Uit het niets....een run nemen of omdraaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 09:24

Hij heeft gewoon een deken op. Hij heeft ook Sportfit gehad met vitamine E, maar nu wat minder want anders is hij te heftig. Zomers kan dat wel weer.
Denk dat eren combi is van winter, fris, jolig en uitproberen

A_nouk

Re: Uit het niets....een run nemen of omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:58

Dan blijft er echt maar een optie over, lekker aan het werk zetten.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:46

Mijn verzorgpaard deed dit bij een andere verzorgster ook. Hij is echt super braaf, schrikt nergens van, zolang je hem met respect behandeld en eerlijk rijd. Die verzorgster deed dit niet (ze is ook mede om die reden weg) dus het was gewoon een protest van het paard. Hij draaide zich in een keer om en dan lag ze eraf.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:16

Ja die van mij heeft daar ook een handje van. Vooral de eerste 10 minuten dat ik erop zit. Maar zodra ze goed warm en soepel is dan loopt ze heerlijk. Ach, zo blijf je bezig zullen we maar zeggen, hahaha

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:56

:-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:47

bibi40 schreef:
Verveling kan wel eens kloppen.....2 rondjes hoefslag en meneer verveeld zich al. Hij pakt alles best snel op! Verder een superpaard hoor!!!

Het ligt er maar net aan wat je in die 2 rondjes doet. Als ik 2 rondjes alleen maar stap of draaf dan pikt die van mij dat ook niet. Dus daarom rijd ik tempowisselingen, schoudervoors enz. Ik ben nooit langer dan 1 zijde hetzelfde aan het doen (ik doe dan bijvoorbeeld op de lange zijdes iets anders dan op de korte, steeds andere oefeningen anders gaat hij zelf dingen verzinnen en dat moeten we niet hebben :7 )

Doet je paard 't buiten ook? In dat geval wil 't helpen om uit te zoeken wat de voortekenen zijn. Mijne zet 't bijvoorbeeld vaak eerst op een kakken voordat hij ineens omdraait. Ook verstijft hij soms in z'n rug. Als je daarop kunt reageren ben je het omdraaien voor.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:51

Ja, de mijne kan het ook erg goed als het heel erg koud is, zoals afgelopen weken. Toen heb ik het maar ook eventjes rustiger aan gedaan! :P

Maar als hij zich in één keer omdraaid of zoiets, dan los ik dat op door een goede poging te doen om te blijven zitten en even flink schreeuwen: 'Ben je nou helemaal gek geworden!!!'
Gelukkig is mijn paard daar erg snel van onder de indruk en staat hij dan ook snel stil. Gelukkig maar, want met dat koude weer van de afgelopen weken heb ik op een gegeven moment alleen maar aan mijn rechter been in het zadel gehangen...ging nog maar net goed :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:24

een pony bij ons op de manege deed dit ook, ze hebben hem gewoon doorgereden en nu is hij een nette dressuurpony die geen stap mee fout zet

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:53

Als ie omdraait, meteen weer terugdraaien in de zelfde richting als hoe de pony omdraaide en been eraan. En dat goed volhouden, zijn ze het zo beu. En werkt het niet pak je hem maar wat harder aan. Als je zeker weet dat het uitproberen is, dan mag je best wel wat strenger zijn. Niet zo miepen, gewoon doorlopen.
En met wegrennen kun je twee dingen doen: of kalmeren en doorrijden, of laten lopen. Been geven en laten rennen, tot jij bepaalt dat het genoeg is geweest. En wil hij stoppen, extra been geven zodat ie door gaat lopen. Maar dat moet je echt niet bij ieder paard proberen.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:12

Ohh heel herkenbaar, eergisteren nog:
trueno leider van de kudde wil deze niet achter laten en niet alleen naar buiten, dus vriendin mee op de fiets (ging eerder ook redelijk goed); hij was wel gespannen maar niet overdreven, dus ik draaf aan . . en hij vliegt er werkelijk waar vandoor zo hard! komt bokkend tot stilstand, voorbenen vliegen de lucht in, draait om en rent als een bezetene weer terug. ik stap af en hij trekt de teugels uit mijn handen en rent zelfstandig, over de grote weg, ipv het fietspad wat we op de heenweg namen, naar huis.
daar loop je dan met je cap op je knar, mensen kijken, en ik denken ja dat paard dat net langs kwam is van mij, sta je dan voor banketstaaf of niet.
wat te doen; ik ga het maar zo proberen; veiligheid eerst, die van mij liep door het verkeer heen auto's moesten hem ontwijken dus ik ga er alleen buiten even niet op, (met een ander paard er bij is het een dooie en is er dus niets aan de hand) veel wandelen met hem met hengstenketting om lostrekken te voorkomen, krachtvoer halveren en meer in de longeerbak met hem aan het werk (bij gebrek aan een rijbak enige optie).
tis een lief paard, hou heel veel van hem, maar op sommige dagen :(

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:14

ojaaaa heerlijk dat -_- ! Die van mij kan er ook wat van, dan ziet die weer een donkere plek of een van zijn bak kabouter vriendjes ;p

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:16

xSimonee schreef:
Als ie omdraait, meteen weer terugdraaien in de zelfde richting als hoe de pony omdraaide en been eraan. En dat goed volhouden, zijn ze het zo beu. En werkt het niet pak je hem maar wat harder aan. Als je zeker weet dat het uitproberen is, dan mag je best wel wat strenger zijn. Niet zo miepen, gewoon doorlopen.
En met wegrennen kun je twee dingen doen: of kalmeren en doorrijden, of laten lopen. Been geven en laten rennen, tot jij bepaalt dat het genoeg is geweest. En wil hij stoppen, extra been geven zodat ie door gaat lopen. Maar dat moet je echt niet bij ieder paard proberen.

helemaal mee eens, werkt in de meeste gevallen erg goed.
bij mij helaas niet, dus goed aanvoelen wanneer het gevaarlijk word en dan gewoon eieren voor je geld kiezen, je kan een paard dan maar beter laten winnen want tegen 600 kilo kwaad paard kan jij als simpel mensje echt niets, en met laten winnen bedoel ik echt niet belonen en lekker terug bij zijn vriendjes zetten. :D
maar eerst aan je eigen veiligheid denken dan aan die van het paard en dan pas aan een oplossing voor het probleem

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:04

femke85 schreef:
xSimonee schreef:

helemaal mee eens, werkt in de meeste gevallen erg goed.
bij mij helaas niet, dus goed aanvoelen wanneer het gevaarlijk word en dan gewoon eieren voor je geld kiezen, je kan een paard dan maar beter laten winnen want tegen 600 kilo kwaad paard kan jij als simpel mensje echt niets, en met laten winnen bedoel ik echt niet belonen en lekker terug bij zijn vriendjes zetten. :D
maar eerst aan je eigen veiligheid denken dan aan die van het paard en dan pas aan een oplossing voor het probleem

Klopt, kan ook goed zijn dat dat echt geen manier voor jouw paard is.

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:28

Heel herkenbaar ja.
Mijn verzorgpony heeft daar ook een handje van.
Ben je lekker aan het rijden, en opeens sta je de andere kant op.
Bij mij helpt het dan om elke keer heel koppig weer terug te zetten en been geven, dan is ze het vanzelf zat aangezien mevrouw nogal lui is. ;p

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:30

Heeel herkenbaar!
oude verzorgpony deedhet ook altijd!
Alleen was ik zelf niet consequent genoeg op dit op te lossen en vaak was het gevolg dat ik tijden wedstrijden uit de ring sprong...
Het enige wat bij mij een beetje hielp was heel langzaam draven.
Uiteindelijk ook gestopt met die pony omdat er ook geen klik was

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:40

Helaas ook heel herkenbaar. Mijn normaal brave paard deed dit afgelopen week ook een aantal keer..
Achterin de bak is ze altijd wel een beetje gespannen in haar eentje, maar dan kon ik haar altijd goed rustig houden. Nu zijn daar ook nogeens de bomen weggehaald waardoor er heel veel te zien is en van de week rende die inees bokkend van achterin de bak naar voorin de bak waardoor ik eraf viel aangezien ze dit nooit doet en ik het dus niet verwacht had :P
Vervolgens ben ik gewoon weer opgestapt heeft ze het nog een keer gedaan, heb ik haar gerustgesteld en ben ik gestopt toen ze niet meer een rodeo gaf..
Vandaag zette ik haar los in de bak, en durfde ze ook echt niet achter in de bak te lopen zonder dat ik meeliep.
Dus bij mijn paardje was het gewoon beetje angst&frisheid :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:36

Leorah schreef:
heeel herkenbaar, had mn vorige paard zeker een handje van haha! Op een gegeven moment leer je aanvoelen wanneer het gaat gebeuren (bepaalde spierspanning, koppie komt er een fractie van een seconde op) en bij mij hielp het om hem goed te begrenzen, op te sluiten tussen mn benen en het tempo bewust wat lager te zetten. Heeft wel een jaar of 8 geduurd hoor voordat het helemaal beheersbaar was, maar daarna geen last meer van gehad.

Hier ben ik het niet mee eens. Kan natuurlijk werken voor jouw paard, maar mijn pony flipt dan helemaal. Flavio heeft altijd moeite met een nieuwe bak...Vroeger had hij dit soort actie's ook wel, maar dan stapte ik af, deed hem aan de longeerlijn, even flink laten rennen (net iets langer dan hij wil, die tip las ik hier ook al, erop is voor mij alleen geen optie, hij galoppeerd niet fijn). Daarna weer opstappen en verder rijden of er niks gebeurd is. Dit een aantal keer moeten herhalen en toen was het over.

Alleen, in deze nieuwe bak mocht er niet gelongeerd worden...Dus tijd voor een nieuwe tactiek. Bovenstaande geprobeerd en ja, Flavio had dan niet echt de mogelijkheid meer om weg te rennen, maar de ontspanning was heel erg ver te zoeken. Niet wat ik wilde, al zou het misschien op de lange termijn gewerkt hebben.

Nu longeer ik Flavio eventjes van te voren (in de longeercrikel), zodat ik hem in de bak meteen lekker aan het werk kan zetten. Bezighouden is erg belangrijk, uitstappen doe ik er ook altijd naast ;) Het betrof vooral een bepaalde hoek/kant van de bak en meestal ging ik stapje voor stapje steeds een stukje verder (door hem goed 'bij me te houden'), maar dit werkte dus niet... Nu stuur ik hem 'gewoon' richting die 'enge' kant en hou ik heel erg mijn lichaamstaal in de gaten. Aangezien Flavio het wegrennen al vele malen had gedaan, bereidde ik mij er onbewust op voor, ik ging al iets naar voren zitten, er kwam wat spanning in mijn schouders en dat voelt hij dus allemaal. Ook nam ik vaak de teugels net ietsje meer aan, om hem tegen te kunnen houden...Met als gevolg dat we aan de andere kant van de bak eindigde, ik in verlichte zit en hij extra druk zettend op de teugels.

Nu doe ik het tegenovergestelde, ik ga extra goed op mijn kont zitten, schouders naar achteren, armen ontspannen (vooral blijven doorademen ;)) en die teugels, ik geef hem juist meer ruimte.. Flavio kan over het algemeen heel lekker lopen en meer ruimte betekend neusje naar beneden, bijna als vanzelf. Dit is al een ontspannen houding. Mocht hij alsnog schrikken, wat nu misschien af en toe nog een keertje gebeurd, dan ga ik niet mee met de beweging. En daardoor en door de lange teugels (met licht contact) geeft hij eigenlijk zichzelf een ruk in de mond als hij wegspurt. Dus voor nu blijft het bij poging tot en dan meteen weer stilstand. Alsnog niet fijn, maar dan kunnen we gewoon doorrijden. Ik maak dan ook meteen een volte, om die plek nog een keer 'goed' te doen.

Het doel is om uiteindelijk echt te kunnen rijden door de hele bak, dus teugels op maat en niet versnellen, dit mag hij nu wel. Ik bepaal de gang waarin Flavio loopt, maar hij mag best even versnellen, omdat tegenhouden in dit geval averechts werkt. Voor nu ben ik tevreden, we rijden door alle hoeken van de bak, dat is voor nu het doel. Hoe hij loopt maakt even niet uit. Wat ik zei, het is voor Flavio altijd echt wennen aan een nieuwe bak, bij de ene bak heeft hij het erger dan bij de ander en met de kou heeft hij er ook soms last van, maar dan is het meer joligheid en lekker gek doen om warm te worden ;)

Is een lang verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ieder paard is anders, iedere ruiter ook, je moet doen wat voor jullie werkt :) Kijk naar je paardje en kijk naar jezelf, geduld, blijven oefenen en dan komt het goed!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:06

Fijn (nouja fijn) om te lezen dat anderen er ook last van hebben! Bij mij op stal zijn ze altijd nogal verbaast als ik relaxt met een lang teugeltje aan het uitstappen ben en hij het uit het niets op een rennen zet!
Mijn paard is feitelijk best relaxt, eigenlijk een type waar je het niet van zou verwachten. Maar sowieso is hij nogal gevoelig op geluiden. Achter de (binnen) bak is een paddock waar paarden los staan, rennen en gelongeerd worden. Dan hoor je dus wel paarden rennen, stemmen en zweep zwiepen, maar je ziet het niet. Alleen door een kleine gleuf boven een deurtje wat precies op ooghoogte is. Ook een leuke reden om opeens weg te rennen. Maar dat begrijp ik dan nog wel. Of als alles klappert van de storm.
Maar hij doet het dus ook als je relaxt aan het uitstappen ben bv aan de voorkant van de bak en er niets in die paddock staat.
Probeer hem bezig te houden met overgangen, schijnovergangen en figuren. Als hij echt lekker loopt van achter naar voor tussen 2 handen en 2 benen zeg maar dan kan ik het vaak wel voor zijn of gelijk de kop in drukken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:33

Is het probleem bij jullie inmiddels opgelost?

Mijn paard doet het nog steeds, wordt er nu een beetje moe van..

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:38

Ik heb een 5 jarige haflinger merrie die het ook doet. Ook al ben ik nog zo lekker aan het rijden en is ze zo gefocussed. Ik kan een oefening rijden, de hoefslag opkomen en ze gaat in een keer gassen. Heel vervelend! Vooral omdat ik het bijna niet voel aankomen...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:43

Nibbit schreef:
Is het probleem bij jullie inmiddels opgelost?

Mijn paard doet het nog steeds, wordt er nu een beetje moe van..

Mag ik je vragen wat je doet met je handen op het moment dat ze/hij ertussen uit schiet?

Houd je deze netjes laag?

Mijn rijpaard toen trok bij de sprint ook meteen zijn hoofd omhoog en zetten zich helemaal vast waardoor, ik automatisch mijn handen wat verder omhoog deed. Bij hem was toen het gevolg dat hij door mijn handen die hoog waren alleen maar harder inprotest kwam en harder en harder ging rennen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:44

bibi40 schreef:
Tralala.....lekker ontspannen aan het rijden en dan }> in één keer een run nemen of binnen een fractie van een seconde omdraaien
Wie herkend dit en benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost

Heel herkenbaar, dat deed mijn paard ook.
Ben hem bitloos gaan rijden met een onder de kaak gekruist systeem, en dat was dé oplossing. Daarmee kon ik hem uit zijn 180° duik houden nl., wat met een bit nooit lukt omdat je dan gewoon trekt aan de tegenkant. Met die gekruiste riemen geef je in feite een duw tegen het hoofd aan de zijde waar hij naartoe draait. Het is uiteraard wel een kwestie van timing, maar op de duur weet je wel wanneer ze op springen staan..

Mijn paard was de eerste keer dat hij dat probeerde met dat hoofdstel werkelijk stomverbaasd en stond aan de grond genageld. Hij heeft dat draai en race truukje daarna nog een keer of twee geprobeerd op erge stressmomenten, maar ik heb hem steeds uit het race deel kunnen houden.. en daarna is het gewoon verdwenen.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:18

Vandaag een strandrit gemaakt met een stalgenoot. Was wel al een paar weken geleden dat ik op het strand geweest was. Paard van stalgenoot is superrelaxt. We hebben alle 3 de gangen in normaal tempo gereden. Dus ook de galop in normale handgalop. Doe ook nooit rengalop omdat ik bang ben voor de gaten en drijfzand wat nog weleens voorkomt hier.
In principe was hij ontzettend braaf en relaxt. Maar toch 3x een kleine spurt genomen. Het voelt dan als een begin van ervan door gaan. Maar ik kan hem dan gelijk omzetten (zoals bij de one rein stop, maar dan zonder over de teugel te glijden met je hand). Hij staat dan wel zo'n beetje gelijk stil en dan kan ik gewoon weer verder gaan. Hij staat dan ook niet te stuiteren of zo zeg maar.
Dat stukje dat het voelt of hij er uit het niets vandoor gaat is best iets wat me angst inboezemt. Ook al heb ik hem direct terug, ik ben toch bang dat ik hem dan een x niet direct terug heb.

Paar weken geleden is het een x bij mijn verzorgster gebeurd. Paard voor hem ging hard en kon niet goed stoppen, hij ziet een gaatje en gaat erlangs en blijft rennen. Wel prima stuurbaar, maar niet te stoppen. Na een lang recht stuk komt hij bij een bocht en gaat zelf in draf om linksaf te gaan.
Dit zal wel een andere reden gehad hebben. Maar zit ook in mijn hoofd natuurlijk.

Maar wat is dat toch dat zomaar er tussenuit piepen. Horen/ zien ze dan toch iets. Kan me niet voorstellen dat ze denken van: "ik ga eens lekker vervelend lopen rennen".