ik heb er een hard hoofd in!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Re: ik heb er een hard hoofd in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:34

Wat ik heb gedaan is eerst zonder zadel, aan het halster eerst hangen...daarna erop zitten verder geen hulpen geven, maar er iemand naast laten lopen die dr begleid. Heeft ze niet gelijk alles bij elkaar...
Maar kan ze eerst wennen aan een persoon op haar.
Als ze dan er niet meer van opkijkt, kan je je verder uitbreiden.
Dat heb ik in ieder geval gedaan, en ze heeft geen een keer een verkeerde stap gezet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:41

De ene is de andere niet Sammy!
(dat is ook de reden dat ik deze zou laten doen door een prof.)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:47

Maar goed, een prof gaat er ook op. En als je je paard een beetje kent zie je toch of ze gespannen is o.i.d
Als ze gespannen is ga je er weer gelijk af.
Vind dat je daar geen prof voor hoeft te zijn. Het echt inrijden ( doorrijden) kan je beter wel laten doen als je zelf niet veel ervaring hebt. Maar de eerst stappen, ( erop zitten, rondjes stappen e.d.) Kan je best zelf doen. Neem aan dat je een beetje weet hoe een paard reageerd enzo en dat je dan moet stoppen of verder gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:51

Het grootste verschil met een prof is dat als de schrik er nu echt in zit deze in staat is om de bokken uit te zitten.

Wat je ook kunt doen voorlopig is naast het paard op een verhoging staan en steeds grotere bewegingingen maken boven de rug. Als ze daarbij onverstoord blijft kun je het nog weer eens proberen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:01

Nou dat vind ik ook onzin...ik ben echt verre van prof, maar ik kan echt de gekste bokkesprongen uitzitten hoor. Maar goed dat is weer een andere discussie TS vraagt voor tips, of iemand die het goedkoop kan doen. En ik vind dat ze het wel zelf kan doen, ( het begin) de fijne kneepjes kan ze altijd laten doen door iemand die goed kan rijden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:07

Het zelf doen (of je vriendin het laten doen) en vervolgens je nek breken!
Ik weet niet of TS beseft dat zij als eigenaar van het paard verantwoordelijk is voor de schade die het paard aanricht.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:21

Ja dat is ook zo, maar waarschijnlijk heeft het meisje die erop zit niet goed opgelet, een paard dat gaat bokken voel je aan, spieren gaan aanspannen e.d., daarom deed ik het ook eerst zonder zadel, dan voel je dat soort dingen sneller aan en kan je er snel afglijden. Met zadel gaat dat toch moeilijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:25

Sammy_xxs schreef:
Nou dat vind ik ook onzin...ik ben echt verre van prof, maar ik kan echt de gekste bokkesprongen uitzitten hoor. Maar goed dat is weer een andere discussie TS vraagt voor tips, of iemand die het goedkoop kan doen. En ik vind dat ze het wel zelf kan doen, ( het begin) de fijne kneepjes kan ze altijd laten doen door iemand die goed kan rijden.

Als jij dat wel kan uitzitten heb je ook niemand nodig.
Vroeger kon ik dat ook, inmidders niet meer zo fantastisch.
Ik rij ook zelf in, maar als een van mijn paarden een spring in het veld blijkt dan vraag ik even een springruiter voor hulp.
TS zal na de lancering best een beetje onzeker zijn nu en dat helpt niet mee.
Ze kan zet verder ook vast verder wel oplossen, maar met wel een betere ervaren hulp die meer op het paard gericht is.

Heb je geen instructrice die je goed kan helpen?
Ik neem aan dat je wel van plan bent om les te nemen dadelijk (?)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:27

Het is niet de bedoeling dat je er afglijdt, het is de bedoeling dat je blijft zitten. :D

Ik ben wel met je eens dat ze niet goed heeft opgelet.
Dat deed niemand nl. Ze waren alledrie heel gezellig naar elkaar aan het roepen en kletsen.
Nu is een beetje onstpanning veinzen naar het paard toe helemaal niet zo verkeerd, maar ondertussen moet je wel op scherp staan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:23

Dat kletsen vind ik juist goed om de beladen sfeer weg te halen, doe ik ook vaak als paard gespannen is :)
Verder denk ik persoonlijk dat het meteen voorwaarts houden de beste methode is (dus geen twijfelachtige poespas) aar dan heb je we iemand nodig die de eerste bokkensprongen kan uitzitten en liefst iemand die lichter is. Desnoods beginnen met een pop. Liefst met een longeerzweep erbij. Het paard mag niet zelf bedenken wat hij zou kunnen gaan doen. Laat ook het zadel nakijken. Succes

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:36

aerdenhout1 schreef:
Vaak is het de schrik van iets dat hoog boven het paard uitsteekt, de ruiter dus in dit geval.
Volgende keer eerst hangend gaan stappen, is voor de ruiter ook wat veiliger als het paard zo gaat bokken. Dan stilstaand erop en die handeling een paar keer herhalen, dus laat het paard wennen aan dat rare wat hij uit zijn ooghoeken ziet. Ik laat de ruiters altijd vanaf het paard belonen en snoepjes geven, zodat ze weten dat het iets leuks oplevert.

helemaal mee eens. als dit echt de eerste keer zitten in het zadel was..nooit zomaar gaan stappen, het paard raakt ook uit balans met een ruiter op de rug, en dan zien ze het ineens bewegen vanuit de dode hoek, maken daarop een sprong en daardoor beweegt de ruiter nog raarder, stuitert op de rug van het paard en daarop bokt het paard weer.. nee eerst hangend stappen!

hoe gaat het ondertussen met het paard? omdat je zei dat ze behoorlijk de weg kwijt was na deze val vd ruiter?
reageert ze dus nog zo heftig op het willen opstappen?
Het klinkt voor mij als laten beleren door iemand die hier verstand van heeft, en ervaring in heeft.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:26

shan schreef:
Het is niet de bedoeling dat je er afglijdt, het is de bedoeling dat je blijft zitten. :D

Ik ben wel met je eens dat ze niet goed heeft opgelet.
Dat deed niemand nl. Ze waren alledrie heel gezellig naar elkaar aan het roepen en kletsen.
Nu is een beetje onstpanning veinzen naar het paard toe helemaal niet zo verkeerd, maar ondertussen moet je wel op scherp staan.

Haha ja ik snap dat de bedoeling is dat je erop blijft zitten, maar zoals hierboven wordt gezegd, paard schrikt en maakt een sprong de persoon die beweegt mee en het paard blijft schrikken en dus door bokken, dan is het beter als je er vanaf glijdt en het paard kalmeert en weer opnieuw probeerd. Nu is het paard dus zo geschrokken, dat ze het opstappen al eng vind. Daarom is het belangrijk om het paard te laten wennen met alleen iemand die erop zit zonder verdere dingen. Als dat goed gaat iemand mee laten lopen en geen nog echt geen been hulpen geven, pas als het paard gewent is dat er "iets uitsteekt op zn rug" dan weer verder stappen nemen.
Maar goed is mijn mening ;) niet iedereen zal het zo doen. Maar ik vind dat het heel goed helpt om de vertrouwen te krijgen.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:34

ik heb ooit een keer gekeken bij het inrijden van een paard via natural horsemanchip gedoe, daar hadden ze een dummy (pop) aan het zadel vast gebonden en toen gelongeerd, dan went hij iig aan het idee dat er iets boven hem steekt ! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:36

celinedaisy schreef:
ik heb ooit een keer gekeken bij het inrijden van een paard via natural horsemanchip gedoe, daar hadden ze een dummy (pop) aan het zadel vast gebonden en toen gelongeerd, dan went hij iig aan het idee dat er iets boven hem steekt ! :)

heb ik ook gedaan met de hengst van mijn vriendin....maar aan druk kun je ze niet leren wennen,dan moet je er echt op.
Het is de druk waar het paard op reageert....kijk maar naar het filmpje,hij bokt zodra de benen eraan gaan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:11

misschien als je het niet heel breed hebt kun je er eerst meer over gaan lezen en youtube filmpjes opzoeken van mensen die vaker paarden/jonge paarden beleren.
kijk of er iemand in je omgeving is die meer met jonge paarden heeft gewerkt en observeer het gedrag van het paard samen als het los loopt of aan de longe loopt. daar kun je een heleboel aan aflezen en als je dan weer besluit erop te gaan zitten is er een basis aan kennis over het gedrag van je paard.

misschien dat mensen geen fan zijn van zijn methode, maar kijk even naar de filmpjes van gert van den hof die op youtube staan over het beleren van jonge paarden. dat geeft je een beeld van de rust die hij heeft in zijn lichaam als hij op een jong paard gaat zitten en wat hij wel en niet aan het paard vraagt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:15

Citaat:
Dat kletsen vind ik juist goed om de beladen sfeer weg te halen, doe ik ook vaak als paard gespannen is

Ben ik met je eens, lees mijn laatste zin maar. ;)

Citaat:

Ik heb het filmpje nog een aantal keren bekeken, het lijkt mij niet dat het paard zo schrikt van de kuit, ze zit al eerder wat te wiebelen met haar benen.
Of van de ruiter die boven op het paard zit, hij staat al even (behoorlijk relaxed) stil met de ruiter op zijn rug.

Ik heb eerder de indruk dat het paard pas gaat bokken als hij in beweging komt dus dat hij schrikt van het ruitergewicht op hem, in beweging.

vandaar ook mijn eerdere vraag, hebben jullie ook gehangen in beweging. (en hem ondertussen aan alle kanten gestreken,klopjes gegeven, waar normaal de benen zitten van de ruiter, over de kont geaaid en beklopt enz.)

Een pop is een goed idee maar moet dan ook wel zo bevestigd worden, dat hier niets mis mee kan gaan.
Als de pop gaat schuiven en naast hem komt te hangen of onder de buik en hij raakt dan in paniek dan kom je er nooit meer op.
Goed over nadenken dus of je dit wilt doen en hoe je dat op een veilige manier gaat aanpakken.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:22

geerke schreef:
Het paard reageert op de druk van de benen van de ruiter en bergrijp daar helemaal niets van.
De volgorde van inrijden is iets anders dan dat jij nu doet.
Eerst longeren,het paard moet de commando's weten en daar op gehoorzamen.
Dat kan twee weken duren of twee maanden....dat ligt aan het paard.
Dan pas ga je erop.
Met je stem geef je het commando stap of draf....en een hele zachte beenhulp!
Daarna belonen.
Het is jammer dat je een slechte start hebt gemaakt,je hebt door te snel te gaan vijf stappen en een slechte ervaring achteruit gedaan.

ze kent stemhulpen hoor ben al 2 maanden aan het longeren en is de 2 de keer dat er iemand op zit de eerste keer is er alleen gezeten.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:23

shan schreef:
Je schrijft dat jullie een poosje bezig zijn geweest met hangen, hebben jullie ook gestapt tijdens dit hangen of alleen stilstaand gehangen?

ja ook gestapt met hangen

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:28

het is ook zeker voor mij niet de eerste keer dat ik een paard beleer, ik heb al meerdere paarden beleerd alleen waren ze niet zo moeilijk zoals deze.
het meisje wat er op zit doet het wel voor het eerst en ik heb ook met haar gepraat erover want dit was niet de bedoeling.

het zadel ligt goed dat heb ik na laten kijken dus dat kan het niet zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:23

Misschien kan je iemand vinden die het aan huis wilt doen?
Dat kost misschien minder dan hem ergens 6 weken neerzetten.
Er loopt op bokt ook een topic over zadelmak maken e.d. misschien weten zij iemand.
[RT-P] ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:49

Misschien zijn er al dingen gezegd hoor. Heb niet alle reacties gelezen.

Er vallen me een aantal dingen op.
Tijdens het werken zegt degene die filmpt wat tegen degene die met het paard bezig zijn. Dat is not done.
Daarnaast moet ik eerlijk bekennen dat het meisje wat het paard vast houdt ook niet erg juist te werk gaat.
Ik neem aan dat dit de eerste keer is dat er iemand op gaat zitten.
Wat wij dan altijd doen is zitten aaien kloppen en er weer af.
En dat herhalen wij 5-6 keer dan is het klaar die dag.
Daarna ga je zitten en draai je het paard aan een hele korte lijn. Je zet hem als het ware om. Dan is de eerste beweging er niet 1 naar voren. Dan krijgen ze dus minder kans om te exploderen.
Dan gaan we stappen aan de hand dus korte lijn houden en de grondpersoon praat veel met het paard zo blijft het paard met zijn aandacht bij degene die met hem werkt niet met degene die er op zit.
stappen en ontspannen dus hoofd laag vragen. Gaat dat goed dan kan degene er op eens wiebelen tijdens het stilstaan en daarna tijdens het lopen.
Proberen om niet te verkrampt er op te gaan zitten. Dus niet moeite doen om niet te bewegen. Op het moment dat je dat doet en je gaat bewegen kan je ook een explosie verwachten.

Is degene die het paard vast heeft ook degen die normaal werkt met het paard? In de zin van heeft deze het paard ook regelmatig aan de longe. Is het paard gewent aan haar bewegingen en haar stem hulpen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:19

TS: Moeilijk paard????
Waar?

Ik zie een super mak dier dat een!!!! keer 4 benen de lucht in gooit.

Ervaring heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg want dan had je al het bovenstaande zelf kunnen concluderen.
Ik bedoel het niet vervelend maar om je paard nu direct moeilijk te noemen...
Je gaat het verdere beleren met dezelfde dames doen??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:23

Een pop gebruik ik overigens alleen bij echt snelle bokkers, maar hoe veel zijn dat er nou.. :)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:22

Chaos schreef:
TS: Moeilijk paard????
Waar?

Ik zie een super mak dier dat een!!!! keer 4 benen de lucht in gooit.

Ervaring heb je klaarblijkelijk nog niet genoeg want dan had je al het bovenstaande zelf kunnen concluderen.
Ik bedoel het niet vervelend maar om je paard nu direct moeilijk te noemen...
Je gaat het verdere beleren met dezelfde dames doen??

jij ziet 1 filmpje ik maak haar dagelijks mee en ze is gewoon niet makkelijk.
aan de hand is het een super dier met longeren ook maar zodra er iemand aan wil hangen of iets raakt mijn paard in paniek.
ik weet het nog allemaal niet hoe ik het ga doen
ik ga helemaal opnieuw beginnen, ga eerst weer met grondwerk starten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:26

Ik zou gewoon hulp zoeken. :))