geschrokken of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:35

Ik zie een paard wat braaf zijn rondjes loopt met een ruiter erop die alles braaf wil houden, rij eens wat vaker een wending, een gebroken lijn, een keer naar voren, een keer terug etc etc. Iets meer aan het werk zetten, met die brave rondjes gaat ze toch een keer een streekje uithalen want het is best saai om zo jullie te zien rijden. Niet negatief bedoeld hoor ;)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:42

kan hier echt niks op zien hoor.....loopt toch netjes, zij het een beetje te diep....

Supervixen

Re: geschrokken of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:16

Zo'n huppeltje maakt mijn paard als ik een overgang maak op de linkerhand op een volte van arbeidsdraf naar middendraf. Ze vindt het dan gewoon moeilijk, want links is haar moeilijke kant en wil het liefst aanspringen in galop. Ik hou haar dan tegen en daardoor gaat ze ook wat huppelen. Gelukkig geen bokpartijen bij mijn paard.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:25

doei schreef:
Wat bedoel jij met huppen?
Dat hij in gallop aan wilt springen?

Ik zie wel heel veel in het rijden wat ik graag zie veranderen :=
En bedoel het niet bot :n
Maar kijk eens wat een gave knol je onder je hol hebt zitten!
Ik ken een andere San Remo, die veel op die van jou lijkt, die gaat nu ZZ-zwaar starten.

Paard loopt achter de loodlijn, je handen bewegen te veel en ga op je kont zitten in de gallop.
- Hou je handen stil
- Zorg dat je evenveel contact op beide teugels hebt (en hou alleen je buitenteugel er meer aan als je het paard bv. zo rechter krijgt)
- Geef gas!!!
- Geef hem lucht van voren, om zijn hoofd op de loodlijn te laten vallen
- Geef gas in je gallop en rij terug, creeer meer sprong
- Rij hem actiever

ik ben het hier helemaal mee eens!
verder zou ik het rijden wat leuker en afwisselender maken; dus meer oefeningen en wendingen maken en meer tempowisselingen.
Je hebt een supergaaf paard onder je kont zitten wat gewoon graag wil werken.
Door aan bovenstaande punten te werken en meer afwisseling tijdens training denk ik dat het hupje wegbrlijft; ik denk dat het eerder een pubertruc is dan een medisch probleemn

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:45

Fijn dat het beter ging Ts! :)
Ik ben benieuwd naar een filmpje :j

Bij bv. middenstap laat je de teugels iets langer worden, maar je wilt wel contact met de teugels/ mond behouden.
Wanneer een paard achter de teugel (te diep) gaat geef je been bij zodat je weer contact hebt. Etc. dit hou je in een middenstap consequent vol.

Probeer die verbinding met een iets langere teugel zo te zien als middenstap (geen hoger tempo oid).
Wanneer die teugel slap wordt rij je met je been het paard weer naar de teugel toe, zodat je weer verbinding hebt. Etc. etc. Consequent volhouden. Ontspannen als je fijn contact hebt en weer inkomen met je been als hij achter de teugel kruipt.

Niet te lang het is best zwaar voor ze.
Stop op het juiste moment en beloon. Liever een kwartier goed gereden als bv. 3 kwartier onconsequent.

edit:
Longeren met de pessoa kan ze ook goed helpen (lang en laag).
Dit kan je ook misschien zo een 2 keer per week trainen. En ook daar geldt kruipt die achter de teugel? Bijdrijven met bv. de longeerzweep. Of heel veel korte overgangen op elkaar dan kunnen ze ook niet anders (is wel zwaar :+ ).
Laatst bijgewerkt door doei op 15-02-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:46

caletto schreef:
Naar aanleiding van jullie commentaar en adviezen vandaag er toch maar weer opgekropen ;)
Geprobeerd wat meer "lucht"te geven en actiever met mijn been naar voren te rijden, ook wat schijn overgangen gemaakt wat hij nog wat moeilijk vindt en voila geen enkel hupje gemaakt :) begon zelfs wat te zweten en dat is een tijdje terug hoor. Al met al super fijn gereden :D
Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik het lucht geven van voren nog wat lastig vind, ben snel geneigd de teugels te los te laten, moet nog een beetje zoeken naar de juiste verbinding.
Zal morgen even een nieuw filmpje maken hoop dat jullie verbetering zien hahaha

Fijn dat je wat doet met al het commentaar hier en het positief opvat.
Ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe filmpje +:)+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:55

Leuk dat het advies van Bokt voor de verandering eens opgevolgd wordt, en met goede gevolgen! Ik denk wat Ts beschreef in haar laatste reactie, 'lucht geven, actiever naar voren rijden en schijn overgangen' daar denk ik ook dat het probleem lag. Fijn dat het zo goed als opgelost is!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:00

caletto schreef:
Naar aanleiding van jullie commentaar en adviezen vandaag er toch maar weer opgekropen ;)
Geprobeerd wat meer "lucht"te geven en actiever met mijn been naar voren te rijden, ook wat schijn overgangen gemaakt wat hij nog wat moeilijk vindt en voila geen enkel hupje gemaakt :) begon zelfs wat te zweten en dat is een tijdje terug hoor. Al met al super fijn gereden :D
Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik het lucht geven van voren nog wat lastig vind, ben snel geneigd de teugels te los te laten, moet nog een beetje zoeken naar de juiste verbinding.

Was eigenlijk van plan niet te reageren maar ik kan het niet laten.

Wat ik zie is een paard dat in principe braaf zijn ding doet, en voor zo'n jong beest helemaal niet zo heel verkeerd voor elkaar is. De knel zit in mijn ogen echter in het feit dat er te weinig verbinding is van achter naar voren. Met andere woorden, hij blijft achter de teugel. In principe loopt hij voor het oog mooi in de aanleuning of nageeflijk maar dat is hij niet. Hij maakt geen verbinding naar voren en laat zich daardoor onvoldoende los in zijn lijf en gaat daardoor die huppeltjes maken, welke hij ook maakt als je hem aan laat galopperen.

De adviezen die dus gegeven worden in de trant van "meer lucht geven" zijn dan in mijn ogen ook uit de lucht gegrepen. Een paard dat geen verbinding maakt met de ruiterhand kan je meer lucht geven tot je beide een ons weegt, maar zolang de gegeven lengte niet aangenomen wordt heeft dat geen enkel nut.

Ik neem aan dat we hier allemaal wel weten dat verbinding van achteren naar voren moet ontstaan en dat dus geen kwestie is van je teugels meer aannemen. ;) Het is dus zaak om van achter uit die verbinding in stand te gaan brengen door meer voorwaarts te gaan rijden en je hand stil aan te bieden. Als je goed voorwaarts rijd (hij lijkt nu ook wat terug te blijven om zo ook maar geen verbinding te hoeven maken, vandaar ook de huppels.) merk je dat hij zachtjes wat meer aanleuning zal gaan aannemen. Hierbij zal hij ongetwijfeld nog wat huppeltjes gaan maken omdat daar waarschijnlijk wat kleine blokkades in zijn lijf zitten. Belangrijk is dan echter om toch ten allen tijden voorwaarts te blijven rijden, stil te blijven met je hand en simpelweg te 'wachten' tot hij daar die verbinding durft te nemen. Van daaruit kan je gaan proberen om de hals wat te gaan verlengen/uit te schuiven en zo wat meer voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden.

Belangrijkste is dus: meer voorwaarts rijden, voelen dat hij niet meer terug blijft, zodra hij voorwaarts gaat denken zal ook de verbinding beter worden.

Succes.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:15

Ik zie wel enige irritatie bij hem wat doe je nog meer inplaats van rijden met hem? ik bedoel wandelen , spelen , hij is nog jong misschien dat hij buiten het feit dat er toch iets zou kunnen zijn gewoon even een break nodig heeft
verder vind ik hem lekker lopen

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:28

franka75 schreef:
Ik zie wel enige irritatie bij hem wat doe je nog meer inplaats van rijden met hem? ik bedoel wandelen , spelen , hij is nog jong misschien dat hij buiten het feit dat er toch iets zou kunnen zijn gewoon even een break nodig heeft
verder vind ik hem lekker lopen

Oh maar aan afwisseling heeft ie geen gebrek hoor, speelt dagelijks met zijn vriendinnetjes een aantal uren buiten, we gaan ook elke week zeker 2x op buitenrit en het rijden wissel ik af met longeren danwel in de pessoa of balkjes lopen :)

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:31

DL_ schreef:
caletto schreef:

Was eigenlijk van plan niet te reageren maar ik kan het niet laten.

Wat ik zie is een paard dat in principe braaf zijn ding doet, en voor zo'n jong beest helemaal niet zo heel verkeerd voor elkaar is. De knel zit in mijn ogen echter in het feit dat er te weinig verbinding is van achter naar voren. Met andere woorden, hij blijft achter de teugel. In principe loopt hij voor het oog mooi in de aanleuning of nageeflijk maar dat is hij niet. Hij maakt geen verbinding naar voren en laat zich daardoor onvoldoende los in zijn lijf en gaat daardoor die huppeltjes maken, welke hij ook maakt als je hem aan laat galopperen.

De adviezen die dus gegeven worden in de trant van "meer lucht geven" zijn dan in mijn ogen ook uit de lucht gegrepen. Een paard dat geen verbinding maakt met de ruiterhand kan je meer lucht geven tot je beide een ons weegt, maar zolang de gegeven lengte niet aangenomen wordt heeft dat geen enkel nut.

Ik neem aan dat we hier allemaal wel weten dat verbinding van achteren naar voren moet ontstaan en dat dus geen kwestie is van je teugels meer aannemen. ;) Het is dus zaak om van achter uit die verbinding in stand te gaan brengen door meer voorwaarts te gaan rijden en je hand stil aan te bieden. Als je goed voorwaarts rijd (hij lijkt nu ook wat terug te blijven om zo ook maar geen verbinding te hoeven maken, vandaar ook de huppels.) merk je dat hij zachtjes wat meer aanleuning zal gaan aannemen. Hierbij zal hij ongetwijfeld nog wat huppeltjes gaan maken omdat daar waarschijnlijk wat kleine blokkades in zijn lijf zitten. Belangrijk is dan echter om toch ten allen tijden voorwaarts te blijven rijden, stil te blijven met je hand en simpelweg te 'wachten' tot hij daar die verbinding durft te nemen. Van daaruit kan je gaan proberen om de hals wat te gaan verlengen/uit te schuiven en zo wat meer voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden.

Belangrijkste is dus: meer voorwaarts rijden, voelen dat hij niet meer terug blijft, zodra hij voorwaarts gaat denken zal ook de verbinding beter worden.

Succes.

Dus als je goed denk te begrijpen moet hij eigenlijk door het meer voorwaats rijden tegen mijn hand aanlopen zeg maar? Hij volgt mijn hand eigenlijk wel echter vindt ik het moeilijk om te voelen hoeveel "druk" ik moet hebben

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:36

Als je de handrem eraf haalt is je probleem opgelost. :)

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:37

nou zoals beloofd een nieuw filmpje of beter gezegd twee filmpjes van het rijden vandaag. Ziet er misschien nog wat stuntelig uit maar
ik heb ontzettend fijn kunnen rijden, heb hem wat meer lucht geprobeerd te geven maar ben wel nog wat zoekende naar de juiste verbinding :o In ieder geval geen rare hupjes of bokkesprongen maar een heerlijk paard :D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:31

Een mooie verbetering :)

Maar let op je handen,, ik kan aan het hoofd van je paard zien dat hij nee-schud. Zet je handen rechtop en hou ze stil. Je benen mogen ook wat stiller :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:55

Ik vind filmpje 2, om 3:03 de lange zijde het allerbeste stukje +:)+

Ik zie verbetering *\o/*
Zie ik het goed dat je paard links het meeste vasthoudt?
Ik denk dat dat de rede is van het af en toe nee schudden. Daarom beweeg je met je linkerhand om los te krijgen...
Oplossing is juist rechts er meer aanhouden en links minder (en erop letten dat je linkerarm stil blijft).

Linksom zal het paard op de volte graag naar buiten vallen en rechtsom graag naar binnen vallen.
Klopt dit?

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:09

doei schreef:
Ik vind filmpje 2, om 3:03 de lange zijde het allerbeste stukje +:)+

Ik zie verbetering *\o/*
Zie ik het goed dat je paard links het meeste vasthoudt?
Ik denk dat dat de rede is van het af en toe nee schudden. Daarom beweeg je met je linkerhand om los te krijgen...
Oplossing is juist rechts er meer aanhouden en links minder (en erop letten dat je linkerarm stil blijft).

Linksom zal het paard op de volte graag naar buiten vallen en rechtsom graag naar binnen vallen.
Klopt dit?

Ik houd idd links vaak vast, betrap mezelf er vaak op dat ik mijzelf op links sterk maak, Cas "zwaait" rechtsom op de volte vaak uit :o

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:29

Dit is mijn mening:

Ik vind in dit filmpje juist meer hupjes, je zadel ligt ook niet correct op je paard..Ninon Schutte kan ik je aanraden om je zadel na te laten kijken..Het feit dat hij hupjes maakt kwam bij mijn paard van een zadel wat tegen zijn schouder aankwam..Je hebt zadelmakers en zadelmakers helaas..Ook vind ik je handhouding te laag en te veel naar je kruis gereden..Maar ik mag aan nemen dat dit paard nog niet zo lang onder het zadel is.? Aangezien zijn leeftijd..Wees zuinig op hem en geef hem lekker de tijd om zich te kunnen ontwikkelen dan heb je er ook veel langer plezier van..Jullie zijn een mooie combi..

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:42

Elco schreef:
Dit is mijn mening:

Ik vind in dit filmpje juist meer hupjes, je zadel ligt ook niet correct op je paard..Ninon Schutte kan ik je aanraden om je zadel na te laten kijken..Het feit dat hij hupjes maakt kwam bij mijn paard van een zadel wat tegen zijn schouder aankwam..Je hebt zadelmakers en zadelmakers helaas..Ook vind ik je handhouding te laag en te veel naar je kruis gereden..Maar ik mag aan nemen dat dit paard nog niet zo lang onder het zadel is.? Aangezien zijn leeftijd..Wees zuinig op hem en geef hem lekker de tijd om zich te kunnen ontwikkelen dan heb je er ook veel langer plezier van..Jullie zijn een mooie combi..

In de laatste 2 filmpjes heeft mijn paard absoluut niet gehupt iig niet zoals het eerste filmpje, voor wat betreft het zadel... het zadel is naar aanleiding van een zadeldruk meting pas gemaakt op dit paard en ter controle nogmaals gecheckt via de zadeldruk meter zowel in stilstand als na het rijden. Het zadel klappert niet, schuift niet en na het rijden geen drukpunten via de zadelmeting kunnen ontdekken

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:14

@ TS: Ik houd idd links vaak vast, betrap mezelf er vaak op dat ik mijzelf op links sterk maak, Cas "zwaait" rechtsom op de volte vaak uit

Ok :x
Dit vind ik een moeilijke situatie (met het oog op rechtrichten)...
Zo een situatie ben ik nog niet tegengekomen :n
Enerzijds zeg ik minder links eraan houden en meer rechts erbij nemen (en paraat met rechter binnenbeen). Maar aan de andere kant werkt dit dan weer niet bij voltes rechtsom, want zo stimuleer je alleen maar dat hij meer naar buiten kan vallen. Mmmm :)*
Bedoel je met zwaaien de voorhand of achterhand? Of beide?

Trouwens ik vond het erg netjes dat je je paard beloonde toen hij zo braaf bleef met die "botsing". Zoiets doet je vertrouwen goed he?! :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:18

In het 1ste filmpje van de laatste 2 zie ik wel hupjes maar anders dan in je aller eerste filmpje..Is je zadel niet bekeken tijdens het rijden.? Want hij ligt niet stabiel achter en dat betekent dat hij voor niet goed aansluit en dus tegen de schouder aan kan komen..Ik heb hier veel last mee gehad met hupjes en zadel vandaar, ook dat mensen vonden dat het zadel goed lag maar mijn paard gaf duidelijk aan van niet..Dit is mijn ervaring met mijn paard en ik rij nog wel met een lucht zadel..

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:53

Goh wat een knapperd! En daarbij komt mijn eerste tip :) Ga trots op je paard zitten,dat mag best!
ík vind maar dat ben ik hé ,dat je je handen wat vast zet en wat voorover zit,in het 1ste filmpje
met die hupjes leek het ook een beetje een galop met een handrem.
Naast dat rijden jullie lekker hoor! Ook leuk die 2 filmpjes erna te zien, wat je met de tips hebt gedaan!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:09

Vind de nieuwe flmpjes er goed uit zien. Heb nog wel een paar tips voor je:
- meer figuren rijden, zo hou je je paard oplettend
- wat rechterop zitten (is lastig, ik heb het zelf ook :P )
- Handen minder dicht bij het zadel. ik deed dit in het begin ook, maar dan heb je net wat minder evenwicht

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:22

DL_ schreef:

Succes.

Ben het deels eens met je post, maar het eerste wat mij opviel op het filmpje is dat de ruiter wel kan rijden maar het niet doet EN de handrem die erop staat. Paard zoekt een beetje maar is een houding aan gaan nemen omdat hij geen ruimte genoeg krijgt. Paard moet letterlijk meer lucht krijgen om de hand te zoeken, uit te schuiven en zo meer de bovenlijn los te laten. Paard loopt met redelijke activiteit van achter. Is dus niet "uit de lucht gegrepen" Zadel valt me nu ook meer op, dacht het wel te zien maar twijfelde, hij lijkt idd krapper bij schouderaansluiting..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:57

waar is dat stukje van die botsing dan>?
Edit, laat maar al gezien. welke onverlaat gaat dan ook midden op de hoefslag stilstaan...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:06

hm lekker lomp stil staan terwijl er gegalloppperd word echt lekker ego.
Wat ik zie is dat er al zoveel verandering is te zien jullie twee reagere nu al veel beter op elkaar ik zag tijdens een stukje gallop de spanning even opbouwen maar ook snel weer dat je je herpakte. als je zo doorgaat komt het wel goed hoor. En volgens mij ligt je zadel prima oren zijn ook nu al veel meer naar voren, en hij komt minder grumpy over. Heel goed _/-\o_