Paard word lang tijdens de wedstrijd - springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:36

Ga je weleens naar buiten? Schakelen op de zandpaden! Stap - galop overgangen, in-uitjes, allemaal trainingen die je paard sterker zullen maken

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:38

Schakelingen rijden, naar voor en terug, naar voor en terug. Volte vergroten en verkleinen,... ;)

Wij hebben écht hetzelfde paard :D
Bij mijn paard helpt dat wel ja, om mijn beugel een gat langer te doen, maar dat is eerder omdat hij anders nogal prikkelbaar en kwaad wordt op mijn been :)
Als mijn been lang is, kan hij daar precies beter mee om.
Het is wel moeilijker om je hiel beneden te houden dan, maar dat is kwestie van oefenen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:40

PercyLeen schreef:
Ga je weleens naar buiten? Schakelen op de zandpaden! Stap - galop overgangen, in-uitjes, allemaal trainingen die je paard sterker zullen maken

in de zomer wel eens gedaan. Zit met het probleem dat mijn paard bang is voor koeien.
Dus het gebeurt niet heel veel.

Stap galop overgang doe ik regelmatig, die gaat goed. In uitjes is inderdaad een optie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:41

HBZ schreef:
@ esther_87_

Ja dat begrijp ik maar het gaat mij met name om het stukje tussen de hindernissen.

Thuis galoppeert hij goed, ontspant hij lekker. Maar ik merk wel dat hij moeite heeft met het verzamelen. Daar ben ik nu ook druk mee bezig. Het gaat daarbij om het stukje in elkaar schuiven.
Dus meer op de achterhand. Ik denk ook inderdaad dat het ook nog een stuk voorkomt uit een tekort aan kracht.
Hoe kun je een paard nog beter op de achterhand krijgen?

In het geval van een vijfjarige vooral door veel geduld...Meer op de achterhand = meer druk op de rug = geen goed idee op jonge leeftijd.
Voor hij echt fijn door het parcours zal gaan kan je dus zomaar een jaar of misschien wel twee verder zijn.

In de tussentijd zijn er natuurlijk wel mogelijkheden hoor. Heuveltraining (zou ik persoonlijk dan wel in stap doen vanwege de leeftijd).
Sowieso af en toe eens lekker doorgalopperen ergens waar je de ruimte hebt, paar minuten goed voorwaarts, sprong maken. Thuis ook goed opletten dat je niet teveel terug aan het werken bent in de galop. Als je sprong verliest gaat je paard sowieso op de voorhand.

Schakelen, veel schakelen over balkjes (2 balken op de grond leggen op ? ben de afstand even kwijt) zodat je er op 4, 5 en 6 galopsprongen overheen kan. Of 5, 6 en 7, maakt niet zoveel uit. Af en toe in-uitjes springen (wederom niet te vaak en vooral niet hoog) Zeker als je ze een tikje aan de krappe kant zet leert je paard vlugger te worden en zich te sluiten.

Daarnaast in het gewone werk veel schakelen, gewoon in je losdraven al bijvoorbeeld. Misschien is het ook nog wel een optie om eens regelmatig een oefenparcours te rijden waarbij je dan als je voelt dat je de controle kwijt bent een volte maakt en pas als je de galop herstelt hebt, verder rijd.
Ik zou in ieder geval proberen in het parcours van zijn hoofd af te blijven, niet ieder paard gaat netjes met de neus omlaag door een parcours en ik weet ook niet of je dat moet willen...Maar dan moet je uiteraard wel controle blijven houden. Oja, en goed opletten dat in je training je paard ook op je been terugkomt. Mijn (dressuur)paarden weten als ik mijn bovenbeen aanleg dat ze moeten zakken achter en dan gaat ook meteen de rem erop. Kan door alleen maar druk te zetten met mijn been (niet mijn kuit, echt mijn been) heel simpel een galop-stap overgang rijden. Scheelt echt enorm in je teugelhulpen als je paard dat snapt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:43

X__Trees schreef:
Schakelingen rijden, naar voor en terug, naar voor en terug. Volte vergroten en verkleinen,... ;)

Wij hebben écht hetzelfde paard :D
Bij mijn paard helpt dat wel ja, om mijn beugel een gat langer te doen, maar dat is eerder omdat hij anders nogal prikkelbaar en kwaad wordt op mijn been :)
Als mijn been lang is, kan hij daar precies beter mee om.
Het is wel moeilijker om je hiel beneden te houden dan, maar dat is kwestie van oefenen.

ja vooral als je met sporen rijdt, dan trek je je hiel op. Nu rij ik mijn paard thuis niet veel meer met sporen, had het idee dat hij daarop afstomte.
oke, ik ga dat eens proberen. Thuis heb ik mijn beugels altijd een gat langer dan op een wedstrijd, dan heb ik het idee dat ik meer druk op de beugels heb, maar daar kan inderdaad mijn houding tijdens de wedstrijd vandaan komen. Dus vrijdag heb ik weer een wedstrijd ga ik mijn beugels in iedere geval op de zelfde lengte houden als thuis.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:47

Ik vindt het niet zo slecht voor een 5 jarige, geef hem wat tijd en oefen rustig door.

Wat al eerder hier is geschreven, veel overgangen rijden. Vooral stap, galop- draf, galop. Probeer "klein"/gesloten aan te springen en probeer je paard nageeflijk te houden.

verder in training lijntjes neerzetten waar je een keer op 4 galop sprongen kan komen en daarna op 5 en misschien over een tijdje 6.

Rij je oefenparcoursen? daar kan je af en toe een volte rijden als hij te veel uit elkaar gaat galoperen en/of z´n kop erop zet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:47

En zijn angst voor koeien is zo extreem dat je hem alleen maar in de bak rijdt? Dat is voor veel dieren ook een reden om af te stompen. Die van mij vertikt het gewoon als ik hem een week lang in de bak rijdt, dan doet ie het niet meer voor me :n Afwisseling is zoo belangrijk! Veel grote stallen hier in de buurt nemen hun paarden ook allemaal veel mee naar buiten!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:48

_Esther_87_ schreef:
In het geval van een vijfjarige vooral door veel geduld...Meer op de achterhand = meer druk op de rug = geen goed idee op jonge leeftijd.
Voor hij echt fijn door het parcours zal gaan kan je dus zomaar een jaar of misschien wel twee verder zijn.

In de tussentijd zijn er natuurlijk wel mogelijkheden hoor. Heuveltraining (zou ik persoonlijk dan wel in stap doen vanwege de leeftijd).
Sowieso af en toe eens lekker doorgalopperen ergens waar je de ruimte hebt, paar minuten goed voorwaarts, sprong maken. Thuis ook goed opletten dat je niet teveel terug aan het werken bent in de galop. Als je sprong verliest gaat je paard sowieso op de voorhand.

Schakelen, veel schakelen over balkjes (2 balken op de grond leggen op ? ben de afstand even kwijt) zodat je er op 4, 5 en 6 galopsprongen overheen kan. Of 5, 6 en 7, maakt niet zoveel uit. Af en toe in-uitjes springen (wederom niet te vaak en vooral niet hoog) Zeker als je ze een tikje aan de krappe kant zet leert je paard vlugger te worden en zich te sluiten.

Daarnaast in het gewone werk veel schakelen, gewoon in je losdraven al bijvoorbeeld. Misschien is het ook nog wel een optie om eens regelmatig een oefenparcours te rijden waarbij je dan als je voelt dat je de controle kwijt bent een volte maakt en pas als je de galop herstelt hebt, verder rijd.
Ik zou in ieder geval proberen in het parcours van zijn hoofd af te blijven, niet ieder paard gaat netjes met de neus omlaag door een parcours en ik weet ook niet of je dat moet willen...Maar dan moet je uiteraard wel controle blijven houden. Oja, en goed opletten dat in je training je paard ook op je been terugkomt. Mijn (dressuur)paarden weten als ik mijn bovenbeen aanleg dat ze moeten zakken achter en dan gaat ook meteen de rem erop. Kan door alleen maar druk te zetten met mijn been (niet mijn kuit, echt mijn been) heel simpel een galop-stap overgang rijden. Scheelt echt enorm in je teugelhulpen als je paard dat snapt.

Heuveltraining wordt moeilijk bij mij in de beurt, we hebben geen heuvels;)

Verder super tips, ik ga er zeker opletten.
Terug komen op het been hamert mijn dressuur instructeur ook op, en ik moet eerlijk zeggen dat ik heel snel weer overga op teveel met hand.
Ik moet zelf ook leren om veel meer met mijn been te doen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:52

PercyLeen schreef:
En zijn angst voor koeien is zo extreem dat je hem alleen maar in de bak rijdt? Dat is voor veel dieren ook een reden om af te stompen. Die van mij vertikt het gewoon als ik hem een week lang in de bak rijdt, dan doet ie het niet meer voor me :n Afwisseling is zoo belangrijk! Veel grote stallen hier in de buurt nemen hun paarden ook allemaal veel mee naar buiten!

Ik begrijp wat je bedoelt, en ben het helemaal met je eens. Met mijn vorige paard ging ik ook 1x in de week in het veld rijden.

ik rij mijn paard 4 x in de week waarvan 1x les en de rest thuis in de buitenbak.
En wil ook proberen om meer naar buiten te gaan, maar dat lukt niet omdat mijn vader mee gaat op de fiets.
En die werkt overdag en op zaterdag.
En s'avonds is het nu nog donker.

Ik ga zeker proberen om dit meer te doen, lijkt mij ook een goed punt om hem scherper te houden.
Hoe lossen jullie het op dat hij paard in het veld fris is en niet oplet op jou? Dus dat dressuurmatig rijden al lastig gaat.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:55

muc schreef:
Ik vindt het niet zo slecht voor een 5 jarige, geef hem wat tijd en oefen rustig door.

Wat al eerder hier is geschreven, veel overgangen rijden. Vooral stap, galop- draf, galop. Probeer "klein"/gesloten aan te springen en probeer je paard nageeflijk te houden.

verder in training lijntjes neerzetten waar je een keer op 4 galop sprongen kan komen en daarna op 5 en misschien over een tijdje 6.

Rij je oefenparcoursen? daar kan je af en toe een volte rijden als hij te veel uit elkaar gaat galoperen en/of z´n kop erop zet.

Ik rij op dit moment geen oefenparcoursen, is inderdaad een goed idee.

Zijn kop zet hij er vooral op als hij de ring in gaat, wij rijden veel met z'n tween in de bak op wedstrijden en hij reageert dan op het andere paard.
Dan is het lastig om hem weer rustig te krijgen.

FCSA

Re: Paard word lang tijdens de wedstrijd - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:36

Even off-topic: is het er een van Flipper d'Elle?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:02

FCSA schreef:
Even off-topic: is het er een van Flipper d'Elle?

ja klopt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:05

Leuk, ik heb er ook een. Frans bloed schijnt trouwens wat 'stuggere' paarden op te leveren - al kun je rijtechnisch natuurlijk een hoop voorkomen/oplossen. Papa ziet er ook sterk uit: http://www.youtube.com/watch?v=OzDlfA9oUKQ

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:28

Ik vind het eerder een a-typische Flipper. Meestal zijn die net klein en vlug. Frans bloed levert idd iets stuggere paarden op, maar dan eerder in de zin van een moeilijkere mond.
Alhoewel dat ik dat van flipper net niet vind, die is eerder heet dan sterk en hard lijkt me :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:08

Moederlijn is natuurlijk ook heel belangrijk, ik vind niet dat hij een stugge mond heeft, hij is juist fijn in de mond. Wel vindt ik dat hij liever lui dan moe is. Maar dat kon ook komen ( heb ik gehoord) dat mijn paard pas op 4 jarige leeftijd gecasteerd is.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:08

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:25

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:31

HBZ schreef:
Moederlijn is natuurlijk ook heel belangrijk, ik vind niet dat hij een stugge mond heeft, hij is juist fijn in de mond. Wel vindt ik dat hij liever lui dan moe is. Maar dat kon ook komen ( heb ik gehoord) dat mijn paard pas op 4 jarige leeftijd gecasteerd is.

Nee joh, das gewoon man eigen :D Haha mijn ruintje loopt ook niet harder dan nodig is..maar hij heeft wat dat betreft wel een goede wedstrijdmentaliteit, dan is het een heel ander paard en geeft ie 200% en is ie vlug zat!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:53

Moederlijn is inderdaad heel belangrijk; al staat Flipper wel bekend om zijn type zeer sterk door te drukken. Mooie moederlijn zo te zien :)

Dat hij liever lui en moe kan inderdaad te maken hebben met later gecastreerd te worden.
Je hebt 2 types: Of je hebt een hengst die echt wil vechten voor je, of je hebt er eentje die een dik vel kweekt en liever vecht tégen je omdat hij geen zin heeft om te werken. Mijn paard is nu op 5,5j leeftijd gecastreerd, omdat zijn hengst zijn meer negatief werkte voor hem ipv voordelen biedde. En dat dik vel kweken is ook letterlijk, hij is dit weekend geoppereerd, en DA moest echt duwen om de sonde in te naaien, een olifantenhuid zeggen ze dan ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:11

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:32

Nog iemand met tips, op de eerste pagina staat een fimpje ????

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:34

Ik heb vanavond nog gereden, maar mijn paard was zo mega fris dat hij elk moment op ontploffen stond.
Door veel overgangen te rijden, geprobeerd om hem aan het werk te krijgen, maar dat wou niet echt. Later wat gaan springen en daar wer hij op een gegeven moment wel beter van.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:48

FCSA schreef:
Rumpleteaser schreef:
Ik ben geen springruiter, maar toevallig krijg ik dit artikel in de email vandaag van 't stamboek:

http://americashorsedaily.com/balanced-jumping-part-i/

Misschien wel interessant voor de TS en andere (spring)ruiters hier?

Leuk, thanks :)

Graag gedaan, het lijkt me een fijne oefening, die ik zelf ook goed kan toepassen in mijn training :j

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:53

Ik heb zo mijn paarden proberen te laten 'terugnemen'. Je eerste sprong zet je ruim van de 2e, van 2 naar 3 wat korter, van 3 naar 4 opnieuw korter, 4 naar 5 zet je breed en 5 naar 6 op kortere afstand.
En dit steeds met maar 2 galoppassen tussen!! bijv. 6m20 6m10, 6m, 6m20,6m tussen je hindernissen... Vond ik gemakkelijker voor je paard (want hij straft zichzelf) en ook voor jezelf, want je moet meerekenen en zelf bepalen of je paard terug moet komen of wat meer vooruit...

Is maar een tip ... Of gewoon je springhindernissen in een dressuurproefje verwerken...

En dat allemaal op training natuurlijk ;-)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:25

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vandaag concours gehad en het ging geweldig. Sprong super en was ook nog eens foutloos.
Werd nu helemaal niet lang en sprong heel mooi door het lijf.

Hoe is is dit nu zo gekomen?
Gisteravond was ik op de cursus spanningen bij de knhs, en daar kwam ik erachter dat ik tijdens mijn wedstrijd mijn adem inhield en dus spanning bij me had.
Dit bracht ik natuurlijk over op mijn paard, met het gevol dat hij minder alert op de sprong was.
Verder kwam ik erachter dat ik mijn handen meer naar voren moet steken op de sprong, zodat hij meer de ruimte krijgt.

En heb ik mijn beugels op de zelfde lengte gelaten als in de training thuis ( normaal met wedstrijden deed ik ze vaak 1 gat korter)

Ik kwam er eigenlijk achter dat ik maar heel weinig hoefde te doen in de ring, ik moest zorgen voor ontspanning van mijzelf en het paard goed ruimte geven op de sprong, en ritme houden.