4 jarige merrie na dipje weer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Re: 4 jarige merrie na dipje weer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:36

misticrider, Dank je voor je tips! Daar zal ik zeker aan denken.
Helaas staat mn paard al 2 weken stil, maar daar komt snel verandering in.
Vanwege mn studie voor mn werk zit ik in apeldoorn. Zij zal met me mee gaan verhuizen. Ze komt dan op een stal met binnenbak en goede begeleiding, zodat we optimaal aan de slag kunnen. Daar wordt ook een nieuw zadel aangemeten.
Hier had ik thuis geen tijd meer voor met de sneeuw etc.
Ik wil een zadel aan laten meten door Irma Wormgoor van olde hietmoat. Iemand ervaring mee?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:22

kijk eens aan, dat klinkt goed.
Het is gewoon een fijn gevoel als je zeker weet dat er niks mis is, zodat je lekker aan de gang kunt.
Ga tot die tijd lekker plezier maken zou ik zeggen!
Lekker wandelen, poetsen, en dergelijke zorgt voor een nog betere band met je paard. Daardoor krijg jij meer vertrouwen int paard, en daardoor krijgt het paard vertrouwen in jou, wat voor ontspanning zorgt, wat dat gezwiep verminderd, wat je prestatie verbeterd!
Wat me wel opvalt, je bent vrij gestrest op het moment dat ze staakt. probeer heel rustig te zijn, praat met een rustige strenge lage toon, en niet te vergeten, uitbundig belonen he! dat kan echt nog wel meer. belonen doe je nooit te veel :)

Wat is je uiteindelijke plan?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:51

wat poetsen en wandelen betreft zit het wel goed.
ik wandel al van veulen af aan heel erg veel met haar. lekker aan een halstertje het dorp door.
ze is dus ook al heerlijk verkeersmak.

mijn uiteindelijke doel zijn toch wel de wedstrijden.
dit natuurlijk wel voor de plezier en zonder druk.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:58

Wat een ontzettend leuk paard zeg! En in vind het echt heel knap hoe je hem aan het lopen hebt, zeker gezien hij eerst best lastig was. Ook vind ik dat je er zeker op zit, vind ik ook een compliment waard vanwege het bokken etc. Ik zou niet zo'n held zijn :P Tuurlijk zijn er punten om te verbeteren, maar dat is altijd en maakt het ook leuk.
Denk dat jullie samen heel ver gaan komen. Wil je met hem gaan dressuuren en/of springen? Veel plezier en succes samen. :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:41

Leuk paard! Hopelijk krijg je de spanning die er nu in zit snel minder.
Op je vraag wie er ervaring heeft met Irma Wormgoor. Ik vind haar een aanrader. Ze heeft nu 3 mensen bij ons op stal aan een nieuw zadel geholpen, waaronder mij.

Ze werkt nauwkeurig en gaat ook door totdat het echt goed is. Verder een aardige meid die echt de tijd voor je neemt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:46

Allereerst, gaaf paard om te zien!!!

Ik heb even na zitten denken over het probleem dat je beschrijft. Redelijk vage klachten eigenlijk, jammer dat paarden niet kunnen praten he. :)
Je paardje is 4 zeg je, wist je dat de rugwervels en nekwervels van je paard pas rond een jaar of 5/6, of met pech zelfs 7 of 8 jaar volgroeid zijn?
Wat dus een mogelijke oorzaak van de klachten is, is dat haar botten nog niet sterk genoeg zijn om jou te dragen, en ze dit probeert te compenseren door haar spieren te spannen. Iets waar ze heel goed pijn van zou kunnen krijgen.
Hier kun je op zoeken wat er momenteel al wel en niet volgroeid is aan je paard, en wat veilige manieren zijn om haar te belasten:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Veel plezier nog, ik hoop dat ze verder gewoon gezond blijft. :)

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:44

Bazuin! GEWELDIG! Ik heb een Laurentz, een generatie verder dus. Ik vind het er zo op het eerste gezicht heel goed uit zien voor de problemen die je eerder beschreef. Ik heb deze ook gehad, en ik had m'n paardje met 4 nog lang niet zo ver! Wel heb ik het idee dat ze iets op de voorhand duikelt in galop.

Heel veel succes!