GuillermoB schreef:Allereerst, sorry dat ik zo laat reageer! Was het helemaal vergeten dat ik deze post had geopend!
Allereerst zal ik een woordje uitleg geven over het feit dat hij op vier jaar al op jumping liep. Hij is ingereden geweest op late drie jaar. Dan terug even de wei op en daar na rustig terug opgenomen, enkele weken mee op parcours (neem een vijf zes tal keer) en dan terug gewoon het platwerk en cavaletti werk in!
Daarnaast was zijn blessure een langdradige maar niet ernstige blessure. Zijn griffelbeen was gekneusd en er is een botje blijven zitten. Die er aan de hand van een fistel uit moest komen. Daar is hij nu volledig door want ik heb hem nog twee weken extra niet gereden zodat hij er zeker zou doorkomen.
De eerste maand dat ik hem terug reed heeft hij noch een hindernis noch een balk gezien, en heb ik hem rustig opbouwend gereden. Dat spierpijn is ook volledig uitgesloten.
Wat mij laatst op viel is dat hij het enkel heel erg deed net wanneer hij had gegeten.. En ik moet er bij zeggen dat ik de osteopaat deze zomer heb laten komen, en hij toen iets had gegeven tegen een maagzweer. Misschien dat dit terug het geval is.. We gaan hem nu omprazol geven en hopen dat hij beter reageert.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik hem met een pelham rij. Ik heb hem tot voordien altijd op een gewone, lichte trens gereden en regelmatig met de slof. Alleen gaat hij met mij lopen op een gewone trens (ik neem les!) en hoe dan ook moest hij iets meer terugkomen. Ik rij liever zacht met een zwaarder bit, dan hard met een zacht bit! Er zit een bontje om de kinketting zodat de pelham een minder sterke inwerking heeft.
Ik heb hem zondag toch eens duidelijk gemaakt wie er de baas is. En nadat hij drie toertjes rechts en links mooi bleef doorgaan heb ik hem beloond en op stal gezet. De dag er na gewoon met rust gelaten.
Gisteren gereden, en hij heeft geen stap mis zet! Liep heel ontspannen en bleef overal mooi doorgaan. Vandaag ook geen stap mis zet en liep zelfs heerlijk!
In beide gevallen had hij nog niet gegeten (als avondeten)
Ik hoop dat dit onze oplossing mag zijn want ik zou hem zeker niet willen weg doen!
(Mensen die coteren op ''te streng'', ''te vroeg ingereden'', ''te zwaar werk'', etc... Ik weet heel goed waarmee ik bezig ben, heb les en hij krijgt twee dagen per week vrij, drie dagen per week werken en twee dagen longe of los in de bak. Hij is rot verwend en krijgt alles wat zijn hartje bedeert!!)
Lees nu eens heel goed je eigen bericht na! Met 3 jaar ingereden, met 4 jaar al enkele weken op jumping, dus op wedstrijd geweest ( wil zeggen dat er thuis al flink mee is gesprongen!)
Dan plat werk ( dressuurmatig neem ik aan want het woord ken ik niet n.l!) en cavaletti werk.
In de tussentijd heeft hij iets gehad met zijn griffelbeentje en is er een maagzweer geconstateerd.
Je rijd hem met pelham, ook niet het fijnste bitje en af en toe is hij met slof gereden.
Dan pak je hem een keer behoorlijk aan en paard denkt nu... eeeuh lopen maar want zo'n pak slaag wil ik niet nog een keer.
Daarnaast vertel je niet wat het paard verder aan beweging krijgt.. staat hij alleen binnen en krijgt beweging als hij moet werken of staat hij ook een paar uur met vriendjes buiten?