N.v.t.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:15

Je kan je paardje beter goed voor het been maken, dat een kuithulp al voldoende is. Dus kuitdruk - reactie. Geen reactie - tik achter de kuit.
Spoorhulp komt toch niet aan als je benen onder z'n buik uitkomen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:15

Een zweep om af en toe je hulpen te ondersteunen lijkt me in jouw geval beter werken.
En waarom zou een recreatieruiter niet naar Deurne kunnen? Daar lopen bijna alleen maar recreatieruiters rond dus ik zie het probleem niet :+

Petra_O

Re: Is dit een verstandige keuze ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:34

Ik heb hetzelfde bij mijn haf (pony is 1.35, ik ben 1.63) en ik drijf voornamelijk met het bovenste stukje van mijn kuit. Ik heb daar een heel mooi slijtplekje op mijn laars zitten :D. Ik heb haar gewoon super aan het been, en ik heb maar een minimale beenhulp nodig om haar aan het lopen te krijgen. Bij het wijken leg ik mijn been een stukje terug, dan komt mijn zijwaartse hulp beter door. Heel soms draag ik een spoortje zodat ik haar iets beter om mijn been kan laten buigen, maar om het te gebruiken moet ik mijn hak best flink optrekken. Ik heb ze dan ook meer voor het idee, veel gebruiken doe ik ze niet.

Mijn tip: zorg dat je pony beter aan je been wordt. Maak veel overgangen, let goed op je benen zodat je niet onnodig aandrijft. Geen reactie op je been betekend een tikje met je zweep. Wees consequent! En trek vooral je hak niet op. Dat is zelfs bij een ronde pony niet nodig. Je kuit is voldoende. Neem desnoods een keer zitles om aan je beenhouding te werken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:42

mocht je wel sporen willen gebruiken dan kun je zwanehalssporen nemen, die zijn daar toch voor?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:20

Dat kan inderdaad. Maar mijn dame zou in de B al van haar sokken worden gelopen, dus een spoor heb ik niet echt hard nodig. Ze is alleen soms nogal heftig op mijn been en vliegt dus vooruit op een zijwaartse beenhulp. Met een spoortje kan ik haar net wat makkelijker vertellen dat ze opzij moet ipv vooruit. Ik vind het juist wel lekker dat ik er niet perongeluk aan kan zitten met mijn spoor...

ik denk ook niet dat de TS perse een spoor nodig heeft voor haar probleem. Het is eenvoudig op een andere manier op te lossen en je voorkomt dan dat je paard afstompt op een spoor.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:01

zwanenhals sporen inderdaad, die heb ik ook met 190 op een haf van 149. Maar net zo hard nodig op een paard van 173.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:23

Het feit dat je moeilijke beenhulpen kan geven met voeten die onder de buik uitsteken, lijkt mij dat je gewend bent hulpen te geven met de hak. Ik zou dus leren om kuithulpen te gaan geven en zou die sporen en zweep achterwege laten. Eventueel kan de zweep erbij opdat je paard ook leert wijken voor kuitdruk ipv hakdruk (hakdruk is harder) succes ermee