van jolindaa zult hebben. Laat je het ons weten?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:39

Jolindaa schreef:
Ga niet gelijk schreeuwen met hulpteugels. Wat schiet je ermee op? Kan je mij dat vertellen Langcara?
Volgens mij is dat alleen maar voor mensen die niet kijken naar oplossingen op de lange termijn, maar mensen die alleen maar hun zin willen en deze doordrammen.

Hij gooit zijn hoofd omhoog om jou het leiderschap als ruiter te ontzeggen. Wat doe je hieraan? Je leiderschap terugnemen. Dit doe je op de grond, niet als je erop zit.

Helemaal mee eens, en hoe is je begeleiding? misschien eens (vooral in het begin) goed les nemen! :)

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:30

knetterhard schreef:
Jolindaa schreef:

Helemaal mee eens, en hoe is je begeleiding? misschien eens (vooral in het begin) goed les nemen! :)

Ik heb altijd les gehad tot dat ik was verhuist 4 maanden geleden. En ik heb dan net pas 2 lessen grondwerk gehad, waarom ik hier voor heb gekozen is omdat ik dat wel belangrijk vind. Hebben jullie daar misschien ook meningen over om ook gewoon les erbij te nemen of?

Yasmine2909

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:33

Als je paard zijn hoofd omhoog doet, wint jepaard sowieo.
Je kan eventueel het touw van je halster om je paard zijn neus heen doen. Hierdoor kun je je paard beter onder ontrole houden!
Succes in ieder geval!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:34

Nog steeds oplossingen voor het probleem zelf, maar niet voor de oorzaak. Ik pb je mijn nummer ff. Dan kan je me bellen voor het adres enzo!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:47

Yasmine2909 schreef:
Als je paard zijn hoofd omhoog doet, wint jepaard sowieo.
Je kan eventueel het touw van je halster om je paard zijn neus heen doen. Hierdoor kun je je paard beter onder ontrole houden!
Succes in ieder geval!

Touw om zijn heb ik wel is gedaan met lopen als ie vervelend was maar dat hielp niet en touw gleed er zo weer af, hij heeft namelijk een smalle neus

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:48

Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat en zal het even laten weten op bokt!
En ik bel je zo jo!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 20:40

Het ging vandaag echy super! Ik ben niet geholpen door jolindaa maar door iemand anders van stal die ik toevallig vandaag weer eens zag! We hadden op de grondwerk manier gelongeerd en daarna uitgestapt en ging ook super! Hij was zo braaf! Ik heb er vertrouwen in dat het wel weer goed komt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:29

kellylero schreef:
Het ging vandaag echy super! Ik ben niet geholpen door jolindaa maar door iemand anders van stal die ik toevallig vandaag weer eens zag! We hadden op de grondwerk manier gelongeerd en daarna uitgestapt en ging ook super! Hij was zo braaf! Ik heb er vertrouwen in dat het wel weer goed komt
Mooi voor je zelfvertrouwen, want als dat een deukje heeft gehad pikt je paard dat direct op.
Probeer es tips te vragen (of het "afkijken" ) van je stalmaat m.b.t. lichaamshouding en de manier van belonen in de dagelijkse omgang met je paard.
Hij moet zich weer helemaal op z'n gemak gaan voelen bij je in de buurt.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:30

Peetstap schreef:
kellylero schreef:
Mooi voor je zelfvertrouwen, want als dat een deukje heeft gehad pikt je paard dat direct op.
Probeer es tips te vragen (of het "afkijken" ) van je stalmaat m.b.t. lichaamshouding en de manier van belonen in de dagelijkse omgang met je paard.
Hij moet zich weer helemaal op z'n gemak gaan voelen bij je in de buurt.

Ja ik moet ook flink aan mezelf gaan werken om op te letten of ik zelf alles goed doe qua houding enzo. Niet straffen voor zijn fouten en juist overdreven ethousiast belonen als hij het goed doet. Ik ben zelf namelijk niet zo'n luide prater omdat ik dan denk dat anderr me te hard vinden praten maar daar moet ik schijt aan hebben. We komen er wel!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:05

kellylero schreef:
Ja ik moet ook flink aan mezelf gaan werken om op te letten of ik zelf alles goed doe qua houding enzo. Niet straffen voor zijn fouten en juist overdreven ethousiast belonen als hij het goed doet.

Yep, dat is de goede houding, het zijn net kids soms ... ;) je zult zelf al wel een favoriete beloning hebben die jou paard begrijpt.
Zo maf eigenlijk want ook manege paarden zijn hier gevoelig voor en reargeren erop.
Een bitje suf paard fleurt onder je op als je em maar positief benaderd en actief houdt.

kellylero schreef:
Ik ben zelf namelijk niet zo'n luide prater omdat ik dan denk dat anderr me te hard vinden praten maar daar moet ik schijt aan hebben. We komen er wel!

Hard hoeft niet eens, fluisteren reargeren ze al op als het tenminste rustig is om je heen, probeer het maar es uit door heel zachtjes z'n aandacht te vragen, moet je die zoekende oren zien draaien > lol < is de natuur he.
En groot gelijk hoor: jij praat lekker tegen te paard, nou en ? .. so what ?

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:34

Ja idd we komen er wel! Het ging vandaag niet optimaal omdat ik in mezelf niet echt rust had, maar dan nog deed hij zijn best!

Hermoso300

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:21

over het onder je vandaan lopen: ik heb hier zelf ook last van gehad met mijn paard, mijn instructrice gaf mij de tip om hem telkens als hij dat doet stil te zetten! en hem dan netjes aan de teugel vragen zodat je hem weer onder controle hebt. dan moet je gewoon weer doorrijden en als hij het weer doet dan gewoon weer stilzetten en vragen. bij mij heeft dit hele goed geholpen want dit gaat ze op het laats vervelen het vraagt alleen wel geduld!
groetjes enveel succes!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:41

Als hij zijn hoofd omhoog doet kan ik hem niet stil zetten als ik hem dan wil tegen wil houden van voor en met mijn zit werkt het niet of juist averechts vooral als hij dus te druk is. we zijn sinds afgelopen zaterdag opnieuw begonnen en hij pakt het snel op, dus ik heb het ve rm oeden dat het vrij snel goed komt en dus snel weer kan beginnen! Maar overhaasten doe ik het zeker niet. Om de dag longeer ik hem op de grondwerk methode en elke dag wandelen. Met het longeren word hij zelfs al sloom zeg maar..of dat goed is weet ik niet want hij wilt dan af en toe in stap terug vallen maar hij ontspant zich wel lekker wat wel weer goed is!