6-jarige die staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:30

Princesj schreef:
Als je die van ons aanpakt met de zweep krijg je precies het zelfde om je oren gegooit. De remedie: veel geduld en lief lachen. Als hij in de staak schiet, gewoon wachten. Zorg dat hij in de richting blijft die je in je hoofd had en probeer af en toe of hij voor je wilt lopen. Zo niet, weer wachten. Al wacht je 10 minuten op 1 plek, hij moet erachter komen dat ook na staken het werk gewoon hervat word. Gaat hij wel verder, dan kort afmaken waar je mee bezig was en dan afronden. Zo weet hij dat als je meewerkt het veel leuker is!

Zo doe ik het dus ook. Of zoals m´n instructeur heel mooi zegt: met zachte dwang... zo kwam mijn paard laatst recht omhoog en was aan het bokken om me er af te krijgen want hij wilde niet over een zeiltje springen... Er voor gehouden en af en toe een nieuwe aanloop nemen. Uiteindelijk sprong hij alles :)

@ degene die vroeg waar ik vandaan had dat hij geen pijn had. In de openingspost staat dat hij helemaal nagekeken is :)

Joscaa

Re: 6-jarige die staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:55

Ben wel benieuwd naar weer 'n reactie op vragen etc, van TS? :)

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:15

Allereerst, sorry dat ik zo laat reageer! Was het helemaal vergeten dat ik deze post had geopend!

Allereerst zal ik een woordje uitleg geven over het feit dat hij op vier jaar al op jumping liep. Hij is ingereden geweest op late drie jaar. Dan terug even de wei op en daar na rustig terug opgenomen, enkele weken mee op parcours (neem een vijf zes tal keer) en dan terug gewoon het platwerk en cavaletti werk in!

Daarnaast was zijn blessure een langdradige maar niet ernstige blessure. Zijn griffelbeen was gekneusd en er is een botje blijven zitten. Die er aan de hand van een fistel uit moest komen. Daar is hij nu volledig door want ik heb hem nog twee weken extra niet gereden zodat hij er zeker zou doorkomen.

De eerste maand dat ik hem terug reed heeft hij noch een hindernis noch een balk gezien, en heb ik hem rustig opbouwend gereden. Dat spierpijn is ook volledig uitgesloten.

Wat mij laatst op viel is dat hij het enkel heel erg deed net wanneer hij had gegeten.. En ik moet er bij zeggen dat ik de osteopaat deze zomer heb laten komen, en hij toen iets had gegeven tegen een maagzweer. Misschien dat dit terug het geval is.. We gaan hem nu omprazol geven en hopen dat hij beter reageert.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik hem met een pelham rij. Ik heb hem tot voordien altijd op een gewone, lichte trens gereden en regelmatig met de slof. Alleen gaat hij met mij lopen op een gewone trens (ik neem les!) en hoe dan ook moest hij iets meer terugkomen. Ik rij liever zacht met een zwaarder bit, dan hard met een zacht bit! Er zit een bontje om de kinketting zodat de pelham een minder sterke inwerking heeft.

Ik heb hem zondag toch eens duidelijk gemaakt wie er de baas is. En nadat hij drie toertjes rechts en links mooi bleef doorgaan heb ik hem beloond en op stal gezet. De dag er na gewoon met rust gelaten.

Gisteren gereden, en hij heeft geen stap mis zet! Liep heel ontspannen en bleef overal mooi doorgaan. Vandaag ook geen stap mis zet en liep zelfs heerlijk!
In beide gevallen had hij nog niet gegeten (als avondeten)

Ik hoop dat dit onze oplossing mag zijn want ik zou hem zeker niet willen weg doen!

(Mensen die coteren op ''te streng'', ''te vroeg ingereden'', ''te zwaar werk'', etc... Ik weet heel goed waarmee ik bezig ben, heb les en hij krijgt twee dagen per week vrij, drie dagen per week werken en twee dagen longe of los in de bak. Hij is rot verwend en krijgt alles wat zijn hartje bedeert!!)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:27

Met wat voor een trens rijd je hem dan? Je hebt in trenzen ook wel weer verschillende scherptes wat dat betreft.. Maar je hebt gelijk, zachter rijden met een scherper bit is dan weer beter, alleen heb ik dan geen ervaring met dat bit dus ik houd mijn mond :) Als ik het zo hoor dan idd iets in de maag/darmen/buik, kunnen ze behoorlijk last van hebben, echt even laten controleren!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:46

GuillermoB schreef:
Allereerst, sorry dat ik zo laat reageer! Was het helemaal vergeten dat ik deze post had geopend!

Allereerst zal ik een woordje uitleg geven over het feit dat hij op vier jaar al op jumping liep. Hij is ingereden geweest op late drie jaar. Dan terug even de wei op en daar na rustig terug opgenomen, enkele weken mee op parcours (neem een vijf zes tal keer) en dan terug gewoon het platwerk en cavaletti werk in!

Daarnaast was zijn blessure een langdradige maar niet ernstige blessure. Zijn griffelbeen was gekneusd en er is een botje blijven zitten. Die er aan de hand van een fistel uit moest komen. Daar is hij nu volledig door want ik heb hem nog twee weken extra niet gereden zodat hij er zeker zou doorkomen.

De eerste maand dat ik hem terug reed heeft hij noch een hindernis noch een balk gezien, en heb ik hem rustig opbouwend gereden. Dat spierpijn is ook volledig uitgesloten.

Wat mij laatst op viel is dat hij het enkel heel erg deed net wanneer hij had gegeten.. En ik moet er bij zeggen dat ik de osteopaat deze zomer heb laten komen, en hij toen iets had gegeven tegen een maagzweer. Misschien dat dit terug het geval is.. We gaan hem nu omprazol geven en hopen dat hij beter reageert.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik hem met een pelham rij. Ik heb hem tot voordien altijd op een gewone, lichte trens gereden en regelmatig met de slof. Alleen gaat hij met mij lopen op een gewone trens (ik neem les!) en hoe dan ook moest hij iets meer terugkomen. Ik rij liever zacht met een zwaarder bit, dan hard met een zacht bit! Er zit een bontje om de kinketting zodat de pelham een minder sterke inwerking heeft.

Ik heb hem zondag toch eens duidelijk gemaakt wie er de baas is. En nadat hij drie toertjes rechts en links mooi bleef doorgaan heb ik hem beloond en op stal gezet. De dag er na gewoon met rust gelaten.

Gisteren gereden, en hij heeft geen stap mis zet! Liep heel ontspannen en bleef overal mooi doorgaan. Vandaag ook geen stap mis zet en liep zelfs heerlijk!

Ik hoop dat dit onze oplossing mag zijn want ik zou hem zeker niet willen weg doen!

(Mensen die coteren op ''te streng'', ''te vroeg ingereden'', ''te zwaar werk'', etc... Ik weet heel goed waarmee ik bezig ben, heb les en hij krijgt twee dagen per week vrij, drie dagen per week werken en twee dagen longe of los in de bak. Hij is rot verwend en krijgt alles wat zijn hartje bedeert!!)

Lees nu eens heel goed je eigen bericht na! Met 3 jaar ingereden, met 4 jaar al enkele weken op jumping, dus op wedstrijd geweest ( wil zeggen dat er thuis al flink mee is gesprongen!)
Dan plat werk ( dressuurmatig neem ik aan want het woord ken ik niet n.l!) en cavaletti werk.
In de tussentijd heeft hij iets gehad met zijn griffelbeentje en is er een maagzweer geconstateerd.
Je rijd hem met pelham, ook niet het fijnste bitje en af en toe is hij met slof gereden.
Dan pak je hem een keer behoorlijk aan en paard denkt nu... eeeuh lopen maar want zo'n pak slaag wil ik niet nog een keer.
Daarnaast vertel je niet wat het paard verder aan beweging krijgt.. staat hij alleen binnen en krijgt beweging als hij moet werken of staat hij ook een paar uur met vriendjes buiten?

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:59

aerdenhout1 schreef:
GuillermoB schreef:

Lees nu eens heel goed je eigen bericht na! Met 3 jaar ingereden, met 4 jaar al enkele weken op jumping, dus op wedstrijd geweest ( wil zeggen dat er thuis al flink mee is gesprongen!)
Dan plat werk ( dressuurmatig neem ik aan want het woord ken ik niet n.l!) en cavaletti werk.
In de tussentijd heeft hij iets gehad met zijn griffelbeentje en is er een maagzweer geconstateerd.
Je rijd hem met pelham, ook niet het fijnste bitje en af en toe is hij met slof gereden.
Dan pak je hem een keer behoorlijk aan en paard denkt nu... eeeuh lopen maar want zo'n pak slaag wil ik niet nog een keer.
Daarnaast vertel je niet wat het paard verder aan beweging krijgt.. staat hij alleen binnen en krijgt beweging als hij moet werken of staat hij ook een paar uur met vriendjes buiten?

Ik zou als ik jou was alles nog eens overlezen! Want je slaat echt alles door elkaar! Hij is op late drie jaar ingereden, op vier beginnen springen en in dat jaar enkele jumpings gelopen. (Gaan ze echt niet dood van hoor) Dan even terug op de wei en dan terug opgepakt. Ondertussen vijf geworden, meer doorgereden en in juli in het jaar dus dat hij vijf was is dat maagzweer geconstateerd, opgelost en terug doorgereden. Meermaals op jumping. In augustus opnieuw in het jaar dat hij vijf was is dat griffelbeen gekneusd. Nu is hij ondertussen zes en heb ik hem gans december gewoon dressuurmatig (platwerk dus) gereden, noch een hindernis noch een balk laten zien! Sorry maar ik vond jou reactie een beetje cru overkomen! Reageer pas zo als je echt weet hoe het zit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:07

Inderdaad ik zou je moeten zien rijden met het paard, dan kan je een veel beter advies geven.
In jou geval denk ik uit het verhaal op te maken, dat het paard overnomen is, zoals al meerdere bokkers hebben gezegt!
Op een gegeven moment gaat dan het knopje om en is het.. tot hier en niet verder.
Maar ik begrijp dat dat het niet is volgens jou ( en ik weet het ook niet zeker aangezien ik het paard niet ken en jou rijsteil niet) dus ik hoop dat je ergens een oplossing krijgt die past in jou idee.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:10

Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Veel paarden krijgen maagzweren omdat er teveel (onnodig) krachtvoer gevoerd word. Veel koliekverschijnselen zijn eigenlijk gewoon maagzweren. Bij ons krijgen de paarden (ook de intensieve sportpaarden) alleen in de avond een halfje biks, doen ze het allemaal prima op en eigenlijk nooit meer koliekklachten. Verder veel ruwvoer.

Ben benieuwd naar je voerschema en ik hoop dat dat het dan inderdaad oplost ! :)

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:15

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad ik zou je moeten zien rijden met het paard, dan kan je een veel beter advies geven.
In jou geval denk ik uit het verhaal op te maken, dat het paard overnomen is, zoals al meerdere bokkers hebben gezegt!
Op een gegeven moment gaat dan het knopje om en is het.. tot hier en niet verder.
Maar ik begrijp dat dat het niet is volgens jou ( en ik weet het ook niet zeker aangezien ik het paard niet ken en jou rijsteil niet) dus ik hoop dat je ergens een oplossing krijgt die past in jou idee.

Ik ken meerdere paarden die veel meer moeten presteren dan die van mij hoor. Mijn paard is nu zes en heeft nog nooit een parcours van één meter tien gelopen op jumping. Op nationaal jonge paarden lopen ze daar op zes jaar al één veertig en zelfs op regionaal één vijventwintig. Ik rij hem nooit in het rood en ik ga zeker niet zeggen dat ik altijd perfect rij en nooit eens te streng ben op mijn binnenhand, maar wat ik wél weet, is dat ik op een correcte, restpectvolle manier met mijn paard om ga en er het aller aller beste voor over heb! Er zouden er veel in mijn plaats zijn die hem al lang zouden weg gedaan hebben! Ik heb hem NOOIT overbelast, en daar ben ik mij heel zeker bewust van.

Edit
Joscaa: Hij krijgt twee maal per dag eten, krachtvoer zit in het eten gemengeld. Hij krijgt een schep half per keer, krijgt genoeg hooi en 's winters warme (afgekoeld) slobber met fruit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:19

Hmm oke, dan kan het daar niet aan liggen. :) Ik zal mee denken, raar!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:30

Klinkt toch als een lichamelijk ongemak... Zou eerst maagzweren uitsluiten en behandelen, en ook het voedingschema aan passen. Als hij maar 2x per dag gevoerd word, staat hij dus urenlang op een lege maag :\
Verder als het daarna niet beter word, zou ik toch nog even verder kijken. Heb ook eens een paard gereden wat zo begon te staken, werd door de eigenaar ook een paar keer flink doorgepakt. Tot ze er 2 jaar later door stom toeval achterkwamen dat hij een gat in zn knieschijf had en zn knieband daardoor aan gort had gelopen. Nooit een dag kreupel gelopen, maar wel degelijk een pijnlijke blessure! Dat vergeef je jezelf toch nooit....

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:41

Bijna elk paard wordt met 3,5 ingereden en gaan met 4 jaar op wedstrijd.
Dat is echt geen uitzondering, en zoals te lezen is het paard zeker niet overtraind etc.
In het trainingsschema van TS kan ik me helemaal in vinden.

TS je geeft eigenlijk zelf waarschijnlijk al het antwoord.
Niet meer voeren voor het trainen. Als je weet dat je gaat rijden, voer hem daarna pas.
Standaarsregel is eigenlijk ook dat je een paard 3 uur van te voren moet voeren om optimaal te kunnen trainen/rijden.
Wij voeren onze paarden altijd pas na het rijden krachtvoer, vooraf hooi is niet erg.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:41

Wie zegt dat hij uren lang met een lege maag staat? Je weet natuurlijk niet hoeveel hij krijgt. Ik ken een stal waar ze alleen in de ochtend ruwvoer geven, vervolgens geven ze wel in éen keer zoveel, dat ze 's avonds nog staan te eten. :)

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:17

Hij staat echt nooit uren met een lege maag hoor! Hij krijgt voldoende hooi en slobber tussendoor.

fokkertje: Ik ben het volledig met je eens, sommigen hier kunnen denk ik het trainen van een sportpaard niet in tegenstelling zetten tot het ''trainen'' van een recreatief paard.. en dat rijden voor voederen ga ik inderdaad zoveel mogelijk doen. Zeker voor een wedstrijd of les want dan is het toch echt wel nodig dat hij niet gaat staken. We gaan nu ook even omeprazol doorgeven en zien wat daar het effect van is. Heb al meerdere positieve dingen er over gehoord. Werkt het niet, dan komt de DA (nogmaals) langs voor een volledige check up!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:25

GuillermoB schreef:

Met slof? met trens omdat hij anders gaat lopen? stang met bontje? Lijkt mij dat hij dan teveel op handen en te weinig op houding en zit gereden word/werd, is dan het naar voren gereden naar de hand wel in evenwicht, kan je dan schakelen zonder te trekken aan de teugels, met terug komen.
Een paard kan ook teveel gevraagd worden in 10 min, ik rij liever een paard iedere dag een 20 min met voldoende ontspanning,en om de 2 dagen longeren en of los laten rennen dan zo veel stil zetten, en een paard kan ook reageren op teveel eten inderdaad.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:46

Is zijn gebit nagekeken?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:31

GuillermoB schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik ken meerdere paarden die veel meer moeten presteren dan die van mij hoor. Mijn paard is nu zes en heeft nog nooit een parcours van één meter tien gelopen op jumping. Op nationaal jonge paarden lopen ze daar op zes jaar al één veertig en zelfs op regionaal één vijventwintig. Ik rij hem nooit in het rood en ik ga zeker niet zeggen dat ik altijd perfect rij en nooit eens te streng ben op mijn binnenhand, maar wat ik wél weet, is dat ik op een correcte, restpectvolle manier met mijn paard om ga en er het aller aller beste voor over heb! Er zouden er veel in mijn plaats zijn die hem al lang zouden weg gedaan hebben! Ik heb hem NOOIT overbelast, en daar ben ik mij heel zeker bewust van.

Edit
Joscaa: Hij krijgt twee maal per dag eten, krachtvoer zit in het eten gemengeld. Hij krijgt een schep half per keer, krijgt genoeg hooi en 's winters warme (afgekoeld) slobber met fruit.

Ik zou hier zeker niemand gelijk geven hihi, want ik wil enkel mee denken. Maar TS, je zegt dat je meerdere paarden kent die meer moeten presteren dan die van jou, maar onthoud wel, dat elk paard anders is. Het ene paard is sterker dan het andere. :) De een kan meer aan dan de ander. Ik zou geen conclusie trekken of het paard over belast, over traint of verkeerd gereden word, maar ik wil enkel mee geven dat ieder paard anders is. Het zelfde als met mensen. Het ene mens tilt nog geen 5 kilo op, en de ander tilt er 100. (even een slecht voorbeeld) Hoe doet je paardje het in de dressuur? Wat is het verschil tussen het lopen tijdens het springen en het lopen tijdens dressuur? Waar loopt hij fijner? Hij heeft niet hoger dan 1.10 gesprongen op wedstrijd, maar misschien moet je dan toch net even nog een stapje terug doen? Worden de andere paarden die je opnoemt niet meer getraint dan jou paardje? Dat zijn allemaal dingen waar je aan moet denken. Hoe doet hij als je je hindernissen wat lager maakt? Als hij dan wel normaal doet, zou je een stapje terug kunnen gaan, en van daar uit rustig weer op bouwen. Je weet dat hij het kan, maar als hij 3 dagen in de week rijd, vind ik het toch wel belangrijk om dit te overwegen. Proberen kan geen kwaad toch? :) :D Ik hoop dat je hier wat aan hebt!