Mijn paardje met sporen rijden of met een zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robinnatra

Re: Mijn paardje met sporen rijden of met een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:22

Jullie bedoelen het allemaal vast heel
Goed maar het enige wat de meeste van jullie doen is mij afkraken terwijl jullie mij en mn paard niet kennen. Ik vroeg om wat advies en niet om helemaal de grond ingeboort te worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:31

Je hebt anders best veel goede tips gekregen vind ik hoor, vind het wel meevallen met helemaal de grond in boren?

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:34

Er zitten wel goede tips bij maar het niet leuk te horen dat je het niet goed doet met je paard of dat je intructeur niet goed is enz

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:39

Je kunt het ook positief zien en denken dat ze je willen helpen om het probleem aan te pakken. Het kan geen kwaad om kritisch naar jezelf te kijken, mss is er een rede waarom je paard je hulp niet snapt/accepteerd enz. Je kunt er alleen maar beter van worden toch :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:03

Ondertussen reageer je nu zelf niet op de 'goeie' reacties en wel op de 'slechte', das een beetje jammer.

En natuurlijk is het nooit leuk om te horen dat je iets niet goed doet of dat je instructrice slecht is. Maar je moet bokt ook altijd met een korreltje zout nemen :)*
Dus neem wel mee wat ze zeggen!

Zo kun je bijvoorbeeld best aan je instructrice vragen waarom er geen verschil zou zijn tussen sporen of zweep? Ik vind dat persoonlijk ook een beetje rare uitspraak.
Als ze je geen goeie uitleg kan geven, moet je misschien toch je vraagtekens zetten bij je huidige instructrice. (En wie weet, gaat er een wereld voor je open bij een nieuwe?!)
En natuurlijk doe je niet alles verkeerd (zoals het soms wel kan voelen als je iedereen over je heen krijgt), maar het is wel goed om eens kritisch naar jezelf te kijken. Hoe consequent ben jij? Stoor je het paard nergens met je zit?

Het paard kan niet praten, dus als de mensen het nou goed doen ben je al een heel eind :D

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:52

hij is pas bijna 4, mijn paardje ook. reageerde ook 'overdreven' op de zweep. nu doet ze dat niet meer. wij hebben haar gewoon door gereden... heb zelf nog nooit met sporen gereden. dus ik zou niet weten hoe zij er op zou reageren... daar kan ik dus niets over vertellen :/

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:04

Beste TS: Ik heb nergens gezien dat mensen je de grond in willen boren. Wat er wel gebeurd is dat je aangemoedigd wordt om naar jezelf en je eigen aandeel te kijken. Dat is niet om jou te pesten, maar dat is omdat dat hetgene is wat je ALTIJD moet doen als iets anders gaat dan gedacht. Het paard is alleen maar zichzelf, en reageert zoals het doet. Daar is het consequent en eerlijk in. Als dan de reactie een andere is dan gedacht, dan is het aan jou om te kijken wat JIJ anders moet doen. En vanuit die gedachte krijg je hier tips.

Je heb een jong paard wat de beenhulp nog niet goed begrijpt, maar wel supergoed (maar iets te groot) reageert op een zweephulp. Dus jou taak is: paard op een nette manier ( zoals hierboven al een aantal keren aangegeven) leren reageren op het been, met gebruik dus van een zweepje: Dit moet je dan WEL ondersteunend in plaats van BESTRAFFEND weten te gebruiken ( want in het laatste geval heeft hij groot gelijk om zich te verzetten/groot te reageren).

Geen sporen gebruiken... die zijn gewoon niet bedoeld voor datgene wat jij nu op moet lossen. Zweepje ondersteunend aan de beenhulp gebruiken en gewoon even een stapje terug doen in zijn opleidingstraject.

maureen_noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:18

ik weet niet hoe jou paard reageerd op de zweep maar het beste is gewoon rijden met je been maar ik heb ook een paard gehad die niet op het been reageerde ik heb toen een zweepje gebruikt en dat ging prima maar bij jou reageerd hij heftig op een zweep dus kan je miss. met sporen gaan rijden maar WEES VOORZICHTIG

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:26

Mijn paard was eerst ook niet goed aan het been. Je moet echt een paar keer been geven voordat er reactie komt. Eerst reed ik met beide een zweep en een spoor. Nu rijd ik alleen met zweep. Met die van mij rijd ik heel veel (schijn) overgangen. Als hij bij 2 keer beengeven niet reageerd dan geef ik hem een klein tikje met de zweep. Ik ken ook een paard die heel gevoelig is voor de zweep. Bij dat paard hoef je de zweep alleen maar aan te leggen en hij reageerd al. Dus je zweep aanleggen kan ook een optie wezen als hij bij een tik al gaat rennen. Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt. Veel succes met oefenen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:00

Ik snap niet waarom zo'n jong paard met zweep gereden moet worden, tuurlijk zijn er gevallen waarbij het echt niet anders kan, maar als het paard zo fel op de zweep is zou ik toch echt iets anders proberen (buiten sporen om). En met goede begeleiding kom je met zo'n jong ding al heel ver. Neemt alles snel op en lekker leergierig, maak daar gewoon gebruik van en geniet van het zweep en spoorloos rijden uiteindelijk! Oefening baat kunst, maar misschien wil je zelf wel veel te snel.