Paard loopt achteruit bij het opstijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Re: Paard loopt achteruit bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:29

Dat is natuurlijk het eerste wat je doet, daar ben ik het ook helemaal met je eens. Mijn post was incompleet, ik had dit er nog even aan moeten toevoegen!

Pas als dat allemaal goed is, dan pas kun je de manier toepassen van het 'achteruit zetten'. Anders vererger je de problemen alleen maar.
En ook eerst naar jezelf kijken, ben jij niet gespannen? Doe jij niet iets fout?
En niet de verkeerde lichaamstaal uitstralen natuurlijk.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:28

Zoals hier al eerder is genoemd. Met de kont in de hoek zetten, verder naar achter kan ze dan niet. Succes met het oplossen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:49

Angeline1990 schreef:
Zoals hier al eerder is genoemd. Met de kont in de hoek zetten, verder naar achter kan ze dan niet. Succes met het oplossen

Is dit juist niet 'de makkelijke oplossing'? Ik ben van mening dat je zo alleen de symptomen bestrijdt en het probleem zelf niet aanpakt.

@ TS, hoe gaat het nu?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:53

Magrathea schreef:
Wil hij achteruit gaan? Fijn, dan mag hij achteruit gaan. Maar wel zover als dat jij wil. Dus als je bijv. een keer je paard in de lengte van de bak zet, met zijn neus naar de A zegmaar, en hij gaat achteruit, dan ga je naar voren en vraag je hem verder achteruit, een paar meter. Ook als hij geen zin meer heeft in achteruit gaan, mag hij nog wel een stukje! Mogelijk dat je paard dan denkt 'euhh maar daar had ik geen zin in' en blijft hij de volgende keer stilstaan.

@FHS: ik denk dat als het zadel een probleem is, Ts dat ook wel tijdens het rijden zal merken. Denk dus dat dit paard een beetje wil uitproberen. Consequentie is de sleutel! :)

dit is inderdaad DE manier om paarden het achteruit lopen af te leren.
wel consequent volhouden en ALTIJD langer doorgaan dan het paard het fijn vind

paard in de hoek zetten lost het probleem niet op, je blokkeert hem alleen, zodra je weer in het midden van de bak staat zal hij het gegarandeerd opnieuw doen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:01

Soms, zijn dit soort dingen heel simpel op te lossen met snoepjes....zet krukje naast je paard, stap op het krukje, staat je paard stil- snoepje. Voet in de beugel, stil? Voet eruit en snoepje. Uiteindelijk ook opstijgen. Stilstaan? Is snoepje. Het kan even een paar keer duren, maar je moet es weten hoe snel paarden leren stilstaan. En dan bouw je de snoepjes weer af :) Je moet alleen wel heel consequent zijn en geduldig. En het is nog makkelijker om het een paar keer samen met iemand te doen. Dan heb je het snoepje er sneller in zitten en is het makkelijker om je paard stil te houden. Het is misschien niet de meest maatschappelijk verantwoorde manier....echter ik denk dat by far de meeste *niet stilstaan bij opstijgen problemen* opvoedtechnisch zijn, en niet rugtechnisch...Mochten de snoepjes absoluut niet helpen of gaan de oren plat of wordt er stevig gezwiept me de staart...dan is er misschien een ander probleem...

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:42

Neem iemand mee die je paard vast houd, simpel zat, doe dat gewoon elke keer als je gaat rijden, en dan zorg je dat als je erop zit dat hij pas gaat lopen wanneer jij dat aangeeft :)

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:00

xJennifx schreef:
Neem iemand mee die je paard vast houd, simpel zat, doe dat gewoon elke keer als je gaat rijden, en dan zorg je dat als je erop zit dat hij pas gaat lopen wanneer jij dat aangeeft :)

niet iedereen heeft hiervoor de mogelijkheid hé ;)
& dan alsnog kan een paard wel achteruit lopen..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:10

mijn paard loopt juist een paar passen vooruit.is het misschien een jong paard?ik heb begrepen dat die af en toe fases hebben,dat ze een beetje je treiteren,door voor of achteruit te lopen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:21

Horsjuh schreef:
xJennifx schreef:

niet iedereen heeft hiervoor de mogelijkheid hé ;)
& dan alsnog kan een paard wel achteruit lopen..

Nee oke, maar het helpt zeker wel! :)

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:43

Je zult nu je consequentheid moeten tonen, elke keer bij het opstappen als hij achterwaarts gaat, zet je hem terug op de plaats waar je wilde opstappen en laat je je paard wachten tot je zover bent. Het is een kwestie van consequentheid, zolang jij hem zijn zin geeft zal hij het een gewoonte vinden. De gewoonte moet juist zijn dat hij stilstaat.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:18

tijdens het rijden 400000000000000 keer op en afstijgen totdat het paard het opgeeft , en het spelletje doorheeft ...
Paarden zijn routinedieren en ze leren alleen maar van herhalen , herhalen , herhalen.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:56

Of je linkerteugel goed kort nemen zodat het hoofd richting zijn/haar linker schouder en jou gaat en je linkerhand met die teugel vastzetten door vb de boom van het zadel vast te houden incl de teugel...dan kan hij alleen maar rondjes draaien...gewoon meelopen en de teugel geen 1 cm loslaten...als hij stilstaat kun je rustig opstappen...eenmaal met je kontje in het zadel kun je je rechterteugel gaan opzoeken...niet eerder je linkerhand plus teugel loslaten totdat je er helemaal op zit!!! Zo simpel en heeeeeeel effectief! :D

maureen_noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:13

miss. help het als je het paard afleid door bijv. hem/haar door een ander te laten aaien

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:34

De oplossing ligt bij de oorzaak van het probleem. Snapt het paard niet dat hij moet blijven staan? Heeft hij geen zin om te blijven staan? Of vind hij het spannend?

Stap sowieso op met een krukje. Dat is een stuk fijner voor je paard en zijn rug.
Leer je paard aan om op een licht signaal naar voren en naar achter te stappen. Dan kan je makkelijker corrigeren als hij achteruit gaat lopen. Vind hij het niet zo leuk om te blijven staan, geef dan bij elk goed stapje in de juiste richting een beloning/snoepje.

Vind hij het te spannend om te blijven staan? (dit is de meest waarschijnlijke oorzaak). Ga rustig het opstappen in een aantal stapje opbreken. Ga op het krukje staan en probeer hem aan alle kanten te aaien. Het is handig als je hem went aan het aaien met een zweepje (of ander verlengstuk van je hand). Dan kan je makkelijk ook aan de andere kant van het paard aaien. Kijk hoe je jouw aaibeweging steeds wilder kan maken, eens je been bewegen, optillen en weer neerzetten, zonder dat hij gespannen. Zo bouw je het opstappen langzaam op, totdat je normaal kan opstappen zonder dat hij de neiging heeft om achteruit te rennen.

Dit zijn dingen waar je het beste een paar keer wat tijd in kan stoppen. Meestal wordt het zonder aandacht steeds een stukje erger, waardoor je op een gegeven moment niet meer kan opstijgen zonder persoon ernaast of kont in een hoek zetten. Ook als je bijvoorbeeld wilt buitenrijden, zal je paard gewoon stil moeten kunnen staan, mocht je er onverhoopt af moeten.

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:17

wat hiervoor ook al wordt gezegd denk ik ook dat je hem eens in de hoek moet zetten.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:14

Is het misschien een jong paard? Die kunnen evenwicht niet goed houden.
En laten we eerlijk zijn met paarden van 1.75 kan je beter gewoon even met krukkie opstappen.
Want jij hangt met je hele gewicht aan een kant. Hij kan ze evenwicht niet houden en dat weet hij al voor dat je opstijgt. Met die grote knoeperts gewoon even krukje pakken...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:38

Ik ben inmiddels wel benieuwd of TS uberhaupt nog gaat reageren en of ze wat aan onze tips heeft gehad..